Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Relatieve invloed wijzigen spouw en massa's dubbele wanden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2011 4:16 pm    Onderwerp: Relatieve invloed wijzigen spouw en massa's dubbele wanden Reageer met quote

 
GELUIDSISOLATIE:
Relatieve invloed wijzigen spouwbreedte en/of massa's dubbele wandsystemen.

Ik had te laat gezien dat ik deze figuren hier als ergens ingevoerd had, maar zo staan ze in een topic waar geluidsisolatie bij elkaar kan blijven.
De begrippen gyproc en/of fermacel zijn hier niet gebruikt als merknaam of advies, maar als soortverwijzing.

Enkele van de traditionele vragen bij geluidsisolatie met behulp van gyprocplaten, fermacel of vergelijkbare toepassingen zijn:
  • Wat brengt mij het vergroten van de spouwafstand bij een dubbelwandig systeem?
  • Wat brengt mij het toevoegen van bijkomende platen?
  • Hoe verhoudt zich toevoegen van massa t.o.v. vergroten spouw.
  • Enz .......

Ik heb dit ooit eens doorgerekend en grafieken voor gemaakt. Sorry dat ze Engelstalig zijn.
Hoe dan ook dit zijn berekeningen die je zelden zal tegenkomen (en behoorlijk tijdrovend waren).

Respecteer Copyright a.u.b.
Wanneer ik over gyprocplaten of platen spreek geldt dit evenzeer voor alternatieve bouwplaten als Fermacel, vezelplaat, MDF, enz... Het gaat over het principe.
Hou er rekening mee dat deze gegevens uitgaan van de massa-veer resonantie van dergelijke systemen (hoofdzakelijk bepalend), en all mogelijke nevenfactoren als montagebeperkingen en -kwaliteit, nevenwegen (flanking) enz. verwaarlozen.
Dit zijn de theoretische relaties uitgaand van goed ontkoppelde installaties. In praktijk zullen deze waarden niet steeds gehaald worden. Niettegenstaande dit geven deze relaties een zeer goed beeld van hoe deze zaken zich verhouden.
Deze isolatie gaat uit van een roze ruis als stoorbron (= evenveel vermogen in elke octaaf of 1/3 octaafband)

TL-001 - Enige uitleg:
Als je een elastisch opgestelde voorzetwand voor een zware massieve muur monteert, staat de winst die je maakt met verdubbeling van de spouw ongeveer gelijk met de winst die je haalt met verdubbeling van de massa (verdubbeling platen).
Bij verdubbeling spouw win je 3 dB.
Bij verdubbeling massa van de voorzetwand win je 3 dB op voorwaarde dat je basismuur oneindig stijf of zwaar is. Als de massa van de basismuur kleiner wordt verhoogt de winst ietwat bij verdubbeling van de massa van de voorzetwand.



TL-002 - Enige uitleg:
Bij een traditionele Gyprocwand is verdubbeling van de massa aan beide zijden véél efficiënter inzake isolatiewinst dan verdubbeling van de spouw.
Hier geldt weer dat verdubbeling van de spouw tot een winst leidt van 3 dB.
Verdubbeling van de massa (twéézijdig) echter leidt tot een winst van 9 dB (conditie: beide wandzijden gelijke massa)
Bij een beperkte asymmetrie blijft deze waarde nog behoorlijk gunstig.



TL-003 - Enige uitleg:
Bij een traditionele gyprocwand is verdubbeling van de massa aan slechts één zijde nog steeds efficiënter inzake isolatiewinst dan verdubbeling van de spouw.
Hier geldt weer dat verdubbeling van de spouw tot een winst leidt van 3 dB.
Verdubbeling van de massa (eenzijdig) echter leidt tot een winst hoger dan 3 dB (tussen 3 dB minimaal en 6 dB maximaal) en is afhankelijk van de ratio tussen de massa's van beide wandzijden. Alleen wanneer de zijde die niet verzwaard wordt zou kunnen beschouwd worden als oneindig zwaar (onzin natuurlijk voor gyprocwanden) blijft de winst beperkt tot 3 dB (zie TL-001).
Dus hoe zwaarder de statische (ongewijzigde) wandzijde des te kleiner de toegevoegde winst bij verdubbeling van de massa van de andere zijde. Hoe meer symmetrie tussen de massa's van beide wandzijden hoe dichter de winst deze theoretische 6 dB kan benaderen.



TL-004 - Enige uitleg:
De hoger de asymmetrie is tussen de massa's van beide respectievelijke wandzijden, de lager de efficiëntie dat deze totale wandmassa gebruikt werd.
Hier geldt weer dat verdubbeling van de spouw tot een winst leidt van 3 dB.
Vaak wordt uitgegaan dat het beste een verschil is tussen de beide zijden van een dubbelwandig systeem als een dubbel raam of gyprocwand.
Dit relateert vaak naar de coïncidentiefrequentie (offset dips resulterend in een minder diepe maar bredere dip) die echter voor muziektoepassing zelden of nooit definiërend is in de totaalisolatie van de wand.
Praktijkmetingen wijzen uit dat gelijke massa's minder negatief effect hebben dan vaak verondersteld, en vaak een voordeel zijn wanneer asymmetrie ten koste zou gaan van totale massa.
Als asymmetrie nagestreefd wordt moet dit beperkt zijn/blijven in ratio.

Een typisch voorbeeldje dat fout is:
Vaak dient een lichte buitenwand of vloer bijgeïsoleerd te worden aan de binnen, respectievelijk onderzijde.
Aangezien een en ander technisch moeilijk lijkt om de bestaande afscheiding (beplating of houten vloer) te verzwaren, creëert men een dubbelwandig systeem en blijft men extra platen toevoegen aan de binnen, of onderzijde (op deze spouw). Hierdoor ontstaat een behoorlijke asymmetrie tussen beide zijden van het dubbelwandig systeem waardoor de bijkomende winst van deze extra platen steeds kleiner wordt.
Akoestisch uitgedrukt: De Massa-veer resonantie die een dominerende factor is in het verloop van de isolatiecurve wordt hoofdzakelijk gedomineerd door de combinatie 'lichtste van beide platen' versus 'spouwbreedte'.



TL-005 - Enige uitleg:
Zoals uit voorgaande grafieken en bijbehorende uitleg kan blijken is in zéér veel gevallen het verzwaren van massa de meest efficiënte methode, zelfs wanneer dit, indien nodig, ten koste van spouwbreedte moet gaan (dus ruimtewinst).
Grafiek uitgewerkt voor relatief lichte gyprocwanden:



TL-006 - Enige uitleg:
Zoals uit voorgaande grafieken en bijbehorende uitleg kan blijken is in zéér veel gevallen het verzwaren van massa de meest efficiënte methode,zelfs wanneer dit, indien nodig, ten koste van spouwbreedte moet gaan (dus ruimtewinst).
Grafiek uitgewerkt voor relatief zware massieve wanden met voorzetwand:
Zoals voorheen getoond zijn de relatieve winsten door verhoging massa voorzetwand beperkter met zware massieve basiswanden



Leuk om te analyseren ......

Hier heb je nog een interessante pagina die over het TRIPLE LEAF effect praat.
Een dubbele spouw creëren is meestal/vaak te mijden als de pest tenzij dit om de één of andere (noodzakelijke) reden dit niet te omzeilen zou zijn.
Triple leaf effect (2 spouwen) en gewone voorzetwanden (gewoon één spouw)

Een voorbeeldfiguur van deze pagina:

Bron: http://www.soundproofingcompany.com/media/library/triple_leaf_effect/triple-leaf-stc.gif

De op deze figuur vermelde STC waarden komen ca overeen met de ons beter gekende ISO 717-1 Rw waarden.

Hier kan je een Excel file downloaden waarmee je de massa/veer resonantie kan berekenen (check diverse blz.) zowel als de relatieve verhouding in isolatie zoals je kan zien in de hogergeplaatste grafieken TL-001 t/m TL-006
Excel file massa/veer resonantie - © E. Desart
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Jan 18, 2011 7:17 pm, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jan64
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2013 2:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een vraagje over het triple leaf effect.

In het voorbeeldfiguur hierboven zie je dat het weghalen van de middelste 'leaf' in een triple leaf constructie resulteert in een verbetering van de isolatie van 3 dB.

Stel dat de figuur met de STC van 53 bestaat uit een betonnen muur uiterst links, dan 50 cm spouw, dan een leaf bestaande uit een dubbele gipsplaat van bijv. 2,5 cm dikte, dan een spouw van 15 cm grotendeels gevuld met bijv. steenwol, en als laatste de uiterste leaf rechts weer een dubbele gipsplaat van 2,5 cm dikte.

Er is dus sprake van ongelijkheid in de spouwruimtes, en ongelijkheid in het soort materiaal van de leafs (één gemaakt van beton en de twee andere van een dubbele gipsplaat).

Gaat dan het verhaal van de verbetering in isolatie nog steeds op als je de middelste leaf bestaande uit de dubbele gipsplaat weghaalt?

Ik stel deze vraag omdat ik in de verhalen en illustraties van triple leafs vaak gelijksoortige materialen en evenredige spouwdieptes tegenkom, en ik vroeg mezelf in welke mate het triple leaf verhaal nog opgaat als je de spouwdiepte gaat vergroten en/of verschillende materialen gebruikt.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2013 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jan64 schreef:
Ik heb een vraagje over het triple leaf effect.

Gaat dan het verhaal van de verbetering in isolatie nog steeds op als je de middelste leaf bestaande uit de dubbele gipsplaat weghaalt?


Ja, dat gaat nog steeds op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jan64
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2013 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je snelle antwoord Eric.
Akoestiek druist soms in tegen wat je zou vermoeden.Very Happy
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Okt 21, 2014 2:05 pm    Onderwerp: Voorzetwand gips aan beide kanten of niet Reageer met quote

Complimenten voor de info in deze thread. Het meeste ervan is helemaal helder.
Desondanks toch een vraag aangaande dit triple-leaf-effect.

Ik ben momenteel bezig een mixruimte te bouwen in een voormalige garage.
Muren zijn nu halfsteens (dus enkel baksteen van 10 cm dik )
Daarvoor wil ik voorzetwanden (losstaand) plaatsen met houtskelet 7 cm, daartussen steenwol 7 cm en afdekken met 2 x 12,5 mm gipsplaat.

Mijn vraag is: is het beter om (als ik dit bouwtechnisch voor elkaar ga krijgen) aan de achterzijde van de voorzetwanden ook gips te zetten?

Enerzijds heb ik dan meer massa (en symmetrisch) maar anderzijds creëer ik hiermee dus in feite twee kleine luchtspouwen (vanwege de beperkte breedte van de garage kan ik de spouw van baksteen tot voorzetwand maar 4 cm maken).

Bij voorbaat zeer hartelijk dank!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 21, 2014 7:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, zet dan die massa bij aan de voorkant.
Ik ken deze "techniek" uit de studiobouw, en het is naast dat het moeilijk is, ook nog funest voor je isolatie.
Niet doen! Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 22, 2014 8:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert (via mail van hem ontvangen) schreef:
Dit is het vergelijk van:

GROEN -een plaat gips op studs van 90 mm, een spouw van 205 mm met wol, een plaat gips op studs van 90 mm

en

BLAUW -een plaat gips op studs van 90 mm met wol, een 19 mm plaat zachtboard op de achterkant van die studs, 6 mm spouw,
een plaat gips op studs van 90 mm met wol.


Dus een double leaf en een triple leaf, waarbij de triple leaf nog iets meer massa heeft. (Bron CRC-IR 761).




Laatst aangepast door Geluidforum op Di Feb 28, 2017 10:23 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Okt 22, 2014 8:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor deze reacties. Bij de grafiek staat alleen geen legenda, of mis ik iets? Heb wel een vermoeden welke bij welke hoort maar toch even checken Very Happy
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 22, 2014 10:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Hartelijk dank voor deze reacties. Bij de grafiek staat alleen geen legenda, of mis ik iets? Heb wel een vermoeden welke bij welke hoort maar toch even checken Very Happy


Aangepast (zie boven in 'quote-blok') Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Okt 27, 2014 2:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Helder.
Bij het dak hetzelfde dilemma: nu alleen dakbeschot (OSB) en dakpannen.
Was eerst van plan om tussen de dakbalken wol te zetten, dat afwerken met 2x gips.
Dan vervolgens erender het (verend gemonteerd) dak van de doos-in-doos met 7 of 9 cm hout + wol en afgewerkt met 2x gips.

Als het triple leaf effect inderdaad zo werkt zou je zeggen dat het beter is het buitendak NIET af te werken met gips. Dan is de buitenlaag alleen 1 laag OSB en daarop pannen??
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 27, 2014 5:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja.
Wel oppassen met condens, anders rot je de boel weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Okt 29, 2014 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op het OSB (dus onder de dakpannen) zit waterdichte, dampopen folie.
Aan de warme kant wilde ik onder het gips dampdichte folie plaatsen. Zou dan goed moeten komen toch?

Het is gewoon zo moeilijk voor te stellen dat dat ene laagje OSB als buitenlaag hebben beter is dan dat het dak nog afgetimmerd wordt. Is het niet zo dat de extra massa het uiteindelijk toch wint?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2014 8:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt alle massa toch aan de binnenschil maken? Dat helpt wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2014 10:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou ik dus aan de binnenkant 3 of 4 lagen gipsplaat over elkaar heen moeten zetten.
Kan op zich, maar ik dacht dat het principe van gipsplaat ook juist was het het buigslap is. Dat effect wordt met 3 of 4 op elkaar steeds minder lijkt me, of werkt het niet zo?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.