Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

contactgeluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bartje5
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 5:15 pm    Onderwerp: contactgeluid Reageer met quote

Ik woon in een jaren 50 sociale huurwoning en heb enerzijds een ernstig probleem met contactgeluiden van buren die hier een jaar geleden zijn komen wonen en anderzijds een woningcorporatie die niets wil doen. Ook is er een klacht ingediend bij de corporatie waar vervolgens niets mee wordt gedaan.

Mijn buren zijn van het type "volgens ons zijn wij de enige op de wereld" en na 2X hun erop aangesproken te hebben wordt de overlast eerder erger dan minder.

Het gaat met name om contactgeluiden van deuren en een (on)regelmatig gebonk op de muur.

De muren zijn gemaakt van grijze metselsteen met erg veel holle ruimtes. Als ik met mijn vuist op een muur stomp dreunt en trilt het door het hele huis, totaal niet te vergelijken met een rode baksteen o.i.d. Het is een zwaar geluid alsof er naast m'n woning geheid wordt. Vreemde is dat het om enkel dragende muren gaat. Wanneer er een deur normaal of hard wordt dichtgeslagen is het dreunende geluid enorm. Door het dreunende effect doet een rubber profiel niets. Het dreunt enkel harder zonder een klap te geven Er wordt altijd hardhandig met deuren omgegaan.

Mijn vraag is nu;
Hoe kan ik bewijzen dat er overlast is zowel naar corporatie toe als naar evt. later een rechter.
Is contactgeluid te meten en zo ja hoe kan ik dit aanpakken.

Hopelijk weet iemand iets wat mij kan helpen.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wij staan hier vaak machteloos omdat het niet echt gaat om een wetenschappelijk akoestisch probleem, maar om bewijskracht in functie van rechters of overheid.

Dergelijke onregelmatige dingen zijn moeilijk (dus kostelijk) om te onderzoeken.

Als je de sticky leest zal je merken dan één post hieraan toegewijd is:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=586

Het is voor ons moeilijk en ontmoedigend om telkens naar diezelfde sticky te moeten verwijzen.
Stel na lezing eventueel meer doelgerichte vragen.

Zonder eigen ervaring heb ik behoorlijk wat vertrouwen in die:
Beschrijving dB01 type Symphonie:
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krijn



Sinds: 3-3-2012
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 7:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tegen tokkies valt weinig te doen, ze maken veel herrie en hebben het IQ van een garnaal. Van de woningbouwvereniging valt niet meer te verwachten dan een softe aanpak zoals een gesprek. Gesprekken lossen een probleem niet op dus je hebt maar één keus: verhuizen zo gauw dat kan.

Succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 8:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Krijn,

Eerst en vooral is sociaal gedrag niet gekoppeld aan IQ. Zo'n opmerking is NIET prettig en bovendien onzin.

En soms helpt het wel degelijk. Ik praat uit directe eigen ervaring.
Iemand heeft een subwoofer, en knoppen op zijn versterker waar hij ook voor betaald heeft. Die ging er blijkbaar van uit dat hij vrij aan die betaalde knoppen mocht draaien.

Ik werd er gek van. Zodanig dat ik dacht: "of dit geraakt opgelost, of ik moet hier zelf weg."
Tijdens een jaarlijkse vergadering had ik als punt geluidsoverlast geschreven op de uitnodiging (bevestiging) waar je potentiële agendapunten kon vermelden.
Dit gaat over een officiële privé organisatie (beetje parastataal) met vele duizenden woningen onder hun bezit/beheer.

Tijdens die vergadering mooie officiële presentaties, maar mijn punt kwam helemaal niet aan de orde. Ik teleurgesteld.
Onverwacht, een 1 à 2 maanden later, namen die zelf persoonlijk contact op met mij.
Uiteindelijk hebben ze betrokkenen bezocht en blijkbaar duidelijke taal gesproken.

Het resultaat: de overlast is weg, en ik heb betrokken dienst en verantwoordelijke persoonlijk en uitdrukkelijk bedankt voor hun interventie. En mijn naam betekende hoegenaamd niets voor hen. Voor hen was ik gewoon een van vele duizenden.

En mijn vroeger persoonlijke contacten ter zake werden door betrokkenen gewoon terzijde geschoven.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Jun 30, 2012 9:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krijn



Sinds: 3-3-2012
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 8:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, over het gemiddelde IQ van een "Tokkie" zullen we het niet hebben.

Wel een mooi verhaal en wat een goed resultaat. Blijkbaar kunnen gesprekken een oplossing forceren maar dit is eerder uitzondering dan regel. Overlastgevers genieten huurbescherming en hun slachtoffers hebben doorgaans geen poot om op te staan, dat probeerde ik duidelijk te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

krijn schreef:
Wel een mooi verhaal en wat een goed resultaat. Blijkbaar kunnen gesprekken een oplossing forceren maar dit is eerder uitzondering dan regel. Overlastgevers genieten huurbescherming en hun slachtoffers hebben doorgaans geen poot om op te staan, dat probeerde ik duidelijk maken.

Heb jij daar een statistisch zicht op zodat je dat ook kan onderbouwen?

Ook overlastgevers zijn gebonden aan regels zowel in functie van hun woning als in functie van het gemeentelijk APV.
Het is vaak meer een kwestie van bewijskracht ..... En de manier waarop je naar hulp zoekt waarbij agressie gewoonlijk tegen, eerder dan voor je werkt.
En als een probleem niet kan bewezen of geobjectiveerd worden is het steeds moeilijk voor gelijk wie om wat ook te doen.
Daarvoor hebben we hier een link naar een sticky geplaatst.

Als jij bij mij zo komen vertellen dat je buren het IQ van een garnaal hebben is mijn enthousiasme om jou te helpen al FEL afgenomen (en vraag ik me af over wiens IQ het eigenlijk gaat).
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Jun 30, 2012 9:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krijn



Sinds: 3-3-2012
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 9:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan dit helaas niet statistisch onderbouwen maar kom tot deze conclusie na het lezen van honderden verhalen/reacties over dit onderwerp op het internet.

Men moet hemel en aarde bewegen om een woningbouwvereniging in aktie te laten komen. Zo moeten er o.a. dossiers opgebouwd worden en peperdure metingen worden verricht etc. Voor je het weet ben je een jaar verder -of langer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat jij hoofdzakelijk hoort op het net zijn negatieve verhalen van wanhopige mensen (niet zelden ook te begrijpen).

Voor mensen zo'n verhaal op het net zetten heeft zich dat al maanden of jaren gecumuleerd, zijn er vaak spanningen ontstaan, en staan beide partijen reeds in een aanvallende en verdedigende houding.

Hier praat ik uit ervaring van een akoesticus zelf die vroeger in zijn beginperiode (lang geleden) ook werkte voor particulieren.

Vaak hoorde ik de verhalen van reeds jaren opgebouwde spanningen en wist ik na een kwartier of een half uur nog niet wat het eigenlijk akoestisch probleem was. Dat waren spanningen die ver opliepen buiten een strikt omschreven geluidsprobleem.
Als die veel vroeger de moed of inzicht hadden gevonden ergens de juiste hulp te zoeken waren dergelijke spanningen heel vaak nooit op dat niveau geraakt.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Jun 30, 2012 9:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krijn



Sinds: 3-3-2012
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 9:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Wat jij hoofdzakelijk hoort op het net zijn negatieve verhalen van wanhopige mensen (niet zelden ook te begrijpen).

Voor mensen zo'n verhaal op het net zetten heeft zich dat al maanden of jaren gecumuleerd, zijn er vaak spanningen ontstaan, en staan beide partijen reeds in een aanvallende en verdedigende houding.

Hier praat ik uit ervaring van een akoesticus zelf die vroeger in zijn beginperiode (lang geleden) ook werkte voor particulieren.

Vaak hoorde ik de verhalen van reeds jaren opgebouwde spanningen en wist ik na een kwartier of een half uur nog niet wat het eigenlijk akoestisch probleem was. Dat waren spanningen die ver opliepen buiten een strikt omschreven geluidsprobleem.
Als die veel vroeger de moed of inzicht hadden gevonden ergens de juiste hulp te zoeken waren dergelijke spanningen heel vaak nooit op dat niveau geraakt.
 


Oké, duidelijk verhaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 10:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Krijn,

Gewoon nuchter:
Wat ik wel pijnlijk vind en ook geen oplossing voor ken ......

Vaak heb je bij burenlawaai te maken met van dat onregelmatig gedoe. Dat geluid is niet continue aanwezig.
Als dat technisch lawaai is afhankelijk van het aanslaan van apparatuur of onregelmatige werking van geïnstalleerde apparatuur is dat nog te onderzoeken door deductie: het systematisch aan of uitzetten van die apparatuur. Ook bij koeling of verwarming kan je die apparatuur dwingen te werken door tijdelijk met je temperatuur te spelen.
Dit vraagt wel medewerking van die buren, en ook hier weer: dit bespreekbaar maken vooraleer zich onnodige spanningen opgebouwd hebben.
Zoiets moet je dus plannen.

Moeilijker worden dingen als leefgeluiden, stappen, kloppen op dingen, muziek, sanitaire geluiden en allerlei.
Dit kan ook onderzocht worden zoals je via de sticky kan lezen.
Het probleem is echter dat dit vaak relatief dure onderzoeken zijn die gehinderden zich financieel niet steeds kunnen permitteren.

Als dan de gemeente hier niet gratis wil op inspelen heeft die gehinderde een probleem. En zelfs al zouden die willen, niet elke gemeente heeft zelf de apparatuur, kennis of tijd om dergelijke lastige studies uit te voeren.

En praktisch kunnen studieburelen zich ook niet permitteren om dergelijke studies gratis uit te voeren. Ze zouden het commercieel niet lang overleven.
Het aantal gehinderden is ontelbaar, en geluidsoverlast is een subjectief begrip, waarmee ik het niet onderschat.

Hoe los je dit op? Ik weet het niet.
Soms voel ik echt mee met mensen en denk: "verrek ik zou dat best kunnen onderzoeken". Maar ook ik kan me dat in functie van beschikbare energie gewoon niet permitteren.
Alleen al het helpen op het net, met al zijn beperkingen, gaat vaak over mijn realistische mogelijkheden en kost echt moeite die het begrip plezier/ontspanning overschrijden.

Het is echt niet steeds onwil van gelijk wie waardoor problemen zo moeilijk opgelost raken ......

Edit: spelling en formulering ....
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Jul 01, 2012 11:09 am, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 10:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Krijn,

De praktijk op fora is inderdaad dat je veelal de problemen leest, soms schrijnend en langdurig van aard, maar dat men slechts zelden laat weten wanneer het probleem (naar tevredenheid) is opgelost. Persoonlijk vind ik dat jammer, want het zorgt voor het beeld dat jij (door lezen in fora) hebt over dergelijke problematiek (heel begrijpelijk). Nu ben ik zelf niet voor particulieren professioneel actief, maar de ervaringen van Eric, meer representatief voor de werkelijkheid, hoor ik ook van andere akoestici.

Het zou dus inderdaad mooi (en heel nuttig) zijn wanneer mensen ook een succeservaring zouden delen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bartje5
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2012 6:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De herriemeter was ik toch wel tegengekomen. Maar de prijs is toch echt niet voor mij weggelegd en een Matron is hier nergens in gebruik.

Ik besef dat dit een moeilijk punt is. Tokkies zijn het zeker niet maar ze hebben wel de nodige problemen...u weet wel....met van die flesjes enzo. Ze heten tegenwoordig geloof ik OA's (OnAangepasten). Geen flauw benul dat ze überhaupt buren hebben terwijl ze zo'n 5 uur per nacht minder slaap nodig schijnen te hebben dan ik.

Ik gedraag me echter netjes, zeg altijd netjes goedendag. Zij vatten dit denk ik nu verkeerd op en de zaak verergert. Steeds vaker in de nacht hard dichtslaande deuren enzo. En die voordeur...??? Het is alsof de sponning eruit moet.

Wanneer het wat rustiger wordt is als ik me een keer laat gaan, dan schrikken ze kennelijk. Maar helaas na een dagdeel weer vergeten. Die garnaal komt dan toch wel een beetje in zicht. En inderdaad, simpel geluiden opnemen (als dat al zou gaan) heeft geen zin, immers wie zegt dat ik niet zelf dat lawaai produceer.

Lig nu al ruim 2 weken met een Aspecifieke rugklacht plat, wel vaker last van m'n rug maar nooit zóo erg geweest. Niet ter zake doende...hoewel flinke psychische spanningen op je rugspieren kunnen slaan. Gek kun je er van worden.

Bestaat er een mogelijkheid om binnen een camera met geluidopnemer neer te zetten die langdurig aan kan staan? Ik dacht om 'm dan zo af te stellen dat slechts alleen de klap van de voordeur opgenomen kan worden waarna een paar benen weglopen. Je mag geloof ik niet de gehele persoon in beeld brengen.

En de woningcorporatie??? Tsja, ik vraag al maanden om een gezamenlijk gesprek met woningcorporatie/buren en mijzelf maar dat wil men absoluut niet.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2012 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bartje5,

Jij weet dat je hier over een sociaal probleem bezig bent, dat zich toevallig vertaalt in een geluidsprobleem.

Jij hebt geen keus dan of hulp of bemiddeling te zoeken. Check bij de woningcorporatie, de gemeente, eventueel buurtwerkdiensten, enz.
In dat sticky topic staan meer dingen dan technische.

Wij kunnen hier geen sociale problemen oplossen vanop afstand, ook niet als die zich manifesteren als geluidsoverlast.

Al wat jij zelf doet heeft geen enkele bewijskracht. Nogal logisch: als klager heb je noch de ervaring, noch de apparatuur, en je bent subjectief bezig met het probleem.
Een probleem moet geobjectiveerd worden voor je er gelijk wat mee kan.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.