Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

BBQ met Djembé's en politie...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Grumble



Sinds: 28-6-2010
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 1:28 pm    Onderwerp: BBQ met Djembé's en politie... Reageer met quote

De situatie:
Een gemeenschappelijk tuinplein, omgeven door woonhuizen.
Een barbeque, georganiseerd door één van de aanwonenden.
We werden gevraagd om de djembé mee te nemen, omdat we een beetje zouden gaan trommelen, vandaar ook dat we om 16.00 uur zouden beginnen met de BBQ.
Deze BBQ was de afsluiting van het seizoen, oefenen doen we ergens anders en we hebben nog niet eerder op die locatie getrommeld.

Wat er gebeurde:
We waren er ook na vieren, en tegen kwart voor vijf begonnen we een riedeltje te trommelen, buurtbewoners kwamen er op af en vonden het erg leuk, dansten ook op de muziek en we kregen positieve reacties.
Ergens achter de geraniums zat er een buurtbewoner die het niet leuk vond (raar maar waar..) en om vijf uur stond de politie met twee man in de tuin om te zeggen dat er een klacht ontvangen was...
Toevallig (echt waar) waren we net gestopt om wat te eten, dus de arm der wet heeft niet kunnen genieten van onze trommels.

Mijn vraag:
Mochten wij aan het eind van de middag geen muziek maken als er iemand is die het niet leuk vind, terwijl er buurtbewoners zijn die het wél konden waarderen? (democratisch principe)
Is er een wettelijke reden waarmee wij tot stoppen gedwongen kunnen worden? (We zijn wel gestopt toen omdat we geen herrie wilden)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 2:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant... Was het tuinplein een binnenplein tussen koopwoningen met gedeeld eigenaarschap (splitsingsakte)?

Je vraag lijkt me iets wat je juist aan de agenten had moeten vragen.

Ik denk persoonlijk dat ze jullie niet zomaar hadden gedwongen (rond 17:00) jullie (onversterkte Wink) muziek te staken... Een en ander kan wellicht afhankelijk zijn van de APV (plaatselijke verordening).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Grumble



Sinds: 28-6-2010
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, een tuinplein een binnenplein tussen koopwoningen met gedeeld eigenaarschap.
We waren zo overdonderd door deze onverwachte verschijning dat we dat gewoon vergeten zijn te vragen en hebben maar verder zonder djembé ge-BBQ-ed.
Ik heb gezocht naar een APV die ging over geluid van buren maar kon deze niet vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je verstandig bent vraag je dit EERST aan de politie (zie ook Geluidforums berichtje), en verwittig je alle buren, met eventueel een uitnodiging.
De politie weet wat in het APV staat, en kan ook een bemiddelende rol spelen.

Als de politie op voorhand weet heeft van wat je van plan bent, met enthousiasme van de buurt, weet wanneer je zal ophouden, zullen zij wat tips geven over wat redelijk is en dergelijke klachten reeds telefonisch kunnen opvangen.
Anders hebben zij geen andere keus dan uit te rijden. Handhaven is hun job.
En politie komt niet graag voor niets, zeker als je de moeite niet deed om dit met hen op voorhand te bespreken.
Wat jou verbaasde vind ik de logica zelf.

Overlast heeft NIETS met democratie te maken, maar het beschermen van mensen, ook de eventuele minderheid die hier niet tegen kunnen of hier echt wel last van hebben.
En dat ergens niet tegen kunnen wordt niet bepaald door degene die graag geluid maken.
Iemand aan wie je een vraag stelt zal veel inschikkelijker zijn, en kan zich hier mentaal en eventueel praktisch op instellen, dan iemand die je overvalt met wat voor hem op dat moment geen muziek maar lawaai is.

Ken mensen, ken politie, als men overtuigd is van je goede wil gaat alles veel vlotter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jun 29, 2010 7:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Juist op TV geweest.

Vlaanderen (was eigenlijk niet duidelijk omschreven):
2008: 3900 PVs voor avond en nachtlawaai
2009: 5400 PVs voor avond en nachtlawaai.
Dus toename >> 35%

PVs = processen-verbaal.
Dit zijn dus alleen degenen waar officieel PV van gemaakt is. De waarschuwingen (die PVs meestal voorafgaan, of zonder verder gevolg) liggen waarschijnlijk een factor x hoger, en degene die niet of amper durven klagen nog eens een factor x en dus niet door politie behandeld worden.

Toename klachten en PVs in zéér belangrijke mate te wijten aan privé feesten/feestjes en privé tuinfeesten.
Vroeger hoofdzakelijk gekoppeld aan evenementen, nu verschuiving of uitbreiding naar dergelijke privé dingen.

Men verwacht hier met dergelijk zomerweer nog een toename.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Grumble



Sinds: 28-6-2010
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Wo Jun 30, 2010 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De toename van klachten zoals je hierboven aangeeft gaan over avond en nacht-lawaai.
Juist om klachten te voorkomen zouden we aan het eind van de middag gaan trommelen, geen zinnig mens gaat 's avonds in een gemeenschappelijke tuin op zijn, resp. haar, djembé zitten rammen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jun 30, 2010 1:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Grumble schreef:
(...) geen zinnig mens gaat 's avonds in een gemeenschappelijke tuin op zijn, resp. haar, djembé zitten rammen...


Je zou ze de kost moeten geven Wink...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Grumble



Sinds: 28-6-2010
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Wo Jun 30, 2010 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Grumble schreef:
(...) geen zinnig mens gaat 's avonds in een gemeenschappelijke tuin op zijn, resp. haar, djembé zitten rammen...


Je zou ze de kost moeten geven Wink...

Ik had het over een "zinnig mens" Wink
En ik schaar me onder de zinnigen der aarde Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jun 30, 2010 3:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Grumble schreef:

En ik schaar me onder de zinnigen der aarde Rolling Eyes

Laughing Veronderstel jij dat andere mensen, die jou van haar noch pluim kennen, een kristallen bol hebben of paranormaal begaafd zijn?

Hun reactie: "Verrekt vanwaar komt dat lawaai, ..... a.u.b. ... weer niet van datzelfde hé...."
Ring ....
"Politie?......"
"Ja mijnheer ......?"
"Er zijn hier weer van die lawaaimakers bezig die denken dat de wereld van hun is ...."
"Rustig mijnheer ...., wij zullen eens gaan kijken ..."
Gert-Jan, passeert eens samen met de Juul bij adres ...xxx.... Daar zijn weer wat snotters de boel op stelten aan het zetten .... Maar hou het kalm hé .... Laat het maar horen als er problemen van komen ...

De "zinnigen der aarde" steken (op voorhand) een sympathiek briefje bij de buren in de bus (daar dienen kopieermachines of printers voor), of bellen eens aan. En bij de politie: "Agent we willen een BQ houden met wat muziek. Hoe pakken we dit het best aan?"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Grumble



Sinds: 28-6-2010
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Do Jul 01, 2010 9:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Grumble schreef:

En ik schaar me onder de zinnigen der aarde Rolling Eyes

Laughing Veronderstel jij dat andere mensen, die jou van haar noch pluim kennen, een kristallen bol hebben of paranormaal begaafd zijn?

Hun reactie: "Verrekt vanwaar komt dat lawaai, ..... a.u.b. ... weer niet van datzelfde hé...."
Ring ....
"Politie?......"
"Ja mijnheer ......?"
"Er zijn hier weer van die lawaaimakers bezig die denken dat de wereld van hun is ...."
"Rustig mijnheer ...., wij zullen eens gaan kijken ..."
Gert-Jan, passeert eens samen met de Juul bij adres ...xxx.... Daar zijn weer wat snotters de boel op stelten aan het zetten .... Maar hou het kalm hé .... Laat het maar horen als er problemen van komen ...

De "zinnigen der aarde" steken (op voorhand) een sympathiek briefje bij de buren in de bus (daar dienen kopieermachines of printers voor), of bellen eens aan. En bij de politie: "Agent we willen een BQ houden met wat muziek. Hoe pakken we dit het best aan?"

Zoals ik al eerder schreef hebben we niet eerder daar getrommeld, dus ik weet niet waar je dat "weer van datzelfde" vandaan haalt.
Verder heb ik me gewoon verbaasd over de intolerante houding van de anonieme klager.
Als je googled over wat wel of niet mag gezien vanuit het oogpunt van de persoon die last ondervind, begint bijna elke reactie met: ga even naar de vermeende overlast gevers toe en praat even met ze, levert dat niets op, bel dan even met de politie.
Dat is allemaal niet gebeurt, de politie kwam direct met twee man sterk...

En als we nou 'savonds een trommel sessie zouden organiseren zou ik zeker de buren waarschuwen, maar om te beginnen zou ik nooit 'savonds daar gaan trommelen ...

Maar ach, wat dom van me te denken dat ik op een forum over "vragen en antwoorden over hinderlijk geluid" enig begrip zal vinden als ik degene ben die geluid produceert...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jul 01, 2010 10:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Grumble schreef:
Zoals ik al eerder schreef hebben we niet eerder daar getrommeld, dus ik weet niet waar je dat "weer van datzelfde" vandaan haalt.


Eric chargeerde een beetje, bovendien was het een voorbeeld van hoe een klager de politie belt. Je voelt je onnodig aangesproken.

Grumble schreef:
Verder heb ik me gewoon verbaasd over de intolerante houding van de anonieme klager. Als je googled over wat wel of niet mag gezien vanuit het oogpunt van de persoon die last ondervind, begint bijna elke reactie met: ga even naar de vermeende overlast gevers toe en praat even met ze, levert dat niets op, bel dan even met de politie.


Ik vind het inderdaad ook erg 'rattig' om niet even naar buiten te gaan en een gesprek aan te gaan. Het lijkt een tendens te worden, niet meer communiceren met elkaar maar alleen klagen (bij autoriteiten of door op bepaalde partijen te stemmen)...

Grumble schreef:
Maar ach, wat dom van me te denken dat ik op een forum over "vragen en antwoorden over hinderlijk geluid" enig begrip zal vinden als ik degene ben die geluid produceert...


Lees vooral wat meer op dit forum alvorens je die bewering herroept! Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jul 01, 2010 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Grumble schreef:

..............
1) Zoals ik al eerder schreef hebben we niet eerder daar getrommeld, dus ik weet niet waar je dat "weer van datzelfde" vandaan haalt.
.......................
2) Verder heb ik me gewoon verbaasd over de intolerante houding van de anonieme klager
................
3) Dat is allemaal niet gebeurt, de politie kwam direct met twee man sterk...
.................
4) En als we nou 'savonds een trommel sessie zouden organiseren zou ik zeker de buren waarschuwen, maar om te beginnen zou ik nooit 'savonds daar gaan trommelen ...

Maar ach, wat dom van me te denken dat ik op een forum over "vragen en antwoorden over hinderlijk geluid" enig begrip zal vinden als ik degene ben die geluid produceert...

1) Jij hebt vermoedelijk niet het flauwste idee wat zo iemand al meegemaakt heeft, daar of waar ook, en jij deed niet de moeite om deze mensen iets te laten weten.

2) De politie houdt die anoniem (wat jij zo onderstreept), maar deze zijn niet anoniem. Het is goed dat dit zo loopt of nog meer mensen zouden niet durven klagen. Het gaat tenslotte niet over die persoon maar over geluidsoverlast.
En heel het net, inclusief fora, zit vol met personen die liever anoniem blijven, omdat het veiliger is.

3) De politie rijdt patrouilles steeds met 2, wat een klassieke en terechte veiligheidsmethode is van de politie.

4) Zoals gezegd, maar wat blijkbaar niet doordringt bij jou. Die mensen hebben geen kristallen bol.

Wat mij enorm opvalt is dat, niettegenstaande duidelijk werd dat deze ganse zaak met weinig moeite en respect voor anderen best vlot en zonder problemen had kunnen lopen, dat jij jezelf GEEN MOMENT in het standpunt van anderen wenst of zelf maar probeert te verplaatsen.
GEEN MOMENT zeg jij: "In feite heb je gelijk, we hadden dit ook anders kunnen aanpakken, de volgende keer beter."
Misschien leer je dit nog wel (het zien van anderen) en kan je terecht stellen (zoals jij ditzelf enigszins groots uitdrukt): "En ik schaar me onder de zinnigen der aarde Rolling Eyes"

Het spijt mij maar wat ik hier hoor is iemand die hoofdzakelijk zichzelf ziet. Je zoekt naar je rechten eventueel aangetast door anderen, zonder de rechten of respect voor die anderen zelfs maar te willen in overweging te nemen.
En als je dan geen gelijk krijgt verwijt je het forum gebrek aan objectiviteit.
.


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Jul 01, 2010 1:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jul 01, 2010 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Ik vind het inderdaad ook erg 'rattig' om niet even naar buiten te gaan en een gesprek aan te gaan. Het lijkt een tendens te worden, niet meer communiceren met elkaar maar alleen klagen (bij autoriteiten of door op bepaalde partijen te stemmen)...Very Happy

Wat mensen doen is veel bepaald door angst. Klagen vraagt moed .... Het is een simpel ding om rekening te houden met mensen, waardoor deze angst overbodig wordt.
Dit spreken vraagt moed. Evenzeer als het moed vraagt aan Grumble om te zien dat hij dit op een veel sympathiekere manier had kunnen voorkomen.

Grumble kruipt in de slachtofferrol, terwijl gelijktijdig verweten wordt aan derden dat zij zich bedreigd voelden en als slachtoffer reageerden.
En waarom die derde zo reageerde kan je echt niet invullen, en je weet niet eens of dit over één of meerdere klachten ging.

Verder sta je als klager in een dergelijke situatie met veel kans tegenover een groep (ik tegen zij), wat de zaak er niet eenvoudiger op maakt en de groep elkaar bevestigt. Je moet al stevig in je schoenen staan om dit aan te kunnen.
En dit kan onprettige blijvende of langdurige gevolgen hebben voor zo'n eenling, ongeacht of die in wezen wel of geen gelijk heeft. De macht van een groep kan zowel constructief als destructief zijn.
.


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Jul 01, 2010 3:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jul 01, 2010 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk Eric, echter het lijkt me een maatschappelijk ding dat men die onveiligheid voelt... Jammer
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.