Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Constant brom/zoemgeluid in huis.
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ilona83
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 2:55 pm    Onderwerp: Constant brom/zoemgeluid in huis. Reageer met quote

Hoi Allemaal
Ik heb constant een last van een zoem/bromgeluid in mijn huis.
In heb alles nagekeken...maar kan echt niks vinden.

Ik heb de stroom afgezet maar de brom blijft te horen.
Ik heb muren afgeluisterd om te kijken of het niet via de buren zowel boven als onder komt.
Maar TOTAAL niks.

De CV ketel staat op de jusite druk.
De stroom en gas meter is vervangen....
(Er hangt nu een digitale meter)

Ik woon in een duplexwoning en de buren hebben niks aan staan wat dit geluid kan produceren.
De buren hebben trouwens ook nergens last van.

Ik woon op de begaande grond en heb maar 1 bovenbuurman.
1 naastbuurman en daarboven woont ook een buurman.
Allemaal gezellige mannen.
Geen probleem ermee.

Het geluid is al 1 maand goed hoorbaar maar het geluid consentreerde zich in een enkele hoek en was goed te doen.
Want als ik in de bank zat had ik er geen last van...ook in mijn slaapkamer die grensd aan mijn huiskamer had ik er geen last van.
Maar sind afgelopen vrijdag is het geluid harder geworden en niet te doen.
De hele dag door een iritante bromtoon die ook door andere mensen gehoord word.
Maar niemand kan vaststellen waar het vandaan komt.
Wel kan iedereen het in dezelfde hoek horen...(vooral boven in mijn huiskamer) maar niemand kan de oorzaak vast stellen.
Er is al gedacht aan een wespennest in de schoorsteen tot aan de wind die door de pijpen blaast...maar niks kan er gevonden worden.

Het rare blijft wel dat in de Meterkast constant een zoemend geluid blijft komen.
Ondanks dat de meter net vervangen is.
(Terwijl ik dit schrijf is het 2 uur geleden)

Aan de meters zelf hoor ik geen iritante geluiden...maar aan de houte achterwand van de meterkast blijf ik het wel horen.

Wie kan me AUB helpen met informatie?
Ik heb ook al de wooningstiching gebeld, maar die horen weer niks.
Het beinvloed mijn hele leven omdat ik er continu hoofpijn van heb.
Het gaat echt 24 uur per dag, 7 dagen in de week door.
Zelfs op zaterdag en zondag.
Qua geluidsterkte is het altijd gelijk..maar als er een auto door de straat rijd of ze zijn verderop aan het klussen met een zware machine valt het geluid even weg in de achtergrond geluid.
Naar boven
ilona83
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb trouwens opnieuw contact opgenomen met Enexis en zij vertelde dat het ook de transformator van de Bel kan zijn.
Ik heb de stekker er uit getrokken...maar het geluid blijft.

Ik denk ook niet dat ik het moet zoeken in de meterkast.
Het is wel in de gang goed hoorbaar en in de huiskamer.
Ik heb verwarmingsbuizen, verwarmings zelf, ALLES nagekeken en nageluisterd met mijn oor, maar kan echt nergens iets vinden.
Wie kan me verder helpen met deze speurtocht?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 6:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt hier blijkbaar al goed naar gezocht.

Het is niet gemakkelijk voor mensen, zelfs al willen zij je helpen, om dit op afstand te beoordelen.
Misschien hebben anderen hier nog enige ideetjes?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ilona83
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 10:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja...elk idee..hoe raar die ook mag klinken is welkom.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2012 8:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoor je de brom ('s-nachts, want minder stoorgeluid buiten) ook buiten de woning (op straat) of op je balkon?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2012 9:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Erik schrijf is het moeilijk om op afstand het probleem aan te pakken.
Ik heb een idee wat zeker niet goed hoef te zijn maar ja je weet het nooit.
Kan het zijn dat het achterschot welke uitgevoerd i van multiplex door het apperatuur op het bord in resonantie komt en doorgegeven wordt aan de muur.
Ik vermoed dat het schot behoorlijk stijf op de muur is bevestigd en nu wat los komt door de voortschrijding der jaren.
Ook een digitale meter bromt.
Ik weet het het is een losse flodder maar succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hondsm
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2012 10:01 am    Onderwerp: brom/zoem geluid Reageer met quote

Hallo Erik,
weet precies wat je bedoeld.
Als ik op de bank zit hoor ik een zacht resonant zoemgeluid.
Verder in het huis niet.
Vond het antwoord van een meetrillende muurplaat bij de meterkast niet zo gek, want de meterkast zit net aan de andere kant van de muur.
In de meterkast zoemt de meter maar geen resonantie, dus dat meetrillen van die plaat ga ik zeker onderzoeken.
Met vriendelijke groet, Paula
Naar boven
Edward234
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2012 6:36 am    Onderwerp: zoem Reageer met quote

Het zoemgeluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door resonantie. Muren trillen mee met iets en veroorzaken het geluid. Zijn er dakventilators? Die van onze buren draait niet goed waardoor er om de tien seconden een soort diepe pieptoon te horen is in het hele huis. Buren zelf horen niets.

Bij bouw van woningen wordt amper rekening gehouden met resonantie en accoustiek. Dubbel glas, wat isolatie op tussenmuren en het is klaar. Toch zet zou geen overbodige luxe zijn met alle electronica, ventilators, machines en stereoinstallaties met subwoofers tegenwoordig. Je op geen enkele manier kunnen onttrekken aan kunstmatige geluiden is heel ongezond.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 2:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Via mail aan het forumbeheer:
Quote:
Geachte heer mevrouw/meneer,

Sinds een paar weken hoor ik een brom- en zoemtoon in mijn huis. Van alles heb ik geprobeerd: hoofdschakelaar uit. Mobieltje uit etc. maar niks helpt.
Iemand van milieuzaken is bij me geweest, hij hoort de bromtoon ook. Op een halve kilometer van mijn huis wordt er aan het riool gewerkt, dat heeft er volgens ingewijden ook niks mee te maken. Nog één optie is de babyfoon in het huis achter mij. Is het mogelijk dat dit apparaat met een laag frequentiegeluid de oorzaak is?

In afwachting van uw reactie,

met vriendelijke groet

Mw. Ploeger


Nee, een babyfoon bij de buren is niet de oorzaak. Hebben uw buren verder geen apparaten in huis? Een mobieltje is ook per definitie niet de oorzaak. Heeft u een laptop die ook zonder netspanning doordraait (ventilator)? Rioolwerkzaamheden (pompen) kúnnen een oorzaak zijn (en wie zijn die 'ingewijden' die zeggen dat dit er zéker niets mee te maken heeft?), net als centrale afzuigingen (ook die van uw buren in gedeelde leidingschachten etc.) en legio andere bronnen. Verkeersgeluid is eveneens een mogelijkheid.

Vertelt u eens wat meer over uw woonsituatie (woningtype, huur- of koop), de aard van het geluid. Probeer bij te houden wanneer u het hoort. Misschien kan daar iets aan worden afgeleid.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Nellie
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 3:38 pm    Onderwerp: gebrom en gezoem in woning Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Via mail aan het forumbeheer:
Quote:
Geachte heer mevrouw/meneer,

Sinds een paar weken hoor ik een brom- en zoemtoon in mijn huis. Van alles heb ik geprobeerd: hoofdschakelaar uit. Mobieltje uit etc. maar niks helpt.
Iemand van milieuzaken is bij me geweest, hij hoort de bromtoon ook. Op een halve kilometer van mijn huis wordt er aan het riool gewerkt, dat heeft er volgens ingewijden ook niks mee te maken. Nog één optie is de babyfoon in het huis achter mij. Is het mogelijk dat dit apparaat met een laag frequentiegeluid de oorzaak is?

In afwachting van uw reactie,

met vriendelijke groet

Mw. Ploeger


Nee, een babyfoon bij de buren is niet de oorzaak. Hebben uw buren verder geen apparaten in huis? Een mobieltje is ook per definitie niet de oorzaak. Heeft u een laptop die ook zonder netspanning doordraait (ventilator)? Rioolwerkzaamheden (pompen) kúnnen een oorzaak zijn (en wie zijn die 'ingewijden' die zeggen dat dit er zéker niets mee te maken heeft?), net als centrale afzuigingen (ook die van uw buren in gedeelde leidingschachten etc.) en legio andere bronnen. Verkeersgeluid is eveneens een mogelijkheid.

Vertelt u eens wat meer over uw woonsituatie (woningtype, huur- of koop), de aard van het geluid. Probeer bij te houden wanneer u het hoort. Misschien kan daar iets aan worden afgeleid.


De ingewijden zijn mensen van de afdeling Klachten en Meldingen van de gemeente. Storingen in het riool kunnen zij zien op een monitor of iets dergelijks. Volgens de deskundigen staan de werkzaamheden los van het rioolsysteem in mijn straat omdat dat niet met elkaar in verbinding staat. Ik heb een laptop die ik overdag af en toe uitzet en altijd 's nachts, dan kan dat ding toch niet meer zoemen?
Ik woon in een geschakeld (garage/schuur zit ertussen) koophuis zonder gedeelde leidingschacht. Het geluid klinkt als een koelkast die aan het koelen is. De buren hebben een gloednieuwe koelkast daar staan, maar die koelt toch ook geen 24 uur per dag? Het geluid trilt door in mijn oor, net of er een druk op zit. Mijn oren zijn oké, als ik niet in mijn huis, tuin en de straat uit ben heb ik nergens last van. Ook in mijn tuin (vlakbij de buren met de babyfoon) hoor ik een vaag gebrom. Op een meter of 100 in het verlengde van mijn tuin staat een vijverpomp te draaien. Misschien ook nog een optie? Heel zelden stopt het geluid maar de laatste dagen is het dag en nacht. Maakt niet uit waar ik me bevind in het huis van drie verdiepingen. Ook bij de buren aan de ene kant in huis hoor ik een vaag gebrom, de buurman hoort het heel vaag, de andere buren horen niets. Oordoppen helpen ook niet, zo ook het sluiten van de ramen en de ventilatieroosters. Alleen muziek op behoorlijke sterkte overstemt het gebrom, maar daar val je ook niet bij in slaap!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 3:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag of die vijverpomp even af mag en luister... Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 5:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nellie heb je boven bij de cv ketel een apparaat hangen voor luchtverversing in huis met motortje? Die kan verkeerd afgesteld staan of slijtage vertonen en daardoor een trilling/brom veroorzaken. Wat je omschrijft met druk door het gebrom op je oren herken ik helemaal. Heb daar al jaren last van. Oordoppen helpen niet en inslapen is een drama. Probeer toch zoveel mogelijk ontspanning te zoeken zolang de oorzaak niet gevonden is anders ga je er onderdoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Nellie
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 5:21 pm    Onderwerp: druk op de oren Reageer met quote

Linda schreef:
Nellie heb je boven bij de cv ketel een apparaat hangen voor luchtverversing in huis met motortje? Die kan verkeerd afgesteld staan of slijtage vertonen en daardoor een trilling/brom veroorzaken. Wat je omschrijft met druk door het gebrom op je oren herken ik helemaal. Heb daar al jaren last van. Oordoppen helpen niet en inslapen is een drama. Probeer toch zoveel mogelijk ontspanning te zoeken zolang de oorzaak niet gevonden is anders ga je er onderdoor.


Hallo Linda,

Fijn dat je zo met me meeleeft. Wat was/is bij jou de oorzaak van de druk op je oren?
Ik zal de CV-onderhoudsman vragen om naar de luchtververser te kijken, die is inderdaad al 14 jaar oud. Maar als ik de hoofdschakelaar eraf doe moet dat ding er toch ook mee ophouden?

Doeg, groeten Nellie
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 5:23 pm    Onderwerp: Re: druk op de oren Reageer met quote

Nellie schreef:
Linda schreef:
Nellie heb je boven bij de cv ketel een apparaat hangen voor luchtverversing in huis met motortje? Die kan verkeerd afgesteld staan of slijtage vertonen en daardoor een trilling/brom veroorzaken. Wat je omschrijft met druk door het gebrom op je oren herken ik helemaal. Heb daar al jaren last van. Oordoppen helpen niet en inslapen is een drama. Probeer toch zoveel mogelijk ontspanning te zoeken zolang de oorzaak niet gevonden is anders ga je er onderdoor.


Hallo Linda,

Fijn dat je zo met me meeleeft. Wat was/is bij jou de oorzaak van de druk op je oren?
Ik zal de CV-onderhoudsman vragen om naar de luchtververser te kijken, die is inderdaad al 14 jaar oud. Maar als ik de hoofdschakelaar eraf doe moet dat ding er toch ook mee ophouden?

Doeg, groeten Nellie


Meestal wel, maar ik heb ooit situaties gezien waarin het apparaat voor de normale stoppenkast (tussen meter en kast) was aangesloten. Heeft te maken met Perilex aansluiting geloof ik...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2012 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nellie bij mij ligt het probleem waarschijnlijk bij het afzuigsysteem van de buren waar heel verhaal aan zit. Momenteel is het stil tot ze straks thuis komt en dan is de rust over. Kwestie van lange adem en veel geduld maar ik zal hier ooit uit komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.