Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Decibelmeter voor opnemen getik van verwarming.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
future242
Gast





BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 4:55 pm    Onderwerp: Decibelmeter voor opnemen getik van verwarming. Reageer met quote

Inmiddels heb ik al een jaar last van verschillende soorten tikken tegelijk die
in het collectie verwarmingssysteem hier zitten. Ergerlijk, want ik kan er niet van slapen en heb dus een zaak bij de huurcommissie aangespannen.
Nu heb ik als bewijsmateriaal een dB meter nodig die het geluid van die tikken voor mij vastlegt.
Welke dB meter is daarvoor geschikt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 5:30 pm    Onderwerp: Re: Decibelmeter voor opnemen getik van verwarming. Reageer met quote

future242 schreef:
Ergerlijk, want ik kan er niet van slapen en heb dus een zaak bij de huurcommissie aangespannen.
Nu heb ik als bewijsmateriaal een dB meter nodig die het geluid van die tikken voor mij vastlegt.
Welke dB meter is daarvoor geschikt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.


Ik denk dat je dit antwoord niet zo leuk zal vinden.

Heb jij al andere procedures gevolgd, door bijvoorbeeld overtuigingskracht, gesprekken enz?
Heb je de gerelateerde stickies en topics hier reeds gelezen?

Jij hebt als bewijsmateriaal geen dB meter nodig maar goede metingen die officieel ook nog enige waarde hebben. En hiervoor moet je meer kennis hebben dan jij blijkbaar hebt. Zowel inzake akoestiek, meettechnieken als regelgeving.
Het feit dat jij niet of moeilijk kan slapen heeft op zich geen enkele juridische waarde, tenzij met onderbouwd bewijs dat anderen daar de oorzaak van zijn, EN zij regelgeving overtreden hebben.
Dit betekent dat deze weg volgen het inroepen van experts met achtergrond en geloofwaardigheid inhoud. Wat op zich over belangrijke kosten kan gaan.

Je bent best eerst zeker dat je alle andere wegen, waar goedwil, luisteren en begrip een rol spelen eerst bewandeld hebt, voor je aan de kosten voor bewijsvoering begint (kan je veel meters voor kopen, geen enkele geschikt voor het bewijs dat je zoekt).
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Feb 26, 2011 5:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 5:32 pm    Onderwerp: Re: Decibelmeter voor opnemen getik van verwarming. Reageer met quote

future242 schreef:
Inmiddels heb ik al een jaar last van verschillende soorten tikken tegelijk die
in het collectie verwarmingssysteem hier zitten. Ergerlijk, want ik kan er niet van slapen en heb dus een zaak bij de huurcommissie aangespannen.
Nu heb ik als bewijsmateriaal een dB meter nodig die het geluid van die tikken voor mij vastlegt.
Welke dB meter is daarvoor geschikt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.


Want moet je aantonen dan? Het niveau van de tikken (en wat is de grenswaarde dan?) of het optreden ervan? Met een niveaumeter kun je niet aantonen dat het geluid van de verwarming afkomt (je kunt ook zelf een geluid maken immers) dus er zal altijd sprake moeten zijn van een onafhankelijke partij die de hinder vaststeld en of van een combinatie van een niveaumeter en een geluidsrecorder. Dergelijke apparaten zijn bij mijn weten niet voor 'leken' beschikbaar / bruikbaar.

Als je een maximaal niveau van 30 dB binnen aanhoudt geldt dit voor een langtijdgemiddelde. Je zou dan dus een integrerende geluidsniveaumeter moeten hebben. Tijdens de meting zou dan bijvoorbeeld van beide partijen een vertegenwoordiger aanwezig kunnen zijn.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Za Feb 26, 2011 6:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
future242
Gast





BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 5:50 pm    Onderwerp: Re: Decibelmeter voor opnemen getik van verwarming. Reageer met quote

Geluidforum schreef:
future242 schreef:
Inmiddels heb ik al een jaar last van verschillende soorten tikken tegelijk die
in het collectie verwarmingssysteem hier zitten. Ergerlijk, want ik kan er niet van slapen en heb dus een zaak bij de huurcommissie aangespannen.
Nu heb ik als bewijsmateriaal een dB meter nodig die het geluid van die tikken voor mij vastlegt.
Welke dB meter is daarvoor geschikt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.


Want moet je aantonen dan? Het niveau van de tikken (en wat is de grenswaarde dan?) of het optreden ervan? Met een niveaumeter kun je niet aantonen dat het geluid van de verwarming afkomt (je kunt ook zelf een geluid maken immers) dus er zal altijd sprake moeten zijn van een onafhankelijke partij die de hinder vaststeld en of van een combinatie van een niveaumeter en een geluidsrecorder. Dergelijke apparaten zijn bij mijn weten niet voor 'leken' beschikbaar / bruikbaar.

Als je een maximaal niveau van 30 dB binnen aanhoudt geld dit voor een langtijdgemiddelde. Je zou dan dus een integrerende geluidsniveaumeter moeten hebben. Tijdens de meting zou dan bijvoorbeeld van beide partijen een vertegenwoordiger aanwezig kunnen zijn.



Gesprekken en overleg is al achter de rug en de verhuurder heeft na veel aandringen eindelijk een Plan gemaakt. Maar dan worden er ergens leidingen bij de benedenburen vrij gemaakt en vervolgens weer wekenlang niks gedaan. Ze zijn het er dus mee eens dat het geluid niet normaal is, maar ik kom maar niet verder. Daar ik zelf voorzitter ben geweest van een HuurdersBelangenVereniging heb ik dus contact gezocht bij een advocaat, omdat de klacht maar niet wordt opgelost. In een gesprek met de Huurcommissie raadde die mij aan om eerst via hun een onafhankelijk onderzoek te laten plaatsvinden. Nu dat onderzoeksrapport binnen is, blijk ik nog niet verder te zijn opgeschoten, want de Huurcommissie gaat uit van het standpunt," wie stelt, moet bewijzen." En daar de onderzoeker geen vereiste apparatuur heeft om aan te tonen dat het geluid boven de 40dB uit moet komen wil ik een zaak hebben, zal ik dat toch zelf moeten doen of laten doen. Maar dat laten doen heb ik geen geld voor. Met de uitspraak van de Huurcommissie kan dan mijn advocaat de verhuurder dwingen die klacht van de CV in de badkamer adequaat op te lossen.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 6:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je goedkoper uit bent dat je eerst een loodgieter laat komen kijken.
Dit is misschien een simpel probleem, dat die zo of mits wat moeite kan oplossen.

Trouwens als die loodgieter zou constateren dat iets niet volgens de regels der kunst geïnstalleerd is, dit ook op papier wil zetten en eventueel zelfs een bestek maakt, is dit alles meer waard dan gelijk welke meting die jij zelf zou kunnen uitvoeren.
Dat getik wijst op een mechanisch (klep, ???) of thermisch probleem (uitzetting, krimp, contactgeluid).

In een Wetenschappelijk forum begon iemand een rechtszaak wegens een verborgen gebrek (waar hij duidelijk recht in zijn schoenen stond).
Hij won de zaak. Het had veel meer gekost aan advocaat en procedurekosten.
Zijn winst: minus (-) >1000 Euro, en het gevoel dat hij toch gelijk had gekregen. Dat gelijk heeft hem wel >1000 Euro en massa's energie en spanningen gekost. En hetgeen beklaagde verloor was minder dan de klager zijn meerkost.
De enige die hier won was de advocaat zelf. Die wordt toch betaald ongeacht hoe het uiteindelijk vonnis luidt.

Je zou eventueel aan de rijdende rechter kunnen denken (er staat een topic in het forum).
Wat mij opvalt is dat je niet vertelt wat er exact in dat onderzoeksrapport staat, alleen dat het niet bruikbaar is voor jou.

Edit: wat tekst bijgevoegd. 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie geen reden waarom een door jezelf uitgevoerde meting, dus per definitie niet onafhankelijk, als bewijs (wie stelt bewijst immers) zou worden geaccepteerd.

De benodigde apparatuur is zeker duurder dan de meting laten uitvoeren door een akoestisch adviesbureau. Zoek er gewoon een in de buurt en bel met je verhaal.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
future242
Gast





BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Ik zie geen reden waarom een door jezelf uitgevoerde meting, dus per definitie niet onafhankelijk, als bewijs (wie stelt bewijst immers) zou worden geaccepteerd.

De benodigde apparatuur is zeker duurder dan de meting laten uitvoeren door een akoestisch adviesbureau. Zoek er gewoon een in de buurt en bel met je verhaal.


Dat bewijs zou ik dan leveren in het bijzijn van 5 andere getuigen. Wink

Ik had al een installatie technieker gevraagd wat zo'n rapport kost, maar dat kost ettelijke honderden euro's. Een advocaat kost me niks dus dat is geen probleem.

Een akoestisch adviesbureau heb ik nog niet gevraagd.

Heeft iemand een idee wat dat me gaat kosten?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

future242 schreef:
Geluidforum schreef:
Ik zie geen reden waarom een door jezelf uitgevoerde meting, dus per definitie niet onafhankelijk, als bewijs (wie stelt bewijst immers) zou worden geaccepteerd.

De benodigde apparatuur is zeker duurder dan de meting laten uitvoeren door een akoestisch adviesbureau. Zoek er gewoon een in de buurt en bel met je verhaal.


Dat bewijs zou ik dan leveren in het bijzijn van 5 andere getuigen. Wink

Ik had al een installatie technieker gevraagd wat zo'n rapport kost, maar dat kost ettelijke honderden euro's. Een advocaat kost me niks dus dat is geen probleem.

Een akoestisch adviesbureau heb ik nog niet gevraagd.

Heeft iemand een idee wat dat me gaat kosten?


Ook een paar honderd euro. Je zou eens kunnen vragen bij de gemeente of er iemand van de milieudienst is, met een meter, die het voor je wil doen...

Waar woon je eigenlijk?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
future242
Gast





BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2011 10:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
future242 schreef:
Geluidforum schreef:
Ik zie geen reden waarom een door jezelf uitgevoerde meting, dus per definitie niet onafhankelijk, als bewijs (wie stelt bewijst immers) zou worden geaccepteerd.

De benodigde apparatuur is zeker duurder dan de meting laten uitvoeren door een akoestisch adviesbureau. Zoek er gewoon een in de buurt en bel met je verhaal.


Dat bewijs zou ik dan leveren in het bijzijn van 5 andere getuigen. Wink

Ik had al een installatie technieker gevraagd wat zo'n rapport kost, maar dat kost ettelijke honderden euro's. Een advocaat kost me niks dus dat is geen probleem.

Een akoestisch adviesbureau heb ik nog niet gevraagd.

Heeft iemand een idee wat dat me gaat kosten?


Ook een paar honderd euro. Je zou eens kunnen vragen bij de gemeente of er iemand van de milieudienst is, met een meter, die het voor je wil doen...

Waar woon je eigenlijk?



Ook dat heb ik al gedaan en dat deden ze niet.
Maar links of rechts om, ik kom er wel uit, geef nooit op.
Naar boven
foley



Sinds: 20-10-2010
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 13, 2011 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een collectief verwarmingssysteem is een heel vervelend systeem als het klachten veroorzaakt: het systeem kan enorm lang zijn, en tikken die jij hoort kunnen tientallen meters verder worden veroorzaakt. Al het geluid resoneert namelijk door de leidingen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je in eerste instantie weinig zult opschieten met het meten van geluid. Het geluid wat je hoort zit misschien zelfs onder het toegestane aantal dB. Een speciaal akoestisch bureau zal als onafhankelijke partij moeten langskomen om het geluid te meten en een rapport op te stellen. Ook iemand van de woningcorporatie dient er te zijn. Dan heb je namelijk bewijs dat het opgenomen geluid daadwerkelijk vanaf jouw leidingen komen.

Een collectief systeem brengt vaak veel klachten, met name de oudere system uit de jaren '60 en '70, want vaak zijn onderdelen vervangen met hele nieuwe waardoor het systeem als geheel niet perfect op elkaar aansluit. De kans op slecht bewerkte membranen, slecht ingestelde inregelafsluiters en pomp is dan groot en dan krijg je geluiden door de installatie. Je zult daarom een expert op het gebied van collectieve verwarmingsinstallaties moeten inschakelen. Die kan meteen inschatten of zoiets normaal is of niet. Vervolgens kan hij beter inschatten wat de oorzaak kan zijn en ook kan hij de hele installatie onder de loep nemen en kijken of alles naar behoren staat ingesteld. Hij zal dan met name kijken naar de hydraulische balans (zie http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=3996#3996). Mocht je zo'n expert vinden, laat het mij weten want ik ben ook op zoek!

Het hele systeem moet goed in balans zijn, waardoor iedere radiator voldoende, maar niet te veel warmte krijgt - in feite gaat het om de druk. Drukverschillen in de strangen produceren geluid en daarom is het zo belangrijk deze drukverschillen te elimineren. Dit doet een monteur door de inregelafsluiters en automatische drukverschilregelaars correct in te stellen. Eventueel moeten ook de radiatoren hydraulisch gebalanceerd worden (indien er radiatorafsluiters aanwezig zijn).

Vraag het de monteur dus of het aan de afsluiters en regelaars of pomp kan liggen. De pomp kunnen ze makkelijk op een lagere stand zetten. De afsluiters en regelaars kosten veel tijd en rekenwerk en doet een monteur meestal niet zelf - dring er daarom op na dat zijn chef daarnaar komt kijken. Een monteur zal je vaak vertellen dat je niet aan die dingen moet zitten, maar als zo'n ding kapot is dan moet ie wel vervangen worden. Dit moet wel in samenspraak met de verhuurder dus ook die moet je erbij betrekken.

Laat je vooral niet gek maken, want harde tikken en bonken uit een cv zijn niet normaal - ik heb ze ook en de monteurs hebben nooit gezegd dat het normaal is maar schrijven altijd op dat hun chef langs moet komen, alleen er is nog nooit iemand langs geweest. Het duurt dus verschrikkelijk voordat ze er iets aan doen want ze zijn natuurlijk afhankelijk van de verhuurder die het moet betalen. Daarnaast is het een hele klus om de prreciese oorzaak te achterhalen bij een systeem dat zo verschrikkelijk groot is en heel veel afsluiters, regelaars en radiatoren heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.