Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

[Muziekruimte op Zolder] dead sheet - ontdreuningsfolie
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 17, 2011 10:42 pm    Onderwerp: [Muziekruimte op Zolder] dead sheet - ontdreuningsfolie Reageer met quote

Ik ben op zoek naar een alternatief voor dead sheet. Men vertelt me dat dit een polymeer is, met een massa/oppervlakte van minstens 5kg/m² en een dikte van zo'n 3 à 4 mm. Kent iemand een leverancier die zoiets kan leveren? Ik hoor graag jullie suggesties met eventuele links naar leveranciers en naar product specificaties. Alvast heel erg bedankt
Naar boven
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 17, 2011 10:43 pm    Onderwerp: by the way Reageer met quote

had ik erbij vermeld dat het alternatief liefst goedkoper moet zijn? Smile
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jun 17, 2011 10:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zegt waarvoor het moet dienen en eventueel hoeveelheden?

Voor particulieren:
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/producten/trillingsisolatie/vibraflex-sx.html
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/producten/trillingsisolatie/vibradamp-sp.html

Idekell
http://www.pullrhenen.nl/isolatie/nl/producten/idikell.html

Sonivibro

Dit lijstje is niet compleet hoor .....

En het goedkoopste alternatief is roofing (dakleer): van die antraciet-zwarte bitumineuze dakbedekkingsfolie.

Maar als je bedrijven hebt die industriële akoestiek doen die gebruiken dat haast allemaal, maar zijn vaak minder georganiseerd inzake kleine leveringen aan particulieren.

Men noemt dat vaak "afdreunfolie" (België) en "ontdreuningsfolie". Er zijn waarschijnlijk nog wel andere benamingen of zoektermen ook. In akoestiek praat men ook vaak over "zware massa's".
http://www.google.com/search?q=ontdreuningsfolie&sourceid=groowe&ie=utf-8&oe=utf-8

Maar opletten in hoever brandeigenschappen voor jou belangrijk zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Jun 18, 2011 11:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast van harte bedankt voor je suggestie! Ik heb zo'n 110 vierkante meter nodig. Het is voor m'n homestudio, om het enorme straatlawaai te dempen. Ik woon in België (Oost-Vlaanderen) dus ik zoek een leverancier die het materiaal hopelijk bij mij thuis kan leveren. Een vriend van me heeft goeie kennis van akoestiek en hij is de 'planner' van het hele gebeuren. Ik ga bij hem nog eens de overige info navragen, misschien heeft u voor deze materialen ook suggesties voor leveranciers. Ik weet dat ik ook een boel studs nodig heb die akoestisch ontkoppelen, en rockwool van 17 cm dik (iets met pro max in de naam maar ik ben het even kwijt), alsook gewone gyproc van 15mm dik en de akoestisch dempende gyproc (gyproc 15mm +rockwool+deadsheet+akoestische gyproc = sandwich)

Meer info volgt spoedig
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 18, 2011 11:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoedde al zoiets.

Ik wil je echter waarschuwen dat dergelijke zware massa in zo'n sandwich bovenop de toevoeging van de massa zelf slechts een beperkte winst levert en aldus gewoon meer een behoorlijk dure massa is.
Ik ken betrokken fenomenen van interne demping en aanverwanten.
Laat je nooit overdonderen door gewichtige woorden, maar vraag naar metingen die dergelijke beweringen onderbouwen. En beoordeel een (soms zeer beperkte) winst in functie van zijn kost en kijk welke alternatieve benaderingen er zijn.

Niet echt goedkoop maar effectief is het gebruik van "Green Glue". Hier zijn een aantal Copycats van, maar de tests waarvan ik weet en in hoever ik deze kan beoordelen (ik heb die dingen niet zelf gemeten) wijzen nog in het voordeel van deze "Green Glue".
Green Glue is ook effectiever wanneer je met houten eerder dan met metalen studs werkt (of omgekeerd). Wat betekent dat een aantal zaken in het voordeel van de klassieke dunne metalen studs wijzen.

In dit forum staat een specifieke gerelateerde topic typisch bedoeld voor mensen met homestudio's.
http://www.homerecording.be/forum/t4998.htm

Misschien worden dergelijke dingen hier later ook systematischer aangepakt, maar dit vraagt alles veel werk.
Als jouw akoestisch adviseur anders beweert, zijn wij zéééér geïnteresseerd om exact vergelijkende metingen te zien waar de toegevoegde waarde, bovenop de toegevoegde massa zelf, wetenschappelijk objectief aangetoond wordt. Voor dergelijke metingen zou ik je echt dankbaar zijn.
De resultaten die ik ken blijven binnen de ordes van een paar dB's, vaak zeer dure dB's.
De vergelijking met het effect op een stuk glas of plaatstaal geeft echt een valse indruk over de te verwachten resultaten.

Als jij met beperkte middelen moet werken zou ik eerder de voorkeur geven aan een extra gyprocplaat, en eventueel een beperkte hoeveelheid "Green Glue" in huis te halen voor de zwakke en onzekere punten (aanpassingen aan ramen, deuren, weet ik veel ......., al waarbij je met erop te kloppen een vervelende resonante of deels holle klank hoort)
Ik zou zelf ook graag gelijkwaardige, goedkopere alternatieven kennen voor die "Green Glue", maar heb hier geen zicht op. Zo lijkt het of ik hier reclame zit te maken maar dat is hoegenaamd mijn bedoeling niet. Green Glue betekent voor mij een functie net zoals voor mij een gyprocplaat een gipskartonplaat is. Het verschil is dat ik voor gyproc wel gelijkwaardige alternatieven ken en kan geven, maar gyproc hier zo'n dominant marktaandeel heeft of had dat we dit gebruiken als een "Jeep" voor een 4-wiel aangedreven auto. Meer een soort- dan een merknaam.

En hoe dan ook je verluchting, ramen en deuren, allerhande doorvoeren blijven je zwakke punten.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 18, 2011 10:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Alternatieven voor gyproc hoor ik graag, maar zijn er ook andere fabrikanten die een geluidsdempende soort "gyproc" maken? Of is het rendement hiervan ook niet zo denderend ten opzichte van de gewone? We gebruiken alleszins 2 verschillende diktes van gyproc.

Hier nog een paar materialen waarvan ik graag nog goedkopere opties zou vinden, met de bijkomende vraag of de goedkopere opties even goede resultaten kunnen opleveren.

Soundblock 2.6m*1.2m

PlaGyp PU60/125 DB

Rockwool Soundmax AP2


Het is een zolderruimte en er wordt gewerkt op een houten frame wat bevestigd wordt aan de wanden en gordingen van het dak. We vragen ons ook nog af wat de draagkracht van mijn gordingsdak zou zijn. Enige bedenkingen op dat vlak?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 18, 2011 11:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je nog materialen vermeld, zoek en geef dan zelf de links eens a.u.b. zodat wij het niet voor jou, of in jouw plaats moeten doen.

taifun schreef:
Het is een zolderruimte en er wordt gewerkt op een houten frame wat bevestigd wordt aan de wanden en gordingen van het dak. We vragen ons ook nog af wat de draagkracht van mijn gordingsdak zou zijn. Enige bedenkingen op dat vlak?

Ja, ik ben niet goed in gokken op basis van een raadsel zonder gegevens.

Heb jij gekeken naar 3-wandige systemen? Anders forum hierop nakijken.
Wordt dat een zwevende vloer en plafond? Een zwevende kamer?
Weet die kameraad ECHT waar hij mee bezig is of denkt hij dat hij dit weet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 1:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de green glue eens bekeken, volgens wat ik ervan lees het lijkt de bedoeling om de wanden over de volledige oppervlakte hiermee te behandelen. Dit kan weleens een heel dure, voor mij onbetaalbare kost worden voor een oppervlakte in de orde van 120 m². Ik had eigenlijk eerst (misschien verkeerd) begrepen dat u dit voorstelde als vervangmiddel voor standaard kit om de naden overal af te dichten. Kan dat ook of is dat helemaal niet de juiste toepassing? Waar kan ik dit product best aanschaffen? Dan kan ik eens nakijken of de prijs haalbaar is.
Naar boven
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 2:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me ook alsof dit enkel bestemd is om tussen harde oppervlakken aan te brengen. Als onze constructie is: houten kader -> studs -> Gyproc 15 mm -> rotswol -> Soundblock gyproc , dan kan dit niet dienen omdat er geen 2 harde wanden tegen elkaar komen te staan?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 5:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
(Ik weet dat ik ook een boel studs nodig heb die akoestisch ontkoppelen, en rockwool van 17 cm dik (iets met pro max in de naam maar ik ben het even kwijt), alsook gewone gyproc van 15mm dik en de akoestisch dempende gyproc (gyproc 15mm + rockwool + deadsheet + akoestische gyproc = sandwich)

Ik had dat mogelijk fout gelezen, Sorry
Evengoed, die deadsheet behoort meer de dure magie dan akoestiek.

Ik dacht even foutief dat jij die deadsheet als ontdreuningsfolie en toegevoegde massa wou gebruiken tussen een dubbele gipskartonbeplating.

Die Green Glue is een demping die je gebruikt TUSSEN de platen als je meer dan 1 plaat gebruikt per kant.

Je moet hier wel eens systematisch jouw plannen weergeven, dat ik mij een EXACT beeld kan vormen wat jij nu juist ban plan bent.

Je bent hier meer naar materialen aan het vragen dan eerst een beeld te geven van de principiële opbouw van die studio

Anonymous schreef:
Het lijkt me ook alsof dit enkel bestemd is om tussen harde oppervlakken aan te brengen. Als onze constructie is: houten kader -> studs -> Gyproc 15 mm -> rotswol -> Soundblock gyproc , dan kan dit niet dienen omdat er geen 2 harde wanden tegen elkaar komen te staan?

Inderdaad Green Glue dient om tussen 2 gyprocplaten (of tussen gelijk welke absorberende platen) te doen in functie van het dempen van die platen.

Als jij gyproc rechtstreeks 2-zijdig tegen houten studs schroeft is dat ten nadele van de isolatie.
Ik vraag mij echter af waar deze wanden zo staan.

Dit wordt onmogelijk discussiëren zo, voor jij een juist beeld geeft hoe jij wat juist gaat bouwen op die zolder. Liefst duidelijke schetsen en foto's.
Staat die studio volledig vrij? Sluit die aan op de kop van die zolder tegen een muur? Loopt die geheel of deels langs het dak? Met aan de zijkanten en kleine verticaal opstaande zijde? Wat is dat dak? Hoe opgebouwd?
Hoe is die vloer opgebouwd? Ramen, deuren, verluchting? Welke isolatie heb jij nodig? Wat zijn jouw zwakke punten nu? Enz, enz, ....
Al wat in jouw hoofd zit kunnen wij niet zien.

Eerst de basisprincipes, dan details. Voor vrijstaande wanden wordt meestal met een dubbele beplating per wandzijde gewerkt, wanneer dit tegen of in de buurt van een wand staat of onder een dakbeplating moet je het 3-wandig systeem mijden (extra spouw tussen gyprocwand en ruimtebegrenzing).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

de studio is op de zolder, onder het dak. Schuine wanden dus, aan de straatzijde en aan de kant van de tuin (boven-onder op mijn schamele grafiek). Vrijstaande bakstenen buitenmuren aan de zijkanten (L-R). Aan de linkerkant is er garage met zoldering erboven, maar het dak van deze zolder reikt slechts tot een verdiep lager dan mijn muziekruimte. De rechtermuur is volledig vrij. De kamer is enigszins in een L-vorm, er valt één hoek weg waar de overloop en de inkomdeur zijn, waardoor de L-vorm ontstaat. Dit is ongeveer de vorm van de ruimte:

KANT v d TUIN (schuin, dak)

------------ ---> lengte linkermuur tot wand met deur is 4m
------------
------------ X= overloop met inkomdeur, je komt dus van R naar L binnen
------------------- X -> hier zit een klein venster momenteel
-------------------
-------------------
------------------- --> lengte L-R 6m

STRAATKANT (schuin, dak)


lengte van kant vd tuin tot straatkant is 8 m, maar hier valt er zo'n dikke meter weg wegens te laag onder het dak. Dit is het punt waarop zich op ongeveer 1m20 hoogte de eerste gordingsbalk bevindt en we gaan hier een verticale wand naar beneden maken. In elke schuine wand vh dak zitten er 3 horizontale balken (ongeveer 1m50 van elkaar), en we gaan er telkens nog een balk tussen plaatsen. De spatie tussen de balken wordt zo gehalveerd, dit is nodig omwille van beperkte draagkracht van de voorzetwanden.

rechtsboven is de inkom met het traphalletje en de deur. Ik twijfel nog of ik deze muur gewoon naar onder door zou trekken (lees: richting straatkant), zodat ik een aparte ruimte met venster behoudt voor verluchting (en met aparte inkomdeur vanaf de overloop) want ik wil dat de studioruimte zelf zo weinig mogelijk lekken heeft. Ik vermoed als ik dit doe, dan zit ik met een meer regelmatige én kleinere ruimte, dus achteraf nog wat werk zal hebben aan de akoestiek. Voor de ingang naar de studioruimte zelf overweeg ik met een soort sas te werken met 2 deuren op de overloop om zo deze verliespost te verbeteren.

De vloer is momenteel laminaat, met eronder persplaat en planchet. Het plan is een zwevende vloer te maken met demping dmv rockwool om geluidsoverlast naar binnenshuis toe te minderen, en om geluiden komende van beneden af te dempen in de studio. Ik heb nog niet gezien wat er onder de planchet ligt, in elk geval het is holle ruimte van minstens 15 cm en ik veronderstel er balken tegen te komen waarop we verder gaan layeren. De precieze constructie hiervan weet ik nog niet. Mijn vriend sprak van eerst rubber op de balken te leggen, een vraag die ons hierbij stellen is hoe we deze best a.d. balken bevestigen, hij sprak van tek7 of zoiets. De laminaat zou ik recupereren om als bovenste laag op de vloer te leggen.

Voor de wanden maken we een houten frame (op de bestaande balken voor de schuine zijdes onder het dak, voor de zijmuren werken we tegen de bakstenen muur), dan minerale wol, studs, dan 2x gyproc (buitenste 15mm, binnenste is dunnere soundblock, ertussen eventueel dan green glue)

welke leverancier raadt u aan voor green glue? als ik de knoop doorhak moet ik dit snel gaan bestellen want ik hoop over een maand de werken aan te vatten.

Wanden worden volgens hetzelfde principe doorgetrokken tot in de nok van het dak. De bovenste meter wordt achteraf ingericht als basstrap, volstoppen met rotswol.

foto's volgen nog - alvast heel erg bedankt voor uw raad!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De (schuine) voorzetwanden worden dus niet contactloos van het dakvlak gehouden? En mochten deze wél worden voorzien van rubbers dan worden deze hangend belast? Wat is de huidige opbouw van je dak?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

voor de schuine dakwanden wordt hetzelfde principe gebruikt als voor de stenen muren: houten kader wordt bevestigd op de gordingen, rotswol, studs en 2 lagen gyproc (15mm + soundblock met waarschijnlijk green glue ertussen). Ik denk dus (met mijn beperkte begrip van akoestiek) dat we op 2 manieren ontkoppelen, de studs en de green glue.

De huidige muren tussen de overloop en de studioruimte zijn nauwelijks muren te noemen, deze gaan eruit en worden vervangen door iets stevigers. Het is ook handig om in eerste instantie al dat materiaal op zolder binnen te dragen, want de overloop en inkomdeur zijn vrij smal. Enig idee hoe best te werken om nieuwe binnenmuren of tenminste steunpunten voor de sandwichconstructie te maken?

Ik besef heel goed dat mijn beschrijving van het hele plan missch niet zo pro klinkt, ik ken er zelf immers weinig van. Vandaar dat mijn bewoordingen nogal stroef zijn en dat ik missch de redenering zoals mijn vriend ze in het hoofd heeft niet altijd even volledig naar voren kan brengen ... Hij is erg belezen ivm akoestiek en heeft al ervaring met opbouw van verschillende studio's en hij plant het hele gebeuren. Ik vraag jullie raad en mening hier uit eigen beweging, hij heeft wel al een (véél) beter idee dan ik zelf over hoe hij het wil gaan aanpakken.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is de huidige opbouw van het dak?

Wat bedoel je met 'studs' (plaatje / type / link)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
taifun
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2011 9:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We hadden deze in gedachten, wel nogal duur...

http://www.gyproc.be/gyproc/producten/profielen-en-toebehoren/plagyp/plagyp-pu60-125-db/nl

Afwerking dak is momenteel geperste houtplaten + soort van foamplaat (zie foto's, die laatste gaat er alleszins af). Het plan is eerst een dampscherm, rotswol, studs (zie link) en de 2 lagen gyproc met green glue.

Rockwool soundmaxx ap2:

http://www.nl.rockwool.be/files/RW-BNL/documents/pdf/BE/productbladen/Soundmaxx_NL.pdf



Foto's van de zolder in z'n huidige staat:











*EDIT* Ik zal je eens helpen, die downloadsite die je gebruikt is verschrikkelijk. Tip: Dropbox
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.