Auteur |
Bericht |
Eric Desart |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Za Jun 25, 2011 6:49 pm Onderwerp: |
|
Sorry lieve Belgen, maar wanneer jullie spreken van een vezelplaat, moet ik dan denken aan een OSB plaat of Underlayment plaat (beiden typisch zo'n 18 mm dik)? |
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Za Jun 25, 2011 9:50 am Onderwerp: |
|
Inzake dit pannendak is dit positief aangezien dit werkt als een zwaardere massa aan de buitenzijde.
Dus je huidige dakconstructie zoals nu gepland is goed.
Ik begreep niet goed waar je je dampscherm ging plaatsen, maar hoe dan ook dat moet zover mogelijk naar de binnenzijde van de zolder achter de dubbele gipskartonbeplating uitgerust met Green Glue.
Hoe groot is die overspanning eigenlijk tussen de horizontale steunbalken van dat dak? Uit jouw beschrijvingen lijkt dat gewoon een dunne vezelplaat die pannen moet dragen, en dit lijkt mij een grote overspanning hiervoor.
Wat betreft je vloer zie ik dat hier een nog niet in te schatten 3-wandig systeem ontstaat. Het effect kan ik zo niet inschatten, maar kan best beperkingen betekenen.
Het basisprincipe van je zwevende vloeroplegging lijkt mij goed, maar ik zou hier een dubbele beplating voorzien (met dan bovenop je laminaat) i.p.v. 1 ook voorzien van Green Glue.
Als je deze dubbele beplating op elastische banden legt zorg dat je die banden zo kiest dat die minstens iets van een 2 à 3 mm indrukken onder de statische belasting van je vloerbeplating. Wat die tek7 is moet je zelf ergens naar linken.
Ik vermoed dat jij nog hoorbaar gaat zijn buiten je woning, maar ik voel ook niet direct hoe je het nog verder kan verbeteren. |
|
|
Gast |
Geplaatst: Vr Jun 24, 2011 8:56 pm Onderwerp: |
|
Het is een pannen dak, en net onder de pannen bevindt zich momenteel dunne vezelplaat. De vloer ligt op balken die ook aan de vaste muren bevestigd zijn, onder de balken zit er een laag dik hout, vermoedelijk het oorspronkelijk plafond van de verdieping eronder. Op de verdieping eronder ligt er nog eens een extra houten plafond (in ander hout, dus dit ligt nog lager dan de planken die ik van bovenaf zie). Links en rechts op zolder zijn het stenen buitenmuren (op de insprong van de traphal na, die wanden gaan we eruit gooien en degelijke wanden optrekken), de kant van de tuin en de straat (voor- en achterkant) zit ik dus met de schuine wanden van het dak.
De bedoeling met de vloer is tussen de balken volleggen met Rockwool (opnieuw de Soundmaxx ap2). Op de balken rubber bevestigen (met tek7?) en dan vezelplaat en laminaat erboven. Dit is enerzijds om contactgeluiden naar de verdieping eronder te dempen. Anderzijds worden de bassen uit de studio monitors hierdoor hopelijk ook wat gedempt, ik weet niet wat ik op dat vlak mag verwachten van het concept. |
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Di Jun 21, 2011 8:17 am Onderwerp: |
|
Ik voel dat dak niet aan.
Is dat gebroken wit (beigeachtig) isolatiemateriaal? Een soort polyurethaan? Is dat dat hout?
Ik begrijp dat dak niet goed van binnen tot buiten. Dit lijkt mij een grote overspanning tussen die balken om gewoon een houten plaat te zijn. En ik weet nog steeds niet wat jouw dichting is buiten. Zijn dat pannen die hier op liggen op van die latjes? Shingels? Anders?
Als wij over akoestiek praten willen we de complete doorsnede kennen, niet alleen wat je ziet aan de binnenkant, maar van binnen naar buiten - ALLES. Als dat isolatieplaten zijn lijkt het precies of die op die balken liggen.
Je moet mijn vragen eens letterlijk lezen. Ik weet nog steeds niets van die vloer (vanop die zolder tot de benedenliggende verdieping). ALLES.
Ik denk niet over dingen die ik niet ken of begrijp. Heel veel vragen in dergelijke topics zijn bedoeld om de constructie te begrijpen. En steevast reageert men over wat men aan de binnenkant ziet.
Ik wil de doorsnede begrijpen van binnen naar buiten en voor de vloer van boven naar onder.
Ik wil de massa van de bestaande begrenzing van dat dak begrijpen. Heb je door dat ik zelfs niet eens weet of jij een betonnen of houten vloer hebt? En als dat een houten is hoe die opgebouwd is? Zit daar isolatie tussen? Welke?
EEN BASISREGEL IN AKOESTIEK EN GELUIDSISOLATIE:
MEN VOEGT GEEN ISOLATIE TOE AAN EEN REEDS BESTAANDE CONSTRUCTIE DIE JE INZAKE GELUIDSISOLATIE ALS EEN REEDS BESTAANDE CONSTANTE KAN BESCHOUWEN MAAR JE CREËERT EEN NIEUW AKOESTISCH SYSTEEM WAAR HET REEDS BESTAANDE DEEL VAN UITMAAKT.
OM HET EINDRESULTAAT TE KUNNEN BEOORDELEN MOET JE DUS DE GANSE CONSTRUCTIE BEGRIJPEN, INCLUSIEF HET REEDS BESTAANDE OMDAT DIT INHERENT DEEL UITMAAKT VAN HET UITEINDELIJK TE VERWACHTEN RESULTAAT VAN DIT NIEUWE TOTAALSYSTEEM.
Dit houdt alles in, inclusief materialen, eventuele absorptiematerialen, spouwgroottes, principiële constructie enz.
|
|
|
taifun |
Geplaatst: Ma Jun 20, 2011 7:23 pm Onderwerp: |
|
Het huis is eigenlijk van iets voor 1930, ik zal uw compliment alvast doorgeven Mijn vriend heeft berekend dat er in totaal 1500 kg zal komen aan het dak te hangen. Dit gewicht wordt echter goed gespreid. Naast de 3 bestaande horizontale balken op de schuine wanden, brengen we er nog 3 extra aan die aan de buitenmuren zullen bevestigd worden. Dit heeft nog een reden: de draagkracht van de gyproc wanden is beperkt en zo kunnen we minder brede gyproc platen gebruiken. We hebben de vraag omtrent het gewicht ook aan een aannemer gesteld. Die vertelde dat zo'n dak echt wel wat kan hebben en dat de 1500 kg geen probleem mag vormen.
De eerste laag van wat u ziet op de schuine wanden gaat er alleszins af, dit is een soort van isolerende foam plaat. Daaronder steekt geperste vezel plaat.
Heeft u suggesties ivm de opbouw van de zwevende vloer? |
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Ma Jun 20, 2011 1:36 pm Onderwerp: |
|
Zijn dat sandwichpanelen dat dak? Wat voor iets? Liggen daar pannen op of wat is hier aan de buitenzijde? Hoeveel mag je dat dak extra belasten? En hoeveel die vloer?
Dit lijkt een relatief recente woning. Kan de architect of aannemer hier niets van zeggen? |
|
|
taifun |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:45 pm Onderwerp: |
|
Wat is de huidige opbouw van het dak?
Wat bedoel je met 'studs' (plaatje / type / link)? |
|
|
taifun |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:44 pm Onderwerp: |
|
voor de schuine dakwanden wordt hetzelfde principe gebruikt als voor de stenen muren: houten kader wordt bevestigd op de gordingen, rotswol, studs en 2 lagen gyproc (15mm + soundblock met waarschijnlijk green glue ertussen). Ik denk dus (met mijn beperkte begrip van akoestiek) dat we op 2 manieren ontkoppelen, de studs en de green glue.
De huidige muren tussen de overloop en de studioruimte zijn nauwelijks muren te noemen, deze gaan eruit en worden vervangen door iets stevigers. Het is ook handig om in eerste instantie al dat materiaal op zolder binnen te dragen, want de overloop en inkomdeur zijn vrij smal. Enig idee hoe best te werken om nieuwe binnenmuren of tenminste steunpunten voor de sandwichconstructie te maken?
Ik besef heel goed dat mijn beschrijving van het hele plan missch niet zo pro klinkt, ik ken er zelf immers weinig van. Vandaar dat mijn bewoordingen nogal stroef zijn en dat ik missch de redenering zoals mijn vriend ze in het hoofd heeft niet altijd even volledig naar voren kan brengen ... Hij is erg belezen ivm akoestiek en heeft al ervaring met opbouw van verschillende studio's en hij plant het hele gebeuren. Ik vraag jullie raad en mening hier uit eigen beweging, hij heeft wel al een (véél) beter idee dan ik zelf over hoe hij het wil gaan aanpakken. |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:30 pm Onderwerp: |
|
De (schuine) voorzetwanden worden dus niet contactloos van het dakvlak gehouden? En mochten deze wél worden voorzien van rubbers dan worden deze hangend belast? Wat is de huidige opbouw van je dak? |
|
|
taifun |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:25 pm Onderwerp: |
|
de studio is op de zolder, onder het dak. Schuine wanden dus, aan de straatzijde en aan de kant van de tuin (boven-onder op mijn schamele grafiek). Vrijstaande bakstenen buitenmuren aan de zijkanten (L-R). Aan de linkerkant is er garage met zoldering erboven, maar het dak van deze zolder reikt slechts tot een verdiep lager dan mijn muziekruimte. De rechtermuur is volledig vrij. De kamer is enigszins in een L-vorm, er valt één hoek weg waar de overloop en de inkomdeur zijn, waardoor de L-vorm ontstaat. Dit is ongeveer de vorm van de ruimte:
KANT v d TUIN (schuin, dak)
------------ ---> lengte linkermuur tot wand met deur is 4m
------------
------------ X= overloop met inkomdeur, je komt dus van R naar L binnen
------------------- X -> hier zit een klein venster momenteel
-------------------
-------------------
------------------- --> lengte L-R 6m
STRAATKANT (schuin, dak)
lengte van kant vd tuin tot straatkant is 8 m, maar hier valt er zo'n dikke meter weg wegens te laag onder het dak. Dit is het punt waarop zich op ongeveer 1m20 hoogte de eerste gordingsbalk bevindt en we gaan hier een verticale wand naar beneden maken. In elke schuine wand vh dak zitten er 3 horizontale balken (ongeveer 1m50 van elkaar), en we gaan er telkens nog een balk tussen plaatsen. De spatie tussen de balken wordt zo gehalveerd, dit is nodig omwille van beperkte draagkracht van de voorzetwanden.
rechtsboven is de inkom met het traphalletje en de deur. Ik twijfel nog of ik deze muur gewoon naar onder door zou trekken (lees: richting straatkant), zodat ik een aparte ruimte met venster behoudt voor verluchting (en met aparte inkomdeur vanaf de overloop) want ik wil dat de studioruimte zelf zo weinig mogelijk lekken heeft. Ik vermoed als ik dit doe, dan zit ik met een meer regelmatige én kleinere ruimte, dus achteraf nog wat werk zal hebben aan de akoestiek. Voor de ingang naar de studioruimte zelf overweeg ik met een soort sas te werken met 2 deuren op de overloop om zo deze verliespost te verbeteren.
De vloer is momenteel laminaat, met eronder persplaat en planchet. Het plan is een zwevende vloer te maken met demping dmv rockwool om geluidsoverlast naar binnenshuis toe te minderen, en om geluiden komende van beneden af te dempen in de studio. Ik heb nog niet gezien wat er onder de planchet ligt, in elk geval het is holle ruimte van minstens 15 cm en ik veronderstel er balken tegen te komen waarop we verder gaan layeren. De precieze constructie hiervan weet ik nog niet. Mijn vriend sprak van eerst rubber op de balken te leggen, een vraag die ons hierbij stellen is hoe we deze best a.d. balken bevestigen, hij sprak van tek7 of zoiets. De laminaat zou ik recupereren om als bovenste laag op de vloer te leggen.
Voor de wanden maken we een houten frame (op de bestaande balken voor de schuine zijdes onder het dak, voor de zijmuren werken we tegen de bakstenen muur), dan minerale wol, studs, dan 2x gyproc (buitenste 15mm, binnenste is dunnere soundblock, ertussen eventueel dan green glue)
welke leverancier raadt u aan voor green glue? als ik de knoop doorhak moet ik dit snel gaan bestellen want ik hoop over een maand de werken aan te vatten.
Wanden worden volgens hetzelfde principe doorgetrokken tot in de nok van het dak. De bovenste meter wordt achteraf ingericht als basstrap, volstoppen met rotswol.
foto's volgen nog - alvast heel erg bedankt voor uw raad! |
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 5:22 pm Onderwerp: |
|
Anonymous schreef: | (Ik weet dat ik ook een boel studs nodig heb die akoestisch ontkoppelen, en rockwool van 17 cm dik (iets met pro max in de naam maar ik ben het even kwijt), alsook gewone gyproc van 15mm dik en de akoestisch dempende gyproc (gyproc 15mm + rockwool + deadsheet + akoestische gyproc = sandwich) |
Ik had dat mogelijk fout gelezen, Sorry
Evengoed, die deadsheet behoort meer de dure magie dan akoestiek.
Ik dacht even foutief dat jij die deadsheet als ontdreuningsfolie en toegevoegde massa wou gebruiken tussen een dubbele gipskartonbeplating.
Die Green Glue is een demping die je gebruikt TUSSEN de platen als je meer dan 1 plaat gebruikt per kant.
Je moet hier wel eens systematisch jouw plannen weergeven, dat ik mij een EXACT beeld kan vormen wat jij nu juist ban plan bent.
Je bent hier meer naar materialen aan het vragen dan eerst een beeld te geven van de principiële opbouw van die studio
Anonymous schreef: | Het lijkt me ook alsof dit enkel bestemd is om tussen harde oppervlakken aan te brengen. Als onze constructie is: houten kader -> studs -> Gyproc 15 mm -> rotswol -> Soundblock gyproc , dan kan dit niet dienen omdat er geen 2 harde wanden tegen elkaar komen te staan? |
Inderdaad Green Glue dient om tussen 2 gyprocplaten (of tussen gelijk welke absorberende platen) te doen in functie van het dempen van die platen.
Als jij gyproc rechtstreeks 2-zijdig tegen houten studs schroeft is dat ten nadele van de isolatie.
Ik vraag mij echter af waar deze wanden zo staan.
Dit wordt onmogelijk discussiëren zo, voor jij een juist beeld geeft hoe jij wat juist gaat bouwen op die zolder. Liefst duidelijke schetsen en foto's.
Staat die studio volledig vrij? Sluit die aan op de kop van die zolder tegen een muur? Loopt die geheel of deels langs het dak? Met aan de zijkanten en kleine verticaal opstaande zijde? Wat is dat dak? Hoe opgebouwd?
Hoe is die vloer opgebouwd? Ramen, deuren, verluchting? Welke isolatie heb jij nodig? Wat zijn jouw zwakke punten nu? Enz, enz, ....
Al wat in jouw hoofd zit kunnen wij niet zien.
Eerst de basisprincipes, dan details. Voor vrijstaande wanden wordt meestal met een dubbele beplating per wandzijde gewerkt, wanneer dit tegen of in de buurt van een wand staat of onder een dakbeplating moet je het 3-wandig systeem mijden (extra spouw tussen gyprocwand en ruimtebegrenzing).
|
|
|
taifun |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 2:10 pm Onderwerp: |
|
Het lijkt me ook alsof dit enkel bestemd is om tussen harde oppervlakken aan te brengen. Als onze constructie is: houten kader -> studs -> Gyproc 15 mm -> rotswol -> Soundblock gyproc , dan kan dit niet dienen omdat er geen 2 harde wanden tegen elkaar komen te staan? |
|
|
taifun |
Geplaatst: Zo Jun 19, 2011 1:45 pm Onderwerp: |
|
Ik heb de green glue eens bekeken, volgens wat ik ervan lees het lijkt de bedoeling om de wanden over de volledige oppervlakte hiermee te behandelen. Dit kan weleens een heel dure, voor mij onbetaalbare kost worden voor een oppervlakte in de orde van 120 m². Ik had eigenlijk eerst (misschien verkeerd) begrepen dat u dit voorstelde als vervangmiddel voor standaard kit om de naden overal af te dichten. Kan dat ook of is dat helemaal niet de juiste toepassing? Waar kan ik dit product best aanschaffen? Dan kan ik eens nakijken of de prijs haalbaar is. |
|
|