Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

[Muziekruimte op Zolder] dead sheet - ontdreuningsfolie
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2011 1:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn dat sandwichpanelen dat dak? Wat voor iets? Liggen daar pannen op of wat is hier aan de buitenzijde? Hoeveel mag je dat dak extra belasten? En hoeveel die vloer?
Dit lijkt een relatief recente woning. Kan de architect of aannemer hier niets van zeggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2011 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het huis is eigenlijk van iets voor 1930, ik zal uw compliment alvast doorgeven Smile Mijn vriend heeft berekend dat er in totaal 1500 kg zal komen aan het dak te hangen. Dit gewicht wordt echter goed gespreid. Naast de 3 bestaande horizontale balken op de schuine wanden, brengen we er nog 3 extra aan die aan de buitenmuren zullen bevestigd worden. Dit heeft nog een reden: de draagkracht van de gyproc wanden is beperkt en zo kunnen we minder brede gyproc platen gebruiken. We hebben de vraag omtrent het gewicht ook aan een aannemer gesteld. Die vertelde dat zo'n dak echt wel wat kan hebben en dat de 1500 kg geen probleem mag vormen.

De eerste laag van wat u ziet op de schuine wanden gaat er alleszins af, dit is een soort van isolerende foam plaat. Daaronder steekt geperste vezel plaat.

Heeft u suggesties ivm de opbouw van de zwevende vloer?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2011 8:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik voel dat dak niet aan.

Is dat gebroken wit (beigeachtig) isolatiemateriaal? Een soort polyurethaan? Is dat dat hout?
Ik begrijp dat dak niet goed van binnen tot buiten. Dit lijkt mij een grote overspanning tussen die balken om gewoon een houten plaat te zijn. En ik weet nog steeds niet wat jouw dichting is buiten. Zijn dat pannen die hier op liggen op van die latjes? Shingels? Anders?

Als wij over akoestiek praten willen we de complete doorsnede kennen, niet alleen wat je ziet aan de binnenkant, maar van binnen naar buiten - ALLES. Als dat isolatieplaten zijn lijkt het precies of die op die balken liggen.

Je moet mijn vragen eens letterlijk lezen. Ik weet nog steeds niets van die vloer (vanop die zolder tot de benedenliggende verdieping). ALLES.

Ik denk niet over dingen die ik niet ken of begrijp. Heel veel vragen in dergelijke topics zijn bedoeld om de constructie te begrijpen. En steevast reageert men over wat men aan de binnenkant ziet.
Ik wil de doorsnede begrijpen van binnen naar buiten en voor de vloer van boven naar onder.

Ik wil de massa van de bestaande begrenzing van dat dak begrijpen. Heb je door dat ik zelfs niet eens weet of jij een betonnen of houten vloer hebt? En als dat een houten is hoe die opgebouwd is? Zit daar isolatie tussen? Welke?

EEN BASISREGEL IN AKOESTIEK EN GELUIDSISOLATIE:

MEN VOEGT GEEN ISOLATIE TOE AAN EEN REEDS BESTAANDE CONSTRUCTIE DIE JE INZAKE GELUIDSISOLATIE ALS EEN REEDS BESTAANDE CONSTANTE KAN BESCHOUWEN MAAR JE CREËERT EEN NIEUW AKOESTISCH SYSTEEM WAAR HET REEDS BESTAANDE DEEL VAN UITMAAKT.

OM HET EINDRESULTAAT TE KUNNEN BEOORDELEN MOET JE DUS DE GANSE CONSTRUCTIE BEGRIJPEN, INCLUSIEF HET REEDS BESTAANDE OMDAT DIT INHERENT DEEL UITMAAKT VAN HET UITEINDELIJK TE VERWACHTEN RESULTAAT VAN DIT NIEUWE TOTAALSYSTEEM.
Dit houdt alles in, inclusief materialen, eventuele absorptiematerialen, spouwgroottes, principiële constructie enz.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2011 8:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een pannen dak, en net onder de pannen bevindt zich momenteel dunne vezelplaat. De vloer ligt op balken die ook aan de vaste muren bevestigd zijn, onder de balken zit er een laag dik hout, vermoedelijk het oorspronkelijk plafond van de verdieping eronder. Op de verdieping eronder ligt er nog eens een extra houten plafond (in ander hout, dus dit ligt nog lager dan de planken die ik van bovenaf zie). Links en rechts op zolder zijn het stenen buitenmuren (op de insprong van de traphal na, die wanden gaan we eruit gooien en degelijke wanden optrekken), de kant van de tuin en de straat (voor- en achterkant) zit ik dus met de schuine wanden van het dak.

De bedoeling met de vloer is tussen de balken volleggen met Rockwool (opnieuw de Soundmaxx ap2). Op de balken rubber bevestigen (met tek7?) en dan vezelplaat en laminaat erboven. Dit is enerzijds om contactgeluiden naar de verdieping eronder te dempen. Anderzijds worden de bassen uit de studio monitors hierdoor hopelijk ook wat gedempt, ik weet niet wat ik op dat vlak mag verwachten van het concept.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 25, 2011 9:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inzake dit pannendak is dit positief aangezien dit werkt als een zwaardere massa aan de buitenzijde.
Dus je huidige dakconstructie zoals nu gepland is goed.
Ik begreep niet goed waar je je dampscherm ging plaatsen, maar hoe dan ook dat moet zover mogelijk naar de binnenzijde van de zolder achter de dubbele gipskartonbeplating uitgerust met Green Glue.

Hoe groot is die overspanning eigenlijk tussen de horizontale steunbalken van dat dak? Uit jouw beschrijvingen lijkt dat gewoon een dunne vezelplaat die pannen moet dragen, en dit lijkt mij een grote overspanning hiervoor.

Wat betreft je vloer zie ik dat hier een nog niet in te schatten 3-wandig systeem ontstaat. Het effect kan ik zo niet inschatten, maar kan best beperkingen betekenen.
Het basisprincipe van je zwevende vloeroplegging lijkt mij goed, maar ik zou hier een dubbele beplating voorzien (met dan bovenop je laminaat) i.p.v. 1 ook voorzien van Green Glue.
Als je deze dubbele beplating op elastische banden legt zorg dat je die banden zo kiest dat die minstens iets van een 2 à 3 mm indrukken onder de statische belasting van je vloerbeplating. Wat die tek7 is moet je zelf ergens naar linken.

Ik vermoed dat jij nog hoorbaar gaat zijn buiten je woning, maar ik voel ook niet direct hoe je het nog verder kan verbeteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jun 25, 2011 6:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry lieve Belgen, maar wanneer jullie spreken van een vezelplaat, moet ik dan denken aan een OSB plaat of Underlayment plaat (beiden typisch zo'n 18 mm dik)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 25, 2011 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Houtvezelplaat
http://nl.dreamstime.com/royalty-vrije-stock-afbeeldingen-de-textuur-van-de-houtvezelplaat-image13042979

Underlayment plaat
http://images.google.com/images?sourceid=groowe&ie=UTF-8&q=underlayment%20plaat&biw=1280&bih=501

OSB plaat
http://images.google.com/images?sourceid=groowe&ie=UTF-8&q=osb%20plaat&biw=1280&bih=501

Spaanplaat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanplaat

Eigenlijk gebruiken wij de term vezelplaat en spaanplaat door elkaar. Ik weet niet of dit regiogebonden is.
Quote:

... lieve Belgen, maar wanneer jullie spreken van een vezelplaat, ......

Smile Het is wel goed dat je eindelijk doorhebt hoe lief die Belgen zijn.


Het is hetgeen ik uit mijn jeugdjaren reeds herinner als vezel-, spaanplaat of spaanderplaat (dialect?).... Ik kende toen de termen OSB en underlayment niet (ik heb geen idee van wanneer deze benamingen of plaattypes dateren)

EDIT: Deze pagina zegt waarschijnlijk meer (duidelijker): http://platen.af.nl/
Hou er rekening mee dat wij die vezelplaat dus ook spaanplaat noemen en omgekeerd.
Mogelijk gebruikt de TS deze benaming niet juist, want dat zou voor deze toepassing een uitermate laagwaardige plaat zijn. Deze bestaan echter ook in watervaste versies (dus verschillende kwaliteiten).

Een spaan- of vezelplaat is ook wat je standaard vindt in van die met plakhout voorgefineerde of wit beklede platen voor schabben/meubels enz...
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.