Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

muziekkelder

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
keldertje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 3:48 pm    Onderwerp: muziekkelder Reageer met quote

Ik wil een gedeelte van de kelder gaan gebruiken voor mijn hobby, muziek maken,mondharmonica, keyboard, zang. De kelder is 6,70 x 2 x 2 m groot, boven de kelder ligt de keuken, halletje met trap naar de kelder en trap naar de 1ste verdieping, wc. Over de hele lengte van de kelder ligt op 1,40 m hoogte een afvoerpijp. Aan deze afvoer is het volgende aangesloten, regenpijp: keukenafvoer, wasmachine, badkamer, wc, verder bevinden zich daar nog leidingen voor water, gas en electra. Ik heb de kelder van de buren nog niet gezien maar het is zeer waarschijnlijk dat deze er hetzelfde uitziet maar dan gespiegeld.

Het gedeelte dat ik wil gebruiken is 2,50 x 2 x 2m en bevindt zich onder de keuken. Als ik de info op het net goed lees dan is de meeste winst te behalen bij het isoleren van de diverse leidingen, hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Kan ik gewoon isolatiemateriaal om de leidingen wikkelen of is het beter om een ombouw te maken en daar het isolatiemateriaal in te stoppen? Op de grond wil ik vloerbedekking leggen en bij de muren wil ik gordijnen hangen, een stukje van de muur af, voor het plafond heb ik nog geen ideeen. De bedoeling is dat ik ongestoord mijn hobby kan uitoefenen zonder dat de buren daar last van hebben.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel last hebben de buren nu?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
keldertje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 4:29 pm    Onderwerp: muziekkelder Reageer met quote

Ik ben pas verhuisd en ben ook nog niet bezig in de kelder met muziek maken, dus de buren hebben op dit moment geen last van mij. Maar als ik in de kelder ben dan hoor ik hun wel dus ga ik er maar van uit dat zij mij ook zullen horen.

Het lijken mij aardige buren die niet zo snel moeilijk zullen doen en waar je waarschijnlijk ook wel afspraken mee kunt maken. Voor mijn gevoel vind ik het toch wel prettig als ik ongestoord en wanneer het mij uitkomt muziek kan maken. Maar ook bij mij spelen de kosten een belangrijke rol en het moet allemaal binnen de perken blijven.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 7:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen zal me wel weer kort door de bocht vinden enzo, maar als jij nu de buren kunt horen, kunnen ze jou ook horen.
Om dan jouw zang te isoleren zul je tientallen dB's moeten wegisoleren. In een hokje van 2 x 2 x 2.5 gaat dat niet lukken en met weinig geld gaat dat ook nooit lukken in een grotere ruimte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Iedereen zal me wel weer kort door de bocht vinden enzo, maar als jij nu de buren kunt horen, kunnen ze jou ook horen.
Om dan jouw zang te isoleren zul je tientallen dB's moeten wegisoleren. In een hokje van 2 x 2 x 2.5 gaat dat niet lukken en met weinig geld gaat dat ook nooit lukken in een grotere ruimte.


Smile Helemaal niet. Uit deze topic blijkt dat keldertje, wat geen verwijt is, dit probleem behoorlijk onderschat, en dat op basis van de door hem verstrekte gegevens hier geen ernstige oplossing aan te dragen is, en dat de kans op behoorlijk wat kosten best mogelijk is.

Keldertje: er bestaan geen speciale goedkopere oplossingen voor mensen met kleine budgetten. Oplossingen zijn afhankelijk van het probleem, dat eerst duidelijk moet gekend en gedefinieerd zijn, slechts in ondergeschikte orde van het beschikbaar budget.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Keldertje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 8:46 pm    Onderwerp: muziekkelder Reageer met quote

Toen ik de kelder voor het eerst zag dacht ik nog, mooi, de ene helft voor mij en de andere voor mijn vrouw, vergeleken bij mijn vorige woning is dit een flinke kelder. Van die dikke betonnen muren, daar komt geen geluid doorheen, dat was dus mijn eerste denkfout/teleurstelling. En voor een relatief klein bedrag het geluid tot een redelijk niveau terugbrengen gaat dus ook nooit lukken.

Hoe kleiner de ruimte hoe moeilijker het is om deze te isoleren, begrijp ik dit goed?

Intussen na wat speurwerk ben ik wel flink wat wijser geworden en vind dit best wel een interessante materie. Misschien, heel misschien, ga ik toch ooit een serieuze poging wagen, afhankelijk van hoe mijn financiele positie er uit gaat zien in de toekomst.

Kort door de bocht of niet, het is wel duidelijk en dat telt voor mij.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is de enige makkelijke manier (en zonder uitgebreid ter plaatste de situatie op te nemen en mogelijk m.b.v. metingen te onderzoeken) om te kunnen musiceren het in de kelder plaatsen van een 'standaard' muziekcabine van een van de gekende leveranciers. Niet goedkoop, maar zover waren we al...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Sep 12, 2011 11:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wordt wel een kleine cabine dan....
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 12:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Volgens mij is de enige makkelijke manier (en zonder uitgebreid ter plaatste de situatie op te nemen en mogelijk m.b.v. metingen te onderzoeken) om te kunnen musiceren het in de kelder plaatsen van een 'standaard' muziekcabine van een van de gekende leveranciers. Niet goedkoop, maar zover waren we al...

Maaaaar: een zeer belangrijke denkfout die vaak gemaakt wordt, is dat men wel naar de isolatiewaarde (invoegdempingswaarde wat jij zéér goed kent geluidforum) kijkt zoals gepubliceerd wordt, maar er geen rekening mee houdt dat die inzake isolatie, als die dicht tegen een wand of onder een plafond met relatief kleine spouw staat nog steeds werkt als minstens een tweewandig systeem (massa-veer resonantie), en dat het isolerend gedrag in functie naar de buren zich aldus totaal anders gedraagt.
Zo'n gepubliceerde invoegdempingswaarden worden gemeten in pseudo-vrij-veld situaties.

Dat is een fenomeen geluidforum waar je in de industrie zelden zal met geconfronteerd worden, omdat je ruwweg zoekt naar isolatiewaarden van 20 tot 35 dB, maar nooit of zelden naar isolatiewaarden waar je met toegelaten immissiewaarden van 15 tot 30 dB(A), en dominant storende lage frequenties (impulsvormig) te maken hebt.
En met muziek zit je zeer vaak in de subwoofer range.

Dat je met muziekcabines hoofdzakelijk vrij zou zijn van dezelfde basisprincipes is meer een wensbeeld dan een realiteit. Het is niet eens een wensbeeld, men staat hier gewoon niet bij stil.
De reactie van muzikanten is niet zelden. Mijn buur heeft nu last, maar met dat er bij hebben we zeker of voldoende isolatie. Waar weinig hoogte is, liefst zo hoog mogelijk tegen het plafond zolang er maar een spleet blijft om contact te voorkomen, en liefst zo diep mogelijk in de hoek, weer met respect voor een spleet die ontkoppeling veronderstelt, om plaatsverlies te minimaliseren.

Zelden zal men hier wol tussen de cabine en de wanden voorzien, en/of een akoestisch spouwbreedte berekenen, omdat zo'n cabine anders aangevoeld wordt dan elastisch opgestelde voorzetwanden, maar als een autonoom object dat bijkomend de reeds bestaande isolatie gaat verhogen.

EDIT: tekst wat uitgebreid .....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 7:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Terechte opmerking Eric! Waardeer je immer kritische blik Cool

Hoe dan ook geeft ook jouw verhaal weer aan dat er nimmer sprake kan zijn van een goedkope, danwel een 100% standaard oplossing voor dergelijke problemen. Het verbaast mij persoonlijk dan ook dat er niet net zo veel commerciële oefenstudio's zijn als sportscholen... Ik kan voor een 800 Euro per jaar onbeperkt gebruik maken van fitnessapparatuur, een squash- of tennisbaan, een zwembad en een sauna. Waarom niet iets soortgelijks voor muzikanten?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier in de buurt heb je dat wel.
Westendorp 2 ruimten, Aalten een ruimte, Harreveld een ruimte, Lichtenvoorde 2 ruimten, etc.
Allemaal met een controleruimte zodat opnamen kunnen worden gemaakt.

En allemaal op de boer.

In de bebouwde kom loop je weer tegen het gegeven op dat het een fortuin kost om een gebouw aan de regels te laten voldoen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 5:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de bebouwde kom is het wel mogelijk voornamelijk bij pop- of jongeren-centra.
Zie hier in het midden van het land en in Amsterdam. Alleen zit je aan bepaalde tijden vast en dat is
de reden dat Keldertje een eigen oefenruimte wil creëren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat er meer zijn
Oefenruimtes

Ik dacht dat er bij ons ook VZW's waren die oefenruimtes verhuren (maar vind naam en link nu niet).

Hier in het forum was er ook een student bezig met de isolatie voor een of andere organisatie (naam niet vermeld) die een nieuwbouw aan het zetten of uitrusten voor oefenruimtes (met die uit de hand gelopen triple leaf en meet discussie).

In het geluidspagina forum was er ook een dame die dergelijke dingen commercieel verhuurde.

Ik denk dat het meer een kwestie van gericht zoeken is via de juiste fora, of via de gemeente.

Ik heb ooit (indirect) van de Vlaamse overheid zo'n vraag gehad in functie van het inplanten van dergelijke ruimtes (was meer seriewerk in verschillende locaties). Alleen waren de budgetten per unit te beperkt, als je dit goed wou doen (isolatie, akoestiek, toegang, deuren, verluchting, ramen, enz.).

Maar ik denk dat Bert hier een goed punt aanhaalt.
Als je zo'n dingen kan maken in niemandsland, of waar je slechts beperkt kan hinderen, in gebouwen waar men toch geen direct nuttige bestemming voor heeft is dat betaalbaar.
Doe dit in een bebouwde kom en dat wordt snel duur en hinderlijk. Hou er rekening mee dat zo'n kerels nogal wat gear en instrumenten meesleuren.

Als je dat vergelijkt met fitness centra, kan je in een groot centrum veel mensen tegelijk ontvangen (technisch veel traditioneler architectuur).
In zo'n oefenruimtes kan je geen 2 of 3 bandjes in één ruimte plaatsen.
Dus architecturaal zit je met een heel andere problematiek, veel planning is nodig, enz ....
En je hebt vaak met jeugd te maken die het met beperkte budgetten moeten doen.

En muzikanten zijn vaak speciale individuen ( Twisted Evil heb ik dat weer voorzichtig en diplomatisch gebracht).

Dat lijkt mij zoiets typisch voor verenigingen zonder winstgevend doel, locale overheden, culturele organisaties enz. (er zijn er andere, meer commerciële).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 7:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Alleen zit je aan bepaalde tijden vast en dat is de reden dat Keldertje een eigen oefenruimte wil creëren.

Dat is ook het leukste natuurlijk (indien mogelijk) en zeker wanneer ze nog aan homerecording doen ook met al hun apparatuur en instrumenten, waar ze het liefst met hun eigen dingen werken, in een omgeving waar ze mee vertrouwd zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Sep 13, 2011 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric heeft hier een punt; ik ken een hele rits gefrustreerde drummers die graag 's avonds na het eten een uur of wat willen oefenen en mij vragen hoe ze een kamer kunnen isoleren.
En dat gaat dus niet.
En die ruimten waarover ik het heb kosten meestal ook 12 tot 15 euro per uur; als je eens in de week oefent met 4 of 5 man is dat tedoen, maar individueel elke dag in zo'n kot kruipen wordt te duur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.