Auteur |
Bericht |
Eric Desart |
Geplaatst: Ma Jul 09, 2012 10:35 am Onderwerp: |
|
http://www.beroepsziekten.nl/content/ziekten-door-lood
Ik vraag mij eigenlijk af in hoever we speciaal voorzichtig moeten zijn met het gebruik van lood in functie van gezondheid.
Heeft iemand daar enige praktijkrichtlijnen voor of enige ervaring mee?
|
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 11:23 pm Onderwerp: |
|
Dat lood zit rond de 11360 kg/m³ en kost rond de € 2.87 per kg ex BTW.
Een standaardmaat voor bouwkwaliteit op rol 3 m x 1 m x 1.32 mm (rol = 45 kg = 15 kg/m²)
Hier komt nog de prijs van de zelfklever bij indien nodig.
Jouw Idekell ca € 1.06 per kg ex BTW en klever reeds inbegrepen.
Voor ruw loodhagel (bolletjes 2 à 3 mm) € 4.88 per kg ex BTW in zakken van 25 kg. |
|
|
bert stoltenborg |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 8:35 pm Onderwerp: |
|
Zelfklevende ontdreuning, 4,2 mm dik, 1800 kg/m3, bitumineus, ca. 8 euro/m2 excl. BTW
Die mass-loaded vinyl producten (Acoustiblok en zo) zijn niet zelfklevend, maar een stuk duurder. Wel buigslapper. Die ontdreuning die ik noem is wel erg hard bij lagere temperaturen...
Geen van deze materialen komt v.w.b. dichtheid ook maar in de buurt van loos natuurlijk.
http://www.pullrhenen.nl/isolatie/nl/producten/idikell.html
http://www.a-nr.nl/
...
de forumsponsors hierboven (online shops wellicht met prijzen) |
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 8:07 pm Onderwerp: |
|
Geluidforum,
Kan jij eens een +/- kg prijs geven (aankoop kleine hoeveelheden) voor goede zware massa stijl Idekell.
Het gaat er mij gewoon om om in idee te hebben tussen de kg-prijs van lood en traditionele zware massa's. Ik heb het niet over dure EPDM of PVC of zo, gewoon goede butimeuze zware massa's.
In die link van mij staan ook loodprijzen (lijkt mij interessante link).
Die dingen bestaan ook in zelfklevende versies ...
Lijkt leuk om daar eens dieper op in te gaan.
Ik vraag geen interne bedrijfsgegevens, ik wil gewoon aan een realistisch vergelijking geraken voor kleine tot middelgrote dingen. Bijv. van enkele m² tot 40 à 50 m² of zoiets.
Meer in functie van particuliere of losse kleine projecten.
Zou loodblad, zonder dat aanraakt binnen ook gezondheidsrisico's inhouden?
|
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 1:30 pm Onderwerp: |
|
Sander schreef: | Quote: | Aan de onderzijde van deze plaat komt ook isolatie en bovenop een barrieremat. Omdat deze plaat het grootste "gat" is waar motorlawaai.... |
lood wordt al jaren niet meer toegepast in de bouw, hiervoor zijn betere alternatieven op de markt. Ik neem aan dat de "barrieremat" al een dergelijk loodvervanger is en dat lood dus weinig zal toevoegen.
Jan, welk gewicht (per vierkante meter) heeft de barrieremat die hiervoor besteld is? |
Lood heeft vooral weerstand gekregen in functie van potentiële giftigheid. Wat ook de reden is dat zijn toepassingsgebieden belangrijk gekrompen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodvergiftiging
En het is vaak relatief onpraktisch om te gebruiken.
Het wordt echter nog steeds gebruikt. http://www.lood.nu/bladlood-op-rol
Inzake soortelijke massa klopt het met glans elke barriermat.
En inzake geluidsisolatie (indien juist toegepast) is het top met zeer grote interne demping.
Ik ben niet per se voor lood maar het blijft akoestisch een topmateriaal (vaak lastig toe te passen).
|
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 12:38 pm Onderwerp: |
|
Sander schreef: |
lood wordt al jaren niet meer toegepast in de bouw, hiervoor zijn betere alternatieven op de markt. Ik neem aan dat de "barrieremat" al een dergelijk loodvervanger is en dat lood dus weinig zal toevoegen.
|
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van deze beweringen |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 10:16 am Onderwerp: |
|
Sander schreef: | Quote: | Aan de onderzijde van deze plaat komt ook isolatie en bovenop een barrieremat. Omdat deze plaat het grootste "gat" is waar motorlawaai.... |
lood wordt al jaren niet meer toegepast in de bouw, hiervoor zijn betere alternatieven op de markt. Ik neem aan dat de "barrieremat" al een dergelijk loodvervanger is en dat lood dus weinig zal toevoegen.
Jan, welk gewicht (per vierkante meter) heeft de barrieremat die hiervoor besteld is? |
In de camper-bouw misschien nog wel? - Welkom Sander, registreer je even, dan kunnen je bedrijfsgegevens in je onderschrift worden weergegeven! |
|
|
Sander |
Geplaatst: Vr Jul 06, 2012 10:12 am Onderwerp: |
|
Quote: | Aan de onderzijde van deze plaat komt ook isolatie en bovenop een barrieremat. Omdat deze plaat het grootste "gat" is waar motorlawaai.... |
lood wordt al jaren niet meer toegepast in de bouw, hiervoor zijn betere alternatieven op de markt. Ik neem aan dat de "barrieremat" al een dergelijk loodvervanger is en dat lood dus weinig zal toevoegen.
Jan, welk gewicht (per vierkante meter) heeft de barrieremat die hiervoor besteld is? |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Do Jul 05, 2012 6:43 pm Onderwerp: |
|
Ja, maar dat weet iedereen!
|
|
|
Eric Desart |
Geplaatst: Do Jul 05, 2012 6:04 pm Onderwerp: |
|
Maar best als je dat lood niet vrijhangend gebruikt zonder plaat, dat lood perfect vastkleven op die plaat zodat het totaal een gedempte constructie wordt.
Nog een paar en het wordt compleet .....
|
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Do Jul 05, 2012 5:17 pm Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Lood.
Dun & zwaar. |
...en buigslap... |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Do Jul 05, 2012 4:14 pm Onderwerp: |
|
Lood.
Dun & zwaar. |
|
|
Jan v. V. |
Geplaatst: Do Jul 05, 2012 2:12 pm Onderwerp: Geluidsisolatie in Camper |
|
Hallo Allemaal'
Ik zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Jan en samen met mijn vrouw Gerda zijn wij sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van een Hymer S550, een bijna oldtimer camper uit 1991 met een lawaaierige Mercedes Diesel. Inmiddels al veel aan de camper veranderd en verbeterd, zo was de geluidsisolatie in de motorruimte na 21 jaar dienst gedaan te hebben, totaal verpulverd of al verdwenen. Wat er nog van over was heb ik allemaal verwijderd en de lijmresten goed schoongemaakt. Binnenkort komt er nieuwe geluidsisolatie tegen de buitenwanden en het schutboard van de motorruimte, besteld via via bij de firma Merford, hier wel bekend. Nu zit er tussen het dashboard en het voorraam een brede triplexplaat van ca. 210 bij 60 cm en 12 mm dik met vloerbedekking erop. Aan de onderzijde van deze plaat komt ook isolatie en bovenop een barrieremat van Merford. Omdat deze plaat het grootste "gat" is waar motorlawaai in de cabine kan komen, zou ik op deze plaat nog iets willen leggen wat ook goed geluidisoleerd, liefst iets met massa (gewicht), want dat isoleerd het beste, had ik begrepen. Weten jullie wat voor materiaal ik hier het beste voor zou kunnen gebruiken? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Jan |
|
|