Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsoverlast cafetaria
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 3:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die plaat, kan dat trouwens gewoon MDF zijn of misschien beter Multiplex ivm eventueel lekwater van de koelingen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 8:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kan natuurlijk ook de wieltjes vervangen door de juiste trillingsdempers. Lijkt me ook beter omdat de koelingen dan niet meer verschuiven, nu staan ze toch steeds ergens tegenaan. Al zal de energie die door de voeten of wieltjes aan de vloer wordt doorgegeven vele malen groter zijn dan de energie die aan de zijkant wordt doorgegeven, zeker bij een zwaar beladen koeling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Die plaat, kan dat trouwens gewoon MDF zijn of misschien beter Multiplex ivm eventueel lekwater van de koelingen?

peter2301 schreef:
Kan natuurlijk ook de wieltjes vervangen door de juiste trillingsdempers. Lijkt me ook beter omdat de koelingen dan niet meer verschuiven, nu staan ze toch steeds ergens tegenaan.

Om eerlijk te zijn kan ik mij nog steeds weinig of niets voorstellen bij die koelingen.
Dit is wat ik enigszins verwachtte: jij begint vragen te stellen en ik moet van mijn kristallen bol horen over wat we nu eigenlijk technisch juist bezig zijn.
Een koeling is een verzamelnaam voor al wat koelt .....

Zo moet of kan ik mij hier 1001 scenario's voorstellen.
Heb je dat artikel gelezen dat ik linkte over die Isofix, agglofoam? Als jij principieel begrijpt wat daar staat hebben we al meer houvast om verder te praten.

En je kan dit inderdaad ook oplossen met de juiste trildempers. Vraag wat zijn de juiste trildempers?
Lees mijn posts nu eens aandachtig, ook mijn vragen hierin. Die negeren lost echt niets op.

Maak eventueel foto's van die dingen, geef ons de gewichten enz ....
Zonder gegevens zijn we in het ijle aan het praten, en wordt dit gewoon tijdverlies.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gesteld dat de ondergrond zwaar (beton) is adviseer ik het vervangen van de wieltjes door in hoogte stelbare trillingdempers (voetjes). Een volledige plaat zal al snel niet voldoende invering hebben.

Na de opstelling de units los plaatsen van de wand en netjes waterpas stellen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 11:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Gesteld dat de ondergrond zwaar (beton) is adviseer ik het vervangen van de wieltjes door in hoogte stelbare trillingdempers (voetjes). Een volledige plaat zal al snel niet voldoende invering hebben.

Terwijl dit de meest logische oplossing is (die ik ook voorstelde) en hier vermoedelijk reeds ergens bevestigingspunten zijn (getapte draad of wat ook) moeten we nog steeds de technische gegevens hebben inzake belasting en rest als je het goed wil doen (die ik ook gevraagd had).
Hier moet Peter exact weten wat hij moet kopen en waar ...

En met zo'n plaat kan je evengoed met stukken of strippen werken waardoor het gewoon de functie van trildempers overneemt.
Afhankelijk omstandigheden kan hij hier met spelen (meerdere opties) .....

Zie foto's : http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4086#4086
En deze figuur + alle uitleg in topic: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4040


 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi plaatje!

Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat een volledig elastische plaat, over de volle oppervlakte belast, vaak te weinig invering heeft. Met strippen of blokjes verschilt het uiteraard niet wezenlijk van een oplossing met standaard trillingdempers.

Je zou bijna een winkeltje starten met dit soort doe het zelf materialen Idea (geluiddempende slangen, standaard trillingdempers, ...)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 1:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Super! Ik ga inderdaad maar eens inventariseren wat daar allemaal staat en zal er ook foto's van maken. Dan weten we waar we over praten. Overigens heb ik vandaag tijdens de honkbalwedstrijd van mijn zoon ook over deze kwestie met een andere ouder (die politieman is) staan te praten en hij gaf me nog een andere ingang. Hij zei dat ik ook eens goed moet kijken naar de vergunningen die er voor het pand en de zaak zijn afgegeven. Volgens hem zijn die vrij op te vragen bij de gemeente. Wellicht staat daar ook iets in over het maximum aantal koelingen en hoe die opgesteld dienen te zijn om trillingen tegen te gaan. Ook in verband met de brandveiligheid. Men heeft er nu wel een koeling bijgezet maar mág dit wel continu draaien in verband met brandveiligheid? Zo heeft men ook een vriezertje waar het verpakt ijs in ligt zonder enige afdekking of isolatie, alleen een glazen opbouw (vitrine). Dit is ook een belangrijke veroorzaker van het LF geluid, is mij gebleken. En dat staat dan dag en nacht te draaien als een razende om de ijsjes maar niet te laten smelten. Lijkt me erg stom vanwege a) lawaai b) energieverbruik en c) brandgevaar.

En men heeft nota bene een grote, goed geisoleerde koel(vries?)cel staan met een buitenunit die men gewoon uit heeft geschakeld!


Laatst aangepast door peter2301 op Za Sep 24, 2011 1:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 1:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Zie foto's : http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4086#4086
En deze figuur + alle uitleg in topic: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4040
 


Mijn god!!!! Ik voel me ineens zo.. dom? Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 1:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:

Heb je dat artikel gelezen dat ik linkte over die Isofix, agglofoam? Als jij principieel begrijpt wat daar staat hebben we al meer houvast om verder te praten.


Okee, ik heb het nu zojuist gelezen. Vergeef me, ik heb de héél technische vakjargon wat snel doorgeskipt maar het verhaal in hoofdlijnen snap ik wel, denk ik. Ik heb gisteren wat foto's gemaakt van de koelingen, ik zal die (nu ik mijn dochter geholpen heb met wiskunde) nu doorlinken.

Overigens kun je inderdaad trots zijn op je in mijn ogen zeer goed wetenschappelijk onderbouwde bijdrage maar waarschijnlijk ben je dat toch wel Razz. Toch goed om het nogmaals te zeggen, kudos!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 2:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, ik heb nu de fotos op mijn webruimte gezet.

Ijsjesvitrine:
Lokatie: verkoopruimte
Merk en type: COF? type F755041? kan er niks over vinden.
Eigen gewicht: geen idee, schat 75-100 kg met huidige belading
Belading: verpakt ijs
Opmerking: deze staat dus dag en nacht lekker te trillen en stroom te consumeren
ijsjesvitrine 1
ijsjesvitrine 2
ijsjesvitrine 3
ijsjesvitrine 4
ijsjesvitrine 5
ijsjesvitrine 6
ijsjesvitrine 7

Koelkast1:
Lokatie: verkoopruimte
Merk en type: Norcool ??
Eigen gewicht: schat toch wel leeg zo'n 100 kg minimaal
Belading: blikjes frisdrank
Opmerking: altijd aan. Ik zag trouwens dat er pootjes naast de wieltjes onder zitten die uitgedraaid kunnen worden, maar of dat verbetering brengt??
koelkast1 - 1
koelkast1 - 2
koelkast1 - 3
koelkast1 - 4
koelkast1 - 5

Koelkast2:
Lokatie: keuken achter verkoopruimte
Merk: Norcool S-75L
Eigen gewicht: zelfde als hierboven
Belading: vooral grote zakken verse frites
Opmerking: altijd aan
koelkast2 - 1
koelkast2 - 2
koelkast2 - 3
koelkast2 - 4

Koelkast3:
Lokatie: keuken achter verkoopruimte
Merk: Frigor FHK 85
Eigen gewicht: 33 kg
Belading: geen idee
Opmerking: altijd aan
koelkast3

Vriezer1:
Lokatie: kleine aanbouw aan keuken achter verkoopruimte
Merk: geen idee
Eigen gewicht: geen idee
Belading: ijs en snacks
vriezer1

Vriezer2:
Lokatie: kleine aanbouw aan keuken achter verkoopruimte
Merk: geen idee
Eigen gewicht: geen idee
Belading: snacks
vriezer2

Verder staat er dus nog een grote koelvitrine die 's nachts uitgeschakeld is en een grote koelcel die momenteel helemaal uitgeschakeld is. Tot nu toe heb ik me gefocust op met name de ijsjesvitrine, koelkast1 en koelkast2. Gisteren heb ik deze op 15 mm plaatmateriaal (underlayment) gezet met daaronder vier tegeltjes geluiddempend materiaal geplakt. Dit had de eigenaar van het pand (dus niet de uitbaters van de zaak) nog liggen en heb ik meegekregen. Ik weet dat het waarschijnlijk heiligschennis is dit spul te gebruiken (ja Eric ik weet wat je gaat zeggen Razz).

dempend materiaal

Na een korte verbetering komt het LF gewoon weer terug. Ik vermoed dus dat het ca 10 mm dikke materiaal steeds inklinkt door het gewicht van de koelingen waardoor de dempende werking grotendeels verloren gaat. Ik ben nu van plan wederom te overleggen met de Chinese uitbaters dat men nog wat meer moet uitgeven aan geagglomeerd schuim van de juiste densiteit.

Het probleem is natuurlijk ook dat het koelkasten zijn en dat het gewicht variabel is. De betrokken koelkasten zijn in geladen toestand volgens mij zeker wel zwaarder dan 100-120 kg. Maar het is sowieso moeilijk om nog technische gegevens te vinden van deze oude meuk Wink.


Laatst aangepast door peter2301 op Zo Sep 25, 2011 5:08 pm, in totaal 14 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 3:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Goed, ik heb nu de fotos op mijn webruimte gezet.


Twisted Evil Ik hoop dat ze er lekker staan ....
Mr. Green Mr. Green Mr. Green Ennèèèèh mogen wij ze ook zien ?

Een link is steeds een handig ding .......

Er zit wel een toelaatbare tolerantie op die belasting.
En je kan deze ontkoppeling zelfs ongevoeliger maken voor een variabele belasting door eerst zware (staal, beton, weet ik veel) vloerplaten op dat elastisch materiaal te leggen waar je dan de toestellen op plaatst. Dit door het relatief belang inzake belasting van het toestel te doen afnemen t.o.v. de totale belasting (toestel + lokale zwevende vloer).

En met de keuze van dat elastisch materiaal moet je ook kijken inzake hygiëne, dat dat geen verzamelplaats voor bacteriën kan worden (eventueel elastische plint rond?).
We staan nog ver van een praktische oplossing.

Het is dus niet omdat jij gegevens niet kan vinden of onbekend zijn dat we die plots niet meer nodig hebben hé? Als jij het niet weet, hoe zouden wij het dan moeten weten?
Staan die dingen allemaal op wielen?
Kan jij zien hoe die gemonteerd zijn?

Geef jij hier alleen die toestellen die ontkoppeld moeten worden? Dat jij dingen hoort in die zaak betekent nog niet dat zij mee oorzaak zijn van dominante trillingsoverdracht.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Sep 25, 2011 3:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 3:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jajaja ik ben bezig Razz.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 3:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Dat jij dingen hoort in die zaak betekent nog niet dat zij mee oorzaak zijn van dominante trillingsoverdracht.


Dat klopt, dat is voor mij natuurlijk ontzettend moeilijk om precies te bepalen. Ik weet alleen dat:
1) ik vroeger nooit last had van LF geluiden.
2) er per saldo één koeling is bijgekomen (koeling1).
3) men de grote koelcel die is voorzien van een buitenunit niet meer gebruikt, maar in plaats daarvan alles in die inpandige brommende koelingen plaatst.
4) ik het vermoeden heb dat de vorige uitbaters de ijsjesvitrine 's nachts uitschakelden en het ijs in een andere koeler/vriezer plaatsten.
5) na het plaatsen van het dempend materiaal zonder onderplaat (dom, dom, dom Wink) onder de ijsjesvitrine en koeling1 het LF-geluid even weg was en meteen weer terugkwam.
6) na het nu plaatsen van (underlayment) onderplaten beplakt met die tegeltjes dempend materiaal onder de ijsjesvitrine, koeling1 en koeling2 het LF-geluid wederom verdween en ook wederom weer terugkwam. Het is nu naar mijn subjectieve gevoel wel minder sterk geworden.

Maar, en vergeef mij mijn onwetendheid, kan het dan niet zo zijn dat - omdat er een koeling is bijgekomen - er een grenswaarde wordt overschreden waardoor de vloer van het pand nu in trilling wordt gebracht? Dat zou nl wel verklaren waarom ik er vroeger nooit last van had en nu wel. Mijn gedachte is eigenlijk de optelsom van trillingen te verlagen waardoor de vloer niet meer trilt en ik rustig kan slapen. Is dat niet aannemelijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 3:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
En met de keuze van dat elastisch materiaal moet je ook kijken inzake hygiëne, dat dat geen verzamelplaats voor bacteriën kan worden ...


Dat klopt, maar dat geldt niet alleen voor het elastisch materiaal. Ik werk zelf in de voedingsindustrie en ik weet dat er op sommige gevoelige plekken bij ons ook geen hout gebruikt mag worden. Dus het kan goed zijn dat toepassing van hout in het cafetaria uiteindelijk niet mag en het bijvoorbeeld metalen of kunststof platen moeten zijn. Maar ja, je moet wat hé Confused Confused . De puzzel is zo al moeilijk genoeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Sep 25, 2011 4:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Staan die dingen allemaal op wielen?
Kan jij zien hoe die gemonteerd zijn?


In ieder geval de ijsjesvitrine, koelkast 1 en koelkast 2 staan alle op harde kunststof wielen. Bij koelkast 1 heb ik een soort pootjes of trillingsdempers naast de wieltjes gezien waarvan ik vermoed dat die moeten worden uitgedraaid. Maar gezien het formaat van die dingen (te zien op één of twee van de foto's) zullen ze denk ik niet veel doen om het totale trillingsniveau terug te brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.