Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast.. is bekend.... maar hoe meet ik dat??

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hendrik
Gebruiker


Sinds: 10-3-2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 2:01 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast.. is bekend.... maar hoe meet ik dat?? Reageer met quote

Ik woon in een 55plus woning. Eerste etage en hoger is het niet.
Onder mijn appartement een fietsenberging..
Dit is nieuwbouw uit mei 2005.

De fietsenberging wordt afgezogen door een grote ventilator op het dak.
De pijp loop door de muur van mijn woonkamer.
Dit geeft windgeruis maar vooral een irritante hoge toon en dat de hele dag door.
Na mijn melding aan de woningbouw en in het begin zelf door hen geconstateerd, hebben zij er een tijdklok tussen gezet zodat ik er snachts geen last van heb.
Maar uiteraard wil ik het overdag ook niet..
Ik ben de hele dag thuis en dat geluid volgt mij door de hele kamer..
Volgens de aannemer heeft het geisoleerd te worden maar zoals hij zij... het kost geld.

Onder een slaapkamer staat een hydrofoor met 2 motoren.
Overdag heb ik daar geen last van maar savonds/snachts en vroeg in de ochtend wel.
Het aan/af slaan van de motoren en het jengelend geluid als ze draaien.
Ik ben in een andere slaapkamer gaan slapen maar (weliswaar zachter) het geluid volgt mij.
Ook als ik oordopjes in heb.. Het is dat jengelend geluid wat overal doorheen komt.

Nu stelt de woningbouw voor om het geluid te laten testen door een onafhankelijk bureau die ZIJ aanwijzen.
En als het geluid te hoog is betalen zij en als het geluid onder de wettelijke grens ligt, moet ik betalen.. Minimaal €1000
Als minima heb ik daar geen geld voor maar dit lijkt mij niet te kloppen.
De woningbouw heeft deze apparatuur geïnstalleerd dus heeft het e.a. te testen.
Dit afschuiven naar de huurder als een soort bingo lijkt mij niet correct.

Graag lees ik hier meningen en vooral ervaringen over..

Ook wil ik weten hoe ik dit zelf (betaalbaar) kan meten.
Inmiddels is mij duidelijk dat binnenshuis het max. toelaatbare ligt bij 30 DB en snachts 25 DB.
Ik wil dit opgelost hebben daar het al bijna 2 jaar mijn gezondheid aantast..

H.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 2:29 pm    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast.. is bekend.... maar hoe meet ik dat?? Reageer met quote

hendrik schreef:
(...) Nu stelt de woningbouw voor om het geluid te laten testen door een onafhankelijk bureau die ZIJ aanwijzen.
En als het geluid te hoog is betalen zij en als het geluid onder de wettelijke grens ligt, moet ik betalen.. Minimaal €1000
Als minima heb ik daar geen geld voor maar dit lijkt mij niet te kloppen.
De woningbouw heeft deze apparatuur geïnstalleerd dus heeft het e.a. te testen.
Dit afschuiven naar de huurder als een soort bingo lijkt mij niet correct.(...)


Ik vind het in erg geval niet netjes van ze.

Anderzijds moet je je afvragen of de uitkomst van het geluidonderzoek er eigenlijk toe doet. Stel dat het niveau NIET te hoog is, dan blijft je klacht. Je komt dan zelfs in een zwakkere positie te staan. Je moet je afvragen of je wel een onderzoek wilt aangezien het dus 'negatief' voor je uit kan pakken. Heb je er al aan gedacht wat je dan gaat doen (en wat dat kost)?

Ten aanzien van de ventilator weet ik vrijwel zeker dat het plaatsen van een geluiddemper (uiteraard wel kundig geselecteerd) het probleem sterk kan verminderen. Eventueel kan, in combinatie, de ventilator mechanisch worden ontkoppeld van de leiding.

De hydrofoorpompen zijn een wat lastiger probleem. Hier kunnen naast het uitgestraalde (lucht)geluid ook de bevestigingen van leidingen van belang zijn (transport van trillingen). Evenwel ook hier zijn oplossingen gegarandeerd mogelijk.

Waarom vraag je je woningbouwvereniging niet eens vrijblijvend een leverancier / installateur van geluidsreducerende maatregelen uit te nodigen. Deze bedrijven werken niet voor particulieren, maar als de vereniging het vraagt omzeil je dat natuurlijk Wink...

Voor adressen kijk eens op http://geluid.startpagina.nl onder het kopje Geluiddempers, Omkastingen en neem (weer Wink) contact op met de woningbouwvereniging...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Jul 25, 2007 2:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hendrik
Gebruiker


Sinds: 10-3-2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 4:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Van de Woningbouw is het inderdaad niet netjes en eigenlijk had ik het van hun niet anders verwacht.. Negatief? ja.. Wink ik heb ervaring.
Ze hebben mij de woning opgeleverd met vocht en lekkages..
De Huurcommissie heeft ze uiteindelijk tot de orde geroepen en een flinke boete gegeven..
Deze woningbouw handelt niet en als ze wel handelen is het met regelmaat het tegenovergestelde van sociaal.
Wat ik zie.. is dat ze slapen of geld willen.

Maarja… ik heb verder te leven in deze toch wel mooie appartement.

Ik wil dan ook zelf betaalbaar meten.
En als blijkt dat het boven het norm is, dan weer naar de huurcommissie..
In de hoop dat de Woningbouw de boel gaat isoleren en de Hydrofoor een nachtschakeling geeft.
Tevens de huur aanpast daar een slaapkamer alleen geschikt is voor bergruimte..

Maarja.. daar is die vraag weer …. Met wat en hoe kan ik gaan meten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 4:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Meetapparatuur waarmee je vrij lage geluidsniveaus kunt meten is erg kostbaar. En je moet inderdaad wat ervaring en kennis hebben om goed te kunnen meten. Even een geluidsmeter bij conrad bestellen en daarmee meten is in dit geval geen oplossing, ben ik bang.

Sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hendrik
Gebruiker


Sinds: 10-3-2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 4:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, het is niet gemakkelijk... maar daarom ben ik hier gekomen Wink

Misschien is er een mogelijkheid via VROM want ik ben toch niet verantwoordelijk voor de apparatuur in ons complex?

Het meten schijnt toch een probleem te zijn en dat vind ik jammer.
Op dit forum las ik ook iets over meten door de GGD of zo..
... is dit iemand bekend??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 8:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hendrik, ik weet niet waar je woont (regio) maar laat dat anders even weten... Misschien heb je wel een deskundige om de hoek die je uit de brand wil helpen Wink

Verder misschien iemand bij je gemeente die geluidsmetingen uitvoert en door je te paaien is met een kop (Irish) koffie?

PS: Fijn dat je je als lid hebt geregistreerd Hendrik (DOE DAT ALLEMAAL MENSEN, POSTEN WORDT EEN STUK MINDER OMSLACHTIG), maar de bevestigingsmails komen 'terug' in het systeem. Is je emailadres wellicht verkeerd ingevoerd? Mail het goede als je wilt even aan info@noiseconsult.com, of pas het zelf aan in je profiel (link bovenaan pagina) Smile
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hendrik
Gebruiker


Sinds: 10-3-2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Hendrik, ik weet niet waar je woont (regio) maar laat dat anders even weten... Misschien heb je wel een deskundige om de hoek die je uit de brand wil helpen Wink

Verder misschien iemand bij je gemeente die geluidsmetingen uitvoert en door je te paaien is met een kop (Irish) koffie?

PS: Fijn dat je je als lid hebt geregistreerd Hendrik (DOE DAT ALLEMAAL MENSEN, POSTEN WORDT EEN STUK MINDER OMSLACHTIG), maar de bevestigingsmails komen 'terug' in het systeem. Is je emailadres wellicht verkeerd ingevoerd? Mail het goede als je wilt even aan info@noiseconsult.com, of pas het zelf aan in je profiel (link bovenaan pagina) Smile


Regio is Breukelen,
En ik sta in voor elke Pad uit mijn Senseo..
Registratie is hier voor mij vanzelfsprekend..

H. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.