Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Stemgeluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 12:25 pm    Onderwerp: Stemgeluid Reageer met quote

Aan de hand van een ander topic had ik een grafiek ingevoerd waarvan ik de waarden niet juist kende wat het moeilijker maakt om hier verdere berekeningen met uit te voeren.
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=3588#3588

Ik heb deze grafiek nu gedigitaliseerd zodat deze beter bruikbaar worden.

Dit was de originele grafiek waarvan sprake:

Bron: Practical hearing aid selection and fitting
Auteur: Henry Tobin, Tamara T. Sowell,
United States. Veterans Health Administration. Scientific and Technical Publications Section - 1997

Dit zijn de gedigitaliseerde en verder bewerkte versies:
  • Originele dB(Lin) waarden
  • Naar dB(A) waarden omgerekende waarden.

Spectrum gemiddelde mannenstem bij diverse spraakniveaus in dB(Lin) = Lineair/ongewogen



Spectrum gemiddelde mannenstem bij diverse spraakniveaus in dB(A) = gewogen



Dergelijke kunnen gebruikt worden voor isolatie-, privacy en hinderberekeningen, enz.

Hoe er rekening mee dat de nauwkeurigheid van dergelijke gedigitaliseerde waarden afhankelijk is van de kwaliteit van de figuur die je digitaliseert.
In deze figuur (zie boven) was het lastig de juiste lijnen te vinden in het laagfrequent gebied van 125 Hz tot 200 Hz waar de curves elkaar overlappen (het is een beetje pragmatisch dat je een aantal veronderstellingen integreert). Het gaat hier echter om een gebied dat zelden definiërend zal zijn in functie van vervolgberekeningen.
Normaal kunnen dergelijke waarden (rest curves en spectrum) met dergelijke digitaliseer-technieken teruggevonden worden met toleranties in tienden van een dB.

Er zijn meerdere studies rond stemgeluid. Deze kunnen in dit topic samengebracht worden naargelang ze belangrijk zijn of ter sprake komen.
Zo is het (voor geïnteresseerden) boeiend te onderzoeken in hoever gekende isolatie-ééngetalswaarden representatief zijn voor typisch stemgeluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor deze waardevolle bijdrage. Het moet een best werk zijn alles netjes in die grafiekjes te kunnen presenteren Cool
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Bedankt voor de aanmoediging en vriendelijke woorden.

Dit was inderdaad een lastige en behoorlijk tijdrovende (maar ik vind het leuk werk).
En de waarde van dit origineel rapport en de overname en verwerking van een deel van deze data in ASTM standaards (= Amerikaanse ISO) maakte dat ik deze gegevens bruikbaarder wou maken.
Moest ik de waarde van zo'n bron niet kunnen plaatsen of inschatten zou ik dit werk niet doen.
Ik heb betrokken ASTM standaard. Het is door de vraag/probleemstelling van Trimoxie dat ik een getalmatig overzichtje wou hebben in functie van breder spraakniveau.
coffee En het wel of niet delen is een keuze van de moment Wink

Dit rapport en gerelateerde curves werd mij jaren geleden geadviseerd door Noral Stewart, een Amerikaans akoesticus en lid van ASTM, ASA enz..
http://www.stewartacousticalconsultants.com/people.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 30, 2016 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beeldmateriaal vanuit backup, elders gehost, toegevoegd.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.