Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

waarde van decibelmetingen met apps

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nico
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 12:42 pm    Onderwerp: waarde van decibelmetingen met apps Reageer met quote

Beste mensen,

Ik heb op het forum al een en ander gelezen over betrouwbaarheid van dB-meters en begrijp dat je voor betrouwbare metingen het beste klasse-1 meters kunt gebruiken (plus natuurlijk weten wat je moet doen). Ik heb een vraag over een gerelateerd onderwerp dat meer in de vrije tijd speelt. Er zijn afgelopen jaar een paar decibel-apps op de markt gekomen waarmee je met je iphone het geluidsniveau kunt meten, in een café, tijdens een concert, op een poppodium e.d. (zie bv. www.oorveilig.nl) Het idee erachter is dat je dan weet of je (groot) risico op gehoorschade loopt als je regelmatig in dergelijke situaties verkeert. De vraag is nu: hoe betrouwbaar kan zo'n meting zijn? Zou de app alleen voor de gein zijn, maar levert het je geen zinvolle meetgegevens op? Of zou dat mee kunnen vallen en hoe kun je dat evt. nagaan?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal zijn de meeste meters nauwkeurig genoeg voor dergelijk gebruik. Neem gewoon een paar dB reserve op die waardes.
En hoe nauwkeurig zo'n meters werken kan je steeds toetsen door vergelijking met betere meters.

Klasse 1 meters worden belangrijk wanneer een akoesticus aan het werken is in functie van normen, regelgeving, garanties en boeteclausules enz.

Er worden massa's akoestische metingen gedaan waar men niet eens een idee heeft van de klasse van de apparatuur.
Jij zoekt hier gewoon naar richtwaarden ....
Het is echt niet zo dat 102 dB onveilig zou zijn en 100 dB veilig. In beide gevallen ben je met je gehoor aan het spelen.
Uiteindelijk is gehoorschade in functie van belasting een statistische aangelegenheid in functie van gemiddelden. Dat is een beetje als de gemiddelde lengte van de Nederlandse man. Je hebt er groter en kleiner.

Vertrek maar van de idee dat je op een popconcert en alles wat hier op lijkt met je gehoor aan het spelen bent, ook zonder meter te hebben.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 2:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Let er even op dat/of de 'meet-apps' een waarde in dB(A) (dus A-gewogen) weergeven en geen ongewogen waarde.

Sommige applicaties zijn hierin niet duidelijk!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Hans van Setten
KGI kennispartner


Sinds: 27-6-2006
Berichten: 9
Woonplaats: Veenendaal

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 3:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Let ook even hierop; een iPhone heeft een dynamisch bereik vanaf 35 tot max. 93 dB. Daarbuiten is het al uiterst onzeker. Ook het freq. bereik is erg beperkt.
_________________
ENMO/Brüel & Kjær Nederland B.V. - www.enmo.eu en www.bksv.nl - Nr. 1 in meet- en analyseapparatuur voor Geluid en Trillingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hans van Setten schreef:
Let ook even hierop; een iPhone heeft een dynamisch bereik vanaf 35 tot max. 93 dB. Daarbuiten is het al uiterst onzeker. Ook het freq. bereik is erg beperkt.


Dank je Hans! Het geringe wat ik aangaande gevoeligheid kon vinden (ik meen eens een langer artikel te hebben gezien) vind je hier.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook een type 1 meter moet je ter plaatse kalibreren en zelfs tussen de metingen door Hier heb je een speciale kalibrator voor, toegespitst op het meetinsrument.
Verder sluit ik me aan bij de anderen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hans van Setten schreef:
Let ook even hierop; een iPhone heeft een dynamisch bereik vanaf 35 tot max. 93 dB. Daarbuiten is het al uiterst onzeker. Ook het freq. bereik is erg beperkt.

Dat is inderdaad weinig, te weinig voor dit gebruik ......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
nico
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2012 11:03 am    Onderwerp: dB-apps Reageer met quote

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie reacties en de verwijzing naar achtergrondinformatie. Het is me een stuk duidelijker geworden hoe ik de waarde van de dB-apps moet inschatten. En nee, maak je geen zorgen, ik waag mijn oren niet aan frequente overbelasting, na 52 jaar doen ze het nog prima.

Groeten,

Nico
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2012 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kwam deze dosismeter tegen. Wat vindt men daarvan?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.