Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Vrijdragend plafond met minimaal hoogteverlies
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 24, 2010 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, n.a.v. je uitleg heb ik het volgende uitgerekend. Hier de tekening: http://img695.imageshack.us/img695/9963/plafond.png . Grijs zijn balken, blauwe cirkels zijn ophangers. Voorlopig alleen de grote kamer uitgerekend.

Afstanden conform Knauf: tussen draagprofielen (lopen direct onder de balk) - ca. 120 cm (dus om 1 balk); tussen ophangers (in de lengte van de profiel) - ca. 65 cm.

In totaal zijn er 77 ophangers, totale oppervlakte is rond 47 m2. Als we uitgaan van 2x12,5 gipsplaten, is de massa van het plafond (2xgipsplaat + regelwerk) volgens mijn berekeningen (conform opgave Knauf) 22 kg/m2.

Totale massa plafond: 47 m2 * 22 kg/m2 = 1034 kg.
Massa per ophanger: 1034 kg / 77 = 13,4 kg.
Max. toegestane massa per ophanger (uitgaande van 85-95% belasting): 14,1-15,7 kg.
Max. toegestane kracht: 138..154 N.

Ik moet dus op zoek naar een ophanger met maximale belasting van 140..150 N en liefst dichter bij 140.

Klopt mijn redenering min of meer?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Nov 24, 2010 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn computer is stuk.

Na 2 minuten crached hij. Kan niet echt werken zo. Weet nog niet wat er schort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 24, 2010 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Eric, n.a.v. je uitleg heb ik het volgende uitgerekend. Hier de tekening: http://img695.imageshack.us/img695/9963/plafond.png . Grijs zijn balken, blauwe cirkels zijn ophangers. Voorlopig alleen de grote kamer uitgerekend.

Afstanden conform Knauf: tussen draagprofielen (lopen direct onder de balk) - ca. 120 cm (dus om 1 balk); tussen ophangers (in de lengte van de profiel) - ca. 65 cm.

In totaal zijn er 77 ophangers, totale oppervlakte is rond 47 m2. Als we uitgaan van 2x12,5 gipsplaten, is de massa van het plafond (2xgipsplaat + regelwerk) volgens mijn berekeningen (conform opgave Knauf) 22 kg/m2.

Totale massa plafond: 47 m2 * 22 kg/m2 = 1034 kg.
Massa per ophanger: 1034 kg / 77 = 13,4 kg.
Max. toegestane massa per ophanger (uitgaande van 85-95% belasting): 14,1-15,7 kg.
Max. toegestane kracht: 138..154 N.

Ik moet dus op zoek naar een ophanger met maximale belasting van 140..150 N en liefst dichter bij 140.

Klopt mijn redenering min of meer?


Kun je niet met minder ophangpunten toe (dat scheelt dempers en je kunt terug naar standaard dempers)? Informeer voor de ophanger met max. belasting 150N eens bij VCE Techniek, zij kunnen dempers samenstellen (bijvoorbeels op basis van GR elementen (PDF) en je adviseren... Idea

@Eric : Heb hetzelfde probleem gehad. Oververhitting processor door kapotte processorfan of probleem hechting fan / koelribben op processor. Sterkte!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 24, 2010 5:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum, Knauf schrijft voor hoofdprofielen om de 1,20 m te plaatsen en bij plafondmassa van 15..30 kg/m2 ophangpunten om de 0,65 m. Ik heb ze ook langs de omtrek van het plafond -gerekend, terwijl de profielen daar ipv. aan de ophangers hangen gewoon in de wandprofiel zullen zitten. Maar dit is toch wel een steunpunt en draagt net zo veel massa als een ophanger zou dragen.

Ik weet niet of ik de afstanden zomaar mag vergroten. Als ik de ophangers langs het profiel om de 1 meter kon plaatsen, kwam ik precies op de ophangers van Mupro (van 230 N) uit. Maar dan zou ik waarschijnlijk ook sterkere (grotere) profielen moeten gebruiken en dus meer hoogte verliezen.

Andere optie zou zijn onder elke balk een profiel en elke 0,40 m in de lengte een ophanger (t.b.v. gipskarton van 1,20 m). Dan kom ik op 200 ophangers uit en dus 53..59 N max. belasting per ophanger.

Ik zal idd. bij VCE informeren.

Maar ik ben benieuwd of mijn redenering klopt.
Naar boven
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 11:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Maar kan iemand a.u.b. bevestigen dat mijn berekening klopt? (Met de aanname dat de beginwaarden, zoals massa van gispkarton e.z.v. kloppen.) Dat niet straks blijkt dat ik toch wat over het hoofd heb gezien en niet de goede materialen heb gekocht.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2010 2:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Maar kan iemand a.u.b. bevestigen dat mijn berekening klopt? (Met de aanname dat de beginwaarden, zoals massa van gispkarton e.z.v. kloppen.) Dat niet straks blijkt dat ik toch wat over het hoofd heb gezien en niet de goede materialen heb gekocht.


Het ziet er op het eerste gezicht wel goed uit, die berekening van je. Let je op dat die afwerking naar je wand eigenlijk ook trillingvrij moeten zijn.

Leg je berekening ook even voor aan VCE zou ik zeggen... Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom langs VCE maandag. De meneer aan de telefoon zei dat ik GR-75 of beter GR-200 moet gebruiken. Hij zei ook dat de mate van ontkoppeling niet zozeer aan de invering ligt als aan hardheid en het volume van de rubber. Is de invering dan niet een functie van hardheid en volume?

Ik begin nu ook te twijfelen aan die ophangelementen: de belasting geven ze op als 50..750 N (GR-75) en 50..1800 N (GR-200). In mijn berekening is de belasting per ophanger ca. 130 N. Bij GR-75 zit ik daarbij (met zachtste rubber) op invering van iets van 1,7 mm en bij GR-200 nog minder. Dat is ver weg van hun maximale invering van 4 c.q. 8 mm.

Bij Mupro zat ik veel dichter bij het maximum (plus de prijs 4 keer minder).

Wat is waarheid?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welke Müpro demper had je nu geselecteerd dan? Toch wel een hangelement hoop ik?

Ik kan me voorstellen dat de vorm van een demper inderdaad enige invloed heeft op de karakteristiek bij ingetikt. Zo zal een kegelvormige demper wellicht beter dempen bij geringere invering aangezien een kleiner volume wordt ingedrukt (de top van de kegel). Ik ben hier evenwel geen expert in. Met genoemd bedrijf heb ik positieve ervaringen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 10:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Van Mupro was het deze: http://www.muepro.nl/index.php?id=9509&L=2

Ik moet gewoon een eenduidig antwoord hebben Smile . Eric zegt boven een iets, van hen hoor ik nu ander iets. Aangezien ik geen expert ben, weet ik niet wie ik moet geloven...
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 26, 2010 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Van Mupro was het deze: http://www.muepro.nl/index.php?id=9509&L=2

Ik moet gewoon een eenduidig antwoord hebben Smile . Eric zegt boven een iets, van hen hoor ik nu ander iets. Aangezien ik geen expert ben, weet ik niet wie ik moet geloven...


Ik begrijp je helemaal. Wacht even op Eric (en zijn PC perikelen), ik heb hem niet aan een touwtje Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 30, 2010 12:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben vandaag bij VCE geweest. Ik ben uiteindelijk geadviseerd om toch maar GR-75 te gebruiken, maar dan met hardheid 35. Op de grafiek loopt ie dus nog onder de laagste lijn (waar precies konden ze niet zeggen). Die trildempers hadden ze ook los (zonder de beugel) en voor een aanvaardbare prijs.

Eric, heb je je PC-problemen kunnen verhelpen? Smile
Naar boven
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 30, 2010 12:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

P.S. Bovengenoemde grafiek is in dit bestand: http://www.vcetechniek.nl/images/stories/PDF/GR-Elementen.pdf
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 30, 2010 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat je 'geslaagd' bent. Ga je nu zelf een soort ophangbeugel maken dan?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Charlie
Gast





BerichtGeplaatst: Do Dec 02, 2010 6:26 pm    Onderwerp: Vrijdragend plafond met minimaal hoogteverlies Reageer met quote

Hi,

Ik heb al heel veel nuttige informatie voorbij zien komen. Ik heb een vergelijkbaar probleem waarbij ik enorm veel overlast heb van mijn bovenburen doordat de tussenvloeren van hout zijn en slecht geisoleerd. Ik zoek eigenlijk een expert die de situatie kan komen beoordelen en de oplossing kan implementeren, want ik ga niet zelf klussen! Ik wil advies anders hang ik een heel verlaagd plafond erin, en dan blijkt het probleem nog niet verholpen.....Hoe kan ik zo'n expert vinden, waar zoek je op? Iemand goede ervaringen?

groetjes Charlie
Naar boven
TRUDI



Sinds: 6-3-2011
Berichten: 14
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2011 1:17 am    Onderwerp: vrijdragend plafond ervaring Reageer met quote

Hai Andrey,

Ik heb je topic op dit forum mbt het vrijdragende plafond dat je wilde aanleggen gelezen. Ik ben erg benieuwd hoe dit bevalt?
Ik ben dit ook van plan ivm geluidshinder van bovenburen maar zoek ervaringen. Ik heb hierover ook een topic op deze site gezet.

Zou je mij wat willen laten weten?

M.vr.gr.,

Trudi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.