Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsisolatie muren 12decibel zinvol?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emmi
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 17, 2011 2:12 pm    Onderwerp: geluidsisolatie muren 12decibel zinvol? Reageer met quote

Hallo,
ik heb heel veel geluidsoverlast van mijn buren.Ze doen op zich niks mis maar ik kan hen bijna letterlijk verstaan.Nu wil ik mijn muren gaan isoleren en heb ik gezien dat er bepaalde systemen bestaan die en vermindering van 12db zouden moeten opleveren.Ik vraag me af of dit zinvol is?Is dat genoeg om een hoorbaar verschil te realiseren?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 17, 2011 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

12 dB is inderdaad een goed hoorbaar verschil, een beetje afhankelijk van de frequentie zal het ongeveer worden ervaren als 'de helft minder'.

Een wat technischer omschrijving vind je hier!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Nov 18, 2011 4:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon even aanvullend op geluidforum.

Als je over een ééngetalswaarde praat is dat meestal gekoppeld aan een norm met een weging.
In eenvoudige termen: in functie van een bepaald doel en/of geluidsbron.

Zo betekent 12 dB iets heel anders voor onderlegmatten van parketvloeren of laminaat dan 12 dB voor wanden (vaak Rw) of 12 dB voor ramen uitgedrukt voor verkeerslawaai.
Het is dus belangrijk als je over 12 dB praat dat je vertelt wat je juist bedoeld.

Dit maakt de uitleg en link van geluidforum niet minder juist. Je moet alleen zeker weten of je over hetzelfde bezig bent.
Een dB is gewoon een verhoudingsfactor die hoofdzakelijk betekenis krijgt in referentie naar iets anders.
Dus geluidsforum heeft 100% gelijk dat dit ongeveer een gehoormatige halvering is. De vraag blijft: een halvering van wat juist?

Voor muren bedoeld men over het algemeen Rw (of een nationale norm die hiermee dicht overeenkomt). Dit komt zeer ruw ongeveer overeen met stemgeluid. Maar voor muziek bijvoorbeeld kan dat belangrijk minder zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Nov 18, 2011 11:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En nog iets:

Dergelijke opgave van 12 dB kan best kloppen terwijl je bij toepassing op een scheidingsmuur naar de buren best maar 2 dB reële winst kan maken.
Dit komt dan door flanking.

Wat ik bedoel is dat ook een goed omschreven vraag nodig is om een goed antwoord te kunnen krijgen.
En dat betere beschrijvingen je meer zullen leren dan een relatief oppervlakkige vraag waar je nog alle kanten mee uit kan.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.