Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Grenswaarde piekgeluid in dB(C)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sofie
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 3:41 pm    Onderwerp: dBc Reageer met quote

Ik heb geen idee of dit forum nog actief is, maar ik heb toch een vraagje:

ik heb een onderzoek gedaan en de piekwaarden staan vermeld in dBc, kunnen jullie me zeggen vanaf welke waarde in dBc de intensiteiten schadelijk zijn voor het gehoor?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 3:56 pm    Onderwerp: Re: dBc Reageer met quote

Sofie schreef:
Ik heb geen idee of dit forum nog actief is, maar ik heb toch een vraagje:

ik heb een onderzoek gedaan en de piekwaarden staan vermeld in dBc, kunnen jullie me zeggen vanaf welke waarde in dBc de intensiteiten schadelijk zijn voor het gehoor?


Natuurlijk nog actief! Groeiend zelfs!

Lees Hier en hier.

Voor piekgeluiden dus metingen in dB(C), voor niveaus dB(A) Smile

Lees ook: Deze link...

MichielvanEeden schreef:
De tijdconstant voor piekmetingen is niet gedefinieerd. Uitgaande van de omschrijving (definitie) zou de tijdconstante 0 moeten zijn. Dat is technisch natuurlijk niet haalbaar.
Het belangrijkste is om LAmax (Fast) en LCpeak niet door elkaar te halen!

Piekgeluid milieu: LAmax (Fast)
Piekgeluid arbo: LCpeak

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Apr 28, 2010 4:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De schadelijkheid van gehoor wordt in dB(A) uitgedrukt.

Bij laagfrequent geluid geeft dB(C) wel een betere relatie met luidheid en hinder, maar dat is niet hetzelfde dan schade.
Dus heb je een dB(A) meting nodig. Als je echter een meting hebt in deeloctaven per band (1/1, 1/3 ,of wat ook, octaaf) kan je dit wel omrekenen.
Met gewoon een dB(C) meting totaal kan je dat niet, maar zou je kunnen schatten aan de hand van een impressie van het geluid zit er wel of niet veel laag bij). Maar dit wordt vager natuurlijk.

Voor de schade in dB(A) zijn tussentijds verschillende topics (even zoeken).

Of een forum wel of niet actief is kan je makkelijk zien aan de data van de berichtjes.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2010 8:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien voor anderen, en in zover ik het weet of denk te weten:

Het feit dat pieken (in feite door het momentaan niveau te meten zoekt men naar de amplitude piek) in C weegt is niet dat men per se deze weging zoekt, maar in belangrijke mate dat men naar de maximale amplitude van het totaalniveau binnen het audiogebied zoekt.

Op het ogenblik dat dergelijke piekniveau wegingen in de wet(ten) kwamen zou men dit ook kunnen definieren als een maximaal lineair niveau.
Hier was en is echter een probleem: namelijk dat de lineaire afsnijfrequenties en gevoeligheid van microfoons en geluidsmeters niet goed geregeld is waardoor het totaal gemeten lineair niveau behoorlijk kan verschillen tussen geluidsmeters (vaak door het verschil in het laag: hoe ver lopen deze meters door?). De dB(C) weging was het dichtst bij die totale energetisch maximum peak en goed gecontroleerd door deze duidelijk gedefinieerde en genormeerde C-weging.
Het is om dit (algemeen) probleem op te lossen dat slechts relatief recent de Z-weging geïntroduceerd is die eigenlijk gewoon een lineair niveau is, maar met duidelijk gedefinieerde grenzen, toleranties en afval in het laag en het hoog. En inzake totaal blijf je natuurlijk nog met het theoretisch probleem dat veel geluidsmeters stoppen bij ca 12500 Hz.
Alleen al de discussie rond de mosquito (en bijvoorbeeld ultrasone lasapparatuur) maakt duidelijk dat dat deze begrenzing tot 12500 Hz niet steeds dekkend is.

Ik ga hier uit van de veronderstelling dat de vraagstelster niet refereert naar echte piekniveaus, maar gewoon dB(C) niveaus.
Ik vind het een beetje een onduidelijke benadering dat je dB(A) als normale niveau beschouwd en dB(C) voor piekniveaus. Het is goed dat je dit definieert als onderdelen van de wetgeving, maar de vraag gaat hier breder. Zo zijn er trouwens gemeentes (Nederland) die ook maximale dB(C) niveaus (dit refereert dus niet naar echte piekniveaus) opgeven om het geluid van evenementen te beoordelen en/of handhaven.
Er worden meer niveaus in dB(C) gemeten wanneer omstandigheden zich voordoen waar dB(A) onterecht lage frequenties maskeert. Dit relateert dan in vele gevallen aan luidheid en/of hinder.

Dat men dB(A) kiest in functie van schadebeoordeling is het logisch gevolg van de frequentie-afhankelijke gevoeligheid van ons gehoor en de relatie met potentiële schade gekoppeld aan deze frequentie-gerelateerde gevoeligheid.
Hier moet dus een duidelijk onderscheid blijven tussen de begrippen "schade" en "luidheid".
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Apr 29, 2010 10:13 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2010 10:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
(...)Ik ga hier uit van de veronderstelling dat de vraagstelster niet refereert naar echte piekniveaus, maar gewoon dB(C) niveaus. (...)


Sofie schreef:
Ik heb een onderzoek gedaan en de piekwaarden staan vermeld in dBc, kunnen jullie me zeggen vanaf welke waarde in dBc de intensiteiten schadelijk zijn voor het gehoor?


Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2010 10:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Inderdaad, je hebt gelijk, na herlezen heb ik dit mogelijk (waarschijnlijk?) fout geïnterpreteerd.
Goed dat je dit rechtzette.
Blijven mijn berichtjes evengoed inhoudelijk kloppen natuurlijk (in zover ik dingen denk te weten).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.