Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Muren rijtjes huizen super gehorig ik weet nu waarom.
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 3:39 pm    Onderwerp: Muren rijtjes huizen super gehorig ik weet nu waarom. Reageer met quote

Heb nu enige informatie gekregen.

Vroeger jaren 60 en 70
muren van rijtjeshuizen tussen de muren

Ik heb een tussen rijtjeswoning 1972
10 cm kalkzandsteen 5 cm tussenruimte en weer 10 cm kalkzandsteen.

Miljoenen rijtjeswoningen zijn zo gebouwd. SUPER GEHORIG........

mag tegenwoordig niet meer.

Later kwam 22 cm blokken kalkzandsteen ?? Sinds wanneer ?

En beste is 22 cm kalkzandsteen 5 cm tussenruimte en weer 22 cm kalkzandsteen. Is dit de algemene verplichte norm? Sinds wanneer?


Is deze informatie correct?

Oude rijtjeswoningen zijn dus supergehorig want deze hebben dunne tussen muren tussen de buren en je eigen woning.

( Echter de oude rijtjeswoningen hebben betere muren bij de slaapkamers en gang in de woning zelf.
Want vele moderne woningen hebben tussen de slaapkamers in je eigenwoning dunne gipsplaten van 7 cm. Dat ter zijde. Omdat tussen de slaapkamers geen normen zijn)


Corrigeer me... als het anders is en als je de informatie kan aanvullen...
Naar boven
markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 4:18 pm    Onderwerp: tussenmuren woningen scheidsmuren buren Reageer met quote

ZIJN ERGENS DE VERPLICHTE BOUWNORMEN VAN NEDERLAND VAN HUIZEN EN MUREN ( RIJTJESHUIZEN, TUSSEN DE BUREN EN FLATS EN ANDERE HUIZEN ) ERGENS TE VINDEN?
DOOR DE JAREN HEEN TOT 2013

(SINDS 1900, of SINDS mei 1945 )
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 4:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het eerste Bouwbesluit (landelijk) is van 1992, daarvoor waren bouwvoorschriften een gemeentelijke aangelegenheid en bestonden er dus verschillen per gemeente.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 4:47 pm    Onderwerp: vraag Reageer met quote

Zijn er daarna belangrijke wijzigen geweest?
Naar boven
m
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 4:52 pm    Onderwerp: vraag Reageer met quote

En hoe was de bouw door de jaren heen?

En hoe is de bouw nu bij rijtjeswoningen?

Hoe moeten ze dan sinds 1992 bouwen?
wat is anders dan daarvoor?

Ik zie op internet ook 2003 en 2012.

Wat is er voor de geluidsisolatie anders?
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 8:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er wordt algemeen gevraagd wat de voorschriften zijn aangaande de woningen.
De geluidsvoorschriften op tussenmuren van woningen, zijn gebaseerd op een radiogeluid van begin jaren 60. Hierin is tot op heden niets gewijzigd.
De tussenmuren van woningen zijn door de jaren heen eigenlijk hetzelfde gebleven. Na de oorlog werd de tussenmuren van woningen gemetseld met kalkzandsteen. De muren zijn 1 steens dat wil zeggen 21 CM dik.
Er werd gesproken van een tussenmuur van 2 halfsteens (11 CM)en een spouw van 5 cm. Dit is een uitzondering en eigenlijk zeer luxe voor die tijd.
De kalkzandsteenblokken werd eind jaren 80 geintroduceerd. Niet voor het geluid maar om sneller en dus goedkoper te kunnen bouwen.
Wat ook vaak gebruikt wordt zijn betonnen tussenmuren van 22 CM.
In de landelijke bouwverordening zijn de tussenmuren 1 CM dikker geworden, meer niet.
De scheidingsmuur van de ouderslaapkamer wordt gemaakt van een zwaardere gibo blok. Dit is wel gedaan voor het geluid. Maar als je de bovenrand afpurt is het een wassen neus. Maar dat is zeker in de bouw niet bekend. De giboblokken werd ook in de jaren 80 geintroduceerd. In die tijd werd de bovenrand afgedicht met kurk (veel beter). In de jaren 90 kwam de purschuim opzetten en werd dit overal voor gebruikt. Pur schuim dicht goed af en het plakt ook geweldig. Maar de geluidswering is zeer matig tot slecht.
Voor geluidswering tussen de woningen is een ankerloze spouwmuur het beste. Ook het bouwen hiervan moet zorvuldig gebeuren. Maar helaas het is de bouw en de bouwvakkers weten niets van geluid af en het wordt ze ook niet verteld. De ankerloze spouwmuur is een luxe en wordt niet voor geschreven (helaas).
Ook een veel voorkomend oorzaak is het omloopgeluid bij de gevel elementen.
Voorheen werd er aan de voor en achterkant een muur gemetseld met de kozijn er in. Tegenwoordig wordt er als binnenmuur een gevelelement geplaatst. Deze past nooit exact en worden de naden afgepurd. Geluidswering matig tot slecht.

Ik weet dat het een heel verhaal is en dat het qua geluid niet leuk is, maar zo wordt er gebouwd en de voorschriften zijn erg achterhaald.
Er moet nog iets van mijn hart.
De voorschriften worden met rapporten en attesten gehandhaafd. Wordt er zo gebouwd?
Nee en er wordt verder niet toegezien of de voorschriften worden nageleefd tijdens het bouwen.
Let wel als er gebouwd wordt tegen geluid bestaat de kans dat de woningen duurder worden en de bouw ligt al stil. Ik weet niet wat beter is, maar volgens mijn mening moeten mensen meer keuze krijgen en moet niet de attesten en rapporten de overhand krijgen maar de toezicht.

Ik hoop dat ik hiermede iets heb bijgedragen
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 9:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Goede bijdrage Bart! Besluit (laatste alinea) zeer relevant!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 10:57 am    Onderwerp: geluid woningen muren Reageer met quote

Bart kan je meer vertellen zeer zinvolle informatie.

Ik had gisteren iemand van de woningbouw gesproken ik vroeg me af of zijn info klopte ik denk het niet.

Deze sprak namelijk over 22 cm 5 spouw en dan nogeens 22cm. Ik geloof dat niet. Over tegenwoordig bouw.

Grote massieve blokken.

Deze man zei dat mijn woning de muur tussen mij en de buren
10 cm kalkzandsteen is 5 cm ruimte en nog eens 10 cm kalkzandsteen.

En het is jaren 70 bouw. Dus met anker waarschijnlijk.

Ik stond versteld toch nog 20 massieve muur. Maar als ik achter de keuken kijk zie ik hoe slecht er gemetseld is......met gaten tussen voegen en het cement afbrokkeld.

Ik dacht een muur maar hij zegt twee muren.

Ik was op woningen jacht op openhuizen jacht. En er was een jaren 90 woning. Maar het viel me inderdaad op, een mooie woning echter als je op de slaapkamers onderling in de woning zelf klopt op de muren hoor je een holle ruimte..

Dus een grote achteruitgang ondanks een nieuwere woning denk ik.
Want in de jaren 70 woningen zijn de slaapkamer muren in de woning zelf ( niet de scheidsmuur ) van een betere kwaliteit en klinkt niet hol.

Maar de scheidsmuren bij de buren zijn slecht.

En je hoort geroesemoes vooral 's nachts, en klokradio, bimbamklok. En bij verjaardagen lijkt het een cafe naast je..
Naar boven
Markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 11:00 am    Onderwerp: geluid woningen muren Reageer met quote

woningprijzen voor nieuwbouw zijn vooral afhankelijk van de winst voor de gemeente en projectontwikkelaar en grondprijzen....

bouwkwaliteit is volgens mij een kleine moeite..
Naar boven
Markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 11:17 am    Onderwerp: geluid woningen muren Reageer met quote

Bart,

Quote:
De muren zijn 1 steens dat wil zeggen 21 CM dik.

Er werd gesproken van een tussenmuur van 2 halfsteens (11 CM)en een spouw van 5 cm. Dit is een uitzondering en eigenlijk zeer luxe voor die tijd.



eensteens 21 cm = half steens de helft dus 10,5 cm ?

De man gisteren zei tegen mij 10 cm.

Sinds welk jaar kwam er 1 cm bij?
En sinds wanneer werd het 22cm?
En dus halfsteens nu 11 cm?



En sinds wanneer wordt er ankerloze spouw gebouwd als algemeen?

( wat volgens mij nog steeds niet goed is... )
Naar boven
Markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 11:43 am    Onderwerp: diepte Reageer met quote

als ik kijk op internet zie ik volop kalkzandsteen produkten te koop van veel minder dan 22 cm.
namelijk van diepte van 69 mm 100 mm 150 mm en 214 mm

lijmblokken, veiling blokken , metselblokken...ik heb alleen de diepte genoteerd wat er te koop was bij een bouwmaterialen site...

is er wel een algemene maat tegenwoordig van 220 mm diepte? Een steens?
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we eerst iets over de maten van stenen vertellen
Een steen is 21 cm lang en 10 cm breed. Een steens muur is dus 21 cm dik en een halfsteens muur 10 cm dik. De 11 cm komt eigenlijk door de 10 cm steen plus 1 cm stuclaag.
De maten van kalkzandsteen blokken licht ook altijd vast. Het is enkel welke kalkzandsteen je neemt.
De woningscheidende wanden zijn 22 cm dik. een truc is natuurlijk dat er een afwerk laag op de kalkzandsteen komt en dan kom je gauw op 22 cm. (21,4 + 2x0.3mm). Hou er ook rekening mee dat er veel grotere kalkzandsteen blokken toegepast kan worden. Die zijn niet direct verkrijgbaar bij de bouwhandel. De blokken zijn te zwaar om met de hand te tillen.
De extra 1 cm is gekomen bij de landelijke bouwverordening. Het jaar weet ik niet exact.
Een ankerloze spouwmuur van 22-5-22 lijkt mij onwaarschijnlijk. Persoonlijk zal het mij verbazen als dit het geval is. Waarschijnlijk is het eerder 10-5-10 en of het wel of niet ankerloos is weet ik niet maar het probleem is ook dat de metselaar specie in de spouw laat vallen, waardoor er door de valspecie de muren in contact staat. Je kan het zonder valspecie metselen maar dan moet je een lat in de spouw leggen en deze telkens omhoog trekken. (te veel werk dus wordt niet gedaan).

Wat betreft de kosten van de woning. In principe heb je gelijk dat de gemeente en de projectontwikkelaar hierop (veel) geld verdiend. Maar ook de steeds idiotere en strenger maatregelen welke deze overheid verzint. De Rw waarde wordt bij voortduring opgekrikt en dit kost gewoon geld.

Ik ben het met je eens dat kwaliteit niet altijd meer hoeft te kosten, maar je heb wel te maken met een bouw welke vaak vastgeroest is in zijn opvattingen.

Een wand tussen de slaapkamers welke hol klinkt kan wijzen op een wand met gipsplaten zonder isolatie.

Een ankerloze spouwmuur bestaat al heel lang. Het enige is het is duurder en lastiger te bouwen. Dus wordt het zelden toegepast en zoals eerder vermeld moet het wel goed gemetseld worden. Het metselen wordt vaak niet goed gedaan. Een metselaar moet minstens 1000 stenen op een dag weg leggen en het liefst nog meer. De stenen moeten gewaterd worden en bij afleveren op de bouw moet het een paar maanden rusten. Het wateren wordt zelden gedaan en ik heb mijn handen zowat verbrand aan de stenen welke op de bouw afgeleverd werd.

Ik hoop dat ik zo de vragen heb beantwoord
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 10:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Bart.
Dit soort praktische informatie mis ik meestal. Erg interessant.
Je hoort wel van die muren 22-5-22, en het is goed van iemand die ook af en toe met de voeten in de modder staat te horen dat dat allemaal betrekkelijk/onzin is. Theorie is aardig en nuttig, maar ik leer ook graag van jouw praktische informatie, en dat meen ik uit de grond van m'n hart.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.calduran.nl/toepassingen/bouwtoepassingen/ankerloze-spouw
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 18, 2013 11:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
http://www.calduran.nl/toepassingen/bouwtoepassingen/ankerloze-spouw


Maar gebeurt het ook?
Ik weet het niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.