Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid van rioolwaterzuiveringsinstallatie?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stef
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 05, 2013 2:50 pm    Onderwerp: Geluid van rioolwaterzuiveringsinstallatie? Reageer met quote

Hallo,
Wij zijn recent verhuisd naar een nieuwbouwhuis op het platteland, omdat ik niet meer kon aarden in een appartement wegens constante burengeluiden, schuivende stoelen, contactgeluiden etc. Dit na een aantal omzwervingen waarbij een alleenstaand huis de beste optie bleek.
Helaas was de stilte van korte duur, na op een aantal jaar tijd al een aantal nabije werven ondergaan te moeten hebben (ik word werkelijk achtervolgd, of er geen toeval meer in het spel is!) was het weer van dat: amper een paar weken na er ingetrokken te zijn, stonden de eerste graafmachines op een stuk wei op 200m van onze achtergevel, grenzend aan een beek. Bleek dat er daar een (kleine) rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) wordt gebouwd, met een capaciteit van 3000 inwoners.

Als je binnen zit met ramen en deuren dicht hoor je helemaal niets van de werken, echter slapen we onder het dak, waar er uiteraard minder isolatie is. Ik ben hypergevoelig geworden voor geluid, door alle negatieve ervaringen uit het verleden, heb bovendien ook een scherp gehoor, en neem dan vaag het geluid waar van de dieselmotoren van de graafmachines en kranen. Mijn vrouw neemt deze niet eens waar maar, zoals ik zei ben ik inmiddels zo gefixeerd geworden op geluid dat ik me er enorm aan stoor. Zoiets van ‘stilte is me werkelijk niet gegund’.
Waar ik me ook zorgen over maak is geluid van deze installatie na ingebruikname. Ik ben al verschillende dergelijke kleinschalige rwzi’s gaan bezoeken en dat lijkt me goed mee te vallen.

Heb een decibelmeter aan de poort gehouden en langs de omheining van de installaties en deze overschrijden zelden of nooit de 50db. Volgens een decibel vs afstand-calculator zou dit op 200m afstand betekenen dat er een reductie optreedt van 46db dus zou er theoretisch bekeken niets meer te horen moeten zijn. Dit is ook mijn ervaring door op een gelijkaardige afstand te gaan staan van identieke installaties. Het enigste , duidelijk waarneembare geluid is het geruis van stromend water.

De pompen worden meestal in een betonnen bunker gebouwd. Ook wel belangrijk te weten is dat we niet aangesloten zijn op het rioleringsnetwerk, dus geen connectie via het buizenstelsel naar deze rwzi Alles verloopt via een pomp die ons afvalwater wegpompt naar een bekken aan de straat.

Nu lees ik hier wel onheilspellende verhalen over bromtonen veroorzaakt door apparatuur allerhande dus mijn ongerustheid is weer gewekt. Het is wel zo dat ze daar bemaling hebben gedaan, met zware dieselpompen, geen last van gehad, ik wist niet eens dat er stonden tot ik ze van kortbij hoorde. Onze buurman heeft ook een zware pomp om zijn rioolwater weg te pompen, ook nooit last van gehad.

Zijn er mensen die ervaring hebben met geluid van dergelijke installaties of in de buurt wonen. Er zijn er intussen al honderden in B en NL begrijp ik. Alle ervaringen welkom…
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 7:21 pm    Onderwerp: RWZI Reageer met quote

Beste Stef,

Overgevoeligheid voor geluid is niet best, daar zijn de eisen van de wet milieubeheer niet op gemaakt. Er is aan dit soort installatie genoeg kennis opgedaan om geluid tot een minimum te beperken. Mijn ervaring is dat waterschappen dat serieus nemen.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Stef
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 21, 2013 4:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Michiel.

bedankt voor je reactie, ik zie dat jij akoestisch expert bent.
In dat geval: klopt mijn bereking naar geluidsafname over 200m?

Dus 50db aan de omheining op 200m gelegen, overblijvende db over vlakke weilanden=resterende 4db, dus niet meer hoorbaar?
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Mrt 21, 2013 5:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Stef,

De berekening met de calculator die je hebt gebruikt geldt alleen voor puntbronnen (en in een vrijveld - zonder reflecties - zonder bodemdemping).
Voor deze calculator geldt daarom de voorwaarde dat de geluidbron klein moet zijn in verhouding tot de meetafstand. Aan deze voorwaarde wordt niet voldaan voor het uitgangspunt, namelijk de 50 dB, op betrekkelijk korte afstand van de RWZI.

Het geluidniveau op 200m afstand zal zeker hoger zijn dan 4 dB, ik kan niet zeggen hoeveel wel.
Voor een hele grote en moderne installatie (voor 70.000 inwoners) heb ik eens 37 dB op 175m afstand (tot midden van de installatie!) berekend.

Je geeft aan dat je (bouw)werkzaamheden binnen niet kan horen. Ik verwacht dat het geluid van de installatie uiteindelijk lager zal zijn.

Het lijkt mij het 't beste om je er te veel zorgen over te maken!

Misschien is er aan een akoestisch rapport voor deze installatie gemaakt?
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Stef
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 21, 2013 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Michiel,

deze rwzi heeft een capaciteit van 3000 inwoners en wordt ingepland in landelijk gebied, een rzwi van 70.000 inwoners is inderdaad enorm, en zal verhoudingsgewijs ook meer decibel produceren door het veelvoud aan pompen en installaties. Een capaciteit die meer dan 23x hoger ligt dan zal ook wel zijn consequentie op de akoestische emissie hebben, neem ik aan?

Wat betreft het akoestisch rapport, ik weet dat de waarden afhankelijk zijn van het bestemmingsgebied, gemiddeld genomen zal de grenswaarde 50db zijn. Wij wonen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied. waar er een lagere toegelaten waarde is van 40db overdag en in open lucht.

Binnen kan je meestal niets horen van de werkzaamheden, tenzij in de kamers onder het dak, waar de isolatie minder is, maar dan spreek je wel over grote graafmachines die tot 95db kunnen produceren. Bedoeling is uiteraard wel dat je ook in de tuin kan genieten en niet gestoord wordt door mechanische geluiden, eens de rwzi in produktie is.

Zoals ik zei ben ik proefondervindelijk naar vergelijkbare installaties geweest, en een meting gedaan meet een decibelmeter op iPhone, niet ideaal waarschijnlijk, gezien wel of geen wind al een verschil maakte van 20db!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.