Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Het maken van een kamer-in-kamer in een dakkapel

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
krapaan
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 20, 2024 9:04 pm    Onderwerp: Het maken van een kamer-in-kamer in een dakkapel Reageer met quote

Beste allemaal,

Dit forum is een geweldige bron van informatie. Ik heb nog een aantal vragen waar ik geen antwoord op kan vinden, ik hoop dat jullie mij daar mee zouden willen helpen.

Ik probeer een stille ruimte te maken in de dakkapel op zolder, om te kunnen slapen terwijl mijn buren lawaai maken op hun begane grond (rijtjeshuizen). Wat betreft luchtgeluid is het lawaai op zolder behoorlijk veel zachter, zeg 50db ipv 90 beneden (ruwe schatting, ik vertrouw mijn telefoon als meetapparaat niet helemaal). Het contactgeluid is helaas bijna nog net zo hard. Ik schat ongeveer 50db op zolder ipv 55db op de begane grond. Omdat het om contactgeluid gaat moet ik een kamer maken die ontkoppeld is van de constructie van het huis (heb ik begrepen).

Vragen:

1. hoe kan ik de kamer het beste ontkoppelen van de vloer? Ik ben twee soorten opties tegengekomen:
1.1: speciaal zacht materiaal* (donkergroen) op de vloer, daar OSB platen (donkergeel) op. Daar dan de vloerconstructie op. (schets)
1.2: ander speciaal zacht materiaal* (lichtgroen) (dat meer gewicht aankan), 10cm breed, op korte afstand van alle muren, daar balken op en daarop de vloerconstructie.schets

De vloerconstructie zou dan zijn: houten balken (geel) met isolatiemateriaal (paars) ertussen, daarbovenop gipsplaat (blauw). Daarop de vloerbedekking. (schets van de vloerconstructie)

In beide gevallen wil ik bovenop de vloerconstructie muren plaatsen: houten balken met isolatie ertussen en een gipsplaat erop (hetzelfde als de vloerconstructie). Boven op de muur wil ik dan weer balken maken als onderdeel van de plafondconstructie, met tussen die balken ook weer isolatie en gipslaat eronder.

2. is dat oke, of is hier iets fout aan? Ik zie dat het plafond van de kamer meestal wordt opgehangen aan het plafond van de constructie, met speciale akoestich ontkoppelde ophangers. Ik doe dat liever niet, omdat het plafond van de constructie (de dakkapel) niet sterk genoeg is om zoveel gewicht te dragen.

Over de dikte van de isolatie:

3. het heeft geen zin om deels een dikke muur te maken en deels een dunne toch? Het geluid komt dan door het dunne deel heen?
4. bij een doos-in-doos constructie, is ~6cm glaswol + gipsplaat genoeg om de 50 decibel geluid te reduceren?

Ik verduidelijk de vragen graag en geef graag meer context als dat nuttig is! Ik heb alle overwegingen en de achtergronden maar even weggelaten om dit bericht nog enigsinds compact te houden.


Bedankt!


*Ik weet niet hoe deze producten in het algemeen heten, en ik wil geen link naar een specifiek product plaatsen om geen reclame te maken
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.