Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsisolatie buren, spouwmuur?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 2:37 pm    Onderwerp: Geluidsisolatie buren, spouwmuur? Reageer met quote

Hallo

Ik heb een vraag over geluidsisolatie.

De Sub/Tv van onze buren staat tegen de voorgevel aan, hierdoor horen wij aan de voorkant van ons huis (ik denk door de lege spouw, die loopt het hele huizenblok door) de tonen van de tv/muziek. Dit horen we zowel in de huiskamer (voorkant), maar ook in onze slaapkamer (voorkant). Gisteren mijn oren tegen de spouwmuur gehouden in onze slaapkamer en dan hoor je duidelijk conversatie van de tv. In de slaapkamer zelf hoor je het ook maar veel minder. Ook mijn oor op de grond gehouden (vloer), maar daar hoor je amper wat. Nu willen we misschien 6cm supafil - glas wol in onze spouwmuur laten spuiten (die is nu nog leeg). Denken jullie dat het geluid dan verminderd wordt? De geluidsgolf kan niet meer door de 'lege' spouw natuurlijk.. En het kan geen klankkast meer worden. Onze slaapkamer en woonkamer zitten niet direct tegen het huis van de buren aan. Er zit beneden nog een hal/wc tussen. En boven nog een badkamer. Dus ik denk echt dat het geluid nu nog door de lege spouw komt / reist.

Daarnaast heb ik net aan de achterkant bij beide kamers geluisterd. Maar daar hoor je bij de muur naar de buren toe niet echt veel. Ook via/op de grond hoor je niet veel. Maar als je je oor op de buitenmuur plaatst dan hoor je daar zelfs de tv van de buren (zachte conversatie) !! Dit dus zelfs aan de achterkant van ons huis. Gaat er zoveel geluid door een spouw? (Gehele blok heeft open spouwmuren met 6cm lucht aan-één).

Het betreft dus de spouwmuur aan de voor en achtergevel. De muur naar de buren toe heeft geen spouw.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 4:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De glaswol in de spouw zal enige vermindering geven, maar niet omdat 'het geluid er niet meer door kan'. Door geluidsabsorptie zal het galmen van het geluid in de spouw afnemen. In hoeverre dit een effect heeft met inachtname van andere paden (valspecie in de spouw tussen de woningen, niet volledig ontkoppelde spouwbladen, etc.) is moeilijk te bepalen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 5:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
De glaswol in de spouw zal enige vermindering geven, maar niet omdat 'het geluid er niet meer door kan'. Door geluidsabsorptie zal het galmen van het geluid in de spouw afnemen. In hoeverre dit een effect heeft met inachtname van andere paden (valspecie in de spouw tussen de woningen, niet volledig ontkoppelde spouwbladen, etc.) is moeilijk te bepalen.


Bedankt voor de snelle reactie. Duidelijk, ik hoop dat het gaat helpen dan. Denk inderdaad dat het nu vooral galmt. Vond het wel apart dat ik het aan de achtergevel zo hard hoorde als ik mijn oor op de spouwmuur had. Je kan hier verder op internet weinig over vinden, over geluidsoverlast dat via de spouw van de voor- en achtergevel gaat.

Ik heb mijn oor dus op alle muren en vloeren gehouden in onze slaapkamer. Is het dan zo dat waar ik het het hardst hoor (met mijn oor erop) dat het daar dus ook het hardst binnenkomt? (m.a.w. dat ik daar het 'beste' kan isoleren?)

En is dit nou luchtgeluid of contactgeluid?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 31, 2020 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
En is dit nou luchtgeluid of contactgeluid?


Vraag de buurman om de subwoofer van de vloer te ontkoppelen (of even spelend op te tillen) en als je verschil hoort is er sprake van een bijdrage door contactgeluid Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.