Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsisolatie (met dunne & zware folie)
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2011 7:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als laatste punt over die Green Glue.

Ik wil toch ook even wat kritische kanttekeningen maken.
Het is zo dat de meeste curves en metingen die gepubliceerd worden in relatie met GG steeds of meestal uitgaan van verbeteringen t.o.v. wat Amerikanen een standaard wand of wandopbouw noemen.
Dit is meestal een wand met houten stijlen en rechtstreekse koppeling van de gipskartonplaten aan die stijlen. Dit is niet alleen in de DHZ wereld zo, maar ook in de professionele wereld.

Mogelijk is dit in bepaalde Europese landen ook zo (waar hout ten overvloede beschikbaar is en een cultuur van houtbouw bestaat)

Dit is voor ons hier HOEGENAAMD geen standaard wand. Waar hout in de DHZ wereld en kleine renovatieprojecten zeer standaard kan zijn, is het gebruik van Metalstud of alternatieve systemen vaak/meestal onze industriestandaard.
Er is wel degelijk een belangrijk verschil tussen beide.

Dit wil zeggen dat je bij interpretatie van die metingen (ongeacht mijn respect voor de ontwerper van het GG materiaal) hier wel rekening moet mee houden, en dat dit typisch gericht is op, of geïnspireerd door de Amerikaanse markt. En dat vele vergelijkingen er minder gunstig zouden uitzien vergeleken met metalstudwanden.

Dus ook deze selectie van wel gepubliceerde metingen zijn niet totaal vrij van commerciële belangen.
Ik vermoed zelf, de onblusbare nieuwsgierigheid en wetenschappelijkheid van de ontwerper kennend, dat zij ook deze andere, minder gunstige metingen hebben die niet gepubliceerd worden.
Het is inderdaad zo dat GG door zijn werkingsprincipe zeer duidelijke invloed kan uitoefenen op de fenomenen die dergelijke houten gipskartonwanden negatief kunnen beïnvloeden.

En hier krijg je het fenomeen dat ook een wetenschapper die niet voor onafhankelijke gesubsidieerde organisaties werkt ergens (minstens deels) door directe of indirecte commerciële belangen kan gestuurd of beperkt worden.

Dit verandert echter niets aan het feit dat ik het het beste materiaal vindt (van hetgeen ik ken) binnen deze functionaliteit, veel respect heb voor die ontwerper, en zelf het effect inzake trillingsdemping en isolatie van het materiaal aan de lijve in praktische toepassingen heb kunnen ondervinden. Ook de trillings- en dempingsmetingen op behandelde panelen liegen er niet om en zijn praktisch haast het maximum dat je met dergelijke demping kan bereiken.

Alleen zou ik graag ook meer metingen zien die een objectiever beeld geven t.o.v. hetgeen wij als standaardwanden en toepassingen beschouwen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
pimhof
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 19, 2013 4:37 pm    Onderwerp: geluidsisolatie binnen Reageer met quote

Hallo allemaal,
ik heb zelf goede ervaringen met silent board gipsplaten van Knauf (wel of niet in combinatie met andere isolatie (b.v. Rolkurk zachte persing lijmen of zo en silentboard daarover heen...)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.