Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

[links] The Origami Bang

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2012 9:41 am    Onderwerp: [links] The Origami Bang Reageer met quote

Voor nagalmtijdmetingen wordt meestal gebruik gemaakt van een ruisbron met speaker (zwaar, volumineus) of van een alarmpistool (in mijn geval (9mm) vergunningsplichtig, angstaanjagend, stoffend, stinkend, oppassen met rookmelders). Voor bijvoorbeeld cleanrooms gebruikte ik al eens een 'klapplank' van Trespa, voorzien van een scharnier.

Onderstaande schijnt ook te werken. Goedkoop en kunstig. Een origami knalvouwsel! Wie maakt een filmpje?

http://trunc.it/jcazv (pdf) / http://trunc.it/k1szn
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2012 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk idee om eens te proberen .... Zou het filmpje ook graag zien (voor jongere kerels om hier met te experimenteren).

Ps: Vroeger, in het akoestisch lab in de KULeuven demonstreerden ze het verschil tussen de galm- en de dode kamer met papieren broodzakken die ze opbliezen als een ballon en er dan met hun vrije hand op te slaan slaan en die te laten ontploffen (terwijl ze die zak met de samengeklemde opening in de andere hand hielden).
Maar ik denk dat dit vaak niet genoeg vermogen zou geven voor goede metingen. Vooral in de galmkamer gaf dat een serieuze knal.

Ikzelf gebruikte al eens een mini-kanonnetje (bedoeld en destijds verkocht als afschrikking tegen inbrekers) met groot kaliber blanks (grootte als hagel-cartouches van jachtgeweren, maar blanks). Zo heb ik bij Sidmar ooit nagalmtijden gemeten in een enorm grote zaal met 90 dB(A) achtergrondlawaai (monsterlijk grote blaasmotoren voor de hoogovens). Om van die directe enorme knal weg te blijven monteerde ik dat ding op een poot en bediende dat met een touwtje van op afstand. Dat gaf een steekvlam om U tegen te zeggen. Dan gebruikte ik oordoppen met daar nog een gehoorkap overheen (procedure was vooraf duidelijk besproken met hen en hun veiligheidsdienst).

En een van de werknemers van het akoestisch lab vertelde mij dat hij soms van dat vuurwerk gebruikte (dat geen vuurwerk liet zien maar uitsluitend knalde, heet dat dan nog vuurwerk of knallers?) als hij aan zeer hoge vermogens moest geraken. Ik praat wel over lang vervlogen tijden.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2012 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je dit Eric?

(bron: www.henrykrank.com)

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2012 3:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt daar ongeveer op.
Of dit nu dezelfde cartouches zijn weet ik niet. Ik heb de indruk dat mijne iets langer waren.

Maar 't was wel een zelfde of vergelijkbaar soort principe.
Vreselijk gevoelig in het afgaan van die dingen (moest je behoorlijk voorzichtig mee omgaan).
Ik weet niet of dat tegenwoordig nog vrij toegelaten zou zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.