Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

patchkast (serverkast)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Monique
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 11:39 am    Onderwerp: patchkast (serverkast) Reageer met quote

Wij hebben vlak naast onze werkplek een patchkast staan. Deze kast geeft de hele dag door de koeling een zoeftoon. Sinds deze kast hier staat heeft mijn collega die er het meest dicht in de buurt zit continue last van hoofdpijn op het werk.

Is dit aannemelijk dat dit door de patchkast komt?

Onze werkgever meent dat het onzin is en vindt dat we met wat isolatie oid wel wat kunnen. Het nadeel is dat je juist de koeling niet kan isoleren Rolling Eyes
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Monique,

Ten aanzien van patchkasten (serverkasten) zijn er verschillende mogelijkheden. Het plakken van isolatiemateriaal ín of tegen de kast geeft zoals je zelf al aangeeft weinig effect wanneer niet de centrale ventilatie wordt gedempt. Geluid van ventilatoren van afzonderlijke componenten in de patchkast kan wel enigszins worden gereduceerd op deze manier.

Als de luidruchtige ventilatie centraal is (dus de ventilatoren van separate componenten in de kast niet het meeste geluid produceren maar er bovenin of in de wand één grotere ventilator is gemonteerd), kan deze worden vervangen door een ventilatiebox met ingebouwde dempers. Ik weet niet of dergelijke oplossingen standaard beschikbaar zijn. Een bedrijf in industrieële lawaaibestrijding kan je hiermee overigens wel verder helpen, zélfs wanneer de gehele patchkast van een omkasting (met gedempte ventilatie) moet worden voorzien!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Monique
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 2:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het antwoord.

Het betreft inderdaad een patchkast met centrale ventilatie. Mijn vorige werkgever had deze dan ook in een "vrije" ruimte staan.

Ik geloof alleen niet dat deze werkgever echt wil investeren een hoofdpijnvrije medewerkers, maar goed daar zijn weer andere manieren voor.
Naar boven
Cas
Gebruiker


Sinds: 13-3-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 4:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Monique schreef:
Ik geloof alleen niet dat deze werkgever echt wil investeren een hoofdpijnvrije medewerkers, maar goed daar zijn weer andere manieren voor.


Zieke medewerkers kosten de werkgever ook geld hoor!

Op het moment dat je collega zich ziek meldt (en als mogelijke reden de herrie aangeeft) zal er heus wel een lampje gaan branden bij het management. Anders is er altijd nog de ARBO-arts / bedrijfs-arts.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 8:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je bedrijf groot genoeg is om een bedrijfsgeneesheer in huis te hebben (of deeltijds), naar die geneesheer gaan. Is zijn job. Desnoods neemt deze dan alle maatregelen (v.b. Arbo diensten) om dit probleem te objectiveren en kwantificeren.

Als aangetoond kan worden dat er een oorzakelijk verband is tussen ziek worden/zijn en werkomstandigheden kan ik mij niet voorstellen dat een werkgever geen maatregelen (indien reëel mogelijk) zou dienen te nemen (van welke aard ook).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 10:33 pm    Onderwerp: werken naast serverkast Reageer met quote

Geconcentreerd werk vraag om een achtergrond niveau van hoogstens 55 dB(A) [streefwaarde is 50 dB(A), er zijn grote individuele verschillen en het karakter van hetgeluid heeft zeer grote invloed].

Het geluidniveau van een server op 1 m afstand kan zomaar 65 dB zijn. Een werkgever die hier iemand naast te werken zet voor netwerk- of systeembeheer gaat onverstandig om met ziekteverzuim en de kwaliteit van het werk!
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.