Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluids-dicht maken kamer voor vleugel

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yoshitaro



Sinds: 28-10-2012
Berichten: 3
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 11:17 am    Onderwerp: Geluids-dicht maken kamer voor vleugel Reageer met quote

L.s.

Mijn vriend en ik zijn bezig met de koop van een appartement. Het appartementencomplex dateert uit de jaren '30. De zijmuren zijn stevig en goed geïsoleerd. Dwz de huidige bewoonster heeft een gewone piano en we hebben een test gedaan door mijn vriend daar op zijn hardst op te laten spelen en te gaan luisteren bij de (zij)buren en daar hoorde je vrijwel niets. Dit zonder extra geluidsisolatie. Mijn zorg gaat over de isolatie van de vloer naar de benedenburen. Die is over het algemeen goed te noemen, maar een vleugel maakt nogal wat kabaal... Ik heb veel gelezen over zwevende vloeren, tennisballen en Green Glue en vooral ook veel gelezen over mensen die dachten een geluids-isolerende vloer aangelegd te hebben en toch nog problemen bleken te hebben. Mijn vragen zijn de volgende:

1. Is het überhaupt mogelijk om de vloer volledig te isoleren, of zal er altijd sprake zijn van "spill"
2. Wat zijn grofweg de kosten hiervoor. Noch ik, noch mijn vriend zijn erg handig op het 'doe het zelf gebied'.
3. Wat is eventueel een goed bedrijf die wij in de hand zouden kunnen nemen. En, kunnen die bepaalde garanties geven? Ik denk nu aan toen ik conservatorium deed en mijn afdeling naar een dependance werd verhuisd. Er is toen voor heel veel geld isolatie aangebracht door een professioneel bedrijf, maar de geluidsoverlast was nog schokkend hoog! Met name van de basgitaar, nou zullen we die niet spelen, maar toch, ook een professioneel in de hand nemen blijkt niet altijd een garantie.
4. In hoeverre moet je misschien de muren ook meenemen als je je vloer goed wilt isoleren?
5. Grofweg gezegd, wat is de beste en meest veilige manier van isolatie (ik hoop stiekem dat je nu niet gaat zeggen 'room within a room' want dat vind ik zo lelijk en de kamer ligt juist aan een heel mooi dakterras Confused)

Nog even wat extra info over de kamer en de vleugel:

De kamer is 15m2 en de vleugel weegt 480 (!) kg. Ik heb op internet gezocht naar wat precies de DB's zijn die zo'n vleugel kan voortbrengen, maar heb niets kunnen vinden Sad
Daarnaast zijn er ook nog een soort 'piano-onderzetters' genaamd piatino. Ik weet niet helemaal zeker wat de ondervloer is.... er ligt nu linoleum op en omdat het een jaren '30 woning betreft, denk ik dat de ondervloer eerder van hout met gipsplaat is, dan van beton.

Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen helpen!

In ieder geval alvast veel dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je gaat iets moeilijks ondernemen, en als ik het zo lees wil je het goed doen.
Waarom niet iemand laten komen die de situatie onderzoekt en die je gefundeerd advies geeft?

Als je metingen doet kun je zien hoeveel geluid nu wordt gereduceerd, en kun je een goede inschatting maken van wat haalbaar is en met welke maatregelen.
Ook die problemen met eventuele flanking kun je dan in kaart brengen.

Ik was laatst nog ergens in Belgie waar iemand aan de hand van het advies van een timmerman zo'n dertigduizend euro had geinvesteerd in een ontkoppeld plafond. Werkte perfect, alleen waren ze de vloer vergeten waardoor alles min of meer zinloos was.
Crying or Very sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt mij ook een zaak om ter plaatse te onderzoeken.

Je moet de draagkracht van die vloer kennen. 15 m² is klein voor een vleugel, vermoedelijk heb je hier extra absorptie nodig, enz..., enz ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Yoshitaro



Sinds: 28-10-2012
Berichten: 3
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 3:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank en dank Smile

Ik zou graag iemand laten komen voor advies, maar daar wordt het meteen al wat lastiger, de meningen zijn vaak verdeeld en zoals Bert ook al vermeldt, ook heel veel geld uitgeven is niet altijd een garantie. Ik heb nu een paar lijntjes uitgegooid naar isolatie bedrijven, maar tot nu toe nog niet iemand gevonden die aangaf daar écht vertrouwd mee te zijn Sad

Vandaar dat ik de vraag dus even hier neerleg, in de hoop dat jullie iemand/ een bedrijf weten die mij een gedegen advies zou kunnen geven. Duzzz... zouden jullie die persoon toevallig weten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 29, 2012 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=4163#4163

Uitvoerende bedrijven hebben niet steeds de kennis en meetapparatuur van studieburelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 8:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het eigenlijk moeilijk om dit in dit topic te zetten. Het klinkt meer als adverteren en dat is niet helemaal wat ik wil.
Maar geluidswering heb ik ervaring en qua bouwen heb ik het nodige gedaan.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 10:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bart Hoogeboom schreef:
Ik vind het eigenlijk moeilijk om dit in dit topic te zetten. Het klinkt meer als adverteren en dat is niet helemaal wat ik wil.
Maar geluidswering heb ik ervaring en qua bouwen heb ik het nodige gedaan.


Het zou al een stuk minder 'adverteren' zijn als je kon aangeven welk plan van aanpak je voorstelt. Wordt er daarbij ook gemeten aan de huidige bouwkundige situatie?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
dBO-advies



Sinds: 5-11-2012
Berichten: 2
Woonplaats: Urk

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 12:03 pm    Onderwerp: Re: Geluids-dicht maken kamer voor vleugel Reageer met quote

Meten is weten. Voorstel: meting van het aanwezige contact- en luchtgeluid. Vanuit die gegevens bepalen welke reductie nodig is om enerzijds te voldoen aan Bouwbesluit en anderzijds een acceptabel hinderniveau te creeren voor onderliggende appartement. Gr, Paulus


Yoshitaro schreef:
L.s.

Mijn vriend en ik zijn bezig met de koop van een appartement. Het appartementencomplex dateert uit de jaren '30. De zijmuren zijn stevig en goed geïsoleerd. Dwz de huidige bewoonster heeft een gewone piano en we hebben een test gedaan door mijn vriend daar op zijn hardst op te laten spelen en te gaan luisteren bij de (zij)buren en daar hoorde je vrijwel niets. Dit zonder extra geluidsisolatie. Mijn zorg gaat over de isolatie van de vloer naar de benedenburen. Die is over het algemeen goed te noemen, maar een vleugel maakt nogal wat kabaal... Ik heb veel gelezen over zwevende vloeren, tennisballen en Green Glue en vooral ook veel gelezen over mensen die dachten een geluids-isolerende vloer aangelegd te hebben en toch nog problemen bleken te hebben. Mijn vragen zijn de volgende:

1. Is het überhaupt mogelijk om de vloer volledig te isoleren, of zal er altijd sprake zijn van "spill"
2. Wat zijn grofweg de kosten hiervoor. Noch ik, noch mijn vriend zijn erg handig op het 'doe het zelf gebied'.
3. Wat is eventueel een goed bedrijf die wij in de hand zouden kunnen nemen. En, kunnen die bepaalde garanties geven? Ik denk nu aan toen ik conservatorium deed en mijn afdeling naar een dependance werd verhuisd. Er is toen voor heel veel geld isolatie aangebracht door een professioneel bedrijf, maar de geluidsoverlast was nog schokkend hoog! Met name van de basgitaar, nou zullen we die niet spelen, maar toch, ook een professioneel in de hand nemen blijkt niet altijd een garantie.
4. In hoeverre moet je misschien de muren ook meenemen als je je vloer goed wilt isoleren?
5. Grofweg gezegd, wat is de beste en meest veilige manier van isolatie (ik hoop stiekem dat je nu niet gaat zeggen 'room within a room' want dat vind ik zo lelijk en de kamer ligt juist aan een heel mooi dakterras Confused)

Nog even wat extra info over de kamer en de vleugel:

De kamer is 15m2 en de vleugel weegt 480 (!) kg. Ik heb op internet gezocht naar wat precies de DB's zijn die zo'n vleugel kan voortbrengen, maar heb niets kunnen vinden Sad
Daarnaast zijn er ook nog een soort 'piano-onderzetters' genaamd piatino. Ik weet niet helemaal zeker wat de ondervloer is.... er ligt nu linoleum op en omdat het een jaren '30 woning betreft, denk ik dat de ondervloer eerder van hout met gipsplaat is, dan van beton.

Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen helpen!

In ieder geval alvast veel dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het zou al een stuk minder 'adverteren' zijn als je kon aangeven welk plan van aanpak je voorstelt. Wordt er daarbij ook gemeten aan de huidige bouwkundige situatie?


Het is leuk als ik ga zeggen wat ik doe, maar dan krijg ik van alle kanten commentaar.
Maar goed
Er zijn meer manieren om het te isoleren. Je kan zgn estrich elementen gebruiken dit is 2 lagen fermacel van 1 cm en 2 cm steenwol. Hierbij gaat de vloer het minst omhoog 4 cm.
Een andere manier is om zgn spijkerregels te gebruiken van bv nevima. Dit is een lat van 2 cm gelijmd op een kokos/vilt laag van 2 cm. Tussen de spijkerregels isolatie van 1 cm. Hierboven komt 2 een laag spaanplaat melamine verlijmd en daar boven een laag multiplex. Hoogte totaal 8 cm.

Het een en ander hangt af van welke dikte kan je daar toepassen.
Dit is wat ik zou doen.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Contact isolatie op lichte vloeren is erg "tricky", door het aanbrengen van een verende vloer erop kan "dreunen" zelfs toenemen. Het kan nodig zijn om de bestaan de vloer te verzwaren.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
dBO-advies



Sinds: 5-11-2012
Berichten: 2
Woonplaats: Urk

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, echter om goed advies te krijgen moet eerst gemeten worden. En tja uiteraard aan de huidige bouwkundige situatie. Hoe anders meten? Indien de huidige vigerende reductie bekend is kan aan de hand van de bouwkundige situatie (soort basisconstructie) worden geadviseerd welke toepassing nodig is. De verschillende soorten toepassingen zijn veel echter naar ervaring is een geteste toepassing een pré. Hieruit kan bijvoorbeeld worden gekozen uit Akoestikon, Nevima, enz. Dit is ook weer afhankelijk van de basisconstructie en het budget. Kortom meten middels toepassing ruisbron en hamerapparaat ingevolge de NEN5077 is de startfase. Zonder meten kun je ook van alles toepassen echter een startuitgangspunt heb je niet. Gr, Paulus



Bart Hoogeboom schreef:
Het zou al een stuk minder 'adverteren' zijn als je kon aangeven welk plan van aanpak je voorstelt. Wordt er daarbij ook gemeten aan de huidige bouwkundige situatie?

Het is leuk als ik ga zeggen wat ik doe, maar dan krijg ik van alle kanten commentaar.
Maar goed
Er zijn meer manieren om het te isoleren. Je kan zgn estrich elementen gebruiken dit is 2 lagen fermacel van 1 cm en 2 cm steenwol. Hierbij gaat de vloer het minst omhoog 4 cm.
Een andere manier is om zgn spijkerregels te gebruiken van bv nevima. Dit is een lat van 2 cm gelijmd op een kokos/vilt laag van 2 cm. Tussen de spijkerregels isolatie van 1 cm. Hierboven komt 2 een laag spaanplaat melamine verlijmd en daar boven een laag multiplex. Hoogte totaal 8 cm.

Het een en ander hangt af van welke dikte kan je daar toepassen.
Dit is wat ik zou doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

OK jongens, en nu met prijzen!
Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Yoshitaro



Sinds: 28-10-2012
Berichten: 3
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2012 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste allen,

Dank alvast voor alle reacties. Ik heb de eerdere comment 'meten is weten' ter harte genomen en vanmiddag komt er iemand kijken (luisteren).(Helaas kan ik daar zelf niet bij zijn omdat ik al een paar dagen met een fikse griep op bed lig Sad ) Hij heeft veel ervaring met het bouwen van (opname)studio's en heeft ook in de Pijp in Amsterdam dingen geluiddicht gekregen. Tussen de vloer en de glazendeuren aan de balkon kant zit 12 cm, dus in principe ruimte om omhoog te gaan. 'Mijn' expert had het er ook over dat het soms voordeliger is om een 'kamer in een kamer' te bouwen, dus ook die optie wordt bekeken, hoewel ik dat esthetisch minder mooi vind, dus als het even kan, ga ik voor de zwevende vloer optie. Ook Hans (expert) had het over Fermacel overigens.

Quote:
Contact isolatie op lichte vloeren is erg "tricky", door het aanbrengen van een verende vloer erop kan "dreunen" zelfs toenemen. Het kan nodig zijn om de bestaan de vloer te verzwaren.


Wat is dan een verende vloer, is dat een zwevende vloer? Is dat juist die Fermacel?
Wat wordt beschouwd als een lichte vloer?

Goed nieuws is, dat dat ene kamertje wat dus net onder de studio ligt een tweede slaapkamer wordt hun leefgedeelte ligt allemaal op de 1e (studio op de 3e).

Ik houd jullie op de hoogte zodra ik iets meer weet! Moet zeggen dat ik het afgezien van het feit dat er voor mij ook nog het één en ander van afhangt, ook een heel interessant onderwerp vind! Ben heel benieuwd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.