Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

vrijstaande constructie met metalstud of hout?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen Kiewiet



Sinds: 6-5-2012
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2012 3:36 pm    Onderwerp: vrijstaande constructie met metalstud of hout? Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik heb hier eerder advies gevraagd wat betreft mijn schuur voor repetitie/studio.
Hierdoor kwam ik al een stukje verder en de ruimte wordt nu gebouwd:)

Maar de isolatie wil ik zelf doen:

de ruimte (binnen de muren) is 4,8 m bij 4,5 bij 3 m. Hierin wil ik dus een losstaande constructie maken. Dus de wanden en het plafond wil ik eigenlijk helemaal vrij hebben.

Nu lees ik veel over wanden die aan beide kanten zijn uitgevoerd met gips. Maar in mijn situatie is dat dus niet zo.
En nu ben ik benieuwd of er dus ook bij "losstaande voorzetwanden" veel verschil is tussen hout en metalstud. Daarnaast zie ik steeds dat metalstud aan het plafond wordt vastgemaakt en dat wil ik eigenlijk niet. Worden er eigenlijk wel met metalstud vrijstaande constructies gemaakt?

Voor de duidelijkheid: er komen 2 lagen gips met Green Glue ertussen.

Nog een vraagje: bij het plafond moet de afstand tussen de studs/regels normaal 30 cm zijn. Houden jullie daar aan of is 60 cm beter?

Alvast dank voor de moeite!

Grt,

Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2012 4:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik dat je niet zozeer ontkoppelde wanden wilt maken, maar een volledig zelfdragende constructie waarop het plafond op je voorzetwanden steunt? Dan zal de toepasbaarheid van MetalStud (en ook de afstand) afhangen van de vrije overspanning. Het gips heeft nauwelijks stijfheid en alle draagkracht komt dan dus op de profielen aan.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2012 8:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een volledig autonome cabine wil maken met metalstud moet je in wezen (is eenvoudigste) een draagstructuur bouwen (frame) in hout en je metalstud profielen beschouwen als een vul- of hulpstructuur.

Voor de panelen (akoestisch) zelf is metalstud beter dan hout tenzij je elastische regels of RC (resilient channel) gebruikt tussen je hout en gyproc.

Een plafond is normaal op 400 mm geen 300 mm (1,2 meter/3) en voor wanden om de 600 mm (1,2 meter/2).
Akoestisch: hoe minder studs (hoe verder uit elkaar) hoe beter.

Jij beschrijft niet uit wat je bestaande begrenzingen (wanden, plafond, vloer) bestaan.
Isolatie is een geheel van het reeds bestaande MET het nieuwe. Dat heb ik vermoedelijk al 1000 x gezegd op het net.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jckiewiet
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2012 2:07 am    Onderwerp: Zoveel dank aan dit forum!! Reageer met quote

Hallo allemaal,

Dankzij o.a. dit forum en de experts die hier posten (Erik,Bert en Bart) heb ik nu een geweldige muziekruimte/ homestudio. Ik ben super dankbaar voor de geweldige info die ik hier heb kunnen vinden.
Ik ben al jaren geluidstechnicus (o.a. Wisseloord, grote live shows: Ahoy en etc.) maar je eigen studio bouwen is toch een vak apart. De theorie beheers ik tot een bepaalde hoogte maar de combinatie van praktijk en theorie die Erik Desart in diverse fora heeft gedeeld heeft mij enorm geholpen om de goede keuzes te maken.

M.a.w. ik heb nu een schuur in mijn tuin staan waarin ik met een hele band kan spelen zonder dat je het op een paar meter afstand hoort:)

Als er interesse is zal ik wat meer uitleggen hoe ik het heb gedaan.

Nogmaals: bedankt!

Grt,

Jeroen
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2012 8:28 am    Onderwerp: Re: Zoveel dank aan dit forum!! Reageer met quote

jckiewiet schreef:
Hallo allemaal,

Dankzij o.a. dit forum en de experts die hier posten (Erik,Bert en Bart) heb ik nu een geweldige muziekruimte/ homestudio. Ik ben super dankbaar voor de geweldige info die ik hier heb kunnen vinden.
Ik ben al jaren geluidstechnicus (o.a. Wisseloord, grote live shows: Ahoy en etc.) maar je eigen studio bouwen is toch een vak apart. De theorie beheers ik tot een bepaalde hoogte maar de combinatie van praktijk en theorie die Erik Desart in diverse fora heeft gedeeld heeft mij enorm geholpen om de goede keuzes te maken.

M.a.w. ik heb nu een schuur in mijn tuin staan waarin ik met een hele band kan spelen zonder dat je het op een paar meter afstand hoort:)

Als er interesse is zal ik wat meer uitleggen hoe ik het heb gedaan.

Nogmaals: bedankt!

Grt,

Jeroen


Zeker interesse! Ook in foto's. Als je niet weet hoe die te posten kun je ze ook naar me mailen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2012 11:32 am    Onderwerp: Re: Zoveel dank aan dit forum!! Reageer met quote

jckiewiet schreef:
Hallo allemaal,

Dankzij o.a. dit forum en de experts die hier posten (Erik,Bert en Bart) heb ik nu een geweldige muziekruimte/ homestudio. Ik ben super dankbaar voor de geweldige info die ik hier heb kunnen vinden.
Ik ben al jaren geluidstechnicus (o.a. Wisseloord, grote live shows: Ahoy en etc.) maar je eigen studio bouwen is toch een vak apart. De theorie beheers ik tot een bepaalde hoogte maar de combinatie van praktijk en theorie die Erik Desart in diverse fora heeft gedeeld heeft mij enorm geholpen om de goede keuzes te maken.

M.a.w. ik heb nu een schuur in mijn tuin staan waarin ik met een hele band kan spelen zonder dat je het op een paar meter afstand hoort:)

Als er interesse is zal ik wat meer uitleggen hoe ik het heb gedaan.

Nogmaals: bedankt!

Grt,

Jeroen

Jeroen,

Dat is een heel fijne post waarvoor dank. Dergelijke posts geven de energie om mensen te helpen.
Ik ben ook zeker geïnteresseerd hoe je een en ander opgelost hebt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2012 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben weliswaar geen expert, maar toch vind ik het leuk dat je de moeite neemt om de afloop van je project te delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.