Adverteerders
EASY NOISE CONTROL
#wijzijnakoestiek
Akoestiek en Geluidsisolatie
FAQ
ZOEKEN
Gebruikers
Registreer (NIET verplicht!)
Profiel
Inloggen
Geluidforum.nl forum index
->
Om het huis
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Onderwerp
Gastcode
Voer
"cbf0e"
in om uw gast-bijdrage te plaatsen
Bericht
Emoticons
Meer emoticons
Letter kleur:
Standaard
Donkerrood
Rood
Oranje
Bruin
Geel
Groen
Olijf
Cyaan
Blauw
Donkerblauw
Indigo
Violet
Wit
Zwart
Letter grootte:
Heel klein
Klein
Normaal
Groot
Erg groot
Sluit tags
[quote="9WEST"]Ik heb nog de volgende suggesties voor [b]tobsie[/b]: 1. vraag de gemeente of de maximumsnelheid op de weg gereduceerd kan worden van 70 naar 60 km/u. Dat levert volgens sommige berekening 0,6 dB geluidsoverlast reducering op. Naar 50 km/u zou natuurlijk nog beter zijn. 2. vraag de gemeente of er bij uw stuk grond een flitspaal neergezet kan worden. Of die nu werkt of niet, het zien van een flitspaal heeft tot gevolg dat de meeste automobilisten langzamer gaan rijden. Onder het hoofdstuk, "[i]als het je niet bevalt in Nederland, rot je maar op[/i]" 8) zou ik dit toe willen voegen: [quote]Policymakers therefore need to identify complementary, cost-effective measures that primarily reduce noise at source (while bearing in mind the potential to mitigate or exacerbate transport's other environmental impacts). Fortunately, many potential measures are already available, including: - technological improvements to vehicles and aircraft aerodynamics and components, including low noise tyres, train wheels, brake-blocks, and landing gears; - improvements to infrastructure, such as low noise road surfaces and rail tracks; - urban planning that limits encroachment close to busy roads, railways or airports, and rules on the location, layout and acoustic quality of buildings; - traffic management techniques, such as traffic calming, controlling the speed of road vehicles, and low noise operational procedures for aircraft; - restricting access for the noisiest vehicles and aircraft (e.g. at night); - noise barriers and improved soundproofing of dwellings (although [b]only as a last resort [/b]because these measures are rarely cost-effective).[/quote] Bron: http://www.eea.europa.eu/articles/turn-down-the-noise-2013-67-million-europeans-endure-high-transport-noise-exposure Maar nee, in het toch al overdrukke Nederland verhogen we de maximum snelheid op de snelwegen. Met als drogreden "Ik wil het meeste halen uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd." Aldus minister van Asfalt, Schultz van Hagen... Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/12/maximumsnelheid-op-acht-snelwegen-naar-130-kmu/[/quote]
Opties
HTML is
AAN
BBCode
is
AAN
Smilies staan
AAN
Schakel HTML uit in dit bericht
Schakel BBCode uit in dit bericht
Schakel smilies uit in dit bericht
Indien je de code niet kan lezen of blind of slechtziend bent, neem dan contact op met de
Administrator
.
Bevestigingscode: *
Voer de code in exact zoals je die ziet. Let op hoofdletters, een nul heeft een diagonale lijn.
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:
Kies forum
Bedrijfsmatig
----------------
Geluid op de werkplek
Geluid naar de omgeving
Particulier
----------------
In het huis
Om het huis
Hobby en vrije tijd
Geluid en Geluidregelgeving
----------------
Akoestiek
Expert-forum
Forumgerelateerd
----------------
Informatie over dit forum
Off Topic
Feedback
Onderwerp
Auteur
Bericht
Geluidforum
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 4:56 pm
Onderwerp:
Tja, die snelheidsverhoging op de snelwegen is/was verkiezingspraat. Net zo nutteloos eigenlijk als het advies te strijden voor een verschil van 0,6 dB, aangezien dit niet hoorbaar en slechts moeilijk meetbaar is.
Om een idee te krijgen van hoe een bepaalde afname van verkeersgeluid klinkt:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1462
(met dank aan Bert)!
9WEST
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 4:18 pm
Onderwerp:
Ik heb nog de volgende suggesties voor
tobsie
:
1. vraag de gemeente of de maximumsnelheid op de weg gereduceerd kan worden van 70 naar 60 km/u. Dat levert volgens sommige berekening 0,6 dB geluidsoverlast reducering op. Naar 50 km/u zou natuurlijk nog beter zijn.
2. vraag de gemeente of er bij uw stuk grond een flitspaal neergezet kan worden. Of die nu werkt of niet, het zien van een flitspaal heeft tot gevolg dat de meeste automobilisten langzamer gaan rijden.
Onder het hoofdstuk, "
als het je niet bevalt in Nederland, rot je maar op
"
zou ik dit toe willen voegen:
Quote:
Policymakers therefore need to identify complementary, cost-effective measures that primarily reduce noise at source (while bearing in mind the potential to mitigate or exacerbate transport's other environmental impacts). Fortunately, many potential measures are already available, including:
- technological improvements to vehicles and aircraft aerodynamics and components, including low noise tyres, train wheels, brake-blocks, and landing gears;
- improvements to infrastructure, such as low noise road surfaces and rail tracks;
- urban planning that limits encroachment close to busy roads, railways or airports, and rules on the location, layout and acoustic quality of buildings;
- traffic management techniques, such as traffic calming, controlling the speed of road vehicles, and low noise operational procedures for aircraft;
- restricting access for the noisiest vehicles and aircraft (e.g. at night);
- noise barriers and improved soundproofing of dwellings (although
only as a last resort
because these measures are rarely cost-effective).
Bron:
http://www.eea.europa.eu/articles/turn-down-the-noise-2013-67-million-europeans-endure-high-transport-noise-exposure
Maar nee, in het toch al overdrukke Nederland verhogen we de maximum snelheid op de snelwegen. Met als drogreden "Ik wil het meeste halen uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd." Aldus minister van Asfalt, Schultz van Hagen...
Bron:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/12/maximumsnelheid-op-acht-snelwegen-naar-130-kmu/
bert stoltenborg
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 12:09 pm
Onderwerp:
Geluidforum schreef:
PS: ik dacht aan 3liter/100km auto's - begrijp ik uit je betoog dat je overige milieuproblemen (NoX en CO2 uitstoot) wil doen toenemen mits het geluid in je achtertuintje maar daalt? Wederom: Zweden!
Nou, mijn Zweedse V70 is maar 2.5 liter turbo en wordt door de protagonisten niet voor niets een roffel genoemd.
Geluidforum
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 11:10 am
Onderwerp:
Tobsie schreef:
Hoewel de discussie interessant is, ben ik vooral benieuwd of ik nog iets aan mijn prpbleem kan doen. Ik ga sowieso navragen bij de gemeente welk mteriaal onder de huidige geluidswal zit (ik meende een schutting te zien, maar zeker weet ik het niet).
Je hebt gelijk! Materiaal van de geluidswal doet nauwelijks mee. Betere demping ga je enkel bereiken door de geluidswal hoger te maken (of, afhankelijk van de huidige lengte, langer). Er is een soort berekeningsprogrammatje (excelsheet) hier op het forum:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1385
tobsie
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 11:10 am
Onderwerp:
Hier een foto van google maps van de huidige geluidswal. Materiaal is mij niet precies duidelijk hout of steen.
Tobsie
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 11:00 am
Onderwerp:
Hoewel de discussie interessant is, ben ik vooral benieuwd of ik nog iets aan mijn prpbleem kan doen. Ik ga sowieso navragen bij de gemeente welk mteriaal onder de huidige geluidswal zit (ik meende een schutting te zien, maar zeker weet ik het niet).
Geluidforum
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 8:04 am
Onderwerp:
Ik wil je heus je droom niet afpakken hoor. Wat ik me van de VS herinner zijn niet zozeer de stille auto's (hoewel je daarmee wel een beetje een punt hebt) maar vooral de waardeloze kwaliteit ervan en, belangrijker, de verschrikkelijke staat van de wegen (potholes), waardoor toch weer veel geluid ontstaat.
Voor de VS geldt overigens hetzelfde als voor Scandiniavië: Er is veel meer ruimte dan in Nederland.
Symtoombestrijding versus op de barricaden (en de financiële baten van beide strategieën), die discussie ga ik niet aan.
Er is ook een club die tegen (het geluid van) windmolens vecht. Zoek je zelf de literaire parallel even op?
Nog meer lachen? De 'belangengroepering' uit Limburg die de Gouden Decibel won omdat ze 20 jaar (of zo) bestonden, zich in die tijd een keer lieten afkopen door de veroorzaker van het geluid, vervolgens nog nimmer niets bereikten (behoudens enige betrokkenheid bij het op een zijspoor gezet worden) en nu de vinger wijzen naar overheid en industrie. Google het vooral even.
Waarom een onrealistische droom (doof langs een snelweg wonen / langs een afgesloten snelweg wonen) wanneer het alternatief (rustig in op het platteland in Zweden wonen) zoveel realistischer is?
PS: ik dacht aan 3liter/100km auto's - begrijp ik uit je betoog dat je overige milieuproblemen (NoX en CO2 uitstoot) wil doen toenemen mits het geluid in je achtertuintje maar daalt? Wederom: Zweden!
9WEST
Geplaatst: Za Jun 29, 2013 12:33 am
Onderwerp:
Geluidforum schreef:
In Scandinavië zijn leuke huizen te koop in hele stille gebieden, overigens. Ik heb persoonlijk nooit begrepen waarom mensen die stilte om zich heen als absolute prioriteit stellen niet daarnaartoe verkassen (en begrijp goed, ik ontwerp en verkoop geluidsreducerende maatregelen, geluidsomkastingen, dempers etc.).
Tsja, het leven is vol keuzes, wat zal ik aantrekken, wat neem ik voor ontbijt, waar ga ik wonen. Enz.
Of,
doe ik aan symptoombestrijding en verdien er lekker veel geld mee, of klim ik op de barricaden en bestrijd de boosdoeners direct. De kosten voor de gemeenschap zal waarschijnlijk hetzelfde zijn. Je er met een Jantje van Leiden van af maken, met crisis enzo, te makkelijk.
Overigens, een 3 liter auto(-motor) met automaat is niet bepaald zuinig. Maar je bent vast wel eens in de VS geweest. Het eerste wat je opvalt wanneer je uit het vliegveldterminal stapt is hoe veel stiller het verkeer er is. Grote zoevende sleeen, die nauwelijks te horen zijn, dankzij benzine slurpende monsters met 3.3 tot 5.6 liter benzinemotoren. Dat in tegenstelling tot al die dinky-toys die je met knetterende 1.2 liter motortjes omver rijden, zodra je terug bent op Schiphol.
Begrijp me niet verkeerd, ik keur die grote bakken ook niet goed, maar het gaat nu even om het verschil in herrie en niet om de hoeveelheid CO2 of Peak Oil.
Samenvattend, Dr. Martin Luther King had mooie dromen. Mijn droom is om naast een autosnelweg te wonen en NIETS te horen, omdat het verkeer geen lawaai meer maakt. Niet omdat er afschuwelijke, op Berlijnse muur lijkende gedrochten omheen staan.
Keuzes, keuzes...
bert stoltenborg
Geplaatst: Vr Jun 28, 2013 10:51 pm
Onderwerp:
Je verdient een column naast mijn vriend Ewald Engelen, Geluidsforum!
Eindelijk een akoesticus die buiten zijn solipsistische terrein kan kijken.
Geluidforum
Geplaatst: Vr Jun 28, 2013 9:42 pm
Onderwerp:
9WEST schreef:
Waarom draaien we de zaak niet om. Kunnen autofabrikanten geen stillere dieseltrucks maken? Kunnen bandenfabrikanten geen stille autobanden maken? Kunnen we geen "stil" asfalt maken? Kunnen we geen 3 liter benzine motoren in onze auto's hebben, liefst met automatische transmissie?
Los van je (interessante) essay in het andere onderwerp: Nee, dat kan allemaal niet. Er ontbreekt (zéker nu vanwege de crisis) draagvlak om dit internationaal een agendapunt te maken, laat staan om het (gefaseerd) uit te voeren. Dit is niet iets wat van de ene op de andere dag te realiseren is, zoals je zult begrijpen. Ook het lokaal uitvoeren van maatregelen leidt niet tot het gewenste resultaat.
De enige manier om volstrekte stilte te krijgen op korte termijn, is het volledig stilleggen van de economie en infrastructuur, zowel hier als in de landen om ons heen. Een nucleaire ramp lijkt hiervoor het meest geëigend. Op Volkel schijnt een voorraadje kernraketten te resideren.
Ik krijg sterk de indruk dat mensen de laatste (1 à 2) jaren steeds vaker tendentieus roepen om verbeteringen (lees: veranderingen) zonder een en ander in perspectief te plaatsen. Niet enkel op het gebied van geluidhinder. Jammer!
Overigens zijn zuinige motoren en automatische transmissies beiden niet per definitie stiller. Vooral op snelwegen domineert (voor personenauto's in elk geval) bandenruis.
In Scandinavië zijn leuke huizen te koop in hele stille gebieden, overigens. Ik heb persoonlijk nooit begrepen waarom mensen die stilte om zich heen als absolute prioriteit stellen niet daarnaartoe verkassen (en begrijp goed, ik ontwerp en verkoop geluidsreducerende maatregelen, geluidsomkastingen, dempers etc.).
Misschien klinkt dit allemaal een beetje cynisch, maar ik ben er serieus van overtuigd dat wanneer je écht stil wilt wonen, Nederlands niet meer de plek voor je is...
Tobsie
Geplaatst: Vr Jun 28, 2013 9:42 pm
Onderwerp:
Bedankt voor je antwoord. De breedte van het perceel muv het bos is denk ik zo'n 80 meter. Dus dat wordt nogal een brede paardenstal denk ik
. Maar hier kan ik iig wel wat mee, want de paardenstal had ik oorspronkelijk op een andere plaats bedacht.
Het gaat me vooral om het verbeteren van de bestaande geluidswal (die is door de gemeente geplaatst). Het geeft iig stof tot nadenken, want de auto's/vrachtwagens zullen natuurlijk steeds stiller worden. Menig persoon verwacht dat een groot deel van de auto's over 10 jaar elektrisch zullen zijn. Dus zeker iets om mee te nemen in mijn besluit.
9WEST
Geplaatst: Vr Jun 28, 2013 9:02 pm
Onderwerp:
Op de rand van je tuin en weiland zou je nog tussen huis en drukke weg een vrij grote paardenstal kunnen laten bouwen.
Aan weerszijden daarvan bv. begroeing en/of houtopslag voor de open haard. Hangt natuurlijk af van de realiteitszin bij de gemeente hoe groot die stal mag zijn.
Wat mij altijd raakt is, waarom wij ons moeten beschermen tegen het lawaai. Waarom draaien we de zaak niet om. Kunnen autofabrikanten geen stillere dieseltrucks maken? Kunnen bandenfabrikanten geen stille autobanden maken? Kunnen we geen "stil" asfalt maken? Kunnen we geen 3 liter benzine motoren in onze auto's hebben, liefst met automatische transmissie?
Het is TT dit weekend in Assen. Ik woon er niet ver vandaan. Leve de herrie!
Tobsie
Geplaatst: Vr Jun 28, 2013 6:10 pm
Onderwerp: Geluidsoverlast bij eventuele nieuwe woning
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe woning. Vandaag eerste bezichtiging gehad. Ik zit vooral met de geluidsoverlast.
Ik heb een plaatje gemaakt van de situatie. Het is een perceel van zo'n hectare groot. Het huis staat zo'n 70 meter (schat ik) van een drukke 70 km/h weg af. Langs deze weg rijdt veel vrachtverkeer (belangrijke verkeersader in dit gebied). De weg is afgesloten door een geluidswal. Deze leek bij voorbaat vrij indrukwekkend, maar toen ik vandaag in de achtertuin stond hoorde ik nog wel best wat geluid (ik hoorde de vrachtwagens en auto's duidelijk rijden). De geluidswal is volgens mij van hout met begroeiing er om heen.
Ik heb een situatieschets gemaakt
. In het weiland wil mijn vrouw haar paarden stallen. In de tuin wil ik zitten en eigenlijk genieten van het buitenleven en niet van verkeersgeluid
.
Iemand een idee in hoeverre ik het geluid nog verder kan beperken (met name het vrachtverkeer) of is dit een onmogelijkheid? Ik weet namelijk niet of ik kan wennen aan het geluid.
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group.