Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Misofonie / Misophonia

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2011 9:06 am    Onderwerp: Misofonie / Misophonia Reageer met quote

Fotootje uit de krant (Eindhovens Dagblad)




www.misophonia-uk.org
Quote:
Misophonia, also known as selective sound sensitivity syndrome, is a newly-diagnosed neuro-otological disorder that affects children and adults. Sufferers can feel immediate and intense rage at others’ eating and breathing sounds, about which they become hyper-aware and obsessed, sometimes with an ability to recall trigger incidents years after the event. The condition often sets off a “fight or flight” panic reaction in the sufferer and has been responsible for ruining relationships, breaking up families and leaving those most acutely affected suicidal.

People understandably do not like being told they are noisy eaters and breathers, and often react with hurt or ridicule, and certainly a lack of compassion. They may make the noise deliberately more often and more loudly to taunt the sufferer. Even normally caring parents will tell a child to simply “grow out of it.” Children are particularly vulnerable, both as sufferers of the condition and as victims of a broken home. [If you are the friend or family member of a sufferer, please click here.]

Some people with misophonia have lost their employment, and even become unemployable, as a result of their intolerance of colleagues.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2011 3:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is interessant .....

Ik wist niet dat dit zo'n gedefinieerde stoornis was.
Ik heb dat ooit meegemaakt met een vriendin. Dit was zo sterk dat je constant of toch vaak angstig en op je hoede was om die agressie niet te triggeren, en duidelijk was dat zij dat zelf niet behoorlijk in hand had.

Die verloor meerdere (niet-oppervlakkige) kennissen en vrienden door dit fenomeen, en zelf was zij angstig/onzeker om op invitaties van vrienden waar een intenser en langduriger dan oppervlakkig contact mee gemoeid was in te gaan, beseffend dat dit de relatie kon schaden of zelfs afbreken.
Duidelijk was dat zij reeds een behoorlijk moeilijk leven achter de rug had, en in feite vond ik haar anderzijds een moedige, sterke en creatieve vrouw.

Dit is de eerste maal dat ik dit zo beschreven zie.
Dit is behoorlijk moeilijk en belastend, zowel voor henzelf als hun directe omgeving.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 09, 2011 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier blijkt ook een Wikipedia pagina van:
http://en.wikipedia.org/wiki/Misophonia (alleen Engelstalig, en Smile Chinees - nog geen Nederlandstalige pagina)

Met zoals standaard nog een aantal sublinks.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2011 1:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Had hier nooit eerder van gehoord en kan me voorstellen dat die mensen een groot probleem hebben. Geluidforum heel goed dat je dit onder de aandacht brengt want met wat googelen lees je de verhalen van mensen die zelf niet wisten dat het een ziekteverschijnsel is en een naam heeft van hun overgevoeligheid voor specifieke geluiden.
Een duidelijke uitleg staat op infonu.nl.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2011 1:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
......en kan me voorstellen dat die mensen een groot probleem hebben.
Een duidelijke uitleg staat op infonu.nl.

Niet alleen die mensen zelf, maar ook hun directe omgeving die niet weet hoe dit te ontlopen, ontwijken of mee om te gaan.

Linda, dit is een goede link ....

Bij bijv. tinitus kan degene die het heeft hier behoorlijk tot zeer ernstig last van hebben, maar hun omgeving ervaart dat niet dan via klachten of beschrijvingen van de lijder. Het is zelfs moeilijk voor te stellen of in te voelen wat tinitus echt kan betekenen als je het zelf niet hebt (en dit kan zelfs tot invaliditeit leiden). Om die reden kunnen tinnituslijders zich behoorlijk alleen en eenzaam gaan voelen met hun probleem.

http://www.orl-nko.be/nl/bobi.htm#vii
Quote:
C. Oorsuizen

Ook alleenstaand oorsuizen kan, volgens zijn graad en weerslag op de psyche, aanleiding geven tot invaliditeit.

Bij misofonie zal je wel merken over wat het gaat als je je haast niet meer durft te roeren uit angst om afgesnauwd te worden, of de enorme spanning die kan ontstaan. En dan heb ik het in extreme omstandigheden niet meer over boosheid maar snauwen waar de haat haast uit de ogen straalt (kunnen echt elke sociale rem verliezen).
En niet steeds kan je zomaar mensen ontlopen omdat zij belastend kunnen zijn.
Maar toegegeven, zij kunnen zichzelf nog moeilijker ontlopen .........

Het fenomeen ken ik, maar de naam en het feit dat dit een omschreven en als dusdanig te diagnosticeren aandoening is was ook nieuw voor mij.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een linkje (engelstalig) over een programma over dit onderwerp:

http://www.wnyc.org/shows/soundcheck/2011/sep/12/mystery-misophonia/
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.