Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Ontwerp 4-lagen geluidwerende vloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2018 12:25 pm    Onderwerp: Ontwerp 4-lagen geluidwerende vloer Reageer met quote

Ik woon in een betonnen appartementcomplex uit 1967. Nu wil ik de vloer van mijn woonkamer geluidwerend maken tav burengeluid van onderen.Ik heb een eigen ontwerp gemaakt bestaande uit 4 lagen:

(B) bestaande betonnen vloer.

(1) onder: 10 mm Redupax:
(2) midden: 4 mm MDF,
(3) midden: 5 mm bitumen dakleer
(4) boven: 8 mm MDF.

Zie: foto

Onder de 10 mm Redupax ligt nog 2 mm polyethyleen folie.
De bovenste 3 lagen (4,3,2) schroef ik aan elkaar vast.

Mijn vraag is nu;

zou de geluidswering van onder naar boven nog beter zijn als ik het bitumen dakleer direct op de betonnen vloer leg? Zodat het geluid al direct bij binnendringen in de kamer tegen gehouden wordt? Dit als alternatief voor mijn oorspronkelijke redenering dat het geluid eerst in laag 1 en 2 geabsorbeerd wordt en tenslotte door laag 3 en 4 tegengehouden wordt. De bitumen dakleer heb ik gekozen vanwege de hoge massa: 25 kg voor 5m2.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2018 8:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij werkt je opbouw vooral aardig voor contactgeluid naar beneden. De extra massa van het bitumen (5 kg/m²) valt in het niet bij de massa van de betonnen vloer, dus direct erop heeft in elk geval geen enkel effect. Ook Redupax is bedoeld voor het verbeteren van contactgeluidsisolatie.

Wellicht dat met de Reducpax op het beton, daarop beide MDF-lagen met de bitumen ertussen enige verbetering kan optreden v.w.b. luchtgeluid, maar verwacht er vooral niet te veel van.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2018 9:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de betonnen vloer als trillingsbron ziet, heb ik dan met mijn ontwerp niet een (dubbel) massa-veer systeem om de trillingen vanuit de vloer te dempen? Het geluid komt namelijk echt vanaf de vloer en niet zozeer langs de muur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2018 9:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ambrink schreef:
Als je de betonnen vloer als trillingsbron ziet, heb ik dan met mijn ontwerp niet een (dubbel) massa-veer systeem om de trillingen vanuit de vloer te dempen? Het geluid komt namelijk echt vanaf de vloer en niet zozeer langs de muur.


Enkel massa-veersysteem.

Quote:
Wellicht dat met de Redupax op het beton, daarop beide MDF-lagen met de bitumen ertussen enige verbetering kan optreden v.w.b. luchtgeluid, maar verwacht er vooral niet te veel van.


Hou in dat geval het op de Redupax gelegde lagen contactvrij van de wanden. Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2018 10:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie de fout in mijn ontwerp Shocked ;
de veerconstante van mijn systeem is te hoog om de trillingsenergie van onderen te kunnen dissiperen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.