Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Formule A-weging
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Wo Mei 31, 2006 10:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bas Möllenkramer schreef:
Geluidforum schreef:
Geluidforum schreef:
Bas stuurde me een EXCEL-sheet met zijn uitvoering van de A-weging. Cas gaf in een eerdere reactie al een link naar een site waarin de formule ook uiteengezet wordt.

Ik heb de EXCEL-sheet een beetje leesbaarder gemaakt (door een aantal kolommen te verbergen) en de formule van Cas er ook ingezet. Wil je er uitgebreid in grasduinen, maak dan even alle kolommen zichtbaar!

De file kun je downloaden via deze link...


Iemand wees me op een mogelijk copyrightprobleem met de genoemde formules. In elk geval de 'niet-A-wegingen' zouden wellicht niet vrij reproduceerbaar zijn. De link van Cas is extern en laat ik dus ongemoeid. De EXCEL-file heb ik vooralsnog zodanig aangepast dat de wegingen B,C en D niet meer worden berekend.

Mocht iemand hier verder uitsluitsel over kunnen geven, dan graag!


Ik zal het nakijken. De formules werden gepubliceerd in een Technical Review uit de vroege jaren 60. Dat was juist een blad om zaken openbaar te maken. Dus kan ik me niet voorstellen dat er copyright op is. maar ik zoek het uit en kom erop terug. (Bas)



Ik was in de war. Uit B&K Technical Reviews uit de vroege jaren 60 heb ik ooit nuttige formules gehaald voor de RIAA weging die nodig is voor platenspelers. De formules voor A-weging zijn afkomstig uit het operating systeem van de B&K spectrum analyzer type 2133 en aanverwante modellen zoals de 2123. Aan de ene kant begrijp ik de zorg voor copyright aan de andere kant is het ook zo dat alle vier wegingen A,B,C,D gewoon gepucliceerd staan in de norm IEC 225 en de opvolgers daarvan. Dus iedereen met kennis van wiskunde zou ik princpipe uit die normen dezelfde informatie kunnen halen. Wegingen zijn dus niet iemands eigendom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
PM
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 9:29 pm    Onderwerp: Frequentieweging Reageer met quote

De frequentiewegingen A, C en Z voor geluidmeters zijn gedefinieerd in IEC 61672-1:2002. De norm geeft een tabel met waarden in tertsbanden van 10 Hz tot 20 kHz, maar ook een formulevorm, voor een willekeurige frequentie f. De eenvoudigste is Z: Z(f)=0 [dB]; er is geen sprake van afsnijfrequenties hoog of laag.
Naar boven
Cas
Gebruiker


Sinds: 13-3-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 9:55 pm    Onderwerp: Re: Frequentieweging Reageer met quote

PM schreef:
De frequentiewegingen A, C en Z voor geluidmeters zijn gedefinieerd in IEC 61672-1:2002. De norm geeft een tabel met waarden in tertsbanden van 10 Hz tot 20 kHz, maar ook een formulevorm, voor een willekeurige frequentie f. De eenvoudigste is Z: Z(f)=0 [dB]; er is geen sprake van afsnijfrequenties hoog of laag.


Dank je voor je toelichting. Kun je ook een uitspraak doen in hoeverre de formules voor de wegingen mogelijk uitgesloten zijn van openbare publicatie? Ik neem aan dat op de norm wel een copyright van toepassing is, maar mag je hem dus zonder verdere (licentie)rechten overnemen in een rekenmodel of geluidmeter (als producent van geluidmeters bijvoorbeeld)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
PM
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 10:08 pm    Onderwerp: Frequentieweging Reageer met quote

Nog even het volgende aan mijn vorige post toevoegen (een detail).
De frequentieweging Z komt voor op sommige recente geluidmeters, bijvoorbeeld de B&K 2250, die heeft A, C en Z.
Hoewel Z(f)=0 dB voor elke f(requentie), is de tolerantie die men toelaat bij klasse 1 geluidmeters:
- min oneindig ... +5,5 dB voor frequenties lager dan 12,5 Hz,
- min oneindig ... +5,5 dB voor frequenties hoger dan 20 kHz,
waarbij negatieve waarden staan voor een verzwakking.
Anders gezegd: laagfrequent en hoogfrequent is de toegelaten tolerantie zo groot, dat de 'vlakke' Z-weging een filter mag worden dat zeer lage en zeer hoge frequenties onderdrukt. Maar dat is de keuze diegene die het Z-filter construeert, de fabrikant van de geluidmeter dus. B&K bijvoorbeeld doet het zo in de 2250: het Z filter zwakt in feite de zeer lage en de zeer hoge frequenties af.
Naar boven
PM
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 10:17 pm    Onderwerp: Frequentieweging: copyright Reageer met quote

Dat gaat wat buiten mijn kennis.
De copyright clausule vooraan in de norm verbiedt de reproductie van de tekst van de norm, op gelijk welke manier.
Ik kan enkel aannemen dat het gebruik van de formules en tabellen in de norm, om een geluidmeter (fysiek of als computerprogramma) te maken, niet onder dat copyright valt. Althans het wordt niet uitdrukkelijk verboden. Dat is immers het doel van de norm: de specificaties van geluidmeters vastleggen (en hopen dat men die wil volgen).
Waar je wel voor moet betalen, vermoed ik, is om een geluidmeter te laten certificeren bij een erkend controleorganisme.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jun 27, 2006 10:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

PM, werk je bij of voor een leverancier / producent van geluidmeetaparatuur? Wink

Welke instantie 'keurt' een nieuw ontwikkelde geluidsmeter? Is dat niet meestal de fabrikant zelf (uiteraard aan de hand van de internationaal vastgestelde normen)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
PM
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 11:45 am    Onderwerp: Keuring van geluidmeters Reageer met quote

Geluidforum schreef:
PM, werk je bij of voor een leverancier / producent van geluidmeetaparatuur? Wink

Welke instantie 'keurt' een nieuw ontwikkelde geluidsmeter? Is dat niet meestal de fabrikant zelf (uiteraard aan de hand van de internationaal vastgestelde normen)?

Geluidforum,
Ik werk niet bij/voor een producent.
Met de procedure voor keuring van meetapparatuur ben ik onvoldoende vertrouwd om ze correct en volledig uit te leggen.
Naar boven
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Za Jul 01, 2006 11:57 am    Onderwerp: Re: Keuring van geluidmeters Reageer met quote

PM schreef:
Geluidforum schreef:
PM, werk je bij of voor een leverancier / producent van geluidmeetaparatuur? Wink

Welke instantie 'keurt' een nieuw ontwikkelde geluidsmeter? Is dat niet meestal de fabrikant zelf (uiteraard aan de hand van de internationaal vastgestelde normen)?

Geluidforum,
Ik werk niet bij/voor een producent.
Met de procedure voor keuring van meetapparatuur ben ik onvoldoende vertrouwd om ze correct en volledig uit te leggen.


Fabrikanten van meetapparatuur laten hun instrumenten eerst een type-keuring ondergaan. Dat gebeurt bij een nationaal erkend bureau en is een kostbare zaak. De PTB in Duitsland is een bureau dat type-keuringen afgeeft. Daarna worden individuele instrumenten in de fabriek gekeurd. Daarvoor geven ze een bewijs af dat het instrument voldoet: een zgn Certificate of Conformance, ofwel een bewijs dat het binnen grenzen gelijk is aan een gekeurde meter.

De eigenaar van een nieuwe meter is er zelf verantwoordelijk voor dat deze dan weer een ijkzegel krijgt, bij een nationaal lab. Een aantal leveranciers in Nederland is erkend door de Raad van Accreditatie om jaarlijkse (her-) keuringen te mogen doen. Om te zien wie dat zijn kun je terecht op www.rva.nl en dan zoeken op geluid.

Samengevat - typekeuringen doen fabrikanten meestal niet zelf. Jaarlijkse kalibraties wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Okt 09, 2006 3:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In aanvulling op Bas:

PTB keuring kan, bij mijn weten, alleen bij klasse 1 meter.

Verder (quote van lid betreffende normcommissie):
Quote:
In new International Standard, IEC 61672, the specifications reflect the capabilities of modern design techniques and are stated as design goals with tolerance limits, independent of test procedures.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.