Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Vloer voor zwevende dekvloer met vloerverwarming

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nicole1983
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 06, 2013 11:34 am    Onderwerp: Vloer voor zwevende dekvloer met vloerverwarming Reageer met quote

Over een paar weken wordt mijn appartement opgeleverd. Nu ligt er in het appartement een zwevende dekvloer waarin vloerverwarming is verwerkt. Deze vloerverwarming is tevens de hoofdverwarming.

Nu had ik een ondervloer uitgezocht die voldoet aan de 10db norm en daarop zou ik laminaat laten leggen.

Nu zijn de meneer van de Vereniging Eigen Huis, dat het geen goed idee was om zwevend op zwevend te laten leggen in verband met het geluid. Daarnaast zei de aannemer dat die dekvloer al issolerend is en dat een ondervloer de warmte zou tegenhouden.

Wie weet wat waar is, want ik ben even helemaal de weg kwijt. Confused

Alvast bedankt!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 06, 2013 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lees even deze PDF van Vereniging Eigen Huis. Bedenk ook dat er mogelijk in het VVE reglement en/of de splitsingsakte artikelen zijn opgenomen over het al dan niet toepassen van harde vloerafwerkingen.

Verder een afwerkvloer (evenals de zwevende dekvloer, als het goed is) altijd vrij houden van de wanden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Nicole1983
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 06, 2013 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de splitsingsakte staat het volgende:

Quote:
Het is de eigenaar(s) en/of de gebruikers niet toegestaan steenachtige, houten
of andere harde vloerbedekkingen op de vloeren in privé gedeelten te
hebben, tenzij de contactgeluidsisolatie een isolatiewaardeverbetering bereikt
van minimaal tien decibel (+10 dB). Een harde vloerbedekking, zoals in de
vorige zin omschreven, is derhalve uitsluitend toegestaan, wanneer het aanbrengen
op deskundige wijze geschiedt met een zogenaamde "zwevende
vloer", zodat deze vloerbedekking niet in rechtstreeks contact staat met de
ondervloer of de wanden en geen hinder kan ontstaan voor de overige eigenaren
en/of gebruikers. Een harde vloerbedekking is wel toegestaan in de
keuken en de sanitaire ruimten.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 06, 2013 1:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem waar je tegenaan lijkt te lopen is dat (zoals het document van VEH ook zegt) ondervloeren niet worden getest op een zwevende dekvloer, maar op een enkelvoudige betonvloer. Je kunt dus niet uitgaan van wat er op de verpakking staat.

Het kan wél zo zijn dat de eis als 'standaard' is opgenomen, terwijl de gekozen bouwwijze (met een zwevende dekvloer) een ondervloer overbodig maakt. Daar zal dan iemand (bouwer, bouwtechnisch adviesbureau of architect) een uitspraak over moeten doen.

Lijkt me waardevol dit als VVE (is die er al?) uit te (laten) zoeken!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 9:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als er een vloerverwarming is aangelegd is de vloer ook zwevend gemaakt.
Het probleem is enkel hoe is hij zwevend gemaakt?
Er wordt veel gebruikt gemaakt van tempex, omdat dit simpel te verwerken is.
Maar in verband met contactgeluid doet het niet veel en moet er toch aanvullende voorzieningen gepleegd worden.
Ik heb gelezen dat je laminaat wilt leggen. Ik denk dat dat een slecht idee is temeer omdat de vloerverwarming de hoofdverwarming is en het laminaat de warmte tegenhoudt. Ook een dempende ondervloer is warmte isolerend, waardoor het effect van de vloerverwarming verslechterd wordt.

Vloerverwarming in een afwerkvloer vraagt eigenlijk om een paar soorten afwerking, namelijk tegels en pvc tegels. Het gekke is eigenlijk dat een vloerverwarming om een harde vloerbedekking vraagt en dat deze verboden is.

Mijn advies is eigenlijk dat je de verantwoordelijke gaat aanspreken en gaat vragen welke vloerbedekking je moet kiezen. Als je geen tapijt wil of i.d. vertel dan dat je allergisch ben voor huisstofmijt (veel mensen hebben hier last van).

Verder is dit een zeer lastig probleem. Wat ik hierop kan verzinnen is eigenlijk een nieuwe vloerverwarming aanleggen en de oude afkoppelen. Er is een vloerverwarming welke je onder een laminaatvloer kan aanleggen waarbij de vloer 3 cm hoger wordt. Kijk op www.havobol.nl
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 10:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje vage site Bart. Moest vooral lachen om utiliTIETsprojecten en het 'over ons' verhaal waarbij ik me bijna leek te gaan moeten schamen de beste man niet te kennen Laughing

Zijn meer dedicated site van het betreffene product is http://www.clickengovloerverwarming.nl neem ik aan? Ik zie daarin vergelijkbaar woord- en taalgebruik.

Overigens vind ik je voorstel niet echt een oplossing ten aanzien van akoestiek, hoezeer t.a.v. vloerverwarming dan ook correct. PVC laminaat (zonder ondervloer) is wellicht de veiligste keus (los van zachte vloerbedekking), hoewel ik niet weet wat fabrikanten hiervan zelf zeggen over contactgeluid. Er bestaan systemen die zo op de betonnen afwerkvloer kunnen worden gelijmd.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

click en go vloerverwarming is van havobol.
Verder weet ik het zeer goed dat er geen goede oplossing bestaat aangaande dit probleem.
Ik heb zelf in meerder manieren vloerverwarming toegepast, maar in dit geval is het grootste probleem dat het een hoofdverwarming is.
Als je de warmte afsluit door een vloerbedekking, gaat de het meer kosten om het huis te verwarmen en als het erg koud wordt krijg je het huis niet verwarmd.
Vaar wordt er dan ook een radiator geplaatst om een snelle verwarming te verkrijgen.
Dus resumerend vind ik dit een zeer lastig probleem temeer je niet weet welke isolatie er toegepast is.

Volgens mij is elk systeem welke geplakt wordt op de vloer dun en geeft geen vermindering betreffende contactgeluid. Als iemand dit wil tegenspreken wil ik het heel erg graag horen.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 1:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je laatste zin is anders wel erg interessant vanuit regelgevingsoogpunt Bart. De reglementen en eisen stellen (toch) dat 10 dB gehaald moet worden indien een harde bedekking wordt toegepast. Wat nu als je géén bedekking neemt en bijvoorbeeld op de (ontkoppelde) smeervloer een laklaag aanbrengt?

Gelden de eisen dan ook? Wink

Volgens mij is die regel niet meer zomaar toepasbaar sinds met ontkoppelde dekvloeren wordt gewerkt, alleen wordt ze nog standaard opgenomen in splitsingsakten en VVE-reglementen. Voer voor Bert S. Twisted Evil
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 2:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we beginnen over regelgeving in Nederland met betrekking tot de 10 dB eis.
Het is ontzettend simpel om deze eis op te schrijven, zonder te weten wat het inhoud. Heel veel fabrikanten maken er ook gebruik van en vermelden dat hun product er aan voldoet. Ik zeg niet dat het niet zo is maar we weten hier met zijn alle dat er wel eens vraagtekens gezet kan en mag worden of deze claim de hinder ten opzichte van een ander verminderd wordt.
Nu een zwevende vloer. Deze wordt op zeer verschillende manieren aangebracht. Ik heb al een zwevende vloer als ik een laag tempex onder aan brengt van 1 cm. Qua contactgeluid helpt het niet.
Ook heb ik een keer meegemaakt dat de vloer op steenwol is gestort, onzorvuldig daar mijn klant er hinder van ondervond.
Dus qua zwevende dekvloer is het belangrijk om te weten wat voor materiaal toegepast is en hoe dik.
Nu verder regelgeving. Op zich moet een vloer voldoen aan eisen gesteld in de bouwverordening. Ook hierbij kan vraagtekens gezet worden of de regels goed is toegepast. Er is niemand die met een hamerapperaat gaat kijken of de norm gehaald is.

Nu in deze situatie. In feite moet de vloer voldoen aan de bouwvoorschriften en aan de voorschriften van het VVE en kan er een harde vloer gelegd worden zonder aanvullende maatregelen.

De praktijk leert dat er weinig wordt opgetreden als de mensen de regel van de VVE overtreden.
Maar nogmaals in mijn optiek kan de vloer gelegd worden sterker nog volgens mij er is geen enkel andere optie.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.