Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Muziek in huis schadelijk voor het gehoor?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 1:46 pm    Onderwerp: Muziek in huis schadelijk voor het gehoor? Reageer met quote

Ik luister eigenlijk de hele dag muziek thuis, wel dat je elkaar nog kunt verstaan

is dit schadelijk ?

ook het filteren van geluid lijkt bij mij minder te zijn, als ik naar de tv kijk en iemand begint te praten hoor ik de tv niet meer maar die persoon.

hoort dit ?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 4:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor je beeldvorming (wat zijn decibellen?) even twee plaatjes:

Plaatje 1
Plaatje 2

Meer kun je er vinden via Google (afbeeldingen zoeken) op "decibel chart" Very Happy

Geluid wordt schadelijk geacht vanaf een belasting groter dan 80 dB(A) gedurende 8 uur per dag. Wanneer je zonder stemverheffing een gesprek kunt voeren, kun je er in principe vanuitgaan dat het niveau in je woonkamer lager is dan 80 dB(A). Veilig dus!

Quote:
Ook het filteren van geluid lijkt bij mij minder te zijn, als ik naar de tv kijk en iemand begint te praten hoor ik de tv niet meer maar die persoon


Hier spreek je jezelf tegen? Rolling Eyes Als je de persoon hoort en de TV niet meer geeft dit aan dat de persoon harder spreekt dan de TV (dus die staat niet te hard, mits de persoon zijn / haar stem niet verheft). Het kan natuurlijk ook aan je concentratie liggen...

Mensen met gehoorschade hebben juist vaak moeite de TV en de stem van medebewoners uit elkaar te houden.

Interessante info over gehoor en gehoorschade vind je (bijvoorbeeld) op Hoorzaken...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 15, 2006 11:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heet officieel het cocktailparty effect.
Je oor kan, ook al is een stoorbron luider dan de bron die je wilt horen, toch het gewenste geluid uitfilteren (tot op zekere hoogte, natuurlijk).
Als je dit niet meer goed kunt (je kunt op een cocktailparty of in de kroeg iemand niet meer verstaan) kan dat op gehoorschade duiden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.