Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Schutting tegen geluid zinvol op 25m afstand?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2019 2:49 pm    Onderwerp: Schutting tegen geluid zinvol op 25m afstand? Reageer met quote

Beste forumleden,

Al bijna 2 jaar knaagt bij mij de vraag of in mijn tuin winst te behalen is om verkeersgeluid te verminderen. Momenteel heb ik nog geen enkele tuinafscheiding (alleen plantsoen), maar ik overweeg een dichte houten schutting van 2 meter hoog (vergunningsvrij). De situatie is verder als volgt:

Straat (50km/h) op circa 25 tot maximaal 40 meter afstand van de perceelgrens. Daartussen zit gras en bosplantsoen.
Afstand van de perceelgrens tot de woning is ongeveer 15-20 meter.
Grond van de woning ligt iets lager dan de weg, is mijn gevoel.

Mijn wens is om geluid in de tuin te verminderen, in de woning is het ook mooi meegenomen. Echter, gezien de afstanden van perceelgrens tot bron en woning, twijfel ik enorm of het überhaupt het beginnen waard is. Gaat het geluid niet voor 90% over een 2 meter hoge schutting heen? Maar stel dat een 3 meter hoge afscheiding wel effect heeft, ben ik graag bereid een vergunning aan te vragen.

Maar helaas ben ik niet wiskundig, ik heb gestoeid met het Excel-bestand dat ik in een van de topics vond maar ik kom er helaas niet uit Sad. Ik hoop dat iemand met meer expertise en/of eigen ervaring me van informatie kan voorzien voordat ik de portemonnee trek voor de erfafscheiding...
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 28, 2019 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de woning op een hoogte van 150 cm scheelt een 2 meter hoge schutting bij 1000 Hz een dB of 7, een 3 meter hoge een dB of 12.
Hoeveel dat is kun je hier horen: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=10846#10846
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.