Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluid weg

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bvo
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 3:14 pm    Onderwerp: geluid weg Reageer met quote

Hallo allemaal,
ik heb het hele forum doorgespit en ben een aantal vergelijkbare vragen tegengekomen. Ik wil graag checken of ik het goed begrepen heb Smile

We willen een huis kopen langs een redelijk drukke weg (doorgaande weg in een dorp, 50 km/u). De afstand van (het hart van) de weg naar de perceelgrens is 25 m. De afstand van de perceelgrens naar het terras is 15 m. Weg en terras liggen nagenoeg even hoog (mogelijk ligt het terras iets hoger). Er staan nu bomen en struiken op de perceelgrens maar deze zijn "open" (ik kan de weg en de auto's zien).
Als ik de formule uit de xls op dit forum gebruik en bovenstaande gegevens invoer, komt ik bij een geluidswal op de perceelgrens van 2 m hoogte op een verlaging van het geluid van ca 6 db, en bij een hoogte van 2,5 m, een verlaging van ca 9 db. Een berekening op een aanbieder van Noistop laat iets vergelijkbaars zien.

Check: klopt dit zo ongeveer?


Groet,
Bas
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 7:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me redelijk in lijn met de verwachtingen. Die 9 dB is optimistisch, vermoed ik. Uiteindelijk ook afhankelijk van de lengte van de wand en bijvoorbeeld bijdragen van geluid dat via andere percelen van de weg richting je woning komt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bvo
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u!
Het gaat om zeker 25 m perceelgrens. Aan een kant een ander perceel met flinke schutting en dichte struikgewas en aan de andere kant een stukje openbare stoep. Dat betekent dat ikm behalde 25 m waar het hier over gaat ook een stukje “de hoek om moet” waar de openbare stoep is...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.