Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Stephen Fry laat een ballon klappen...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jun 16, 2012 11:32 am    Onderwerp: Stephen Fry laat een ballon klappen... Reageer met quote

The sound of a balloon popping in an anechoic chamber & in its opposite, a parabolic chamber, by Stephen Fry at the NPL http://is.gd/gS4s4J
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2012 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon een weetje:

Vele jaren terug toen ik les kreeg over akoestiek vertelde Prof. Dr. A. Cops (Akoestisch Lab KULeuven) van een test die zij deden met een gelijkwaardig pistoolschot (alarmpistool) gemeten in de nagalmkamer en in de dode kamer.

Het verschil bedroeg 20 dB (ik kan mij niet herinneren of het dB(A) of dB(lin) metingen waren).

Ik kan mij gewoon de details niet meer herinneren. Ik vermoed dat de meting in de galmkamer in het zuiver galmveld was, maar voor de dode kamer herinner ik mij de meetafstand of positie niet meer.

Hetgeen bij mij wel is blijven hangen is die waarde van 20 dB verschil tussen dode en galmkamer.
Het was meer een populair dan wetenschappelijk bedoeld verhaal. De metingen waren wel bedoeld om een idee te hebben van de invloed op het niveau in beide types (lees: praktijk uitersten) van ruimtes.

Wat wel standaard was voor bezoekers dat men het verschil tussen galm en dode kamer demonstreerde door de destijds standaard papieren broodzakken op te blazen als een ballon en die in beide ruimtes te laten ontploffen door er met hun hand op te slaan, de vrije opening dichtgeklemd in hun andere hand.

Misschien herinnert iemand anders zich nog meer details ter zake ....?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.