Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidhinder ventilatie bedrijfsgebouw <7m afstand

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jojobobo
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jul 20, 2014 7:15 am    Onderwerp: Geluidhinder ventilatie bedrijfsgebouw <7m afstand Reageer met quote

Op ca. 7 meter afstand (geen weg ertussen maar een brede stoep) van mijn woning staat een bedrijfsverzamelgebouw van 2 verdiepingen. Op het dak staan diverse grote "kasten" voor aico/en ventilatie. Het bedrijf is gebouw in 2003.Het is nu zondag, 7 uur in de ochtend, alle ramen aan de voorkant zijn dicht (HR++) en zelfs dan hoor ik het geronk. Het is nu nog stil op straat, en juist dan is het gerond tot in de wijde omtrek te horen. Overal in huis hoor ik het gezoem omdat het ook door mijn eigen luchtventilatie naar binnen komt.

Mijn vraag:
Wat kan ik hier precies aan doen?
Kan ik bij de gemeente het milieubeleid en/of vergunning en bestemmingsplan opvragen?
Als ik nu wil dat het geluid gemeten wordt, moet ik dan DCMR bellen of is er een adviesburo dat die metingen doet. Zo ja, met welke woorden moet ik dan in Google zoeken.

De unit recht tegenover mij is betrokken door een kapsalon en die heeft tot overmaat van ramp ook nog eens een aico van 1mx*1m*50cm op de stoep gezet (waarvan ik me overigens ook afvraag of daar niet een vergunning voor nodig is???). Dus nog meer herrie, en als het in de zomer erg warm is, dan zet ie soms ook nog zijn deur open zodat ik ook nog het gettetter van de klanten en het gezoem van de droogkap meekrijg Smile

Al met al erger ik me vreselijk.
Dus kan iemand mij adviseren wat ik kan doen tav de ventilatie. Kan ik vragen of het uitgaat buiten kantoortijden? En zou dat ook in een vergunning kunnen staan?

alvast bedankt voor de adviezen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jul 20, 2014 8:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gemeente (of DCMR in opdracht gemeente) is verplicht n.a.v. klachten te controleren. Melden bij de gemeente dus (loket milieu)!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
obojobo
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 21, 2014 2:00 pm    Onderwerp: reaktie Reageer met quote

Geachte Admin,
dank voor uw snelle reaktie. Ik heb uw advies opgevolgd en naar de gemeente gebeld.
Zij geven aan dat zij de kapper in 2007 vergunning hebben gegeven voor de airco en voor het plaatsten op de openbare stoep.
Zij geven voorts aan dat bij de tot stand koming van de bouwvergunning van het bedrijfsgebouw ook meteen vergunning is gegeven voor de airco/ventilatiesystemen op het dank.

De gemeente gaf aan dat zij daarom van mening is dat er niets aan te doen is; zij kunnen in elk geval niet handhavan.

Op mijn vraag of welicht in de tussentijd de milieuregels zijn gewijzigd, en of op basis daarvan wellicht strijdigheid is, antwoordde de gemeente dat zij daar geen inzicht in hebben. Voor de gemeente is het dus afgedaan.

Ik heb ook zojuist DCMR gebeld; mijn melding wordt doorgegeven aan de toezichthouder.

Maar stel nu dat DCMR aangeeft dat het geluidsnivo onder de norm is (jullie noemen dat volgens mij lage frequentie geluiden??), wat kan ik dan nog doen. Heeft het dan toch nog zin om een advocaati n te schakelen om te controleren of eea in strijd is met bestemmingsplannen en milieuwetgeving??
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 21, 2014 2:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als aantoonbaar wordt voldaan aan de normen kun je in principe niets (meer) doen.

Het vergund zijn van de installaties doet echter niets af aan het feit dat deze, representatief in gebruik zijnd, moeten voldoen aan de geluidseisen. Met andere woorden: De kapper mag de airco daar plaatsen, maar dit mag geen airco zijn die meer lawaai maakt dan toelaatbaar. Geldt ook zo voor de installaties op het bedrijfsverzamelgebouw.

Ik zou DCMR én gemeente nogmaals wijzen op hun verantwoordelijkheid n.a.v. uw klacht op zijn minst oriënterend te meten.

Voorbeeld (PDF)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.