Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

apparatuur om bron geluid te achterhalen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janhamer
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Dec 18, 2020 2:15 pm    Onderwerp: apparatuur om bron geluid te achterhalen Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik heb nu al geruime tijd last van contactgeluiden in de vorm van vaak harde klappen , tikken, deur geklap, die ook in de nacht plaatsvinden. Omdat ik in een rijtjeshuis woon, is het s nachts lastig om te achterhalen waar dit geluid vandaan komt.
Nu zou het ideaal zijn als er apparatuur bestaat die kan bepalen van welke kant ( welke buren) dit geluid komt.
Dus mijn vraag is eigenlijk is dit soort apparatuur beschikbaar, aan te schaffen of zelf te bouwen of wordt het dan wel heel ingewikkeld ?
Ik zou misschien aan beide kant van de woning een sensor of microfoon kunnen neerzetten, maar dan heb ik nog wel een stukje software nodig die dit kan registreren.
Ik weet niet of deze vraag hier eerder is gesteld. Kon het zo gauw niet vinden.

Alvast dank. Jan
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Dec 20, 2020 1:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt met een geluidcamera of een intensiteitsmicrofoon richting van geluid vaststellen maar dat is allemaal duur & ingewikkeld, in ieder geval niet iets voor zelfbouw/DIY. En automatisch gaat het ook niet echt.

Twee microfoons gebruiken en geluid(sniveaus) vergelijken kan wel, je kunt bijvoorbeeld met een pc en een opname programma zoals Audacity https://www.audacityteam.org/ op twee sporen opnemen en achteraf vergelijken. Daar kan ik me wel iets bruikbaars bij voorstellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Janhamer
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 22, 2020 11:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor het meedenken Bert Stoltenberg.
dit lijkt me nog steeds een vrij complexe methode.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 22, 2020 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Janhamer schreef:
dank voor het meedenken Bert Stoltenberg.
dit lijkt me nog steeds een vrij complexe methode.


Ik ben van mening dat simpeler dan door Bert aangegeven niet echt mogelijk is. Dan moet de afwerking van de wanden aan beide zijden van de kamer liefst wel gelijk(aardig) zijn, omdat anders reflecties mogelijk roet in het eten gooien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Janhamer
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 23, 2020 3:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wat bedoel je met afwerking ?

Als je bijvoorbeeld hout aan de ene kant van de kamer hebt en een stuk muur aan de andere kant ?
Hier in huis is het allemaal steen/beton met een laagje behang. Maar of beide muren aan weerszijden van de woning even dik zijn, ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Ik heb inmiddels ook even naar audacity gekeken. Om ook even te kijken of het praktisch is in mijn geval. Bedankt voor de tip hierover.

Stel ik zou de hele nacht opnemen, en ik krijg te maken met een paar flinke klappen die veroorzaakt worden door de buren. Hoe vindt ik deze dan terug in Audacity ?

Ik zie wel een balk met de opname tijd, volgens mij in seconden , maar ik zou eigenlijk bij de analyse achteraf van de ene geluids uitslag naar de volgende willen springen. En dan die fragmenten die voldoen aan een voldoende grote geluidsuitslag. En het zou mooi zijn als het tijdstip van opname, in dit geval de overlast ,er dan bij zou staan.

Dus kun je in Audacity ook selecteren op bijv. de sterkte van het opname moment , en achteraf springen tussen de momenten die voldoen aan voldoende harde geluidsopname en het tijdstip erbij zien ?
(ik kan moeilijk de volledige opname gaan vergelijken want dan zou ik de hele dag bezig zijn, elke dag weer. Dus ja hoe analyseer je zoiets achteraf dan.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 23, 2020 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Janhamer schreef:
Hier in huis is het allemaal steen/beton met een laagje behang.


Dat bedoel ik inderdaad. Voor Audacity kan ik je niet helpen, helaas. Geen ervaring mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Dec 25, 2020 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Opnameprogramma's geven de opname weer op een tijdschaal. Als je weet hoe laat de opname is gestart kun je eenvoudig herleiden op welke tijd bepaalde gedeeltes van de opname plaatshebben. Op de tijdschaal kan worden ingezoomd, als je bepaalde luide passages ziet (pieken in de opname) kun je daarop inzoomen en ze direct afluisteren. Je kunt ze ook selecteren en in een nieuwe sessie plakken zodat je ze kunt vergelijken.
Dus als je je er even in verdiept is alles wat jij belangrijk vindt mogelijk en voor je het weet ben je DJ. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Dedski gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 19, 2021 12:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zomaar een gek idee: Je zou 'ns kunnen proberen met een app waarmee je snurk geluid kan opnemen "Snorelab" of een andere. Leg je je telefoon een nachtje op de verdachte plek, of je plakt hem even tegen de muur of plafond. De app detecteert wanneer er geluid is en neemt dat op.

Maar inderdaad Audacity is een uitstekende gratis app voor geluidbestanden te bewerken.

Of heb je ondertussen al wat anders gevonden?
Naar boven
janhamer
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 25, 2021 11:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het meedenken.

ik wilde eigenlijk af van continue zelf moeten opnemen naar automatisch opnemen
, en liefst ook betere kwaliteit , en bijvoorkeur programmeerbare tijdstippen waarop een opname gaat lopen en dit dan automatisch op kan slaan.

Dit zag ik nog voorbij komen . Programma heet Snooper.

https://www.snooper.se/
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.