Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Maximaal aantal dB`s

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bertus
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 8:46 pm    Onderwerp: Maximaal aantal dB`s Reageer met quote

Goed om eerst even te melden: ik ben een absolute leek op het gebied van de theorie van geluid, maar ik heb een vraag die me al enige tijd bezig houdt: is er een maximum aan de decibelschaal? Nog niet zo lang geleden hoorde ik van iemand het verhaal over een vliegtuig dat 650 decibel zou produceren. Het lijkt mij erg sterk Confused , maar misschien kan iemand hier iets meer over zeggen, ben erg benieuwd. Alvast dank voor de reactie.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 9:28 pm    Onderwerp: Re: Maximaal aantal dB`s Reageer met quote

Bertus schreef:
..... maar ik heb een vraag die me al enige tijd bezig houdt: is er een maximum aan de decibelschaal? Nog niet zo lang geleden hoorde ik van iemand het verhaal over een vliegtuig dat 650 decibel zou produceren. Het lijkt mij erg sterk Confused , maar misschien kan iemand hier iets meer over zeggen, ben erg benieuwd.


Uitgaand van lineaire akoestiek (dit wil zeggen dat de over en onderdruk van die geluidsgolven ongeveer gelijk blijven. Vergelijk dit met een schommel: dat is enigszins vergelijkbaar. Die schommel gaat aan beide kanten even hoog.) kan dit niet.

Aangezien geluid een wisseling (oscillatie = trillingen) van druk is rond een evenwichtspunt wat gelijk is aan de omgevingsdruk (gewoon de standaarddruk in de lucht om jou heen) kan geluidsdruk theoretisch nooit hoger zijn dan deze omgevingsdruk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtdruk
Dat is 101,325 kPa http://nl.wikipedia.org/wiki/Pascal_%28eenheid%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_%28unit%29

Dat is omgerekend in dB: ~194,094 dB
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure


Nu kan je met NON-lineaire akoestiek tot hogere waarden geraken zoals met schokgolven, maar waarden van 650 dB heb ik nog NOOOOOOOOOIT van gehoord.

Ik heb al wel gehoord van piekniveaus (non-lineaire akoestiek) van ergens 240 dB (kan mij juist getal niet herinneren), maar vindt zo direct geen gegevens op het net. En in hoever die getallen kloppen heb ik ook geen idee van.

Die 650 lijkt mij volslagen onzin, en ik vraag mij ook af wie dat dit hoe zou meten.


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Jan 18, 2011 9:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 9:36 pm    Onderwerp: Re: Maximaal aantal dB`s Reageer met quote

Bertus schreef:
Goed om eerst even te melden: ik ben een absolute leek op het gebied van de theorie van geluid, maar ik heb een vraag die me al enige tijd bezig houdt: is er een maximum aan de decibelschaal? Nog niet zo lang geleden hoorde ik van iemand het verhaal over een vliegtuig dat 650 decibel zou produceren. Het lijkt mij erg sterk Confused , maar misschien kan iemand hier iets meer over zeggen, ben erg benieuwd. Alvast dank voor de reactie.


Leuke vraag! Ik vond een soortgelijke vraag op een engelstalig forum (hier dus), maar heb dat nog even niet doorgelezen. 650 decibel slaat evenwel niet echt ergens op Wink

Ik zoek verder voor je. De decibel is een verhoudingsgetal ten opzichte van een referentiedruk, geen maximum dus... Hoe groot kan de geluidsdruk echter fysisch gezien worden....

Een korte zoektocht leert me dat bij een referentiedruk voor de dB-berekening van 20 microPascal Bij een luchtdruk van 1 atmosfeer het theoretisch maximum zo'n 194 dB is voor het geluidsdrukniveau van een zuivere toon. Daarboven treedt vervorming op (niet dat je 194 dB daadwerkelijk gaat horen overigens). Bij hogere drukken (andere atmosferen) zijn dus hogere waarden mogelijk...

De decibelschaal zelf heeft geen maximum (rekenkundig).

*ik zie dat Eric alweer sneller, begrijpelijker en vollediger was*
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon grappig,

Wat de bronnen zijn van deze auteur heb ik geen idee van, dus nog minder van hoe juist dit alles zou zijn.
Wel een leuke tabel.

http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

De tabel is niet vlot om lezen.
De getallen links zijn de dB niveaus (in stijgende lijn), rechts gevolgd door hun respectievelijke beschrijving. Inbegrepen zijn atoombommen, vulkaanexplosies enz.

Het hoogste niveau daar vermeld is 320 dB
Quote:
320 dB
(N)VOLCANO ERUPTION, TAMBORA INDONESIA, 1815, EJECTED 36 CUBIC MILES. APPROXIMATELY EQUAL TO 14,000 MEGATON NUCLEAR BOMBS OR A 14 GIGATON BOMB BASED ON EJECTED VOLUME, CHANGE IN MEGATONS TIMES 1.345 EQUALS VOLUME EJECTED CHANGE.
IF WAS A NUCLEAR BOMB IT WOULD CREATE A CRATER ABOUT 12.4 MILES WIDE AND 1.33 MILES DEEP.
INTERNAL PRESSURE IS BELIEVED TO BE ABOUT 47 MILLION P.S.I. = 347 DB (P) -REF.1.3.

Twisted Evil Ik zie er al iemand staan met zijn radioshack geluidsmeter om even een atoombomexplosie te meten ....

Edit: Ik was te snel. De juiste referenties staan wel vermeld bij de respectievelijke items en niveaus in die tabel en verwijzen naar een lijst van bronnen onderaan die pagina.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bertus
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 11:13 pm    Onderwerp: Maximaal aantal dB`s Reageer met quote

Graag wil ik jullie hartelijk danken voor alle reacties. Ik had nog geen ervaring met forums en ben aangenaam verrast over de snelheid van antwoorden en jullie deskundigheid. Het gaat me nog wel even tijd kosten om e.e.a. op me in te laten werken Confused ,maar goed: wat ik al vermoedde kan ik dus nu eigenlijk wel met zekerheid aannemen: dat van die 650 dB is onzin Exclamation Nogmaals mijn dank!

Bertus
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jan 22, 2011 2:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een beetje gevoel voor dB waarden.

Ik enter deze post alleen maar omdat deze 650 dB uit de openingspost zo'n abstracte waarde is dat het haast grappig wordt om dit te vertalen naar rekenkundige eenheden zodat je meer gevoel krijgt voor verhoudingen.

De reeds voorheen vermelde link en geďntegreerde tabel (text formaat) geeft onder meer voor vliegtuig en jetmotorgeluid volgende waarden (te stellen tegenover die 650 dB)
http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt
  • 130 dB - Pijngrens geluid (afhankelijk bron 120 ŕ 140 dB) - Wiki NederlandsWiki - Engelstalig
  • 140 dB - Maximum toegelaten piekniveaus (geen RMS waarden) dB(C) gewogen - PDF
  • 164 dB - (P)INTERNAL SOUND PRESSURE OF A LARGE JET AIRPLANE TURBINE MOTOR -REF.1.1993
  • 165 dB - (N)JET AIRPLANE, BOEING 727-15,000 LBS OF THRUST, DEPENDS ON THE TAKEOFF -REF.1.1982
  • 248 dB - Atomic bomb - Hiroshima and Nagasaki Japan aug. 6, 9, 1945. Tragically killed 300,000 people. Totally disintegrated 16 square miles, cracked distant concrete walls 12” thick, equal to 20,000 tons of TNT, wind was around 300 miles per hour, destroyed walls 28” thick at 1 mile. Power to make a crater 633 feet wide and 80 feet deep.
  • 320 dB Hoogste waarde in tabel: Volcano eruption, Tambora Indonesia, 1815, ejected 36 cubic miles. Approximately equal to 14,000 megaton nuclear bombs or a 14 gigaton bomb based on ejected volume, change in megatons times 1.345 equals volume ejected change.
    If it was a nuclear bomb it would create a crater about 12.4 miles wide and 1.33 miles deep. Internal pressure is believed to be about 47 million p.s.i. = 347 dB (p) -ref.1.3.
    Ter vergelijking: 1 mile = 5280 feet. Deze diameter is dus is dus 103,4 x groter, de oppervlakte 10698 x groter, en 87,8 x dieper dan de krater die door de Hiroshima bom zou kunnen gemaakt worden.
  • 650 dB - Vermeld als te checken veronderstelling inzake de jetmotor van het vliegtuig uit openingspost.
1 atm = 1 atmosfeer = 101325 Pa = 1013 hPa = 1,013 bar = 1013 mbar = ca gewone omgevingsdruk waar we dus 'dag in dag uit' in rondlopen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtdruk

Geluid is een oscillerende drukwisseling (over en onderdruk wat zich vertaalt als een trilling die we horen) rond dit evenwichtspunt van 1 atm (met zeer kleine variatie in functie van klimatologische omstandigheden van druk, temperatuur, hoogte enz.).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluid

Bij normaal lineair geluid (stel je dit gestileerd voor als een sinus) heb je in een geluidsgolf dus over en onderdruk (+ en - waarden).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinus_en_cosinus
De horizontale 0-lijn kan je je voorstellen als dat evenwichtspunt van de normale omgevingsdruk (1 atm).
Het is dus gemakkelijk voor te stellen dat dat laagste punt nooit minder kan zijn dan 0 atm (geen druk). Op de y-schaal van die Wiki grafiek zou die as van -101325 Pa (-1 atm), over 0 Pa als evenwichtspunt, tot +101325 Pa (+1 atm) worden.
Hieruit volgt dat normaal geluid (men noemt dit lineaire akoestiek) nooit hoger kan zijn dan de omgevingsdruk zelf. Ook bij complexe geluidsgolven zijn de som van de onderdrukken en overdrukken (die + en - waarden) gemiddeld over tijd steeds gelijk aan 0 (dat evenwichtspunt).
Dus geluid is een drukwisseling ROND dit evenwichtspunt.

Dit betekent dus als je geluid wil uitdrukken als een druk relatief naar dat evenwichtspunt je met een probleem zit. Aangezien deze waarden gemiddeld over tijd steeds 0 zijn moet je hier een oplossing voor vinden.
Deze 0 is dus RELATIEF t.o.v. dat evenwichtspunt wat dus de omgevingsdruk is. Geluidsdruk als druk is dus NIET absoluut maar relatief.
Om deze reden wordt geluid steeds omgerekend naar een RMS waarde. RMS staat voor 'ROOT MEAN SQUARE'
Dus ook de traditioneel gekende geluidsniveaus uitgedrukt in dB's zijn RMS waarden, alleen omgerekend van rekenkundige naar de logaritmische dB waarden.
  • SQUARE: Men berekent eerst (van achter naar voor) de 2e macht van de momentaan (ogenblikkelijke) drukwaarden (die dus zowel + als - kunnen zijn). Negatieve waarden tot de 2e macht worden ook positieve waarden (zo voorkomt men ook de 0 waarde als resultaat van de middeling over tijd).
  • MEAN: Men berekent het gemiddelde van deze resulterende positieve waarden over tijd (tijdsintegratie).
  • ROOT: Men trekt terug de wortel van dit gemiddelde.
In feite is een RMS waarde rekenkundig een kwadratisch gemiddelde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwadratisch_gemiddelde
In audio en electroakoestiek praat men in het Nederlands ook over de effectieve waarde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Effectieve_waarde
  • Als we stellen dat 130 dB de pijngrens is (kan een beetje variëren in functie van de auteur, en is bovendien toch persoonsgebonden) komt dit overeen met 63.2 Pa = 0.062% van de omgevingsdruk van 1 atm.
  • Als we de wettelijk maximaal toegelaten piekwaarden (met een max. aantal pieken per tijdseenheid) van 140 dB beschouwen komt dit overeen met 200 Pa = 0.197% van de omgevingsdruk van 1 atm.
    Deze waarde zijn echter géén RMS waarden maar de maximum momentaanwaarden (de piekwaarde van de amplitude).
Deze standaard omgevingsdruk van 1 atm zelf uitgedrukt als geluidsdruk in dB = 194.094 dB (wat dus theoretisch de maximale geluidsdruk is bij lineaire = normale akoestiek, bij een standaard omgevingsdruk)
Bij NON-lineaire akoestiek (zoals bijvoorbeeld schokgolven) kan je hogere waarden krijgen. In deze situatie zijn onder en overdruk van de geluidsgolven niet gelijk.

Nu nemen we een aantal waarden uit deze tabel om even te kijken met hoeveel atm (atmosferische druk) dit alles overeenkomt.
Ik heb dit in een figuur samengebracht (kwestie van die tabellen goed te houden).



Deze berekeningen zijn gemaakt met een rekenprogramma met arbitraire precisie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arbitrary-precision_arithmetic (er lijkt, op het eerste zicht, geen Nederlandstalige versie van deze Wikipagina te zijn)
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jarno
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 27, 2011 5:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bertus, ik heb datzelfde verhaal gehoord.
Ik kon het eigenlijk niet geloven, 650 db. Ook gehoord van Ouweneel?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 27, 2011 8:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jarno schreef:
Bertus, ik heb datzelfde verhaal gehoord.
Ik kon het eigenlijk niet geloven, 650 db. Ook gehoord van Ouweneel?


Begin wel benieuwd te raken naar de bron en aard van dit verhaal!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Toeteraar
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2011 6:05 pm    Onderwerp: Bron van dit verhaal Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Jarno schreef:
Bertus, ik heb datzelfde verhaal gehoord.
Ik kon het eigenlijk niet geloven, 650 db. Ook gehoord van Ouweneel?


Begin wel benieuwd te raken naar de bron en aard van dit verhaal!


Ik heb ditzelfde van Ouweneel gehoord. Ik heb hem inmiddels een mail gestuurd met de vraag of hij wil aangeven welke bron hij gebruikt heeft. Het klinkt mij ook onwaarschijnlijk in de oren.
Naar boven
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Jan 05, 2016 3:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank geluidforum voor het linken naar dit topic.
Heb de bron van het verhaal over 650db gevonden.
Jarno schreef:
Bertus, ik heb datzelfde verhaal gehoord.
Ik kon het eigenlijk niet geloven, 650 db. Ook gehoord van Ouweneel?

Dit is de bijbel-leraar Frank Ouweneel.
Je kan het vinden op pagina 35 van PDF.
Hij doet zijn naam wel eer aan en gaat nog steeds door met het prediken van deze onzin.
Horen jullie Eric zich omdraaien daarboven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.