Adverteerders
EASY NOISE CONTROL
#wijzijnakoestiek
Akoestiek en Geluidsisolatie
FAQ
ZOEKEN
Gebruikers
Registreer (NIET verplicht!)
Profiel
Inloggen
Geluidforum.nl forum index
->
Akoestiek
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Onderwerp
Gastcode
Voer
"e3bbb"
in om uw gast-bijdrage te plaatsen
Bericht
Emoticons
Meer emoticons
Letter kleur:
Standaard
Donkerrood
Rood
Oranje
Bruin
Geel
Groen
Olijf
Cyaan
Blauw
Donkerblauw
Indigo
Violet
Wit
Zwart
Letter grootte:
Heel klein
Klein
Normaal
Groot
Erg groot
Sluit tags
Opties
HTML is
AAN
BBCode
is
AAN
Smilies staan
AAN
Schakel HTML uit in dit bericht
Schakel BBCode uit in dit bericht
Schakel smilies uit in dit bericht
Indien je de code niet kan lezen of blind of slechtziend bent, neem dan contact op met de
Administrator
.
Bevestigingscode: *
Voer de code in exact zoals je die ziet. Let op hoofdletters, een nul heeft een diagonale lijn.
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:
Kies forum
Bedrijfsmatig
----------------
Geluid op de werkplek
Geluid naar de omgeving
Particulier
----------------
In het huis
Om het huis
Hobby en vrije tijd
Geluid en Geluidregelgeving
----------------
Akoestiek
Expert-forum
Forumgerelateerd
----------------
Informatie over dit forum
Off Topic
Feedback
Onderwerp
Auteur
Bericht
e-sonic
Geplaatst: Zo Sep 27, 2009 10:24 am
Onderwerp: Oordoppen
Op zich een goede zaak, spelen met oordoppen,
Als het podium volume dan omhoog gaat, is het effect weg.
Een hoger podium volume geeft een slechter geluid in de zaal, met gebruik van zaalversterking.
De volgende stap is dat ook de front of House engineer, (de zaal mixer) met oor-doppen gaat werken.
De reden is duidelijk, in het gebied tot 95 dB is de resolutie van het gehoor het hoogst.
Hiermee gaat ook het zaal volume weer omhoog, en dus zien we over een aantal jaren weer meer reclame spotjes voor de gehoor apparaten met een afneembaar frontje in je eigen kleur.....
(wordt ongetwijfeld vervolgt)
bert stoltenborg
Geplaatst: Wo Sep 16, 2009 1:52 pm
Onderwerp:
http://www.exinore.nl/gehoorbescherming/muziek/
Ik heb ook -9 dB, -15 heb ik ook maar daar is niet mee te spelen.
Live spelen we vaak met in ear monitoring, maar dat vind ik ook niet echt geweldig.
Ten eerste hoor je te goed dat je zit te knoeien
, en je mist toch ook wel de kick van het lawaai (als het goed gaat is lawaai een kick
).
En je verliest het contact met het publiek (als dat er tenminste is
)
Eric Desart
Geplaatst: Wo Sep 16, 2009 12:13 am
Onderwerp:
Bert,
En welke doppen zijn dat? Merk of link?
Ik ga ervan uit dat die minstens een spoor van lineariteit hebben.
Welke zin heeft een drummer met -9dB doppen?
Als die hierdoor 10 dB luider speelt kan die misschien beter versterkertjes in zijn oren plaatsen?
Zijn die gemaakt van de gaten van Gruyère kaas?
EDIT
:
Ik heb ze of er gevonden
http://sociaalfondsorkesten.nl/arbeidsomstandigheden_-_arbo/gehoor/wat_doen_we_daaraan/oordoppen/#2ahw
De allerlichtste zijn inderdaad -9dB de volgende -15dB en -25dB
Op deze site ook referentie naar andere types.
Andere:
http://www.alpine.nl/faq.htm#25
http://www.decibelhoortoestellen.nl/gehoorapparaat/gehoorbescherming.htm
bert stoltenborg
Geplaatst: Di Sep 15, 2009 9:48 pm
Onderwerp:
Nou, die gasten in die bandjes hebben er allemaal geen moeite mee om die dingen in te doen.
En dat betekent dan dat een -9 dB filter gemiddeld +10 dB herrie oplevert.
Eric Desart
Geplaatst: Di Sep 15, 2009 4:42 pm
Onderwerp:
Geluidforum schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat vooral orkestmuzikanten vanwege het gebrek aan lineariteit niet graag gehoorbescherming dragen...
Klopt, zij voelen zich onzeker in functie van herkenning. Lineariteit is zeer belangrijk en ik vermoed dat hier ook fase effecten kunnen meespelen.
Het is ook een leerproces. Je hersens moeten de tijd krijgen om deze andere informatie te kunnen verwerken/interpreteren.
Daarom gebruikte ik ook
bewust
de zin:
Eric schreef:
Als jij trouwens je gehoor en dat van je vrienden in je bandje wil beschermen, heb je geen keuze
dan te leren
goede lineaire gehoorspluggen te gebruiken.
Als je gehoorstoppen voor de eerste maal in je bureel insteekt, vervloek je ze op korte periode. Je wordt er moe en onbehaaglijk van.
In een zeer lawaaierige omgeving is dit reeds beter (wil niet zeggen goed).
Een bedrijf dat het dragen van gehoorstoppen begeleidt bij invoering (wat iets anders is dan zuiver ter beschikking stellen) geeft tot resultaat (eigen ervaring in groot autobedrijf) dat mensen de oorstoppen zelfs niet uitdoen (deels onbewust?) wanneer zij een break hebben in een (matig/standaard) geluidsgeïsoleerde rustcabine (kleine bureeltjes met tafel(s) voor meerdere mensen speciaal geplaatst om rustpauzes te nemen in een aangenamer en stiller omgeving).
Mensen die zichzelf opleggen door deze aanpassingsperiode (gespreide opbouw over langere periode) te gaan zullen anders reageren dan mensen die zich korte tijd forceren om ze te dragen en ze dan verwensen.
Ik vermoed (dichterlijke vrijheid) dat hier een praktische analogie is met contactlenzen: je moet die dingen leren dragen.
Geluidforum
Geplaatst: Di Sep 15, 2009 3:38 pm
Onderwerp:
Eric Desart schreef:
[*]Nakijken of er geen lineairder stopjes bestaan (eventueel mits rekening te houden met loudness effect) die zo exact mogelijk het spectrum van het gehoorde signaal respecteren?
Best een interessant gegeven... MAximaal dempende dopjes met elektronisch aangepast gefilterde doorlaat (techniek van een meerkanaals gehoorapparaat)?
Ik heb wel eens begrepen dat vooral orkestmuzikanten vanwege het gebrek aan lineariteit niet graag gehoorbescherming dragen...
Eric Desart
Geplaatst: Di Sep 15, 2009 3:30 pm
Onderwerp:
bert stoltenborg schreef:
Wat mij opvalt is dat muzikanten die doppen in doen, altijd >10 dB harder gaan spelen.
Dus dat wordt donderdag, als we moeten optreden, nog lachen.
3 suggesties:
Of jij zet je eigen versterker harder (hopend dat de 'gedopten' niet mee volgen, anders wordt het een stijgende spiraal)
.
Of je doet die zo'n aangepast hondenhalsbandje aan dat stroomstootjes geeft als ze te hard bl..., sorry..... spelen.
Voor honden is men sterk tegen het gebruik van dergelijke dingen, maar misschien nuttig voor muzikanten?
.
Nakijken of er geen lineairder stopjes bestaan (eventueel mits rekening te houden met loudness effect) die zo exact mogelijk het spectrum van het gehoorde signaal respecteren?
bert stoltenborg
Geplaatst: Di Sep 15, 2009 11:44 am
Onderwerp:
Gisteren nog geoefend met onze hobby blues band.
Met De Staat-gitarist Vedran Mircetic (best wel beroemd op het moment).
Die speelt nu ook met doppen in, en ook drummer Bob Hoogenelst heeft van die dingen.
Wat mij opvalt is dat muzikanten die doppen in doen, altijd >10 dB harder gaan spelen.
Dus dat wordt donderdag, als we moeten optreden, nog lachen.
Eric Desart
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 10:44 pm
Onderwerp:
Eric Desart schreef:
Je kan over een
totaal niveau
praten
in dB of
in dB(A).
In het een geval is dat de optelling van de niet gecorrigeerde dB waarden per frequentieband,
en in het andere geval
is dat de optelling
van de 'A gecorrigeerde dB', dus dB(A) waarden per frequentieband.
Musicus schreef:
Ik vroeg me alleen af, als je dus een db(a) meter hebt, op welke "vertrouwlijke manier" hij dan aangeeft hoe hard het is voor ons gehoor. Eigenlijk moet je dat dus, als ik het goed begrijp, volgens 't menselijk gehoor per frequentie aangeven, want 100 db bij 1000 hz is voor ons gehoor iets anders dan bij 20 hz.
Want al geeft hij bijv. db(a) = 100 aan (als hij dat zo aangeeft). Wat betekend dat dan, dat er een soort gemiddelde uitkomt, de gecorrigeerde waardes worden opgeteld?
Inwendig past een dergelijke meter een dB(A) weging toe op alle frequenties met behulp van een analoog filter (sommige software via mathematische naberekening). Wat jij ziet is een totaal en jij hoeft niet wakker te liggen van wat er intern gebeurt.
Een totaal dB(A) niveau is een totaal dB(A) niveau. En een totaal is de som van zijn delen.
Musicus
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 10:08 pm
Onderwerp:
Excuses voor mijn onduidelijkheid! Ik hoop nu wat duidelijker te zijn...
Ik weet uiteraard wat db's zijn.
Ik vroeg me alleen af, als je dus een db(a) meter hebt, op welke "vertrouwlijke manier" hij dan aangeeft hoe hard het is voor ons gehoor. Eigenlijk moet je dat dus, als ik het goed begrijp, volgens 't menselijk gehoor per frequentie aangeven, want 100 db bij 1000 hz is voor ons gehoor iets anders dan bij 20 hz.
Want al geeft hij bijv. db(a) = 100 aan (als hij dat zo aangeeft). Wat betekend dat dan, dat er een soort gemiddelde uitkomt, de gecorrigeerde waardes worden opgeteld?
Eric Desart
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:15 pm
Onderwerp:
Musicus,
Jij brengt mij nu in de war.
Wat begrijp je niet aan de link van Geluidsforum:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegingscurves_A_en_C
Als je een vraag hebt formuleer die dan eens duidelijk?
Je kan over een totaal niveau praten in dB of in dB(A). In het een geval is dat de optelling van de niet gecorrigeerde dB waarden per frequentieband, en in het andere geval is dat de optelling van de 'A gecorrigeerde dB', dus dB(A) waarden per frequentieband.
En dBs zijn logarithmische getallen. Dat telt dus niet op zoals een gewone rekenkundige optelling.
Wil je zo ver gaan? Maar dan moet je wel laten zien dat je al eens opgezocht hebt wat dBs zijn.
dBs vertellen niets over een meter of welke afstand ook. In dit geval refereert dit naar
geluidsdruk
(zoals een standaard geluidsmeter dit meet), gelijk waar je dit meet en is dus inderdaad afhankelijk vanwaar je staat.
Maar dBs kunnen ook naar andere dingen verwijzen zoals
geluidsvermogen
en nog een pak andere dingen.
Musicus
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 4:44 pm
Onderwerp:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Ik snap dat helemaal... alleen wat zegt 100 db(a) op een meter dan? 100 db bij 1000 hz? en dan kun je zelf begrijpen dat de hogere tonen nog wat harder zijn voor je oren en de lagere tonen minder hard? Ik speel trouwens met 30 tot 40 db doppen die net als die curve dempen. Verder willen we het op 90 db houden en pieken naar 100 db dus ik zit sowieso ruim onder de 80 db
Eric Desart
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 1:34 pm
Onderwerp:
Ons gehoor is minder gevoelig voor lage frequencies.
Bij 1000 Hz is er geen correctie omdat hier wat wij waarnemen klopt met wat er energetisch (dus echt) aanwezig is.
Zo'n correctie curve vertaalt wat er is naar hoe we het horen. Ons gehoor is dus inderdaad verschillend gevoelig voor verschillende frequenties. Dat geluid komt dus inderdaad even hard aan, maar de fysiologie van ons gehoor bepaalt wat wij beter of minder goed horen.
Dit is alles een beetje gestileerd.
In realiteit is dit niveau afhankelijk. Maar lees de topic grondig waar ik naar linkte en waar Geluidsforum een goede uitleg inclusief links gaf naar deze correctiecurves.
Als jij trouwens je gehoor en dat van je vrienden in je bandje wil beschermen, heb je geen keuze dan te leren goede lineaire gehoorspluggen te gebruiken. Haast systematisch maken jouw instrumenten meer geluid dan goed voor je is, zeker op lange termijn.
Zo'n verkeerslichtgeluidsmeter met microfoon op de plaats waar je speelt (en dus je oren zijn) is hoofdzakelijk goed als je dol bent op de kleur
rood
.
Dat
groen
ga je hoofdzakelijk zien tijdens koffie (
of bier) pauzes, of tussen de tracks door.
Bert (lid hier) is zo'n muzikant in een band en kent ook veel van geluid en meten. Bert kan hier misschien eens invallen.
Musicus
Geplaatst: Ma Sep 14, 2009 12:42 pm
Onderwerp:
Bedankt voor de reacties!
Ik had al in dat topic gekeken en ik wist eigenlijk al dat ik de sl-100 moest nemen. Dat stoplicht is me veel te duur maar wel erg handig! Vraag me toch af hoe dat nou met db(a) zit. Want al geeft de meter 80 db aan, terwijl 80 db bij 20 hz minder hard aankomt dan 1000 hz... wat zegt dat dan? Moet je dan van die 1000 hz uitgaan?
Geluidforum
Geplaatst: Zo Sep 13, 2009 7:53 pm
Onderwerp:
Makkelijker is een aanduiding die groot wordt weergegeven, zoals
het akoestisch verkeerslicht
...
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group.