Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

nieuwbouw woning aan weg en speelveld - geluidsschermen?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 11:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Eric zie het onderste filmpje hier. Laughing


Quote:
Geluidsreductie minimaal 50%

Slaat natuurlijk helemaal nergens op!

Het filmpje erboven is ook wel aardig, maar weer een 'best-case-scenario' gemeten in de schaduw van het scherm. Op enige afstand zal het geluid weer toenemen ten gevolge van omloopgeluid.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Eric zie het onderste filmpje hier. Laughing

Smile Een schattig filmpje,

Handig in mekaar gestoken door een audioman met een leuke mixer.
Waarom link je dat eigenlijk Linda?
Als grappig filmpje vind ik het leuk en lief om zien.

Maar ik denk dat je hier iets wil mee zeggen of indirect vragen door reactie uit te lokken, maar niet zeker bent.
Als ik gewoon gok reageer je op deze woorden:
Eric schreef:
De absorberende werking van zo'n scherm kan nuttig zijn, maar zal in veel omstandigheden, in functie van isolatie (particulier gebruik) een overbodige luxe zijn, niet of amper bijdragend tot de isolerende of afschermende werking.

Smile Indien dit klopt begreep je deze woorden niet.
Een scherm kan best isoleren en afschermen zonder absorberend te zijn. Dit is een behoorlijk dure constructie voor privégebruik.

Heel gestileerd.
De meeste baanschermen zijn éénzijdig absorberend. Dat is niet bedoeld om de isolatie naar de achterliggende bewoners te verbeteren maar om reflectie van het geluid naar de baan te voorkomen.
(soms is het wat complexer dan dat, maar het is hoe dan ook gerelateerd aan reflecties met mogelijk indirecte gevolgen op isolatie via spiegelbronnen).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 7:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik linkte het omdat het grappig was een Nederlands filmpje op een Deense website te zien.
Oké was beter geweest als ik dat er bij geschreven had.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 7:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Ik linkte het omdat het grappig was een Nederlands filmpje op een Deense website te zien.
Oké was beter geweest als ik dat er bij geschreven had.

Smile Mij viel dat ook op. Vreemd eigenlijk ....

Ik ben gewend als jij linkt dat jij hier steeds een of andere bedoeling mee hebt (constructief). Om te helpen of gerelateerde documenten te linken, een Google vertaling, iets duidelijk te maken door visualisatie enz...

Very Happy Dus bracht jij mijn (reeds sponzige) hersens in de war (arme ik). Iets moe(s)t jou getriggerd hebben om te zoeken ....
Maar het was inderdaad een leuk filmpje, dat inderdaad commercieel wat overtrokken is qua inhoud, maar sympathiek gebracht.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is het filmpje niet een (gesponsord) deel van een tuininrichtingsprogramma op een Nederlande commerciële TV-zender?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2011 12:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug met de voeten op de grond

Gewoon een willekeurige link:

Ik vond het wel eens leuk om een meer normale link te geven waar je materialen voor mooie schermen kan vinden zonder dat je direct naar akoestische sites, produkten of baanschermen moet zoeken:

http://www.elegantwood.nl/?plug=plug1003&page=webshop&cat=67&pointer=0

Voor een fractie van de prijs zet je zo'n betonnen platen scherm, waar nog estetisch verantwoorde versies tussen zitten. Voor een kleine meerprijs kan je ze in gekleurde versie krijgen.

Veel klimplanten hebben geen grid nodig maar kunnen zich rechtstreeks op dergelijke platen vastzetten. Maar een grid voor klimplanten plaatsen kan je ook in 1001 versies bedenken.
Van speciale houten grids uit de tuinbouw, tot kunststofgrids, strekmetaal, draadrasters of -gaas en nog andere opties alleen beperkt door een beetje fantasie en materialenkennis.

Je kan de wand uit hout maken, waar zeer esthetische versies in bestaan, enz. enz., enz.,

Ik wil dit hier enteren, niet als reclame voor dit bedrijf (ik ken het niet eens), maar om te laten zien dat er 1001 mogelijkheden zijn om goede afschermingen te maken voor privégebruik, die vaak slechts een fractie kosten van schermen die je vindt in, of afgeleid zijn van de professionele akoestische baanschermen of elementen.

Als je niet graag zo'n schermen ziet (welke versie ook): haast elk scherm kan je laten begroeien eventueel met eenvoudige extra voorzieningen als geleiding of vasthechtingspunten voor de klimplanten.

Vergelijk dergelijke prijzen maar eens met echte baanelementen of systemen zoals er hier al een paar types vermeld of gerefereerd zijn.
Terwijl het voor commerciële mensen leuk kan zijn om in te spelen op, of gebruik te maken van de mystiek rond, en het gebrek aan achtergrond inzake akoestiek, is het helemaal niet zo dat dergelijke dure of duurdere oplossingen akoestisch functioneler zouden zijn of hoeven te zijn in specifieke privé omstandigheden.

PS: Als iemand een leuke link vindt waar je visueel duidelijk veel types van geschikte materialen kan vinden is die zeker welkom (geen links waar je dergelijke materialen kan krijgen, want dat zijn er ontelbare). Het moet gewoon een visueel overzichtelijk beeld geven van mogelijke opties geschikt voor akoestische afschermingen, zelfs zonder dat dat verkocht wordt onder de naam akoestisch of geluidsisolerend.

Zo'n betonplaten bijvoorbeeld worden helemaal niet verkocht als akoestische elementen, maar hebben een isolatiewaarde die (even geschat zonder nazicht) die noistop green panelen ver achter zich laten en vermoedelijk in de buurt liggen van de beste professionele baanschermen. Maar dit heeft niet eens belang omdat het gerealiseerde eindresultaat van een heel andere combinatie van factoren afhankelijk is (voornamelijk omloop- en overloopgeluid)
 


Uitsluitend als info, geen advies (niet bedoeld om compleet te zijn):
kokowall tuinschermen
Noistop
Greenwall
Durisol
Diverse types wanden
Grondkorven
Autonome houten klimplantroosters
Gaas klimplanten Acoflor Plasitor Trellis/Gaas
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Jun 09, 2011 12:04 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2011 11:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Dus bracht jij mijn (reeds sponzige) hersens in de war (arme ik). Iets moe(s)t jou getriggerd hebben om te zoeken .... 

Ach die arme hersens. Wink Zoeken en links bekijken is een hobby van mij. Very Happy

Die schans-korven van maingro zien er mooi uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2011 8:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Eric Desart schreef:
Dus bracht jij mijn (reeds sponzige) hersens in de war (arme ik). Iets moe(s)t jou getriggerd hebben om te zoeken .... 

Ach die arme hersens. Wink Zoeken en links bekijken is een hobby van mij. Very Happy

Die schans-korven van maingro zien er mooi uit.


Zo'n gevulde korf is dus exact het type geluidswand dat (vanwege de lekken tussen de vulling door) niet voldeed in het voorbeeld van Eindhoven dat ik (neem aan in dit topic) linkte. Voorzichtigheid geboden derhalve.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
koenieboy
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 05, 2011 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Even terug met de voeten op de grond

Gewoon een willekeurige link:

Ik vond het wel eens leuk om een meer normale link te geven waar je materialen voor mooie schermen kan vinden zonder dat je direct naar akoestische sites, produkten of baanschermen moet zoeken:

http://www.elegantwood.nl/?plug=plug1003&page=webshop&cat=67&pointer=0

Voor een fractie van de prijs zet je zo'n betonnen platen scherm, waar nog estetisch verantwoorde versies tussen zitten. Voor een kleine meerprijs kan je ze in gekleurde versie krijgen.

...
 


Eric,

ik snap je bedoeling en er zullen vast wel goedkopere oplossingen bestaan die hetzelfde resultaat kunnen geven als de semi-professionele schermen.


Echter op bovenstaande link staan enkel betonnen schermkes van 36cm hoog, daarbovenop moet je dan een houten scherm of iets dergelijks zetten. Ik betwijfel of dit als volwaardig alternatief kan dienen.


    De platen zijn verkrijgbaar in combinatie met WPC, hardhouten en geimpregneerde tuinschermen.

    184cm x 36cm x 3,5cm



In mijn geval zou een betonnen constructie geen oplossing bieden aangezien het in de voortuin geplaatst moet worden. Enkel een min of meer "natuurlijke oplossing" zal daar toegelaten zijn.



Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar de ervaring van Wilco met Noistop en eventueel een aantal foto's (mocht je dit nog lezen).

Gr
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jun 05, 2011 4:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

koenieboy schreef:
Eric Desart schreef:
Even terug met de voeten op de grond
Echter op bovenstaande link staan enkel betonnen schermkes van 36cm hoog, daarbovenop moet je dan een houten scherm of iets dergelijks zetten. Ik betwijfel of dit als volwaardig alternatief kan dienen.

Je moet die pagina wel helemaal bekijken (naar beneden scrollen) en dan eventueel op de sublinks klikken, en lezen wat daar staat.
En elk van die platen kan je ofwel opstapelen tot volledige wandhoogte, of combineren met hout.

Hier zie je hoe dergelijke dingen geplaatst worden:
http://www.livios.be/nl/_task/_guid/_terr/7570.asp

En zoals ik al zei: je kan elk scherm of wand laten begroeien.

Onbegroeid ziet dat duurder scherm er nu ook niet natuurlijk uit denk je niet? Noistop scherm

Akoestisch doet dat betonscherm inzake isolatie en afscherming niet onder voor dat duurdere scherm, eerder integendeel.
Trouwens ook degelijke watervaste houten platen, of serieuze planken mooi lekdicht gemonteerd zouden die job kunnen doen.

En inzake absorptie is de vraag in hoever dergelijke absorptie ook maar enigszins zinnig of nuttig is in jouw toepassing. Kan je hier iets over zeggen?
Zoals reeds gezegd: bij baanelementen dient die absorptie hoofdzakelijk om dat afgeschermde geluid niet terug richting auto's te sturen.

Om beter begrip te krijgen: dit topic (en eventuele sublinks waar nuttig) grondig doorlezen.

Edit: wat tekst toegevoegd
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
koenieboy
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 08, 2011 1:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Eric,

je hebt idd gelijk, die betonpanelen kunnen blijkbaar gestapeld worden.



Daarnaast heb ik dit topic, en de sublinks al in detail doorgenomen. Absorberende eigenschappen hebben voor mij idd totaal geen belang.

Mijn situatie is een beetje hieronder geschets:



*******************************************************************
Drukke weg (70km/h)
*******************************************************************
///////////////////////---poort--/////////////////////////////////////////////
..............// ..................................................................... //
..............// ..................................................................... //
..............// ..................................................................... //
..............//....................... Voortuin.................................. //
..............// ..................................................................... //
.............// ..................................................................... //
.............// ..................................................................... //
..............// ....................xxxxxxxxx ................................//
..............//......................xxxxxxxxx ................................//
.............//.......................xxwoningxx................................//
.............//.......................xxxxxxxxx ................................//
.............//.......................xxxxxxxxx ................................//
..............//...................................................................... //
..............//........................Achtertuin............................... //



Waarbij de // een levende haag is (Beukhaag en/of Rododendrons).

Perceelbreedte ad straatkant is ongeveer 23meter waarbij er een 4-tal meter door een schuifpoort is ingenomen. Afstand Voortuin tot woning is een 10-tal meter.




Mijn bedoeling is om achter de beukhaag nog een scherm te maken die het geluid dempt. Ik heb voornamelijk last van het rolgeluid (banden op wegdek), niet zozeer van het motorgeluid.


Voorlopig zie ik volgende opties:

1. Gevulde afsluiting 2 meter hoog van het type Zenturo (zie http://www.betafence.be/nl-BE/Afsluitingen-poorten/Omheining/Afsluitingen-Poorten/Afsluitingen/Palen/Zenturo-posts.aspx?tgid={3F6A6B18-655E-4687-A245-85EC7CD92984} )

Tot 1 meter hoog gevuld met (Lava)stenen, daarboven verder gevuld met 1 m boomschors. Eventueel aan de "huiskant" nog extra Grodanmatten tot 2 meter hoogte met daartegen klimplanten.



2. Grondkorf van 1 meter hoog, zie http://www.nacon.nl/particulieren/grondkorven.html.
Eventueel daarboven iets gelijkaardigs met boomschors gevuld. Zal qua uiterlijk minden mooi zijn en minder praktisch om te installeren natuurlijk.


Ik weet natuurlijk dat ik hiermee nog steeds omgevingsgeluid ga hebben vanaan de zijkanten. Maar ik merk toch een serieuze piek in lawaai eenmaal de auto's/bussen voor mijn perceel zijn een hoop dit dus te kunnen dempen.

Eventueel een later stadium zou ik aan de rechterperceel grens nog kunnen kijken naar een scherm maar hier moet ik uiteraard overeenstemming bereiken met de buur aan die kant.


Alvast bedankt voor alle tips;
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jun 08, 2011 8:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou wel eerst even checken met de gemeente als ik jou was.

Je kan je van de domme houden (uitdrukking hier), maar je weet best op voorhand dat ze achteraf niet met een of ander regeltje ten berde kunnen komen.

In jouw geval als die baanzijde van dat scherm niet absorberend is horen passerende auto's dat als een "zzZOOoooof....."
Als dat begroeid is kunnen ze die "zzZOOoooof....." visueel niet localiseren. En dense begroeiing kan ook iets helpen aan absorptie en diffusie.

Gewoon op zeker spelen is altijd de gezondste manier, maar slapende honden wakker maken heeft ook geen zin. Je moet gewoon weten welke regeltjes hier van toepassing zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Mei 30, 2013 5:06 pm    Onderwerp: Re: nieuwbouw woning aan weg en speelveld - geluidsschermen? Reageer met quote

Wilco schreef:
5 jaar geleden hebben wij een nieuwbouw woning gekocht. Zogenaamd aan een fietsstraat voor alleen de belende erven. Maar; de straat wordt erg intensief gebruikt als doorgaande weg. Door de klinkers veroorzaakt de weg veel lawaai. Ook een naastgelegen kabelbaan en voetbalveld zorg voor veel geluidsoverlast en zorgt door de heuvel waarop de kabelbaan is bevestigd voor een gebrek aan privacy. Wij denken nu aan geluidschermen van kokowall van 2,2m hoog (en 35 meter lang) heeft iemand ervaring met dit soort schermen vlak naast een openbare weg. En begrijp ik nou dat de klinkers waarop auto's rijden zorg voor laag frequentie geluid dat moeilijk is tegen te houden? Mijn terras ligt 60 cm naast de weg. Als ik achter het scherm zit, zou het toch een stuk aangenamer moeten zijn? Ik ben benieuwd naar de reacties. Hopelijk kan iemand ons helpen. Het is echt niet leuk meer zo, grt Wilco



Wilco ben jij tevreden met je aankoop noisstop green schermen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.