Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Overlast houtzagerij

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2011 12:17 pm    Onderwerp: Overlast houtzagerij Reageer met quote

Op ongeveer 40-50 meter vanaf mijn woning bevindt zich een houtzagerij. De woning is gebouwd in 1902 door mijn grootvader.

In 1982 is door de gemeente Oldebroek een vergunning afgegeven voor de houtzagerij, toen nog op heel kleine schaal, maar toch onder protest van omwonenden.

In 2004 is het bedrijf overgenomen en de productie ver-veelvoudigd, machines groter geworden en daarmee de overlast enorm toegenomen. In de milieuvergunning van 1982 stond voorgeschreven dat de loodsen gesloten moesten zijn, de deuren zelfsluitend en alle werkzaamheden mochten slechts binnen de loods plaatsvinden. Afkortwerkzaamheden mocht op het buitenterrein alleen worden gedaan met een elektrische kettingzaag, de geluidsnorm voor de dag lag op 50 dB.

We klagen al jaren bij de gemeente dat er niet aan de voorschriften wordt gehouden, sterker nog, bij overname werd zelfs illegaal een ontschorsingsmachine geplaatst, een grote machine waar boomstammen worden geschild/geraspt om de schors te verwijderen. Klachten tegen deze machine hebben er uiteindelijk tot geleidt dat deze machine na 6 jaar intensief gebruik in 2011 eindelijk is verboden. Wat overblijft is het gebruik van een enorme shovel met grijper waar diverse complete bomen me worden getransporteerd, laad en loswerkzaamheden met een zware heftruck en laad en loskranen op vrachtauto's, afkorten van boomstammen met kettingzagen, laden, lossen en verplaatsen van containers voor afvalhout en zaagsel, ontschorsen van stammen met een ontschorser met benzine motor met meer lawaai dan een kettingzaag.

Een houtzagerij valt onder milieuklasse 3.2 en moet zich op minimaal 100 mtr vanaf woningen bevinden. Bovendien valt het bedrijf nu onder een bedrijventerrein waar 3.1 slechts is toegestaan.

In 2008 is het activiteitenbesluit in werking getreden. De gemeente Oldebroek zegt dat de zagerij met alle overlast nu valt onder dit nieuwe besluit, wat inhoudt dat alles wat volgens de originele vergunning niet meer geldt en alleen moet worden gehouden aan de geluidsnormen van 50 dB gemiddeld, dit gemeten tussen 07.00 en 19.00 uur en een piekbelasting van 70 dB. Dit houdt dan volgens de gemeente in dat in de tijd dat niet wordt gewerkt de overlast kan worden uitgesmeerd, bijvoorbeeld tussen 07.00 en 07.30, na 17.00 en tijdens de pauzes. Een geluidsmeting door de gemeente net voor de kerst met strenge vorst (bijna niet kunnen zagen) en vakantie voor het meeste personeel, heeft uitgewezen dat de dagnorm niet kon worden nageleefd, het laden van een container boven de piekbelasting lag.

Mijn vraag is of een dergelijk bedrijf, wat niet volgens geldende regels op die plek zit, waarbij geconstateerd is dat het zich niet aan gestelde regels kan houden, zomaar onder een standaard activiteietenbesluit kan vallen en alle voorgaande regels van de milieuvergunning zomaar terzijde geschoven mogen worden en hoe officieel een geluidsmeting moet plaatsvinden.

Alsvast dank voor eventuele antwoorden.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2011 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zwart op wit hebt dat dat bedrijf normen overtreedt kun je uiteraard gaan vragen waarom dat wordt toegestaan.
Als de gemeente het bedrijf de hand boven het hoofd houdt kun je naar de rechter stappen.
Als je dat goed aanpakt ben je over een jaar of 10 wel van dat bedrijf af.

Een meting moet voldoen aan de voorschriften die je vindt in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai uit 1999.
Mocht je die meting hebben, kun je hem hier posten zodat mensen kunnen checken of alles volgens de regels der kunst is gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 11:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allen die dit onderwerp gelezen hebben en in het bijzonder Bert die een reactie geplaats heeft, het is een lange tijd geleden dat ik hier op het forum ben geweest Embarassed en het verhaal (uiteindelijk) een stukje vervolg heeft.

Enige tijd geleden is er in opdracht van de gemeente een geluidsmeting uitgevoerd. De meting wordt, vanuit mijn visie, op een rare manier uitgevoerd. Er wordt gemeten over een periode van 8 uur, de werktijd van het bedrijf. Omdat het omgevingslawaai ruim beneden de 50 dB ligt, is het eenvoudig om aan te geven dat alles wat er boven uit komt van het bedrijf afkomstig is. De meting van 8 uur wordt dan over 12 uur uitgesmeerd, de volledige dagperiode van 7 - 19 uur. Van de uitkomst wordt dan nog eens 3 dB afgetrokken omdat de microfoon voor de gevel geplaatst wordt. Uiteindelijk komt men op een niveau van 48 dB over een periode van 12 uur.

Ik heb gevraagd hoe het mogelijk was dat geluid aan de achterkant de microfoon in kan komen en dat volgens mij geluidsgolven vanaf de gevel de andere geluidsgolven juist tegenhouden, maar dit was een verkeerde veronderstelling. Een meting alleen binnen de werktijd van het bedrijf schijnt niet te mogen, er moet altijd gekeken worden naar de volledige dagperiode. Een bedrijf waar dus alleen overlast is door enkele uren laad en loswerk, kan dan volgens mij doen wat hij wil, want laad en loswerk valt niet onder het pieklawaai en wordt alleen opgenomen in de dagperiode. Ik zal alle handleidingen over het meten van geluid nog eens goed doornemen en zien of er uitzonderingen zijn op bestaande regels.

Met vriendelijke groet,
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 12:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, de methode lijkt wel te kloppen.
Hoewel ik 8 uur meten wel weer raar vind. Heeft er constant iemand bijgezeten?
Of hebben ze een opname gemaakt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er is een opname gemaakt. De meter zat in een afgesloten kastje (2 hangslotjes) en lag in huis, de microfoon met een kabel via het raam naar buiten. In deze opstelling is er tijdens de werkuren een opname gemaakt, dus 8 uur in een tijdsbestek van 9 uur incl de pauzes. Het apparaat kan max 10 uur aan één stuk opnemen.

Ook al zou deze manier kloppen, ik blijf het een raar iets vinden dat er buiten de tijd van het lawaai de stilte wordt meegenomen in het totaal, want als het stil is, is er ook geen overlast.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 7:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is wettelijk zo bepaald.
Anders kun je de BV Nederland wel op slot doen, want dan is ieder geluid te veel.

Wat ze doen is een LEQ meten of berekenen, wat inhoudt dat geluidpieken worden uitgesmeerd over een bepaalde periode.
Als je een ventilator hebt die gedurende de helft van een beoordelingsperiode aanstaat, dan wordt het geluid over de hele periode uitgesmeerd, wat inhoudt dat het geluid met 3dB wordt verminderd.
Dit staat omschreven in de Handleiding Meter en Rekenen Industrielawaai 1999 (als ze ondertussen niet weer iets anders hebben bedacht Very Happy ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 11:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zelf gaat wonen in een gebied waar een industrieterrein zit, kun je de gevolgen wel overzien, gaat het economisch goed, zullen de werkzaamheden en wellicht de grootte van het gebied uitbreiden. Als er in een gebied waar al meer dan anderhalve eeuw diverse huizen staan een bedrijf in de jaren 80 gaat oprichten, lijkt het mij, op zijn zachts gezegd, niet erg sociaal van een gemeente om hierin toe te stemmen, maar ja, bepaalde belangen (lees ook personen) gaan altijd voor, wat volgens mij ook hier een grote rol heeft gespeeld. Dat er dan bovendien geen maatregelen worden genomen als er niet volgens de regels wordt gewerkt, maakt het alleen maar erger. Tot zover en dank voor de gegeven info. Mochten er ooit nog verdere ontwikkelingen zijn, meld ik dit wel weer, misschien dat anderen hier wat aan hebben.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.