Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsoverlast cafetaria
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter 2301
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Sep 18, 2011 9:07 pm    Onderwerp: geluidsoverlast cafetaria Reageer met quote

Hallo. Wij wonen alweer 15 jaar naast een cafetaria dat is gelegen middenin een woonwijk. Het pand waarin het cafetaria is gevestigd is vast verbonden met ons pand, een zgn twee-onder-een-kap woning dus. Nu hebben wij voorheen nooit last gehad van geluidsoverlast maar sinds enkele jaren alweer (men heeft toen de diverse installaties tijdens een verbouwing aangepast) hebben we dat wel. Het begint me dan ook sterk de keel uit te hangen.

Waar wij met name last van hebben is het geluid dat wordt geproduceerd door de diverse koelinstallaties binnen het cafetaria, en ook het geluid van de mechanische afzuiging. Ik zal er in deze eerste post niet teveel over uitwijden maar ik kan er onderhand een heel boek over schrijven.

Ikzelf werk in ploegendienst, wat het probleem voor mij alleen maar verergert. Immers, men kan bijvoorbeeld de koelvitrine (waar ik momenteel veel last van heb) snachts wel uitschakelen maar als ik nachtdienst heb en overdag moet slapen dan staat de koelvitrine weer lekker te draaien als ik in bed lig. Het 'vreemde' is dat ik de koelvitrine wél duidelijk hoor maar mijn vrouw bijvoorbeeld niet. Zoals ik heb begrepen ligt dat aan de zeer lage frequentie van de geluidstrillingen, die de koelvitrine afgeeft aan de constructie van ons gezamenlijk huis Sad. Natuurlijk ben ik hiervoor al bij de (wederom nieuwe) uitbaters geweest maar hun reactie sprak wat mij betreft boekdelen: "Hoe kan je hier nou last van hebben want er zitten nog muren en een kamer tussen!"

Wij zijn al bij de gemeente geweest. Ik heb echter nog geen handhavingsverzoek ingediend, ik vraag mij ook af of dat enige zin heeft bij dit zeer laag frequent geluid, wat dan wel een lage geluidsdruk heeft, maar wel overal doorheen gaat. Ramen sluiten helpt niet, oordoppen helpen niet, niks helpt behalve waarschijnlijk aanpassingen aan de geluidsbron zelf. Waar ik een beetje bang voor ben is dat men simpelweg op geluidsdruk meet en concludeert dat er niks aan gedaan hoeft te worden, temeer ook omdat ik de enige ben die het geluid hoort!

Daarom denk ik er nu aan dan maar zelf aan te bieden iets aan het geluid te doen of althans mee te helpen om de contacttrillingen etc te verlagen. Ik vind niet dat dat zo hoort (want dat is een taak voor de uitbaters) maar ik wil ook niet in een ruziesfeer terechtkomen waardoor men straks misschien gaat zeggen "die klootzak bekijkt t maar met z'n gezeik" en er niks meer mogelijk is.

Het verbaast mij overigens wel te zien dat de diverse installatiebedrijven zo weinig aandacht besteden aan de geluidsproduktie of geluidsisolatie van koelinstallaties en dergelijke. Zo heeft men enkele jaren geleden de koelunit (compressor en ventilator) van een grote koelcel koud (zonder enige demping) tegen de buitenmuur geschroefd pal naast onze woning. Bovendien had men de geluidsisolerende mantel verwijderd, deze was gewoon kwijt. Dat was gewoon de hel op aarde door alle contactgeluid en vrije luchtgeluid, het zong op een zeer hard niveau door onze gehele woning. Ik heb al diverse installatiebedrijven naast ons bezig gezien maar ze lijken allemaal niet geinteresseerd om de installaties zo stil mogelijk te krijgen. Het moet verdorie toch niet zo moeilijk zijn lijkt me. Maar ja, dan wordt het wellicht wel duurder ja...

Wat is wijsheid? Zelf maar inzet tonen om dit op te lossen of de gemeente inschakelen met het risico dat men straks concludeert dat t allemaal in orde is en de huidige uitbaters helemaal niet meer genegen zijn iets te doen? Ik hoop dat er iemand is die mij een goed advies kan geven.
Naar boven
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 18, 2011 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een kleine aanvulling betreffende de zeer lage frequenties waar ik last van heb. Het schijnt zo te zijn dat sommige mensen er gevoeliger voor zijn dan andere, en omdat je gehoor bij het slijten der jaren verandert blijken mensen van middelbare leeftijd (zoals ik met mijn 45 jaren) er gevoeliger voor te zijn. Mijn vrouw van 42 en mijn kinderen horen helemaal niks. Dat schijnt ook het probleem te zijn met dit soort geluid (heb ik op de site van de NSG gelezen), je kunt voor gek worden versleten omdat veel mensen het dus niet horen. De geluidsdruk is dan wel laag maar als vrijwel alle andere omgevingsgeluid wegvalt (snachts) dan is dit voor mij niet te harden! Is er iemand die mij kan vertellen of dit geluid op een correcte manier wordt gewogen tijdens een meting door de gemeente? En niet wordt gebaggatelliseerd waar ik bang voor ben?

Moet er trouwens nog even bij vermelden dat de uitbaters zelf ergens anders wonen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Sep 18, 2011 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Is er iemand die mij kan vertellen of dit geluid op een correcte manier wordt gewogen tijdens een meting door de gemeente? En niet wordt gebagatelliseerd waar ik bang voor ben?


Jouw gevoeligheid is geen bagatel.
Het probleem is dat 99% (wild getal) van alle normen gebaseerd zijn op dB(A) dat lage frequenties in belangrijke mate verwaarloost.
Je bent dus inderdaad afhankelijk van de gemeentelijke reglementering en hoe de gemeente hiermee omgaat.

Probeer ook aan deze getallen te geraken (per frequentieband) dan heb je nog iets dat je achteraf kan checken met derden (als je het gevoel hebt niet ernstig genomen te worden).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 18, 2011 9:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de volledigheid nog een aanvulling:

De installaties binnen en buiten het cafetaria die we kunnen horen zijn:

Mechanische afzuiging frituur.
Plaats: aan achterzijde cafetaria tegen muur geschroefd.
Soort hinder: met name vrije lucht trillingen maar ook enige contacttrillingen.
Hinder overdag: behoorlijk, lekker rustig in de tuin zitten szomers is er niet bij.
Hinder snachts: niet te harden. Snachts is de afzuiging normaal gesproken uit maar de nieuwe uitbaters hebben deze onlangs per ongeluk een keer aan gelaten.. hele nacht niet geslapen.

Koelunit grote koelcel.
Plaats: eveneens aan achterzijde tegen muur geschroefd (koud). Is vorig jaar wel verplaatst op ons aandringen maar indien ingeschakeld nog steeds duidelijk hoorbaar.
Soort hinder: vrije lucht, contact.
Hinder overdag: redelijk te verdragen.
Hinder snachts: behoorlijk, wij kunnen niet met open raam slapen want dan liggen we echt wakker. Overigens hebben de nieuwe uitbaters ervoor gekozen deze grote koelcel uit te schakelen na onze melding bij de gemeente dus momenteel hebben we hier geen last van.

Koelvitrine.
Plaats: in de verkoopruimte.
Soort hinder: contacttrillingen.
Hinder overdag: beneden nauwelijks hoorbaar met alle omgevingsgeluid, maar als ik tijdens nachtdienst in bed lig is het voor mij net zo hinderlijk als snachts.
Hinder snachts: voor mij persoonlijk is het een letterlijke eye-opener!
Vreemd genoeg hoorde ik deze vitrine vóór de huidige uitbaters niet of nauwelijks, maar ik vermoed dat men de vitrine heeft laten repareren (misschien een nieuwe unit geplaatst), ik wist dat deze vitrine slecht was.

Diverse koelkasten.
Plaats: in de keuken en verkoopruimte.
Soort hinder: contacttrillingen.
Hinder overdag: niet hoorbaar.
Hinder snachts: wel hoorbaar maar is te verdragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 5:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ik er goed over nadenk is de geluidsoverlast ook pas begonnen nadat er andere uitbaters kwamen die niet meer boven de zaak woonden Sad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 9:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
peter2301 schreef:
Is er iemand die mij kan vertellen of dit geluid op een correcte manier wordt gewogen tijdens een meting door de gemeente? En niet wordt gebagatelliseerd waar ik bang voor ben?


Jouw gevoeligheid is geen bagatel.
Het probleem is dat 99% (wild getal) van alle normen gebaseerd zijn op dB(A) dat lage frequenties in belangrijke mate verwaarloost.
Je bent dus inderdaad afhankelijk van de gemeentelijke reglementering en hoe de gemeente hiermee omgaat.

Probeer ook aan deze getallen te geraken (per frequentieband) dan heb je nog iets dat je achteraf kan checken met derden (als je het gevoel hebt niet ernstig genomen te worden).


Ik vraag mij af of (alle) gemeenten in NL überhaupt wel (altijd) spectraal meten. Wanneer zij zelf meten lijkt me dit niet vanzelfsprekend. Wanneer zij de metingen uitbesteden is de kans naar ik aanneem wat groter.

Het lijkt me hoe dan ook noodzakelijk (of minimaal zeer wenselijk) dat ook wordt gemeten zónder de 'verdachte' bronnen in bedrijf. In dat geval lijkt me de medewerking van de cafetariahouder onontbeerlijk.

Wanneer er nu geen overleg mogelijk is tussen Peter en eigenaar direct lijkt het me onvermijdelijk dat de zaak wordt aangekaart bij de gemeente, met het risico op een gebrekkige aandacht aan de laagfrequentproblematiek van dien. Zoals Eric al zegt: "Je bent dus inderdaad afhankelijk van de gemeentelijke reglementering en hoe de gemeente hiermee omgaat.". Je kunt het probleem helaas niet naar een andere gemeente dan de huidige verplaatsen (behoudens eventuele toekomstige gemeentelijke herindelingen).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Het probleem is dat 99% (wild getal) van alle normen gebaseerd zijn op dB(A) dat lage frequenties in belangrijke mate verwaarloost.
Je bent dus inderdaad afhankelijk van de gemeentelijke reglementering en hoe de gemeente hiermee omgaat.

Dat is nu net waar geen bescherming voor is zoals oordopjes etc. Laag frequent geluid wordt ook wel stil geluid genoemd en gaat letterlijk en figuurlijk door merg en been.
Wettelijk is dit ook heel moeilijk aan te pakken maar veroorzaakt heel groot leed bij de mensen die er last van hebben. Het wordt tijd dat dit gaat veranderen bij gemeentes ,politie en in Den Haag waar ze de wetten maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 4:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor alle reacties.

Gisteren kreeg ik het idee om aan de gemeente te vragen of men wil bemiddelen in deze kwestie, zonder dat op dit moment een handhavingsverzoek door mij wordt gedaan. Want, zoals ik al schreef, als zodadelijk blijkt dat alles binnen de wettelijke normen zit dan gaat men met de armen over elkaar zitten en gebeurt er niks meer. Ik heb vanmorgen dan ook een mailtje naar de gemeentelijke toezichthoudster gestuurd met dit verzoek en zojuist heb ik haar nog even gebeld.

Ik werd niet echt heel vrolijk van dit gesprek. De toezichthoudster vertelde me dat zij persoonlijk in het cafetaria poolshoogte is gaan nemen, maar zij vond dat het met het geluid allemaal wel meeviel. Bovendien moest ze mij het antwoord op mijn bemiddelingsverzoek schuldig blijven. Ze heeft het verzoek op dit moment doorgespeeld naar een jurist die nu moet gaan beslissen wat de gemeente hierin nog kan of moet doen. De gemeentelijke toezichthoudster vertelde me ook dat ik volgens de uitbaatster gezegd zou hebben dat ik vond dat ze alles in de zaak maar uit moesten zetten, hetgeen dus pertinent onwaar is.

Het klinkt allemaal weinig hoopvol. Niet alleen wordt ik nu afgeschilderd als een onredelijk persoon - hetgeen ik volgens mij niet ben maar misschien wel word als deze geluidsterreur zo doorgaat - maar ook wordt snel even verre van objectief beoordeeld dat het met het geluid wel meevalt. Volgens mij maakt het wel even uit of je maar even snel een patatje gaat halen overdag of dat je in bed ligt en het altijddurende zoemende en bonkende 'stille geluid' houdt je uit je slaap.

Bovendien, blijf ik me afvragen, waarom is er toch zoveel onwil om dit probleem op te lossen? Maakt niet uit wat ik zeg, de nekharen gaan overeind want ik ben lastig moeilijk en onredelijk en er gebeurt gewoon niks. Terwijl een simpel rubbertje of een beetje geluidswerend materiaal hier en daar al een hoop verlichting kunnen geven.

Daarom vind ik ook dat gemeente wel iets meer kan doen dan alleen doen dan de standaard handhavingsverzoek procedure. Ik vraag mij af wat een rechter in deze kwestie zou oordelen als de geluidsoverlast feitelijk zo makkelijk kan worden aangepakt. Zou een rechter ook zeggen "Alles is binnen de wettelijke grenzen dus u hoeft er niet van wakker te liggen. Is allemaal onzin, gaat u maar gewoon slapen. En dat alles kan worden opgelost met een paar uurtjes werk snijdt ook geen hout. "?

Overigens heeft de gemeentelijk toezichthoudster inmiddels ook een link van dit forum van mij gehad (en ze heeft ook gelezen) dus ik ga niet heel lelijke dingen zeggen Wink. En tot nu toe kan ik ook niet echt klagen, ik heb redelijk wat info gehad en ze heeft inderdaad de moeite genomen om poolshoogte te gaan nemen. Ik hoop alleen dat men de moeite wil doen om niet simpelweg naar de regelgeving en de normen te kijken, maar bereid is om over de grenzen van het hokje heen te stappen en te kijken naar de inwoner(s) en zijn leed en daar aktie op te ondernemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 4:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Het wordt tijd dat dit gaat veranderen bij gemeentes ,politie en in Den Haag waar ze de wetten maken.

Linda,

Het probleem is dat dit niet typisch Nederlands is maar wereldwijd ....
Ooit (historisch) kwam men tot de conclusie dat dB(A) een goede representatie was van hinder en gehoorschade.

Geluid, zeker burenlawaai, en zeker muziek werd door de huidige elektronica veel laagfrequenter.
En ik vermoed dat wat er aan laagfrequent geluid bestond mensen veel meer moesten ondergaan.
Dat laagfrequent geluid is ook niet zo schadelijk voor het gehoor.

Maar dat er iets niet klopt ben ik het volledig eens met jou .....

Alleen kan je je afvragen, terwijl er wel veel studiewerk gebeurt naar laagfrequent geluid, waarom dat haast krampachtig vasthouden aan die dB(A) benadering zo wereldwijd verspreid blijft.

In feite is Nederland voor een deel zelfs mee voorloper (in zover ik weet), voornamelijk voor muziek dan, met wegingscurven zoals die van Tennekes voor House en Pop (en andere zoals verkeer) enz. waar met bas wel degelijk meer rekening gehouden wordt.

En hier krijg je een vreemde contradictie: men kan of ontwerpt in functie van zo'n wegingscurve waar wel degelijk meer met het laag rekening gehouden wordt, maar men beoordeeld klachten (burenlawaai) op basis van dB(A).
Anderzijds gaat men evenementen ook vaak beoordelen op dB(C) wat ook meer rekening houdt met bas.

Het is moeilijk om hier een strakke logica in te vinden. En vermoedelijk moeilijk om dat laagfrequent geluid inzake hinder zo strak te quantificeren dat je het ook in normen en regelgeving kan opnemen.

Maar om duidelijk te zijn: dit is niet typisch Nederlands maar internationaal zo.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 4:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Ik hoop alleen dat men de moeite wil doen om niet simpelweg naar de regelgeving en de normen te kijken, maar bereid is om over de grenzen van het hokje heen te stappen en te kijken naar de inwoner(s) en zijn leed en daar aktie op te ondernemen.


Tja, een instantie als een gemeente kan in veel gevallen (uiteindelijk) helaas niet meer doen dan toetsen aan de op dit moment geldende eisen, die, zoals Eric al aangaf, helaas niet zo actueel zijn ten aanzien van laagfrequent geluid.

Het door gemeente gaan luisteren in het cafetaria (en niet in jouw huis op een avond) is wat magertjes naar mijn mening, zeker wanneer op basis daarvan direct een soort van conclusie aan jou wordt geformuleerd.

Het cafetaria is een bedrijf en moet aan eisen voldoen. Een meting (door de gemeente) binnen jouw woning lijkt me niet te veel gevraagd. Indien het laagfrequent geluid evenwel binnen de huidige regelgeving niet 'meetelt' lijkt het me dat je aan het kortere eind zult trekken.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 5:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Tja, een instantie als een gemeente kan in veel gevallen (uiteindelijk) helaas niet meer doen dan toetsen aan de op dit moment geldende eisen...


Daar gaat het mij ook niet om. Natuurlijk moeten partijen het wettelijke referentiekader volgen. Maar volgens mij moet dat niet betekenen dat er alleen maar moet worden gekeken naar wat men wettelijk moet doen, terwijl een eventuele oplossing zo binnen handbereik kan liggen als men wat meer moeite neemt.

Ik kan dit niet alleen. In de perceptie van de uitbaters ben ik 'lastig' en dat werpt al meteen een blokkade op, onafhankelijk van wat er uit mijn mond komt. Ik zeg ook niet dat de gemeente geheel aan mijn kant moet gaan staan (liefst wel natuurlijk Wink). Ik wil alleen dat er een min of meer onafhankelijke partij - maar wel een partij met autoriteit - samen met ons en de uitbaters gaat kijken wat er redelijkerwijs op korte termijn aan gedaan kan worden. En ik wil daar ook best aan meewerken om de kosten te drukken, dat heb ik in het verleden bij de vorige uitbaters ook al eens gedaan. Het was toen alleen zo men op een gegeven moment achterover ging leunen met een fles bier en zei "Nou jongen, je weet waar ie hangt. Begin er maar aan." Dat kan natuurlijk niet. Bovendien ben ik wel handig maar geen expert op dit gebied.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat mij trouwens ook ten zeerste verbaast is dat installatiebedrijven - in ieder geval de installatiebedrijven die hiernaast zijn geweest - totaal niet met de geluidsreductie van hun apparatuur bezig zijn. Het lijkt me toch erg normaal om zowel bij het ontwerp van de installaties als bij onderhoud of problemen hier aandacht aan te besteden. Nogmaals, ik ben niet echt een expert maar weet wel dat een kapot lager of een slecht gebalanceerde waaier al heel wat onnodige trillingen kunnen veroorzaken.

Een goed praktijkvoorbeeld in deze is dat men de buitenunit van de grote koelcel vorig jaar zonder enige demping op de achtergevel had geschroefd. Ik heb toen in eerste instantie samen met de toenmalige uitbaters gekeken of we er samen iets aan konden doen maar de unit maakte gewoon teveel lawaai en trillingen (de buitenkap is ook weg). Uiteindelijk heb ik de uitbaters toen zover gekregen dat het installatiebedrijf terugkwam en de buitenunit verder weg van ons aangrenzende pand heeft gehangen (tegen extra kosten). Maar wat schetst mijn verbazing?? Laatst zag ik dat men deze buitenunit ook daar weer zonder enige demping op dezelfde lompe manier aan de gevel heeft gehangen?!? Terwijl de problematiek toch genoegzaam bekend was?!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 5:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Wat mij trouwens ook ten zeerste verbaast is dat installatiebedrijven - in ieder geval de installatiebedrijven die hiernaast zijn geweest - totaal niet met de geluidsreductie van hun apparatuur bezig zijn. Het lijkt me toch erg normaal om zowel bij het ontwerp van de installaties als bij onderhoud of problemen hier aandacht aan te besteden.


Klopt! Zij moeten vaak op prijs concurreren, zowel voor wat betreft materiaal (veelal goedkopere installaties, geen overcapaciteit waardoor installaties vrijwel continu draaien, geen geluiddempende behuizingen) als ook voor wat betreft werkuren en personeel (minder ervaren monteurs die meer klussen per dag meekrijgen). Feit is gewoon dat (horeca)ondernemers stelselmatig de goedkoopste zoeken...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 10:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Peter kent de gemeentelijk toezichthoudster de richtlijn van de NSG al?
Nederlandse Stichting Geluidshinder Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 7:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Peter kent de gemeentelijk toezichthoudster de richtlijn van de NSG al?


Geen idee. Heb haar er ondertussen wel attent op gemaakt Cool.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.