Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Lineair dempende oordopjes

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2010 5:55 pm    Onderwerp: Re: Het irritantste geluid van Nederland Reageer met quote

Geluidforum schreef:

2. Herriestoppers zijn gele schuimdopjes zoals er die zijn van legio merken.

Weet je wat ik denk, dat die Herriestoppers inderdaad de eerste originele oorstop was. Minstens de eerste die de markt domineerden van de schuim oordoppen en zeker met dat terugkerend zwellend schuim.

Als je ziet is de naam Herriestopper:
http://www.oordopjes-kopen.nl/herriestoppers.html
HERRIESTOPPERS oftewel de EAR CLASSIC SOFT SNR 36dB

EAR had het wereldwijd patent op het traag terugkerend schuim voor oordoppen. Alle grote bedrijven gebruikten hoofdzakelijk, of EAR (schuim), of BILSOM (watten).
Ik ken de geschiedenis niet helemaal van Bilsom, wie hier juist eerst op de markt was.

EAR beschermde dat patent als gek. Die gaven echt wereldwijd fortuinen uit aan rechtszaken voor elk kopie dat er op de markt kwam.
Je mocht gerust zijn als er ergens ook maar een kopie verscheen, dat zij verwittigd werden door lokale distributeurs en dat dit AUTOMATISCH tot gevolg had dat hun advocaten in gang schoten. Al was het uit principe en continue voorbeeld voor anderen, en die rechtszaak mocht beduidend meer kosten dan de schade die zij konden leiden aan dat specifiek concurrerend product zelf, maar stoppen zou je als concurrent (of er werden speciale deals afgesloten waardoor zij controle kregen op die concurrent).

Alle alternatieven in dat terugkerend schuim, stonden op een of andere manier onder controle van EAR, en voor hen was het leuk dat er een aantal "goedkopere alternatieven" waren, waar de relatie met EAR publiek verborgen gehouden werd, als concurrentie tegen BILSOM (die echt een ander principe was op basis van watten).
In feite creëerden die deels hun eigen concurrenten (die zij onder controle hadden) waardoor ogenschijnlijk meer keuzemogelijkheden bestonden, die vaak iets minder van kwaliteit en prijs waren (voor budgetkopers en concurrentie met BILSOM).

Ik kan dit niet meer echt inschatten maar dat patent moet ergens afgelopen zijn rond 1990 (misschien iets vroeger).
Waar EAR en ook vooral de nationale invoerders hier schatten aan verdienden (die werden echt verkocht aan een veelvoud van de invoerprijs met aantallen niet te geloven), was bij het vervallen van dat patent natuurlijk de droom over, en zaten de concurrenten die reeds lang zaten te wachten op het puntje van hun stoel, daar met hun alternatieven, wat onmiddellijk een grote prijsinvloed had, nationale invoerders/verdelers hun exclusiviteitsrechten verloren enz. waardoor ook die enorme marges verdwenen.
Toen was het standaard voor bedrijven als GM en andere reuzen EAR te gebruiken.

Dat verhaal: "Herriestoppers zijn de enige echte originele oordopjes." zou wel eens echt kunnen kloppen. Hoe belachelijk klein ook als object, dit ging over enorme bedragen en belangen.
Buiten misschien wat kleinere prul was die markt, voor zover ik weet, hoofdzakelijk verdeeld over EAR en Bilsom. Met EAR ZEKER het patent op dat traag terugkerend schuim voor die dopjes.
Exclusieve invoerder zijn van EAR of BILSOM (ik weet echt niet zeker wie eerst was) was een garantie voor een succesvol bedrijf waar de inkomsten van EAR vaak bepalend waren voor verdere expansie naar andere activiteiten.

En E.A.R is nog steeds een topbedrijf in speciale schuimen gebruikt in de akoestische wereld.
http://www.earshockandvibe.com/
http://www.e-a-r.com/e%2Da%2Dr.com/
http://www.e-a-r.info/int/default.asp


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Aug 19, 2010 6:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2010 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In dat geval zijn Herriestoppers de échte (want identiek aan EAR Soft SNR 36dB)! Mooi uitgebreid verhaal Eric. Dank!

Op de genoemde site:
  • 25 paar (=50 stuks Very Happy) Herriestoppers à EURO 9,95 = EURO 0,40 per paar
  • 200 paar EAR Soft SNR 36dB à EURO 42,95 = EURO 0,21 per paar
Doe er je voordeel mee!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bestaan er eigenlijk degelijk vergelijkende tests van al die oordopjes?
Ik zoek niet naar otoplasten (die informatie kan ook nuttig zijn, maar heb ik in eerste instantie niet nodig)

Ik zoek naar:
1) De goedkoopste.
2) De beste koop (combinatie draagcomfort en lineaire demping versus prijs)
3) De beste (combinatie draagcomfort en lineaire demping)

Het gaat om het gebruik op festivals (huidige jeugdmuziek en jeugd is rekbaar natuurlijk - lees festivalbezoekers)
Eventueel in 2 dempingsklassen.

Het gaat om zeer grote aantallen, geen honderden maar duizenden.
Dit is zuiver een eerste ideevorming, een aftasten.

Een eerste richtlijn is deze site die reeds in dit topic stond: http://www.oordopjes-kopen.nl/muziek.html

Zijn er nog andere waar er vele types op voorkomen?
Ik zoek eerder naar technisch/akoestisch/draagcomfort waardevolle info dan de meer klassieke commerciële verhalen.

Het gaat dus om muziek waarbij lineariteit een niet verwaarloosbare factor is. De bedoeling is dat je nog steeds geniet of kan genieten van deze muziek. Ik denk hierbij voorlopig aan klasses rond 9 à 12 dB en 15 à 20 dB. Het zijn ook dingen om ter plaatse ter beschikking te stellen (gratis of goedkoop, eerder afgerond kostendekkend), zodat individueel aangepaste dingen als otoplasten niet in aanmerking komen.
Het moeten wel dingen zijn die zo weinig mogelijk weerstand oproepen (prettig draagbaar in niveaus van 98 tot 105 dB, mits eventueel relatief korte gewenningstijd).

Samengevat: wat zijn de meest interessante oordoppen voor algemeen gebruik op festivals gebaseerd op ernstige argumenten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 7:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Op dit forum <---LINK is een discussie (deel 5 alweer, de eerdere zou je ook kunnen vinden) over gehoorbescherming voor festivals en concerten.

Misschien kun je er wat mee!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 8:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote



Dergelijke stopjes lijken me het prettigst, maar ik vraag me af of je enigszins vlakke demping kunt verkrijgen zonder filters...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 12:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Goed gevonden (voorgaande link), met dank.
Dat is zo uitgebreid dat ik dat nog verder moet uitpuzzelen, maar geeft zeker interessante subverwijzingen.
Echter dat uitzoeken lijkt mij zo'n massale en onduidelijke bedoening om hier finale conclusies uit te kunnen trekken.

Maar tussentijds zet ik hier maar al wat links om niet te vergeten (ik zal deze post dus mogelijk later uitbreiden - ik beschouw dit tijdelijk als een werk- of groeipost die ik zo ordelijk mogelijk probeer te houden).

Interessante links/topics uit http://forum.fok.nl (pak zoekwerk)
Een recent rapport uit Consumentengids (4 gescande paginas niet door mij op het net gezet):
Potentiële leveranciers (niet bedoeld als advies of oordeel, maar als lijst beschikbare types)
Originele Fabrikanten sites (wordt vervolledigd & later gesorteerd op naam):

Lijst van Muziekfestivals:

Tijdelijk: verder uitzoeken .......
++++++++++++++++++
http://www.howardleight.com/segment/index/2
http://www.bilsom.com/region (vreemd: Bilsom heeft geen eigen site meer? Verkocht bedrijf?)
http://www.sperian.com/Europe/Product_Catalog/Hearing.aspx?tid=1125&bid=180&hid=0&iid=0&pp=50
http://www.howardleight.com/uploads/File/pdf/Product_brochure/HP_Bilsom_Product_Guide.pdf
http://www.aboutus.org/Bilsom.com
Deze bovenstaande bedrijven blijken gewoon gerelateerd.
++++++++++++++++++
http://www.ccohs.ca/oshanswers/prevention/ppe/ear_prot.html
http://www.cdc.gov/niosh/topics/noise/
http://www.hearos.com/earplugs
http://www.earinc.com/
http://www.earinc.com/p2-specialty-musician.php
http://www.earinc.com/pdf/musicians-filter.pdf


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Sep 16, 2010 1:35 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Ik zoek naar:
1) De goedkoopste.
2) De beste koop (combinatie draagcomfort en lineaire demping versus prijs)
3) De beste (combinatie draagcomfort en lineaire demping)

Het gaat om het gebruik op festivals (huidige jeugdmuziek en jeugd is rekbaar natuurlijk - lees festivalbezoekers)
Eventueel in 2 dempingsklassen.

Het gaat om zeer grote aantallen, geen honderden maar duizenden.
Dit is zuiver een eerste ideevorming, een aftasten.

Op zoek naar nieuwe uitdaging/werk Eric? Laughing

Als je de reacties leest op dat forum willen ze niet dat het te zien is dat ze gehoorbescherming gebruiken.Je zou er ook een uitdaging van kunnen maken om juist hele gekke opvallende gehoorbescherming en accessoires in de markt te zetten ,waardoor het voor de jongeren leuk is om hiermee gezien te worden. Cool
Ben zelf tevreden met mijn otoplastieken van eartech waar je als particulier eenvoudig terecht kan.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 2:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric schreef:
Het gaat om zeer grote aantallen, geen honderden maar duizenden.
Dit is zuiver een eerste ideevorming, een aftasten.
Linda. schreef:
Op zoek naar nieuwe uitdaging/werk Eric? Laughing

Twisted Evil Denk jij dat ik anders stil zit? Mijn hoofd staat nooit stil .....
Uitdagingen komen op mij af .......
Het ging hier zelfs niet over duizenden maar véééle tienduizenden.

Het gaat er gewoon om wat is de beste oplossing is (of een paar goede alternatieven) die:
  1. Comfortabel is zodat de weerstand om ze te gebruiken zo klein mogelijk is.
    .
  2. Zoveel mogelijk kan genoten worden van muziek in hoge niveaus, zonder dat deze muziek verkracht wordt door de non-lineariteit van deze gehoorbescherming.
    Perfectie is onmogelijk, binnen grenzen is optimalisering wel mogelijk. Mensen gaan naar dergelijke evenementen ook voor de sfeer, het sociale karakter.
    .
  3. Dat lokale toegankelijkheid zo soepel en attractief mogelijk gehouden wordt.
    .
  4. De prijs geen hinderpaal mag zijn en dus eerder kostendekkend is (of gratis en indirect mee gedekt door toegangsticketten of subsidiëring, deels of geheel) wat haalbaar moet zijn door massa-aankoop of afnamecontracten. Verder kan dit voor producenten ook enige PR betekenen in functie van het sociaal-maatschappelijk karakter.
    Op dit ogenblik zijn er reeds landen waar dergelijke dingen gratis (vanaf bepaalde niveaus) ter beschikking moeten gesteld worden op festivals. Maar we moeten natuurlijk eerlijk zijn. Ook dingen die gratis aangeboden worden zijn kosttechnisch op een of andere manier gedekt.
    Toch kan een gratische beschikbaarheid stimulerend of ondersteunend werken om die eerste stap te zetten. In verhouding met de kosten en omzetten van en tijdens zo'n evenementen zijn dit peanuts.
    .
  5. Aantallen zijn moeilijk juist in te schatten, maar als je een van onze grootste festivals Rock Werchter als voorbeeld neemt had dat in 2008 reeds 319.000 bezoekers waarvan 30% buitenlanders (in belangrijkste mate Nederlanders, dan Britten, verders andere nationaliteiten). Pukkelpop (Hasselt) trok in 2009 en 2010 180.000 bezoekers.
    Andere festivals zijn kleiner, je praat echter snel over duizenden tot tienduizenden bezoekers en dergelijke festivals zijn groot in aantal, we praten dan nog niet over meer lokale kleinere evenementen.
    Wiki geeft reeds de namen van 195 Belgische festivals.
    Deze aantallen zijn dermate groot, zelfs bij een relatief beperkt (hopend groeiend) percentage gebruikers, dat het voor producenten zelfs de moeite kan zijn om gehoordoppen verdergaand te optimaliseren voor dergelijke toepassing.
    En de invloed van geluidsrisico's gerelateerd aan muziek dringt hoe langer hoe meer door.
    .
  6. Een neutrale link (maar er zijn er velen) die de potentiële risico's van muziek en (te) hoge geluidsniveaus weergeeft:
    Audiologisch Centrum Friesland Het betreft hier een droge, niet sensatiegerichte beschrijving van een neutraal organisme.
    Een paar Wikipedia links over mogelijke gehoorsgerelateerde symptomen:
    Tinnitus, oorsuizen of fantoomgeluid is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren.
    Hyperacusis is overgevoeligheid voor bepaalde externe geluiden.
    Ook de sublinks op deze Wikipedia pagina's verwijzen naar nuttige gerelateerde informatie.
Ik onderzoek zaken, ik ga echt geen handeltje beginnen.

Hoe beter dat zo'n dingen zijn, hoe gemakkelijker lagere niveaus als standaard kunnen geaccepteerd worden, waardoor de zin om op zo'n luide niveaus te spelen ook verkleint, en dit dus niet alleen probleemoplossend werkt maar ook indirect de maatschappelijke druk op de oorzaak, met name deze gezondheidstechnisch te hoge niveaus, effect zou kunnen resorteren.

De allerbeste oplossing (meer een onrealistische droom) zou zijn dat dergelijke gehoorbescherming zichzelf op langere termijn geheel of deels overbodig zou maken door causaal te werken.

De Nederlandse wetgeving gaat uit van een vrijheidsgedachte. Men beschermt mensen niet tegen zichzelf, maar wel de omgeving. Op deze wijze kunnen mensen er zelf best voor kiezen in the hoge niveaus te vertoeven, zolang zij de mensen die hier niet voor kiezen maar niet mee storen. Hier worden wel, beperkt in aantal en niveau, uitzonderingen op toegestaan, die individueel of via APV (gemeentelijke reglementering) geregeld worden. Dit is dan een kwestie van afweging van maatschappelijke belangen.
In België hebben wij hier een vreemde mix. In kleine etablissementen (<100 m³) kennen wij een maximum niveau terwijl wij voor de rest ca de Nederlandse gedachte aanhangen. Hier blijkt echter vanuit de muziekwereld zelf initiatieven te komen om een soort zelfcontrole in te bouwen en zichzelf maxima op te leggen.
Gelieve hier echter geen discussie te starten over geluidsoverlast, noch over wel of niet te hoge niveaus op festivals of welk evenement of etablissement ook (tenzij referenties naar algemeen wetenschappelijke studies en/of publicaties ter zake).

Aan otoplastieken denken in deze context is irreëel. Mensen die zich privé bewust zijn van geluidrisico's en het belang van gehoorbescherming in algemene zin zullen of kunnen zich dergelijke zaken op eigen kracht aanschaffen.
Het is zelfs niet ondenkbaar dat door mogelijk bredere acceptatie van gehoorbescherming als idee op zich, waar gewenst in hoge niveaus, mensen uiteindelijk tot een dergelijke meer geïndividualiseerde oplossing besluiten.
Uit het standpunt van volledigheid neem ik deze (en eventueel andere aanverwante gehoorbescherming) informatie wel mee in dit topic, maar meer als informatie en in ondergeschikte orde.


Laatst aangepast door Eric Desart op Vr Sep 17, 2010 2:49 pm, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 8:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Al eens gedacht om de situatie om te draaien? Twisted Evil

Je vervormt het geluid (equalizer) zodanig dat enkel een goede luisterkwaliteit wordt verkregen wanneer de dopjes (met bekende dempingscurve) worden gedragen. De muziek klinkt dan dus beter mét dopjes.

Als dat geen motivator is!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 9:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Of in sommige landen al populaire hoofdtelefoonconcerten, lekker luisteren met je eigen (Bluetooth?) hoofdtelefoon...?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 11:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed Sorry Eric ik had een andere Wink bij moeten zetten.

Jouw verhaal is heel duidelijk.Je schrijft over zelfcontrole dat hoger wordt wat heel eenvoudig te verklaren is doordat de organisatoren van dergelijke evenementen zelf ook ouder en "wijzer" worden.

Zal me verder bij dit te belangrijke onderwerp stil houden en je niet lastig vallen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.