Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Sound Mirrors

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 9:37 am    Onderwerp: Sound Mirrors Reageer met quote

Rond de eerste wereldoorlog zijn er langs de zuidoostkust van Engeland akoestische reflectors of spiegels gebouwd om het geluid van vijandige vliegtuigen tijdid waar te nemen. Helaas zijn een aantal speigels in verval geraakt, maar velen staan er nog. Ik heb er een kunnen zien van nabij in Hythe in de zomer van 2011. Fotos zijn beschikbaar. Er is ook aan fraai doch schaars boek. En een zekere Andrew Grantham heeft er een website over gemaakt.
Geniet ervan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 10:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bas, als je me wat foto's mailt: geluidforum@gmail.com, dan zet ik ze bij je onderwerp Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote





...en een mobiele versie (stereo), gefotografeerd in een museum in Zweden, uit mijn eigen collectie:


_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 3:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bas,

Ik heb ooit zo'n geluidsspiegels gezien in een interactieve (waar je zelf kon experimenteren met dingen) tijdelijke Wetenschapstentoonstelling, deels in open lucht, in Nederland. Ik ben niet meer zeker maar dit was ergens rond Rotterdam.
Moet ergens 25 à 30 jaar geleden zijn (was met mijn jongste dochter als kind).

Die spiegels (meer geschilderd metaal of zo iets) stonden op grote afstand van elkaar (open lucht) met een ring gemonteerd in het akoestisch centrum die alleen maar diende om te weten waar de meest efficiënte spraak en luisterpositie was.
Die spiegels waren heel groot (kan me weer niet juist herinneren).

Was wel een grappig en zéér sprekend experiment. Die afstand was zo groot en het omgevingslawaai zo storend dat je rechtstreeks onmogelijk kon communiceren (zelfs niet roepend of gillend), maar wel zeer vlot via die spiegel.

Wel origineel die foto van jou. Ik wist niet dat men dit hier ook voor gebruikte.

Eigenlijk een vergrote antiekere versie van iets dergelijks (vogelgeluiden registreren):

Bron: http://www.victoria.ac.nz/sbs/about/2010-news.aspx

http://www.argoasecurity.com/product_detail.aspx?productID=259
Parabolic Listening system
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je déze in Westerbork (NL), Eric?


_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Ma Okt 31, 2011 5:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 5:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat denk ik inderdaad dat het die was. Ik herinner mij de naam van de gemeente niet meer, maar wel de installatie en omgeving op die foto.

Destijds maakte dat deel uit van een tijdelijke tentoonstelling (verspreid over een heel terrein en gebouwen). Maar het kan zijn dat een aantal dingen permanente installaties gebleven zijn (of reeds waren?).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2011 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Hier nog wat meer over jouw vroegere foto.
Dat is een soort "acoustic locator"
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/COMMS/ear/ear.htm

Staan nog meer van die antieke dingen bij. Sommige best grappig en bombastisch naar hedendaagse begrippen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 8:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het apparaat van mijn foto staat er inderdaad ook tussen. Veel bizarre Nederlandse vindingen ook Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas



Sinds: 21-6-2006
Berichten: 6
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Zou het kunnen dat je in 1985 naar Fenomena in het park bij de Euromast in Rotterdam bent geweest ?

Op Youtube staat een opname waar aan het begin een van de akoestische spiegels is te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=IXHKVUVaU94

Van deze tentoonstelling is ook een fotoboek uitgegeven, waarin de meeste onderdelen zijn opgenomen.

Klaas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy Jaaaah, leuk, Klaas je hebt hem ....

Ik zou niet weten hoe dit zelf gevonden te hebben, maar de naam Fenomena komt mij duidelijk terug voor de geest. Die Rotterdam hing nog ergens vaag in mijn hoofd (zonder zeker te zijn).
Ik wist dat ik de naam Fenomena destijds een heel goede naam vond. Ik kon mij alleen niet herinneren nu wat ik destijds eigenlijk een goede naam vond.

Ik ga die Youtubes nog eens gedetailleerder en rustiger bekijken, in hoever ik mijn geheugen kan activeren.

Was die Fenomena alleen daar of ook nog elders georganiseerd?
Maar hoe dan ook, de installatie was (tenminste in mijn hoofd), minstens principieel vergelijkbaar met de foto van geluidforum.

Ik vind die filmpjes wel leuk. Eens kijken of mijn dochter (als ik haar zie, is een volwassen vrouw nu) zich hier nog wat van herinnert (dat was een waardevolle dag, alleen met mijn jongste dochter).

Thanks, en goed gevonden van jou .....
Wel grappig, ik vind mijn eigen verleden terug via anderen in een geluidforum.

Toegevoegd:
Beide filmpjes bekeken. De werkelijkheid was veel waardevoller. Ik vind het leuk dat ze er zijn (stukje verleden), maar dit is gefilmd/gemonteerd door een amateur, waardoor het meer van een lawaaierige kermis heeft. Het zijn filmpjes van een bende vrienden op stap, waar de tentoonstelling totaal ondergeschikt is, meer een toevallige speeltuin.
Fenomena was echt een waardevolle, heel didactische tentoonstelling, waar ik zelfs een experiment gezien heb (dat ik nooit ergens anders zag, ook later niet) dat mijn visie op het mogelijk subjectieve van onze waarnemingen, en hoe onze hersens hier mee omgaan, mij voor mijn verder leven, inzake bepaalde inzichten, beïnvloed heeft.
Klaas dit heeft niets met jou te maken. Ik ben je nog even dankbaar voor je hulp en een stukje verleden dat je mij terug gaf.

Edit: Tekst alinea toegevoegd
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 10:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric heb je ook de onderwijs.pdf gezien van Fenomena?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2011 11:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda: kende ik niet. Met dank aan jou.
Ik heb nog meer gevonden, maar hou dit voor een eventueel off-topic berichtje.

Deze tentoonstelling werd blijkbaar meer gebruikt als basis in het onderwijs.
Uit Doeboekje Fenomena blz 3 (niet genummerde bladen)
http://www.e-nemo.nl/file.php?uri=files/File/Doeboekje%20Fenomena%201-2009.pdf

Dit zijn de spiegels waarvan er één te zien is in het filmpje door Klaas gelinkt, maar waar het principe zoals voorheen besproken in getoond wordt (schets rechts onderaan pagina)
Je herkent hier het principe van de spiegels in Westerbork (foto geluidforum), en mijn beschrijving voor al deze zoektochten op het net.



Twisted Evil Zie je nu waarom en hoe dat ik zo slim geworden ben?
Dat is door al mijn bezoeken aan jullie Nederlandse tentoonstellingen (zoals dit en Evoluon in Eindhoven dat nu verdwenen is als tentoonstelling, enz.).
Smile En als je dus vindt dat ik toch niet niet zo slim geworden ben is het evengoed jullie schuld ....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2011 12:32 pm    Onderwerp: Evoluon Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Dat is door al mijn bezoeken aan jullie Nederlandse tentoonstellingen (zoals dit en Evoluon in Eindhoven dat nu verdwenen is als tentoonstelling, enz.).


Er zijn (gelukkig) plannen om de oorspronkelijke functie van het Evoluon in ere te herstellen! Smile
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.