Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Bromgeluid
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 21, 2011 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien handig om je te registreren, dan kun je je eerdere posts makkelijk aanpassen Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sjaak



Sinds: 5-10-2011
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Wo Dec 21, 2011 11:21 pm    Onderwerp: Re: BROMMEND ZOEMEND GELUID HOOGVLIET POORTUGAAL RHOON Reageer met quote

Ik was eigenlijk met een andere reden op dit forum, toen mijn oog op deze thread viel. Waarbij onderstaand stuk mij opviel:

nieuw schreef:
... brommend zoemend geluid( lijkt op een motor die konstant staat te draaien!) die je vooral s nachts hoort. Ik heb dit reeds gemeld bij DMCR maar die hebben vervolgens nog niets kunnen doen, want ze hebben niet veel meldingen hierover gehad. Ik weet wel dat vele mensen uit de omgeving hier last van ondervinden, maar niet weten dat ze dit moeten melden bij DMCR, vandaar mijn berichtje. Het ligt er ook aan welke wind er staat, ik heb voornamelijk last bij noorderwind


Wij wonen zelf ook in de regio Rhoon/Hoogvliet en ik kan beamen dat er heel vaak een bromtoon te horen is, die inderdaad vanuit noordelijke richting komt. Rond half februari 2011 had ik hier een eerste melding van gedaan bij de DCMR, die aangaf dat er bij hun nog niks over bekend was. Ik zal binnenkort weer contact met de DCMR opnemen om het probleem nogmaals aan te kaarten.

Ik dacht zelf dat misschien de A15 kon zijn of de ECT, maar het zou ook een hele andere bron kunnen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Dec 22, 2011 9:27 am    Onderwerp: Re: BROMMEND ZOEMEND GELUID HOOGVLIET POORTUGAAL RHOON Reageer met quote

sjaak schreef:
Rond half februari 2011 had ik hier een eerste melding van gedaan bij de DCMR, die aangaf dat er bij hun nog niks over bekend was. Ik zal binnenkort weer contact met de DCMR opnemen om het probleem nogmaals aan te kaarten.

Ik dacht zelf dat misschien de A15 kon zijn of de ECT, maar het zou ook een hele andere bron kunnen zijn.


DCMR is vrij laks. Je zou toch mogen verwachten dat er een koppeling wordt gelegd zodra er meldingen komen van bromtonen, zeker als dit uit een hoek komt nabij een weg met (veel) vrachtverkeer.

Ik zou het zeker aankaarten bij DCMR en laat je vooral niet afschepen. Daarin zijn ze namelijk tot nu toe erg goed in.

Het hoeft idd niet de brom te zijn, zoals gemeten in eerder genoemd rapport, maar als het wel dezelfde bron is (mogelijk roetfilters) dan dan hoop ik dat 'het land' ook figuurlijk wakker wordt.
Naar boven
Gast (dé 'gast')
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2012 3:37 pm    Onderwerp: Rapport Bromtoon Reageer met quote

Eindelijk is het rapport openbaar, met de inhoud waar ik (in Jip-Janneke-taal) niet eerder over mocht praten.

Zie http://www.prinsalexander.nl/Upload/Wijkteam%20Nesselande/Bromtoon/EindrapportbijlageEventAcoustics.pdf

Noemenswaardig is dat hoe meer vrachtauto's uitgerust werden met het (vanaf 2005 ingevoerde) roetfilter, hoe meer mensen hinder ondervinden (geestelijk en lichamelijk) van een bromtoon.
Naar boven
Klaas vd Berge
Gast





BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2012 11:07 am    Onderwerp: Bromgeluid Reageer met quote

Sluit de pc aan op een niet ge-aard of een ander stopcontact ! Speel je het geluid af via een versterker dan sluit de versterker aan op een niet ge-aard stopcontact.

Het bromgeluid is bij mij weg

Groetjes Klaas
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2012 11:31 am    Onderwerp: Re: Bromgeluid Reageer met quote

Klaas vd Berge schreef:
Sluit de pc aan op een niet ge-aard of een ander stopcontact ! Speel je het geluid af via een versterker dan sluit de versterker aan op een niet ge-aard stopcontact.

Het bromgeluid is bij mij weg


Als je speakers brommen is dit een mogelijke oplossing, als je met de lichtnet hoofdschakelaar UIT nog steeds een brom hoort is er iets anders aan de hand. Rolling Eyes
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ellie B. Rhoon (Portland)
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2012 11:39 am    Onderwerp: Re: BROMMEND ZOEMEND GELUID HOOGVLIET POORTUGAAL RHOON Reageer met quote

Anonymous schreef:
sjaak schreef:
Rond half februari 2011 had ik hier een eerste melding van gedaan bij de DCMR, die aangaf dat er bij hun nog niks over bekend was. Ik zal binnenkort weer contact met de DCMR opnemen om het probleem nogmaals aan te kaarten.

Ik dacht zelf dat misschien de A15 kon zijn of de ECT, maar het zou ook een hele andere bron kunnen zijn.


DCMR is vrij laks. Je zou toch mogen verwachten dat er een koppeling wordt gelegd zodra er meldingen komen van bromtonen, zeker als dit uit een hoek komt nabij een weg met (veel) vrachtverkeer.

Ik zou het zeker aankaarten bij DCMR en laat je vooral niet afschepen. Daarin zijn ze namelijk tot nu toe erg goed in.

Het hoeft idd niet de brom te zijn, zoals gemeten in eerder genoemd rapport, maar als het wel dezelfde bron is (mogelijk roetfilters) dan dan hoop ik dat 'het land' ook figuurlijk wakker wordt.


Ook ik had erg veel last van Laag Frequent Geluid, hetgeen plotseling begon half januari (ben even het jaartal kwijt) 2009 of 2010. DCMR is in dat jaar 2x komen meten (de 1e keer alleen binnen, de 2e keer ook buiten), omdat ik m.n. 's-nachts er gek van werd. Zij hebben toen geconstateerd dat er behoorlijk LFG aanwezig was, zowel door het hele huis als buiten in de tuin. Dus als zij in 2011 aangeven dat er niets bekend is, dan klopt daar iets niet. De eerste keer dat zij kwamen meten, kwamen ze net uit Kralingen, waar ook iemand heel veel last had van een bromtoon (deze persoon is in de woonkamer gaan slapen omdat het daar iets minder was). De tweede keer zijn we in een nieuwbouwwijk gaan meten (daar was ik geweest en had een aantal grote warmeluchtkanonnen gezien om de nieuwbouwwoningen te drogen), maar de golven van dat geluid kwam volgens DCMR niet overeen. Na een jaar is het wel minder geworden en uiteindelijk verdwenen. Er was gevraagd om elke keer als ik het hoorde er melding van te maken, maar om nou praktisch elke nacht te gaan bellen, zag ik niet zitten. Nadat het geluid zeker een jaar is weggeweest, kwam het eind juli weer terug, zij het in een mildere vorm. Ik lig er niet echt wakker van, maar als ik wakker ben, hoor (oftewel voel, want het is meer voelen dan horen met LFG) ik het toch weer. Ik zou wel eens willen weten of er momenteel nog meer mensen in deze omgeving zijn die ook LFG-gevoelig/gehinderd zijn.
Naar boven
Poortugaler
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 3:46 pm    Onderwerp: Bromgeluid laag frequent geluid in Rhoon Reageer met quote

Ik heb momenteel ook last van een bromtoon, hoorbaar in huis en ook in de tuin. Vooral 's nachts erg vervelend en slaap hierdoor slecht en soms in de kinderkamer (minder hoorbaar). Volgens zeggen kan dit de Shell zijn, bezig met affakkelen? Maar hoe weet ik dit en zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Naar boven
ik
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 15, 2015 8:42 am    Onderwerp: bromtoon Reageer met quote

Ik woon in Haarlem (Schalkwijk) en hoor/voel ook de hele tijd een laag bromgeluid in mijn huis. Slaap slecht en het geluid is zo irritant qua druk dat het mijn zenuwstelsel/hart/ademhaling ontregelt. Constant letterlijk die druk op je systeem, afschuwelijk. Ik woon hier nu ruim een jaar, zoek me een ongeluk naar de oorzaak, kan het niet vinden. Het zou een van de volgende dingen kunnen zijn, omdat dat tegelijk was aangepast in ons appartementencomplex en ik ongeveer in die periode last kreeg:
- aanleg zonnepanelen op dak
- vervanging oude gas-/elektrameters door nieuwe digitale meters.

De elektrameters lijkt mij het meest aannemelijk, er is mogelijk iets veranderd qua druk in de leidingen. Maar aangezien ik de enige in mijn omgeving ben die het hoort, kan de oorzaak niet door derden worden vastgesteld. Mensen zijn ook geneigd om mij schooljuffrouwachtig tegen te spreken als ze zelf niets horen. Mijn buis van eustachius is ooit bij een verkeersongeval beschadigd, ik denk dat ik vanaf toen niet meer tegen lage frequenties kan.
Helaas is dit geen kattenpis, slaap ik slecht en droom ik nachtmerrie-achtig, dromen waarin ik niet weg kan en waarin dat geluid ook altijd onheilspellend aanwezig is. Lijkt erg op ijldromen, geeft mijn leven een erg vreemde draai momenteel. De overheid zou de groep mensen die last heeft van LFG eens serieus moeten nemen en iedereen die klaagt standaard een frequentiemeting moeten aanbieden. Ik zou niet weten waar ik zoiets kosteloos kan regelen.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jul 15, 2015 3:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de dokter wel eens gevraagd of je tinnitus hebt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 20, 2015 2:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de goede orde, LFg ‘hinder’ is NIET hetzelfde als hyperacusis, tinnitus, oorsuizen of psychische oorzaken, het zit dus niet tussen de oren of in de vertaling door de hersenen. Er is daadwerkelijk sprake van laagfrequente geluidsgolven van buitenaf die zowel lichamelijk als geestelijk tot ‘hinder’ leidt. Laagfrequent geluid lijkt wel in het hoofd te zitten, maar dat heeft geen psychische oorzaak. Hoe het wel komt: het menselijk oor is niet in staat om van lage tonen te horen uit welke richting en van welke afstand ze komen, en dat voelt aan alsof de bron in je hoofd zit.

Tinnitus of fantoomgeluid, soms ook oorsuizen genoemd, is een aandoening van het akoestische systeem, gepaard gaande met het horen van sis‐, fluit‐, brom‐of pieptonen in één of beide oren. De oorzaak van tinnitus ligt echter waarschijnlijk in de hersenen. Overactieve delen van de hersenen in het gehoorgebied geven continu signalen, terwijl het geluid er niet meer is.
Hyperacusis is overgevoeligheid voor bepaalde extérne geluiden. Geluidsimpulsen worden te sterk verwerkt door de hersenen, waardoor alle of sommige geluiden vaak als (te) luid worden waar‐genomen en geëvalueerd. Het is een symptoom, evenals tinnitus, waarbij juist ínterne geluiden klachten geven.

LFg-bronnen kunnen zijn:
- Boven én ondergrondse installaties in de mijnbouw, gasindustrie, elektriciteitscentrales en stadsverwarming, waterzuiveringsinstallaties, gemalen en riolering.
- Windmolens
- Installaties in de industrie (fabrieken, bedrijven)
- Ventilatiesystemen, afzuiginstallaties en hydroforen in en op parkeergarages en appartementengebouwen
- Machines en installaties op de werkplek
- Apparatuur of voorzieningen in huis, bij de buren of in de directe omgeving

Quote:
.... frequentiemeting....Ik zou niet weten waar ik zoiets kosteloos kan regelen.

Alleen voor niets gaat de zon "nog" op totdat we daar ook voor moeten betalen. Wink
LFg laten meten kost geld en loopt in de duizenden euro's.
Als je technisch bent of een techneut kent die eens wil experimenteren dan kan je PDF Handleiding opnemen laagfrequent geluid gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 20, 2015 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan 1001 oorzaken hebben.

Er is zelfs een documentaire over gemaakt, gratis te bekijken op: http://www.debrom.nl/
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jul 21, 2015 11:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als NIEMAND iets hoort behalve de lijder, dan is het wetenschappelijk best verantwoord om eerst eens naar die lijder te kijken Very Happy .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Jul 21, 2015 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wel goed om dat te vermelden maar als iemand duidelijk aangeeft het gebrom op bepaalde plaatsen en tijden te horen dan is er zeker iets aan de hand en zit het niet tussen de oren.
Quote:
De best gehoorde frequenties liggen rond de 500 Hz. Toch kunnen mensen laagfrequent geluid tot acht Hz horen, als dit luid genoeg is. De gevoeligheid daarvoor verschilt soms sterk per individu.

De herkomst van een mysterieus 132 Hz-signaal bleek een verwarmingsketel van de buren te betreffen; een 100 Hz geluid een transformatorhuisje in de straat; een 30 Hz probleem een koeltoren op 500 meter afstand van de klager (het nog hoorbare geluid droeg overigens een paar kilometer!).

Bron:Detectie van bronnen van laagfrequent geluid.

Aan de hand van de gegevens van "ik gast" zie je op googel maps dat naast de wijk een groot ziekenhuis staat met afzuiginstallaties op het dak en enkele grote winkels die ook afzuig- en koelmotoren hebben. Mogelijk kan daar het probleem vandaan komen.
Hoop dat deze "ik gast" zich nog eens meldt op het forum en zich niet laat afschrikken door de reacties. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jul 21, 2015 10:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Joa joa. Meten. Of eigenlijk, opnemen, dat is het zelfde. Zo eenvoudig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.