Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

boilerkast isoleren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2011 6:22 pm    Onderwerp: boilerkast isoleren Reageer met quote

Dag allemaal,

Ik heb een vraagje. Ongetwijfeld weten jullie wel raad. In mijn badkamer staat mijn boiler, ingebouwd in een kast. Het monotone geluid van de boiler begint me de laatste tijd meer en meer te ergeren. Nu vroeg ik me af of ik die kastdeuren niet gewoon akoestisch kan isoleren, zodat ik minder geluid heb van de boiler.

Weet iemand welk materiaal ik daar best voor neem? Welke zijn de beste geluidswerende matten (van bijvoorbeeld 1 a 2cm dikte)?

Hartelijk bedankt!!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2011 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Let op!

Wanneer de boiler aan een bouwkundige muur hangt en de kast volledig los is van de boiler is er wellicht isolatie mogelijk. Zijn in de kast gaten of spleten voorzien voor verluchting van de boiler of het branden van een waakvlam o.i.d., vergeet het dan maar. Nooit meer afdichten dan nu het geval is. Is de kast nu wel geheel gesloten dan kun je overwegen kierdichting te verbeteren en de oppervlaktemassa van de kast fors te verhogen (dakleerachtige materialen, staalplaat eventueel) i.c.m. een voldoende dikke geluidsabsorptie (steenwol of glaswol, ca. 50 mm minimaal). Enkel een schuimachtig materiaal aanbrengen gaat geen significante verbetering opleveren, dus vergooi daar je geld niet aan.

Warvan is de kast gemaakt (materiaal én plaatdikte)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2011 6:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De boiler hangt gewoon aan een bouwkundige muur (schouw denk ik) waarrond dan een houten kast is gebouwd (waar ook de handdoeken en andere prul in liggen). De kast is van gewoon grenen gemaakt. De dikte van het hout varieert, maar is maximaal een duim dik. De kast is vrij groot (2m op 1,5m), heeft 4 deuren en de boiler neemt 1/4 van de kast in en daarmee ook 1 deur. In die deur zit een gat (met ijzergaas) van ongeveer 40 op 40cm. Verder is de kast vanbinnen open (de leggers zijn latten ipv planken).

Alvast bedankt voor de tips!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 14, 2011 11:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pieter, we doen hier niet aan schopjes (zeker niet als je onderwerp derde in de lijst staat) want dat zijn inhoudsloze bijdragen. Daarom weer verwijderd. Het helpt meestal goed om meer informatie te geven, bijvoorbeeld foto's van de kast in open en gesloten toestand.

Je geeft aan dat er een roostertje met gaas in zit, waarschijnlijk voor luchttoevoer. Ik had al aangegeven dat je er in dat geval beter niet al te veel aan verandert, dat veranderingen door het feit dat je dit geluidslek niet kunt dichten weinig effectief zullen zijn.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.