Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsmeting in geval van burenoverlast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manja
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 13, 2011 6:24 pm    Onderwerp: Geluidsmeting in geval van burenoverlast Reageer met quote

Wie weet er wat voor soort decibelmeter geschikt is om betrouwbare informatie te krijgen over geluidsoverlast in woningen? En hoe zorg je ervoor dat het een objectieve meting is, dat wil zeggen, een meting die ook door anderen zal moeten worden geaccepteerd?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 13, 2011 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manja,

Dit is heel simpel. Dat hangt niet van de meter af maar van het professionalisme van degene die meet.
Pro's hebben apparatuur die (inzake kost) voor privé gebruik onzinnig is om aan te kopen.
Je kan trouwens beter, en goedkoper, een pro inhuren, dan eerst zelf apparatuur te kopen en dan nog expert te worden.

Meten is meer dan een kwestie van een meter te hebben en op een knop te duwen. Je moet begrijpen wat en hoe je meet, betrokken regelgeving kennen, enz.

En algemeen: het is nogal logisch dat metingen gemaakt door klagers per definitie geen officieel bewijskrachtige waarde kunnen hebben (tenzij eventueel erkende professionals met onderbouwde rapporten).

En in tegenstelling met Nederland mogen in Vlaanderen zelfs experts met zeer dure apparatuur geen officieel bewijskrachtige metingen uitvoeren tenzij zij officieel erkent zijn door betrokken Ministerie of gedekt worden door een akoesticus die wel een erkenning heeft (en dus verantwoordelijkheid draagt voor het rapport en zijn juistheid).

Als het gewoon gaat om voor jezelf wat te meten zijn er veel mogelijkheden. Zoek gewoon het forum even af.
Voor 50 tot 150 Euro ben je reeds gesteld (hangt af wat je wil). Dat betekent echter nog niet wat je juist moet doen met wat je dan hebt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 13, 2011 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Voor 50 tot 150 Euro ben je reeds gesteld (hangt af wat je wil). Dat betekent echter nog niet wat je juist moet doen met wat je dan hebt.
 


Burengeluid is zelden constant. Je zou dus eigenlijk minimaal een registrerende maar liever nog een integrerende meter gebruiken. Ik vraag mij af of deze binnen genoemde prijsrange beschikbaar zijn eigenlijk.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 14, 2011 12:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Ik wou gewoon duidelijk maken dat Manja al behoorlijk wat kan doen om zelf gevoel te krijgen voor niveaus enz.

Wel is het zo dat je verstomd zou staan wat je nu reeds met software als Arta (ca 70 Euro) en zelfs REW ( FREEWARE) kan doen, die (moet ik nog in detail checken) nu ook volledig instelbare LEQ mogelijkheden heeft met dB(A) en dB(C) weging.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/
Quote:
Sound level meter with full integrating functionality including equivalent sound level and sound exposure level; mic/meter and soundcard calibration corrections applied; A, C or Z weighting

Wanneer je een tolerance van een paar dB kan accepteren (meer dan goed genoeg voor onderzoekende metingen) zijn deze mogelijkheden enorm.
Zelfs als akoesticus, ben je echt een (behoorlijk) tijdje zoet om al die mogelijkheden ten volle te leren en benutten. En met een ijkbron en een calibratie van je (zelfs goedkopere) microfoon, beantwoord je misschien niet aan wetgeving in functie van normen en klassen, maar de reële nauwkeurigheid moet echt niet noodzakelijk veel onderdoen.

Maar in hoofde van Manja wou ik duidelijk maken dat het hebben van een meter of gerelateerde software verre van genoeg is om concluderende, en zeker bewijskrachtige onderzoeken te kunnen doen.
Ook het kennen van de geldende reglementering en officiële meetprocedures is een tijdrovende bezigheid.

Wij komen beiden uit een wereld waar meetapparatuur aan normen en klassen moest/moet voldoen, en voor dat die wat mogelijkheden had dat je fortuinen kwijt was.
Ik heb de grote (oudere) B&K analyser (is geen handtoestel - instelbaar tot 1/24 oct met haast oneindig instelbare tijdsintegratie) die ook FFT en trillingsanalyse aankan.
Voor veel technische metingen gebruik ik gewoon een laptop met relatief goedkope software en goedkope microfoons (en ik heb dus de keuze).

En zo'n klasse wordt ook enigszins kunstmatig beschermd. Zo probeerde B&K de klasse 1 van Rion apparaten (toen die sterker op de markt kwamen) in twijfel te trekken gebaseerd op de wijze waarop intern data verwerkt werd voor LEQ berekening.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.