Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Profielwerkstuk antigeluid
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2011 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom hier kortelings op terug. Je kan je niet voorstellen hoeveel werk hier reeds inzit.
Ik heb die WAV files uit elkaar gehaald, een spoor doen verdwijnen, het spoor A exact naar spoor B gebracht om 100 % zeker te zijn dat beide sporen EXACT identiek zijn. Dan de polariteit van die stukken in tegenfase omgedraaid waardoor ik nu, IN TEGENSTELLING MET HET ORIGINEEL, een perfecte tegenfase krijg. Ik heb al die dingen opgemeten en op grafiekjes gebracht. Die 4 WAV bestandjes zijn momenteel honderden bestandjes geworden.
Daar moet ik eerst rustig conclusies en een samenvatting voor mijzelf van maken, voor ik dat hier in een post zet.

DUS IK BEN NIET STILGEVALLEN. Wat ik merk is dat een wetenschapper hééééééééél anders denkt en werkt dan een audioman, al heeft die de beste studio en apparatuur tot zijn beschikking.

Voor mijzelf (toekomst) ga ik eens eigen ruis maken die kwalitatief veel hoogstaander is en het kost mij minder tijd om zelf goede ruis te maken dan wat ik nu aan andermans werk onderzocht en gedaan heb.
Ik had je gewoon die WAV bestandje kunnen opsturen en doen of mij neus bloed. En jij had vol overtuiging voor een klaslokaal beweerd dat dit perfect antigeluid was.
Nu is je bron ECHT antigeluid, en zal je nog ruis horen maar WETEN dat dit door ANDERE interferentie komt, en geen mix van een matige bron met nog een hoop andere effecten gemixt, waardoor je niet echt weet wat nu eigenlijk wat is, en dat er moet op rekenen dat de anderen dat toch niet kunnen nazien.

Je hoort van mij.


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Nov 29, 2011 9:57 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2011 9:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kyle, ondertussen kun je alvast de engelstalige wikipedia entry over Active Noise Control doornemen, daar staat ook e.e.a. over de haalbaarheid bij hogere frequenties.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2011 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet wat je allemaal hebt gedaan, Eric, maar je kunt toch ruis nemen, die copieren naar een tweede spoor en dat inverteren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2011 11:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gestileerd: Ja
En ik wil dan ook weten waarom een audioman die het gebruik heeft van een superstudio er niet in slaagt om een goede WAV file te maken, en dan begin ik te meten, en daarvoor moet ik die files in stukken snijden. En dan krijg je snel een reeks bestandjes, en dan maak je er grafiekjes van in stereo en gemixed in mono, en ......
En het is MIJN instelling die dan ook ontdekt dat een CD, verkocht als professioneel blijkbaar niet zo professioneel is als op het eerste zicht blijkt.

Voor de Venus van Milo heeft die Alexandros alleen maar de steen weggekapt die teveel aan die blok hing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_van_Milo
Dat beeld was er al .... Hij heeft het gewoon uitgepakt.
Alle grafieken en animaties die ik ooit maakte is niets anders dan in de juiste volgorde op de juiste knoppen drukken.

Voor dat ik GOEDE bandgefilterde ruis ga maken (juiste, niet ongeveer) ga jij dat even doen? Je pakt ruis, wel goede, en je filtert hem met zorg op de juiste manier, that's it.

Ik probeer hier ook te laten zien aan de TS wat hier meespeelt .....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2011 12:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nounou, wat zijn we toch lichtgeraakt de laatste tijd. Mr. Green
Ik bedoel er niks mee en ik zeg zeker niet dat ik het beter kan.
Alleen zijn jij en anderen de laatste tijd zo verdiept in akoestiek dat het voor normale mensen soms niet meer helemaal te volgen is, vandaar dat ik iets vraag of een opmerking maak.
Want je bent eminent in het uitleggen van dit soort dingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2011 12:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Bert,

Embarassed Ik gedraag me inderdaad soms ongeduldig. Sorry nogmaals ....

In deze zaak ging dit al veel verder dan ikzelf wenste.
Ik beloof iets (aan de TS), doe de moeite om die dingen eerst na te meten, sta verbaasd over de resultaten, me niet kunnen voorstellend dat iemand met dergelijke apparatuur iets dergelijks kan maken, ga zoeken of dit te maken heeft met delays, het aantal FFT lijnen (frequentieresolutie), andere ..., test dit uit in verschillende software, ga die file in stukken trekken, begin die beter te meten, ga die kanalen middelen, zet hetzelfde kanaal ........ enz ....

De basisprincipes ken ik, de praktische uitwerking gaat niet steeds zo vlot en snel als mijn gedachten.
Dit is iets dat uit de hand liep......

En inderdaad kan ik sneller zelf ruis maken. Maar dan moet je nog de geschikte filter hebben (die is bandgefilterde ruis). Mits wat zoekwerk heb ik hem gevonden in mijn software, maar moet je hem nog juist instellen, met juiste rolloff en cutoff tot op fracties van een Hz enz ....... blijft een pak manuele arbeid.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2011 1:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

No problem!
Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2011 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel slecht nieuws over het practicum bij de universiteit van Twente. De avond van tevoren kreeg ik een email dat het niet door kon gaan, omdat de opstelling vorige week kapot was gegaan. Dus dat was echt even een baalmoment! Nu ga ik kijken of ik hetzelfde practicum op een andere universiteit kan uitvoeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 1:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kyle,

Ik ben een regelrechte ramp tegengekomen.
Dit laatste uur ben ik door vermoedelijk door een virus (maar moet dit uitzoeken) 38 Gigabyte aan informatie kwijtgeraakt.

Reken niet meer op mij nu. Ik ben al het werk dat ik voor jou gedaan heb ook kwijt.
Voor mij is mijn probleem nu veel groter dan jouw PWS.

1000 x sorry, maar dit gaat voor nu voor mij.
Ik ga morgen kijken of ik nog wat van schijven kan halen of niet.
Ik heb geen raad nodig. Ik wil/moet hier eerst mentaal wat afstand van nemen of ik word gek .....
Het aantal uren dat hier inzet is haast niet telbaar.

En a.u.b. geen opmerkingen over back-ups en aanverwanten hé. Ik heb geen zin in uitgebreide verhalen over dit fenomeen nu. En ik heb virus scanner die actief werken ..... Ik snap er de .... niet van, maar het is WEG .....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 8:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kyle,

Zoek even hier naar een meetprogrammaatje voor een pc of laptop waarmee je spectra kunt meten, als is het maar met een simpele externe en niet gecalibreerde microfoon van de Kijkshop op de ingang van je geluidskaart. Misschien kan Bert je helpen met het (kwalitatief mindere maar functionele) testsignaal.

Stuur mij je adresgegevens, dan stuur ik je de anti-geluid hoofdtelefoon op na het weekend. Je kunt dan in elk eval kwalitatief wat proefjes doen. Ik vertrouw erop dat je hem na gebruik aan me terugstuurt.

Eric, ook hier sterkte gewenst, neem de tijd en tracht de rust te bewaren!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Vr Dec 02, 2011 6:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 2:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil m'n best wel doen, stuur hem anders mijn mailadres maar.

Eric, sterkte!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 6:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat vreselijk k*t zeg eric, die rot virussen ook!
Doet u wel rustig aan? Gezondheid gaat voor!

Geluidforum dat vind ik echt super! Ik ga m'n adresgegevens direct mailen! Ik heb nu al zin om dat practicum uit te gaan voeren!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 7:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kyle, in dit topic op www.wetenschapsforum.nl heeft Eric ook bijdragen gepost...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 8:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kyle,

Ik heb al mijn metingen als flash op het net staan.

De WAV files (ook op het net gezet) kan je hier al halen. Dit is 90% eigen werk dus niet zomaar gecopieerd van die CD.
Uitleg volgt later (ik ben echt groggy nu).

http://www.box.com/s/zily4bnalqy6z0kbv6pp

De Flash files met uitleg worden in een afzonderlijke post gezet als geluidsforum mij wil helpen die ergens op zijn site te hosten (dit regel ik afzonderlijk met hem).
 
PS: Bert je hoeft de moeite niet meer te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Dec 03, 2011 8:11 pm    Onderwerp: Spelen met laptop en meter en Euterpe Reageer met quote

Hoi Kyle,

Je kunt dus straks twee proeven doen:
  • Antigeluid inzichtelijk maken in een (bij voorkeur niet te zeer galmende) ruimte tussen twee luidsprekers met een signaal 'in fase' en 'in tegenfase' met behulp van de WAV files van Eric. Dit geeft een goed beeld van het principe van uitdoving;
  • Het effect van een antigeluid hoofdtelefoon meten.
Bij de hoofdtelefoon geldt dat er normaal wordt uitgegaan van het volume tussen één schelp en één oor. Zoals je in het voorbeeld van mij (afzuigkap) ziet heb ik dit eigenlijk fout gedaan. Het zou leuk zijn wanneer je het effect bekijkt op de wijze zoals ik dat deed én in een situatie waarbij je één oorschelp tegen een vlak houdt (met de microfoon eronder). Je moet de resultaten dan natuurlijk wel plaatsen hier op het forum Wink

Ik heb net even met Euterpe Free gespeeld en de output van een (oude) type II geluidmeter, met een kabeltje van EURO 3,50 bij de Dixons op de hoek*, aan de line-ingang van mijn laptop gehangen.


SPL - A-weging - Fast, connector op de AC-uitgang van de meter, op de line-ingang van de laptop

Je kunt op deze wijze prima nette spectra meten, die voor een vergelijking mét en zonder actieve NR-functie van de hoofdtelefoon voor een profielwerkstuk zeker zouden moeten voldoen.

Je kunt in Euterpe Free eventueel ook met PrtSc (printscreen toets) een screenshot maken en zo de grafieken vergelijken. Zorg bij de hoofdtelefoon voor een redelijk hard, maar redelijk breedbandig en constant geluid. Ik koos destijds zoals je ziet voor de afzuigkap in de hoogste stand, maar een stofzuiger zal ook prima werken.



*) Waarom hebben die niet-filterende B&K meters niet gewoon een 3,5 mm jack aansluiting maar een uitgang waarvoor een kabeltje náár 3,5 mm jack EURO 110,00 exclusief BTW kost? Sad
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.