Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsberekening schanskorven

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WesleyHouben



Sinds: 24-9-2018
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Ma Sep 24, 2018 4:45 pm    Onderwerp: Geluidsberekening schanskorven Reageer met quote

Beste mede forumleden,


Ik zit met een vraagstuk waar ik zelf niet uit kom. Wellicht kan iemand van jullie mij helpen.

Momenteel ben ik bezig een schutting te bouwen van schanskorven (je weet wel: van die netten met stenen erin). Dit omdat ik dit een mooie constructie vind, maar vooral ook om geluid te dempen. Ik woon naast een bedrijfspand welke vlakbij de erfgrens een aantal koelunits heeft draaien.

Middels deze constructie hoop ik het geluid te kunnen dempen. Hier probeer ik tevens aan te rekenen. Maar ik kom er niet aan uit.

Kan iemand mij op weg helpen? Hoe moet ik rekenen aan geluid dan wel geluidsdemping door obstakels zoals een schutting van schanskorven? Dit afhankelijk van het aantal dB geluid, op verschillende afstanden.

Ik heb op dit forum al het excel bestand gevonden om te rekenen. Maar hier kan ik (volgens mij) geen isolatiewaarde opgeven. Überhaupt vraag ik mij af wat ik voor schanskorven mag aanhouden?

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt!

Groet, Wesley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2018 10:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. De isolatie-waarde is van (relatief) gering belang bij een scherm. De hoogte van het scherm en een minimale homogene en gesloten massa van minimaal ca. 15 kg/m2 is dat wél.

Bij een schanskorf is dat laatste vaak een probleem. Ze 'lekken' vaak nogal.

(http://www.schanskorven-montage.nl/index.php/toepassingen)
Quote:
Geluidswerende schanskorf
Een schanskorf gevuld met stenen geeft 1 tot 3 Db demping, Voor een geluidswerend element is dat veel te weinig, Door in de schanskorf met een geluidswerende vulling te verwerken blijft hebt beeld van een schanskorf met nu wel gewenste Db demping. Hoeveel geluid er gedempt kan worden hangt af van het materiaal dat toegepast wordt als geluidsdemping. Wij onderscheiden 4 klassen: klasse 1: 25-40 DB, klasse 2: 15-25 DB, klasse 3: 10-15 DB en klasse 4: 6-10 DB

https://eikenburg-deroosten.nl/voorgenomen-werkzaamheden-t-a-v-het-geluidscherm-2/

https://www.ed.nl/eindhoven/scherm-wordt-toch-dichtgemaakt~a83bdb62/

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1085
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
milieuadviseur



Sinds: 3-9-2013
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2018 10:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zorg vooral dat je een werkelijk scherm in je schanskorf verwerkt. Minimale massa zou ik dan wel op 10kg/m2 houden, het liefst 20kg/m2 tot 40 kg/m2. Daar omheen kan je dan aan beide zijden je stenen stapelen.

Voor de schermberekening kan je dan de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999 aanhouden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2018 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

milieuadviseur schreef:
Zorg vooral dat je een werkelijk scherm in je schanskorf verwerkt. Minimale massa zou ik dan wel op 10kg/m2 houden, het liefst 20kg/m2 tot 40 kg/m2. Daar omheen kan je dan aan beide zijden je stenen stapelen.

Voor de schermberekening kan je dan de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999 aanhouden.


Aanvulling / verduidelijking : Werkelijk scherm = gesloten (niet doorblaasbare) homogene (overal zelfde dikte en dichtheid) massa. Dit i.t.t. de keien in de korven, waartussen kieren en luchtlekken
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.