Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

zwevende vloer Home Theater ontkoppelen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 12:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb wel een contact gevonden bij Saint Groban brazilie.
Ze verkopen green glue voor ongeveer $350 per 12 tubes. Bijna 2-3x zo duur als in USA. Als ik het ga toepassen is het denk ik goedkoper om het te importeren. Als ik terug ben van Sao Paulo dan moeten we eens kijken hoe de opbouw uiteindelijk moet gaan worden.

Effe snel berekend (via hun calculator) heb ik 2 cases nodig (=300 dollar). Zeker niet goedkoop!
Maar als het kan waarmaken wat het belooft is het het wel waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Het doet een mens altijd goed als je oprechte interesse krijgt van vrienden en bekenden. Fijn dat jullie een leuke conversatie hebben gehad.

Inzake mijn ontwerp voor mijn homestudio had ik een budget geserveerd voor de bouw en voor het inhuren van een ontwerper. Alleen had ik het laatste achteraf veel te laag ingeschat(ik dacht aan een 4 cijferig bedrag maar bleek toch richting 5 cijfers te gaan)...Vandaar dat ik het zelf moet proberen te rooien.

Inderdaad heb ik afgelopen jaren op de diverse fora vragen gesteld, gelezen in de boeken en proberen te begrijpen waarom men dingen op bepaalde manieren doet, foto bestudeerd, met excel gerekend etc. Om soms knettergek van te worden:-) .Maar u zult begrijpen dat wanneer je dit voor het eerst gaat doen dat je een beetje zekerheid zoekt.

Het is niet zo dat ik uw advies in twijfel trek, ik waardeer het juist enorm. Maar het zet mij ook weer aan tot denken. Zoals het aantal graden dat de geluidsgolf de msm raakt doet mij denken aan een Discovery uitzending over de ontwikkeling van de tanks, waarbij de wanden schuin geplaatst werden om gewicht te besparen en dat op die manier een eventuele granaat de zelfde dikte staal moet doordringen.

Maar u heeft gelijk ik moet gewoon beginnen met de vloer! De wanden zijn nu bijna klaar, de volgende stap wordt het plafond en als laatste de vloer:-).

Op de verpakking van Greenglue stond inderdaad Saint Gobain vermeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 10:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

petertjed schreef:

Inzake mijn ontwerp voor mijn homestudio had ik een budget geserveerd voor de bouw en voor het inhuren van een ontwerper. Alleen had ik het laatste achteraf veel te laag ingeschat(ik dacht aan een 4 cijferig bedrag maar bleek toch richting 5 cijfers te gaan)...Vandaar dat ik het zelf moet proberen te rooien.



Ik doe echt iets fucking fout.
Ontluchte vloeren met dubbel OSB moet het worden, voor minstens 10.000 euro qua advies.
Ik word steeds ingewijder in hoe het echt werkt.
En blij word ik er niet van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 7:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Bert

Kom je daar nu pas achter. Ik weet het al jaren, maar ik verdom het om anders te werken.
Zakkenvullers heb je overal en het ergste is dat ze het nog druk hebben ook.
Een homestudio van meer dan een ton is wel heel erg duur. Als je nagaat dat een goede professionele studio ongeveer 40.000 kost.
Maar kop op we leven nog en het zonnetje schijnt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 9:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier is het nog bewolkt, Bart.
Mr. Green Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Bart,

Ik heb geen ton genoemd, dat is een 6 cijferig getal Very Happy

groeten,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 6:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je heb gelijk, sorry
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 13, 2012 1:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heb wel een contact gevonden bij Saint Groban brazilie.
Ze verkopen green glue voor ongeveer $350 per 12 tubes. Bijna 2-3x zo duur als in USA. Als ik het ga toepassen is het denk ik goedkoper om het te importeren. Als ik terug ben van Sao Paulo dan moeten we eens kijken hoe de opbouw uiteindelijk moet gaan worden.

Effe snel berekend (via hun calculator) heb ik 2 cases nodig (=300 dollar). Zeker niet goedkoop!
Maar als het kan waarmaken wat het belooft is het het wel waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2012 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Willem,

Heb jij al eens met de gedachten gespeeld om ipv zwaluwstaat, massief stalen platen te gebruiken, scheelt hoogt en heeft massa. Ik ben hierover nu aan het nadenken.

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2012 11:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

petertjed schreef:
Hallo Willem,

Heb jij al eens met de gedachten gespeeld om ipv zwaluwstaat, massief stalen platen te gebruiken, scheelt hoogt en heeft massa. Ik ben hierover nu aan het nadenken.

Met vriendelijke groet,

Peter


Peter je vergelijkt hier appelen met peren.
Een zwaluwstaartplaat heeft wel degelijk een specifieke functie voor specifieke toepassingen:
http://reppel.nl/nl/lewis-zwaluwstaartplaten?gclid=CN2bws-Jw68CFQ1lfAodo08OZQ

Je kan dit niet zomaar vervangen door vlakke plaat.
Jij wil vlakke plaat gebruiken voor zijn hoog soortelijk gewicht (ca 3+ maal hoger dan cement/betonspecies).
De kg-prijs ligt echter ook beduidend hoger.

En met staal werken is niet steeds eenvoudig in de DHZ wereld, of je moet platen op maat bestellen/laten maken (afhankelijk dikte).

Ik ken één project waar met zeer grote oppervlakte (volledige concertzaal) zeer dik staal gebruikt is ter verhoging van de isolatie van een plafond en dat is de AB in Brussel.
http://www.abconcerts.be/nl/http://www.abconcerts.be/nl/over-ab/ab-historiek.

Ik kan het me niet meer herinneren hoe dik juist (moet minstens 10 mm zijn maar ik dacht meer), en die platen kan je met 4 man niet meer manueel verplaatsen.
Ik weet nog toen ik ze voor de eerste maal zag dat ik mij afvroeg: "hoe zijn die dingen hier verdorie geraakt?"

Ik heb destijds een diepgaande studie gemaakt van dat project (meer een heel boekwerk) ......

En Willems probleem ligt hier hoofdzakelijk in de toegelaten belasting. Lijkt mij voor hem geen zinnige invalshoek. Willem is hier wel degelijk in de juiste richting aan het denken/zoeken binnen de voor hem geldende omstandigheden en beperkingen.

Smile Ik vermoed trouwens dat je die vraag ook niet specifiek aan Willem stelt, maar even een reactie ontlokken op één van de talrijke ideeën van jou.

Belangrijk voor jou is dat je die zwevende vloer ook relativeert. Het heeft echt geen zin om een super zwevende vloer te maken als de rest (andere geluidspaden) toch de beperkende factor blijven. Die zwevende vloer is een deel van een groter geheel. Het heeft geen zin in een ketting met schakeltjes van 2 mm draaddikte één schakel te steken van 5 mm draaddikte.

Een betere zwevende vloer kan nuttig zijn in studio's in functie van direct impactgeluid zoals bijv. een drumstel of andere dingen die voor direct laagfrequent structuurgeluid kunnen zorgen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2012 3:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Ik weet dat de zwaluwplaat ook de wapening is voor het beton. Ik had iets vollediger moeten zijn en in mijn idee moeten aangeven dat ik naast de staalplaten als een soort bekisting wou gebruiken gecombineerd met beton ijzer. Dit idee schoot mij te binnen toen ik 15 cm gipsplaten op de vloer zag liggen, dit is best wel een behoorlijke hoogte in een slaapkamer waarbij de hoogte in de kamer maar 2.65m is. Ik moest toen denken aan de maximaal 8 cm die Willem aan maximale ruimte heeft, vandaar. Wanneer je als leken naar een oplossing zoekt, zou je soms op dezelfde ideeën kunnen komen. Ik vind het leuk om te lezen dat u gebruik heeft gemaakt van staalplaten en inderdaad het bevestigen en plaatsen van een materiaal als dit moet een crime geweest zijn.

Ik probeer met u te volgen in zake het relativeren met de vloer. Wanneer de muren een hogere msm hebben dan de vloer heeft het geen nut om die van de vloer lager te maken. Maar geldt dit ook voor het contact geluid?(misschien is dit een domme vraag)

Zou het een zinvol experiment zijn om wanneer ik de wanden af heb in mijn deur kozijn een provisorische deur te maken met metalstuds en gipsplaat+glaswol (net zo als de wanden) en dan het resultaat proberen te meten(met db meter bij de buren) wanneer een cagon op de vloer bespeel en wanneer ik deze op een betontegel van 60*60cm zet op stroken regufoam met glaswol ertussen?

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 3:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen weken te druk bezig geweest en afgelopen weekend nog enige speurwerk kunnen verrichten.

Ik denk nu eraan om een laminaatvloer als afwerking te gebruiken. Voor (akoestische) demping in de ruimte zelf wordt in het midden een groot vloerkleed gelegd.
Voordelen:
Speakers op spikes op laminaat staan wat steviger. En ik kan een mooier kleed uitzoeken omdat de hoogte van de vloerbedekking niet meer belangrijk is. De keuze van de vloerbedekking wordt namelijk beperkt omdat nog steeds de deur open moet kunnen.

Omdat we ivm de draagkracht van de bestaande vloer niet een betonnen vloer kunnen storten gaan we verder denken in de richting van een houten zwevende vloer:
32mm:20mm oplegmateriaal plus 12mm stroken usb (5cm breedte)
** (daartussen 3cm dikte isolatiemateriaal)
18mm OSB plaat
** tussen de platen Greenglue aanbrengen
22mm OSB plaat
10mm laminaat

Isolatie bestaat nu ook op basis van Pet flessen. Goed te verwerken en ecologisch gezien een goed alternatief voor glas of steenwol. (de prijs is concurrerend).

Ik heb nog wat meer rondgeneuzd en kwam de volgende interessante sites tegen:
http://www.vibrasom.ind.br/produtos-acusticos/
http://kemperbrasil.com.br/prod_lamix.php

Green Glue:
Een goedkoper adres gevonden (internet-shop van vibrasom.com.br): (http://www.vibrashop.com.br/ListaProdutos.asp?IDLoja=14016&IDCategoria=174984&q=green-glue ): ongeveer 200 euro per 12 tubes.
Is Green Glue ook te vervangen door acoustic vinyl?
http://kemperbrasil.com.br/prod_lamix.php
(Is makkelijker te verwerken, het aanbrengen van green glue is wat meer geknoei)

Oplegmateriaal:
Draagoppervlakte: 3m2 (60m', 5cm breedte en hoh 60cm)
Totaal eigen gewicht van de vloer 23m2 x 50mm x 750kg/m2 =850kg
Oppervlaktedruk: 850/3= 283 kg/m2
Ik heb nog even naar het regufoam gekeken, maar uit de grafiek blijkt bij 1000kg/m2 Regufoam een dynamisch bereik heeft. Agglomer 20mm dikte werkt bij 300kg/m2.

We hebben in de ruimte wel verschillende objecten die een behoorlijk gewicht hebben:
voorzetwanden, bank, kast met audio, speakers.
Moeten we in de berekening daar nog rekening mee houden door ter plekke iets meer oplegmateriaal te gebruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 4:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willemleber schreef:
Green Glue:
Een goedkoper adres gevonden (internet-shop van vibrasom.com.br): (http://www.vibrashop.com.br/ListaProdutos.asp?IDLoja=14016&IDCategoria=174984&q=green-glue ): ongeveer 200 euro per 12 tubes.
Is Green Glue ook te vervangen door acoustic vinyl?
http://kemperbrasil.com.br/prod_lamix.php
(Is makkelijker te verwerken, het aanbrengen van green glue is wat meer geknoei)
Green Glue heeft een zeer specifieke werking (CLD = Constraint Layer Damping). Er bestaan vergelijkende metingen met akoestische zware folies, maar die vervangen het principe van Green Glue slechts deels.
Twisted Evil Het geknoei met Green Glue blijft de moeite waard. Het succes op zo'n beperkte periode sinds zijn ontwikkeling is wel degelijk ondersteund door een wetenschappelijke achtergrond.

willemleber schreef:
We hebben in de ruimte wel verschillende objecten die een behoorlijk gewicht hebben:
voorzetwanden, bank, kast met audio, speakers.
Moeten we in de berekening daar nog rekening mee houden door ter plekke iets meer oplegmateriaal te gebruiken?
Ja .... Je hebt wel enige tolerantie (ook afhankelijk verhouding statische vloermassa en drukverdeling/stijfheid versus toegevoegde belasting), maar het is beter lokaal je draagkracht te verhogen dan in je ganse vloeroppervlakte meer reserves te steken.

Je moet steeds uitgaan van de idee dat je algemene isolatie belangrijk gedomineerd wordt door de zwakste schakels.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Mei 07, 2012 4:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 4:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, heb ik deze PDF over CLD ooit van jou gehad?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Via welk kanaal je deze hebt weet ik niet natuurlijk, maar ik heb dat document al meer gelinkt (over meerdere jaren).
Er zitten er nog een paar aanverwante op die site.

Die earsc is wel degelijk van hetzelfde bedrijf/groep waar ooit de EAR gehoorstopjes van kwamen.
En die hebben ook alternatieven voor materiaal als Sylomer enz.
Dat is een akoestisch-technisch behoorlijk hoogstaand bedrijf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.